امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

شرکت تابان پارس، ارائه دهنده کابل شو، انواع سرسیم


1401/07/27
کد خبر : 28336
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

کابل شو یکی پرکاربرد ترین ابزار در اجرا انواع پروژه های برق صنعتی است. در بسیاری از مواقع هنگام اجرای پروژه های برق صنعتی لازم است، بین دو کابل یا بین یک کابل با تجهیزات الکتریکی  مرتبط اتصالی برقرار شود. اتصال مورد نظر باید از نظر ایمنی مطمئن باشد تا خطر قطع جریان ، آسیب به تجهیزات الکتریکی یا آتش سوزی به حداقل برسد. علاوه بر ایمنی کافی، اتصال مورد نظر باید از نظر کیفی هم وضعیت مطلوبی داشته باشد. کابل شو ابزاری است که برای برقراری اتصال ایمن و انتقال جریان مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله جایگزین مناسبی برای چسپ های برق یا اتصالات نامطمئن دیگر نظیر پیچش دستی کابل هاست. در این گفتار با انواع  کابل شو ، ویژگی ها و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهید شد.

سرسیم ها اتصال دهنده های الکتریکی و یا قطعات فلزی هستند که برای اتصال مدار های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. نام دیگر سرسیم ها وایرشو است و می توانند به صورت اتصال موقت و یا اتصال دائمی در تاسیسات برقی مورد استفاده قرار گیرد. این قطعات فلزی برای حداکثر رسانایی ساخته شده و به دو نوع عایق و غیر عایق طراحی و تولید می شوند. اصلی ترین وظیفه سر سیم برقراری و تداوم جریان الکتریکی در مسیر انتقال است.

انواع سرسیم ها:

سرسیم ها با توجه به کاربرد بالایی که در اتصالات الکتریکی دارند دارای انواعی هستند مانند :

سرسیم رابط:

سر سیم رابط به منظور اتصال دو انتهای یک سیم به یکدیگر استفاده می شود. این نوع اتصال، اتصالی دائمی است و باعث افزایش طول دو سیم  برای اتصالشان بهم می شود.

سرسیم دو شاخ یا چنگالی:

سر سیم دو شاخ یا چنگالی همان طور که از نامش مشخص است دارای ظاهری دو شاخ است و به منظور پیچ کردن پیچ سوکت ترمینال به ترمینال استفاده می شود. از این سر سیم  برای اتصال سیم به پیچ هادی هم  استفاده می شود.

سرسیم گرد یا حلقوی:

سر سیم حلقوی هم از مناسب ترین اتصالات برای اتصال سیم به ترمینال های پیچی است. در این نوع اتصال توجه به این نکته حائز اهمیت است که قبل از نصب ترمینال، باید پیچ ترمینال را کامل برداشته و بعد با گذاشتن آن پیچ را همراه با هم ببندید.

سرسیم فیشی نری:

سر سیم فیشی نری دارای اندازه های گوناگونی هستند و مطابق با نیاز مصرف کننده ها با استاندارد قابل قبولی تولید شده اند. این نوع سر سیم در مقابل سر سیم فیشی مادگی به منظور اتصال موقت دو سیم به یکدیگر قرار می گیرد.

سرسیم فیشی مادگی:

سر سیم فیشی مادگی هم دقیقا مقابل سر سیم فیشی نری به منظور اتصال موقت دو سیم مورد استفاده قرار می گیرد.

سرسیم سوزنی روکش دار:

از سر سیم سوزنی روکش دار جهت جلوگیری از آسیب و یا صدمه به سیم در حالتی که سیم به صورت مستقیم به سلول ترمینال داخل می شود استفاده می شود. هم چنین از این برای بستن پیچ ترمینال به سیم هم بهره می گیرند.

سرسیم خودرو:

استفاده از سر سیم برای برقراری اتصال ایمن در  سیستم برق  خودرو از اهمیت بالایی برخودار است. چون هر گونه اتصالی در سیستم برق خودرو علاوه بر خطر آفرین بودن برای سلامت انسان، می تواند به سایر قطعات خودرو آسیب بزند. استفاده از این قطعه به عنوان رابط کاربری در سیم کشی  برق خودرو الزامی است. سر سیم های مورد استفاده در سیم کشی خودرو اکثرا از جنس مس هستند و روکش عایق دارند.

سرسیم مسی:

سر سیم ها از نظر متریال انواع متفاوتی دارند. سر سیم مسی متداول ترین نوع آن است که به منظور برقراری اتصال و تدوام جریان بین دو سیم مسی مورد استفاده قرار می گیرد.

جعبه سر سیم:

جعبه سر سیم یک جعبه ابزار کاربردی متشکل از انواعی از سر سیم های متنوع با سایز ها و مدل های مختلف است که به همراه ابزار پرس سر سیم‌ ها عرضه می شود. چون برای ایجاد اتصالات مختلف به کمک سرسیم استفاده از انواع مختلفی از آن مورد نیاز است، جعبه سر سیم می تواند پاسخی همه جانبه برای ایجاد انواع اتصالات به نیازهای کاربر بدهد.


تابان پارس
کابل شو

کابل شو چیست؟

این وسیله که با نام های دیگری مانند سرسیم یا وایرشو هم در صنعت برق شناخته می شود. قطعه ای با متریال فلزی است که امکان اتصال ایمن و مناسب را بین دو کابل یا بین کابل و محل اتصال به لوازم برقی و تجهیزات الکتریکی کمک  می کند. اگر اتصال به درستی برقرار نشود ممکن است با افزایش میزان مقاومت هادی و به دنبال آن تولید گرمای بیشتر توسط هادی شارش جریان الکتریکی در طول مسیر انتقال دچار اختلال شود.کابل شو با ایجاد اتصال ایمن امکان تدوام جریان الکتریکی را در طول مسیر انتقال فراهم می کند و ریسک خطرات ناشی از اتصال نامطمئن مانند آتش سوزی  را به حداقل می رساند.

معرفی و آشنایی با کابل شو

این قطعه در واقع نوعی انتقال دهنده جریان است که با برقراری اتصال بین دو سطح که دارای سطح مقطع دایره یا نیم دایره هستند، به برقراری و تدوام جریان در طول شبکه انتقال کمک می کند. کابل شو با برقراری اتصال مطمئن بین محل اتصال  و کابل از قطع جریان الکتریکی و تولید گرمای زیاد در محل اتصال جلوگیری می‌کند .به این ترتیب این قطعه با جلوگیری از افزایش مقاومت هادی یا قطع و وصل شدن جریان از آسیب به وسایل الکتریکی جلوگیری می کند.

انبر کابل شو

برای اتصال کابل شوها به کابل لازم است با استفاده از ابزار پرس کابل شو اتصال را محکم کرد. همانطور که گفته شد نوع اتصال کابل شوها می تواند به صورت پرسی، پیچی یا لحیم کاری باشد. در اتصالات غیر لحیمی کابل شوها از ابزار پرس کابل شو برای محکم کردن اتصال استفاده می شود. ابزار پرس کابل شوها ممکن است انبر کابل شو دستی یا ابزار پرس هیدرولیک باشند. از انبر کابل شو به دلیل در دسترس بودن بیشتر از سایر انواع ابزار پرس این قطعه استفاده می شود.

مشخصات کابل شو

کابل شوها  بر اساس معیارهای مختلف در انواع مختلف طبقه بندی می شوند، به طور کلی هر کابل مشخصات فنی و ظاهری منحصر به فردی دارد. سه مشخصه اصلی کابل شوها شامل موارد زیر است.

ضخامت کابل شو

ضخامت این قطعه یکی از مشخصات کلیدی آن است. معمولا ضخامت کابل شوها متناسب با  میزان جریان عبوری در محل اتصال تعیین می شود. در واقع، نوع کابل مهم ترین معیار تعیین کننده ضخامت و ابعاد قطعه مورد نظر است.

جنس کابل شو

دومین مشخصه کلیدی هر کابل شو جنس آن است. جنس کابل شوها ممکن است مسی، آلمینیومی با تلفیقی از دو فلز ناهمسان باشد.

نوع اتصال کابل شو

نوع اتصال این قطعه با هادی ممکن است پرسی، پیچی یا لحیمی باشد. از نظر فنی و کیفیت و ایمنی اتصال پرسی، پیچی و لحیمی به ترتیب الویت دارند.

تابان پارس


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28336
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید