امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

صادرات فرش و تابلو فرش دستباف


1401/07/27
کد خبر : 27675
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 24 نفر

آمار صادرات فرش دستباف و تابلو فرش که تاکنون منتشر شده به حدود دهه پنجاه و شاید قبل‌تر از آن برمی‌گردد. بر اساس این آمار، ابتدایی‌ترین میزان صادرات حدود ۶۰ و ۷۰ میلیون دلار بود. رقمی که برابر با صادرات سال ۹۸ است. بعدازآن صادرات فرش دست‌باف در دهه‌ شصت کم‌کم روند صعودی را طی می‌کند تا در دهه هفتاد یعنی حدود سال ۷۳ و ۷۴ به اوج خودش می‌رسد. رقمی معادل ۲ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار. سپس صادرات فرش دست‌باف روند نزولی پیدا می‌کند و به‌صورت میانگین در سال‌های مختلف در حدود ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.
حدود سال ۹۵ صادرات فرش دست‌باف به حدود ۲۹۰ میلیون دلار می‌رسد. شاید بتوان گفت این رقم کمترین میزان صادرات از زمان روند صعودی شدن در سال‌های بعداز انقلاب بود. بعدازآن با برجام روند صادرات افزایش پیدا می‌کند و با تحریم دوباره فرش توسط دولت ترامپ متاسفانه در این چهار سال اخیر صادرات فرش دست‌باف کاهش می‌یابد و در وضعیت بدی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد پایین‌ترین میزان صادرات فرش در تاریخ از زمانی که آمارها وجود دارد را در سال ۹۹ تجربه خواهیم کرد.
ولی یک نکته هم درباره آمارهای صادراتی وجود دارد. من معتقدم آمارهای صادراتی آمارهای دقیقی نیست. به این دلیل که بازگوکننده قیمت واقعی فرشی نیست که از ایران خارج می‌شود. نرخ پایه صادرات گمرکی ایران مشخص است و در بعضی از موارد این نرخ با نرخ واقعی فاصله دارد. این موضوع سبب می‌شود آمار ارائه شده آمار دقیقی نباشد. البته ما ناچاریم به این آمارها استناد کنیم. چون تنها آمار موجود همان است. متاسفانه ما الان در رقابت بین‌المللی شرایط خوبی نداریم.

فرش و تابلو فرش

فرش و تابلو فرش دستباف

بزرگ‌ ترین تابلوفرش جهان 

بزرگ‌ ترین تابلو فرش جهان به سفارش دولت چین در ایران بافته شد. این امر با مشاوره و همکاری عضو هیات علمی گروه فرش دستباف دانشگاه کاشان انجام شده است. این تابلو فرش در ابعاد ۴×۱۲ متر به سفارش دولت چین جهت موزه بزرگ جاده ابریشم در استان سان شی شهر هانچونگ در مدت ۹ماه با هدایت خانواده نام آشناى صفدرزاده حقیقى بافته شد. این اثر اکنون در موزه بزرگ جاده ابریشم هانژونگ به نمایش در آمده است.

چرا در سال‌های اخیر سهم ایران از بازار فرش دست‌باف جهان، کوچک و کوچک‌تر شده است؟ 

بخشی از آن مربوط به تحریم ایران توسط دولت ترامپ است. بخشی از آن مربوط به بی‌تدبیری‌های داخلی که اثرات تحریم را تشدید کرد. بخشی از آن مسائلی است که در سیاست‌گذاری و اجرا در کشور اتفاق می‌افتد. بخشی دیگر مربوط به این است که ما باید تغییرات را در خودمان و نحوه تجارتمان ایجاد کنیم. ما باید مواجه شویم با آن چیزی که امروزه در تجارت بین‌المللی دیده می‌شود و ما در فضای سنتی از آن غافل‌ایم.

درحال‌حاضر اصلی‌ترین مقصد برای فرش و تابلو فرش دست‌ بافت ایران کجاست؟ 

ژاپن، امارات متحده عربی، لبنان و کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه بازارهایی بودند که ما در چند سال گذشته داشتیم. ژاپن، امارات، آلمان و لبنان به‌صورت مداوم در بین پنج و شش کشور اول بودند. حالا یکی بالاتر و یکی پایین‌تر. ولی سال گذاشته ژاپن بهترین بازار ما بود.

چند راه برای حفظ سلامت فرش و تابلو فرش 

تمیز کردن منظم فرش

لازم است که فرش‌ها به طور منظم تمیز شده، پشت فرش و زمین زیر آن نیز جارو و نظافت شود. کنترل و مناسب بودن میزان مکش جاروبرقی با کیفیت و سلامت فرش ارتباط مستقیم دارد. گاهی مکش دستگاه به قدری است که فرش را بلند می‌کند یا ریشه‌های فرش به داخل جاروبرقی کشیده می‌شوند. در این شرایط، فشاری که بر فرش وارد می‌شود مخصوصا درباره فرش‌های ظریف و ریزبافت‌تر و حتی فرش‌هایی که به نوعی آسیب دیده اند(فرش هایی که بیدخوردگی یا پارگی جزیی دارند)؛ صدمه زننده است.

فرش را به موقع رفو کنید

لازم است فرشی که دچار آسیب یا پارگی شده، هرچه زودتر رفو شود. مخصوصا پارگی‌هایی که به دلایلی در لبه‌های تابلو فرش ایجاد می‌شوند می‌توانند به سمت پرز یا متن فرش پیشرفت کنند. این آسیب‌ها نه تنها از نظر رفو، پرهزینه‌تر می‌شوند، بلکه شاید دیگر نتوان کیفیت اولیه را از نظر ظاهر و استحکام به آن بازگرداند.

کنترل رطوبت

این امر برای فرش دستباف ضروری است. چنانچه رطوبت به فرش برسد حتما باید آن را به روش درست خشک کنیم و در جریان طبیعی هوا قرار بدهیم تا کاملا خشک شود وگرنه موجب رشد میکروارگانیسم‌ها و آسیب‌های بیولوژیک (رشد قارچ و کپک) در فرش و تخریب و آسیب‌های پیش رونده و متعدد خواهد شد.

فرش و تابلو فرش

چند راه برای حفظ سلامت فرش و تابلو فرش

مراقبت در برابر نور  و دما

شدت و مدت تابش نور آفتاب به رنگ پریدگی خشکی  و شکنندگی فرش و آسیب‌های ثانویه آن می‌انجامد. قدیم‌الایام از مادربزرگ‌هایمان شنیده‌ایم که نباید آفتاب بر روی فرش بتابد چون رنگ فرش را از بین می‌برد. دلیل این اتفاق وجود نور ماورای بنفش در تابش آفتاب است. پرده‌های ضخیم می‌تواند مانع تابش نور شدید آفتاب بر فرش شود

گلدان و شی تیز و سنگین روی قالی نگذارید

قسمت‌های تیز اشیا و همچنین اشیای سنگین را بر روی فرش قرار ندهید. علاوه بر رد انداختن و پرس پرز قالی، می‌تواند باعث سایش و پارگی و آسیب فرش شود. بهتر است چیدمان به گونه‌ای باشد که فرش زیر مبل قرار نگیرند. در غیر اینصورت، حتما از زیر پایه استفاده شود. از گذاشتن گلدان روی فرش پرهیز کنید. فشار وزن آن بر قالی موجب کوبیده شدن  پرز آن قسمت از فرش، در دراز مدت می‌شود. همچنین ممکن است رطوبت گلدان به فرش برسد که موجب کپک و یا پوسیگی در آن قسمت از قالی خواهد شد. اگر چاره‌ای جز این ندارید، از میز و یا پایه‌های مخصوص استفاده کنید تا نظافت سطح فرش ممکن باشد. و اگر آب گلدان به فرش رسید، سریع دیده و رسیدگی شود.

اگر چیزی روی فرش ریخت، سریع آن را بزدایید

چنانچه ماده یا موادی روی فرش ریخت، سریعا بررسی کنید که به چه شیوه‌ای می‌توانید آن را پاکسازی و تمیز کنید. برای پاکسازی و اقدامات لازم مشورت گرفته و در صورت لزوم به کارشناس مربوطه مراجعه کنید. اگر بخشی از فرشتان را می‌شویید حتما به گونه‌ای باشد که هوا در سطح زیر  تابلو فرش در جریان باشد تا کاملا خشک شود.

فرش را تا نزنید

از تا زدن فرش حدالمقدور خودداری کنید. اگر مجبورید در انبار یا جایی فرش را نگهدارید یا برای حمل و نقل و جابجایی فرش، آن را  لوله کنید و هرگز تا نزنید. دور فرش را روکش پارچه‌ای بپیچید و روی آن پوشش پلاستیک بپیچید، بعد در انبار خشک و مناسب نگهداری کنید. ماهانه شرایط نگهداری، شرایط فرش و انبار  را بررسی و بازبینی کنید. انبار مرطوب جای مناسبی برای نگهداری فرش نیست، هرگز فرش لوله یا پیچیده شده در پوشش‌های مختلف را در محیط مرطوب قرار ندهید.

تبدیل عکس به تابلو فرش 

فرش و تابلو فرش

تبدیل عکس به تابلو فرش

با توجه به اینکه فرش دستباف کالایی هنری و صنایع دستی است؛ تبدیل عکس به تابلو فرش دلخواه شما میتواند هدیه‌ای نفیس، فاخر و چشمگیر محسوب گردد و هر کسی از دریافت آن احساس داشتن هدیه‌ای بسیار ارزشمند را خواهد داشت. این در حالی است که تقریباً با هر بودجه‌ای امکان خرید فرش دستباف یا تابلوفرش دستباف وجود دارد و لزوما هدیه‌ای بسیار گران قیمت نیست.

انواع دسته بندی تابلو فرش

•    تابلو فرش آثار نقاشان
•    تابلو فرش آیه
•    تابلو فرش چهره
•    تابلو فرش گل
•    تابلو فرش منظره
•    تابلو فرش مینیاتوری

خرید تابلو فرش از بافنده

برای خرید اینترنتی تابلو فرش حتما از دارا بودن نماد اعتماد فروشنده اطمینان حاصل کنید. وب سایت اصل فرش تبریز تولید کننده فرش و تابلو فرش دستباف با دارا بودن نماد اعتماد و مجوز فعالیت از وزارت صمت ، در خدمت هموطنان عزیز میباشد.
 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27675
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید