امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

شیشه رنگی چیست و آشنایی با تاریخچه و اجزای تشکیل دهنده آن در تتراجام


1401/07/27
کد خبر : 28715
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

شیشه در حدود 3300 سال پیش از میالد در مصر ساخته شده است. مصریان باستان شیشه گران بی نظیر و برجسته ای بودند. شیشه رنگی های قدیمی نور را از خود عبور نمی دادند و به علت ناخالصی های موجود در آن رنگی بودند.

شیشه مایعی است بسیار سرد شده و در حرارتی پایین تر از نقطه انجماد آن، در حالت مایع قرار داد و به طور عمومی، جسمی است شفاف که نوربه خوبی از آن عبور می کند و پشت آن به طور وضوح قابل رویت است. شیشه ماده ای است که به دلیل آرایش اتمی مولکولی خاص خود حالت جامد دارد ولی بر خالف دیگر جامدها بلوری نیست. این حالت هنگامی رخ می دهد که ماده مذاب قبل از رسیدن به نقطه انتقال به شیشه به سرعت سرد می شود.
شیشه از نظر ساختمان مولکولی در حالت جامد آرایش مولکولی نامنظم دارد. در درجه حرارت های باال شیشه مثل هر مایع دیگری رفتار می کند اما با کاهش دما گرانروی آن به طور غیر عادی افزایش می یابد و باعث می شود مولکول ها نتوانند در آرایشی که مورد نیاز بلور است، قرار گیرند. به این ترتیب شیشه از نظر ساختمان مولکولی مانند مایعات نامنظم است ولی این ساختمان غیر منظم دیگر متحرک نیست.
شیشه جسمی سخت است که سختی آن حدود 8 می باشد و همه به جز الماس ها را خط می اندازد. وزن مخصوص شیشه 2/5 گرم بر سانتی متر مکعب بوده و بسیار ترد و شکننده است .شیشه در مقابل تمام مواد شیمیایی حتی اسیدهای قوی و بازها مقاومت و تحت تاثیر2  خورندگی واقع نمی شود، به همین علت ظروف آزمایشگاهی را از آن می سازند. فقط اسید فلورئک اچ اف بر آن اثر داشته و شیشه را در خود حل می کند.


شیشه رنگی

شیشه های رنگی از چه اجزا و ترکیباتی تشکیل شده اند؟

سه ماده کربنات دو سود، سنگ آهک و سیلیس مواد اصلی تشکیل دهنده شیشه های رنگی می باشند. مواد شیشه ساز مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران عبارتند از سیلیس، دی اکسید بور، پنتا اکسید فسفر که از هر یک به تنهایی می توان شیشه تهیه کرد.
کربنات سدیم، کربنات پتاسیم و خرده شیشه، سیلیکات سدیم و سلیس گدازآورها می باشند که در آب حل می شوند و از شفافیت شیشه به تدریج کم می کنند. به همین علت است که اغلب شیشه های مصرف شده در گلخانه پس از چند سال کدر می شوند و نور از آن ها به خوبی عبور نمی کند.
برای آن که مقاومت شیشه رنگی را در مقابل آب و هوا ثابت کنیم باید اکسیدهای دو ظرفیتی باریم، سرب، کلسیم، منیزیم و روی به مخلوط اضافه کنیم که به این عناصر ثابت کننده می گویند.


 شیشه رنگی

نحوه ساخت شیشه های رنگی و موارد استفاده آنها

شیشه به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت وسایل تزیینی مانند گل، تابلو و ... ، در ساختن ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه چون: لیوان، بطری و... و در پایان در ساختن شیشه های مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه می گردد و مصارف مختلفی دارد که عمده ترین آن به عنوان در و پنجره در کارهای ساختمانی است. اما شیشه های رنگی بیشتر کاربرد آن ها در طراحی و ساخت پارتیشن شیشه ای می باشد.
به دو طریق می توان شیشه رنگی به دست آورد:
1)    با افزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی در مصالح اولیه تهیه شیشه.
2)    شیشه سفید را در شیشه مذاب رنگی فرو می کنند تا دو روی آن رنگی شود.


 شیشه رنگی

چند نوع شیشه داریم؟

از انواع شیشه ها میتوان به شیشه ضد آتش (پیرکس(، شیشه مسطح، شیشه دو جداره (مضاعف)، شیشه سکوریت، شیشه نشکن، شیشه انعکاسی (بازتابنده) یا (رفلکس).
• شیشه ضد آتش: همراه مواد اولیه این شیشه ها در مقابل حرارت، مقاومت زیادی دارند، مقدار زیادی اکسید بوریک به کار می رود و سیلیس آن ها از انواع شیشه های معمولی بیشتر است .
• شیشه مسطح: این نوع شیشه را با اضافه نمودن توری فلزی، میان شیشه می سازند و بیشتر برای درهای ورودی، کارگاه ها، موتورخانه ها، آسانبرها و هر جایی که خطر شکستن و فروریختن شیشه وجود دارد، استفاده می نمایند.
• شیشه های دوجداره: این نوع شیشه از دو الیه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درزهای آن ها هوابندی شده است و فضای بین آن ها با مواد خشک کننده ای مانند سیلیکاژل پر و یا در بعضی از موارد بین دو الیه خال ایجاد می شود. این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در یسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود.
• شیشه سکوریت: در این حالت، شیشه مجددا تا حدود 330 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و بعد به طور ناگهانی و تحت شرایط خاص و نظارت شده ای سرد می شود. این عمل باعث کاهش افزایش مقاومت شیشه )حدود 5 برابر) در مقابل ضربه و نیز شوک های حرارتی می شود. این شیشه ها در صورت شکستن، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می شوند که آسیب رسان نیستند.


 شیشه رنگی


شرکت شیشه رنگی تتراجام، با بیش از یک دهه تجربه حرفه ای در تولید و ساخت انواع شیشه لاکوبل و آینه دکوراتیو، سابقه ای درخشان در صنعت شیشه و آینه کشور دارد. این مجموعه توانسته به لطف خدا و اعتماد شما عزیزان بیش از هزاران پروژه موفق در کشور را با کیفیت و حساسیت بالا آماده و تحویل به کارفرمایان محترم دهد شماره های تماس: 02122975004 - 09125098986





لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28715
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید