امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

سلطان گلها، گل رز را بیشتر بشناسید


1401/07/27
کد خبر : 28514
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 11 نفر
گل رز با نام علمی Rosa hybida  خانواده  Rosaceae بوده . گیاه رز با نام های سرخ و گل محمدی در ایران شناخته شده است. این گیاه چندساله بوده و به رنگ های متنوع و زیادی در طبیعت وجود دارد. گل رز بصورت درختچه و یا بوته  ای هستند، آنهایی که به شکل درختچه هستند ساقه های راست و خاردار دارند. فرم گل سرخ نیز دارای تنوع زیاد بوده آنها دارای رنگ ، نوع شکل و حتی رشد گوناگون دارند از معروفترین گل رز یا بهترین گل رز می توان به گل رز قرمز، گل رز آبی، گل رز سفید، گل رز مشکی یا گل رز سیاه، گل رز سبز، گل رز رونده و گل رز مینیاتوری یا گل رز چینی نام برد.


 

گلکارانی که  گل های هیبرید تولید می کنند به مرور به ارزش این گیاه پی بردند و از قرن هجدهم به بعد به تدریج گل های رز جدید و هیبرید با تنوع رنگ به وجود آوردند و بلافاصله آنها نیز مورد توجه اقشار جامعه قرار گرفت، خصوصا گل رزهای سری جدید و هیبرید بر خلاف مدل های قدیمی که تنها در فاصله یک بار در سال تولید می شدند قادر به تولید در چند فصل از سال هستند. حتی از نظر شکل نیز تغییراتی حاصل شد بطور مثال گل رز های ۵ گلبرگ تبدیل به گل رزهای هیبرید ۱۰-۲۰ یا ۲۰-۴۰ و یا حتی بیشتر شدند و این تفاوت باعث ایجاد واریته های جدید در این گل بسیار زیبا شد.

انواع گل رز بر اساس رشد:

برخی از گل رزها رشد رونده داشته که به آن گل رز رونده می نامند.

•    گل رز رونده :

گل رز رونده یک گل رز بالا رونده می باشد که استفاده خانگی جلوی درب خانه ها و ویلای شما دارد
گل رز رونده بالا رونده از پرطرفدارترین نوع رزها می باشد که می تواند منظره ­­ای زیبا در جلوی خانه و حیاط خلوت یا ویلای شما ایجاد کند. اغلب باغداران و گل­ فروشها برای ویلا و حیاط شما این گونه از گل رونده را پیشنهاد می دهند. گل رز رونده دارای انواع مختلف و واریته­ های مختلف می باشد شما می توانید گل رز رونده را در هر زمانی از بهار تا ابتدای پاییز کاشت کنید، نگران نباشید ما روش کاشت گل رز رونده را به شما یاد می دهیم:

آموزش کاشت گل رز رونده:

۱-درا بتدا یک محل را انتخاب کنید که نور زیادی (حداقل ۶ ساعت در روز) داشته باشد. ترجیحا” مکانی را انتخاب کنید که دارای حصار، دیوار باشد چون این گل رونده هست باید قیم را بگیرد و بصورت رونده بالا برود که زیبایی محل را دو برابر کند. پس این حصار را قبل از کاشت درست کنید و آن را محکم کنید.

۲- محل مورد نظر را به قطر ۵۰ سانتی متر از حصاری که دارید فاصله دارد را حفر کنید، نمک منیزیم را داخل چاله خود بریزید، این نمک باعث افزایش رشد گیاه شما و جذب نیتروژن می کند. حالا گل رز رونده خود را داخل گودال قرار دهید و با خاکی که قبلا” حفره چاله را خالی کرده بودید پر کنیدو آبیاری نمایید.

۳- هر هفته یک بار به میزان لازم به اندازه یک قاشق غذاخوری نمک منیزیم روی خاک خود بریزید و سپس آبیاری کنید تا نمک به درون خاک نفوذ کند.
https://bazrco.ir/mag/rose/

•    گل رز مینیاتوری از بهترین گل رز :

گل رز مینیاتور

یکی از انواع بهترین گل رز می باشد که آن را می­توانید در داخل خانه در گلدان یا آپارتمان یا باغچه خود پرورش دهید. این  گل رز نمونه کوچکتری از رز فلوریبوندا است که نگاهداری ساده ­ای دارد و اگر بتوانید آن را به صورت مرتب آبیاری و پرورش دهید می تواند رشد خوبی داشته باشد. کاشت این گل رز در گلدان ساده می باشد:

گل رز مینیاتوری را داخل گلدانی با عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر قرار دهید، قبل این کار انتهای گلدان را سوراخ ایجاد کرده و انتهای آن را با تکه ­های سفال یا پوکه معدنی پر کنید تا زهکشی مناسبی داشته باشد.
خاک باغچه را درون گلدان پر کنید سپس خاک اطراف توده ریشه گل رز خود را با دست نرم کنید و ریشه ها را از هم باز نمایید. گیاه را به مرکز گلدان انتقال داده و سپس گلدان را با خاک مخلوط خاک گلدان (حاوی ورمی کولیت و پرلیت) پر کنید. خاک مخلوط اطراف ریشه را محکم کنید تا هیچ هوایی در خاک باقی نماند.
گلدان گل رز خود را در مکانی با منبع نور خوب به سمت جنوب یا غرب قرار دهید، این گلدان گل رز باید روزی حداقل ۶ ساعت نور بهش تابیده شود. هر چند روز یک­بار گلدان را بچرخانید تا همه قسمت­ها به صورت مساوی نور تابیده شود تا بتواند رشد خوبی داشته باشد.
گل رز مینیاتوری را به صورت منظم آبیاری نمایید، خاک آن نباید خشک شود، در زمان آبیاری دقت کنید خاک شما باید رطوبت کم داشته باشد هر زمان که آبیاری را شروع کردید برگ های آن را با آب پاش آبیاری کنید طوری گل رز مینیاتوری خود را آبیاری کنید که آب اضافه وقتی از انتهای گلدان خارج شد آن را قطع کنید این بهترین روش هست یعنی گلدان گل رز مینیاتوری شما باید سیراب شود.
گلدان گل رز مینیاتوری نیاز به رطوبت بالا دارد لذا وقتی گلدان خود را در سینی قرار می دهید، می توانید داخل سینی خود مقداری سنگ ریزه ریخته گلدان خود را روی این سنگ ها قرار دهید سپس سینی خود را از آب پر کنید طوری که آب با انتهای گلدان شما در تماس نباشد(آب از سوراخ انتهای گلدان به بالا نرود) این کار باعث رطوبت لازم در گیاه شما می شود.
گل رز مینیاتوری خودرا با کود غنی شده با پتاسیم تغذیه کنید اما دقت کنید در دوز کم این کود را انجام دهید تا گیاه شما آسیب نبیند.
شکوفه های پژمرده گل رز مینیاتوری خود را توسط یک قیچی تمیز و برنده جدا کنید (قیچی باغبانی رو پیشنهاد می کنم) برای این کار گل و برگچه ­های آن را از ساقه و تا قبل از اولین برگ قطع نمایید. تمام برگ­های زرد و بیمار گل رز مینیاتوری خود را جدا کنید، این کار باعث می­شود انرژی به تمام گیاه به قسمت­های سالم برسد.

مراحل پرورش و نگهداری گل رز

در میان تمام گل‌ها، گل رز از محبوبیت خاصی برخوردار است و همواره برای مناسبت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان عده‌ای هستند که به جای خرید، ترجیح می‌دهند خودشان پرورش گل رز را در حیاط، باغ و یا حتی گلدان‌های خانگی انجام دهند ولی خیلی زود از این تصمیم خود برمی‌گردند زیرا تصور می‌کنند که پرورش گل رز و کاشت آن بسیار سخت خواهد بود و نیازمند تجربه‌ی یک حرفه‌ای است؛
اما خوشحال باشید چون اینگونه نیست، گل رز یکی از آسان‌ترین گل‌هایی است که می‌توانید خودتان شخصا پرورش دهید و درواقع جزو آن دسته از گل‌هایی است که پرورش آن بیشتر مواقع موفقت‌آمیز است. پس، از پرورش آن نترسید و در این ادامه  با ما همراه باشید تا شما را به طور جامع با پرورش گل رز و انواع آن آشنا کنیم.

برای پرورش گل رز تنها نیاز است تا 10 قدم ساده را به ترتیب و با دقت طی کنید تا بتوانید به راحتی در انتهای مسیر به گل زیبای خود نگاه کنید.

1- از ریشه‌ها شروع کنید.

شما می‌توانید ریشه‌هایی از گل رز را تهیه کنید که از قبل در خاک قرار گرفته‌اند و آن را در گلدان یا باغچه خود قرار دهید و یا ریشه‌هایی خارج از خاک یا به اصطلاح ریشه‌های لخت بخرید تا خودتان آن‌ را در خاک بگذارید. هر کدام از این انتخاب‌ها مزیت‌های خودش را دارد:

مزیت ریشه‌ی در خاک: ریشه‌هایی که از قبل در خاک قرار گرفته‌اند برای تازه‌کاران بسیار مناسب هستند زیرا خیلی راحت کاشته و محکم می‌شوند. همچنین این نوع ریشه‌ها بسیار فراوان هستند و در بازارهای گل یا باغ‌ها و مغازه‌های مربوط به باغداری در فصول پرورش این گل یافت می‌شوند و چون در فصول پرورش گل رز آن را تهیه می‌کنید، این امکان را دارید تا در شرایط آب و هوایی ایده‌آل رز خود را پرورش دهید.





مزیت ریشه‌ی بیرون از خاک:

یکی از مزیت‌های این نوع ریشه این است که شما تنوع بیشتری برای انتخاب نوع گل رز خود خواهید داشت. به علاوه اینکه از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌تر هستند. از طرف دیگر، شاید سختی آن بیشتر از ریشه‌های در خاک باشد؛ این نوع ریشه‌ها باید قبل از اینکه در خاک قرار بگیرند، یک شب در آب باشند و ریشه‌ها در چند ماه اول کاشت باید مرتبا مرطوب نگه داشته شوند.

2- نوع رز

شاید اکثر ما تنها رز قرمز را دیده باشیم و تنوع رز‌ها را فقط به رنگ‌های آن‌ها محدود کنیم اما اگر شما نیز چنین تصوری دارید، ذهن خود را پاک کنید و بدانید که دنیایی از تنوع در پرورش گل رز وجود دارد از رزهای مینیاتوری گرفته تا رزهای دیوید آستین و گرندیفلورا؛ هر کدام از این رزهای شرایط خاص خود را برای کاشت و پرورش نیاز دارند اما در میان آن‌ها تعدادی هستند که برای باغچه شما مناسب‌تر هستند و بهتر پرورش می‌یابند (در بخش دوم این مقاله، این نوع گل‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد).

انواع گل رز


3- مکان مناسب پرورش گل رز را در پس ذهن خود داشته باشید.

برای دریافت بهترین نتیجه در پرورش گل رز، به یک مکان خوب نیاز دارید تا هم نور کافی دریافت کند و هم فضای کافی برای رشد داشته باشد. پرورش گل رز آسان است اما به شرط آن که این شرایط را در محیط مورد نظر خود داشته باشید. اگر شما چنین مکانی را در خانه و حیاط خود ندارید، بهتر است پرورش گل رز را از ذهن خارج کنید.

گل رز به 6 تا 8 ساعت آفتاب در روز نیاز دارد و یک خاک آب‌گذر که از لحاظ ارگانیک غنی باشد. در آب و هوای خیلی گرم مانند آفتاب‌هایی که ظهرهای تابستان شاهدش هستیم، باید این نوع گل‌ها را در جایی قرار دهید که آسیب نبینند و برای کم کردن آسیب سرمای زمستان، بهتر است این گل‌ها را اگر در خارج از محیط خانه مانند حیاط یا باغ پرورش می‌دهید، در کنار فنس‌ها یا دیوارهای جنوبی و غربی بگذارید.

4- زمان پرورش گل رز (Rose)

بهترین زمان برای پرورش گل‌ رز بعد از آخرین سرمای زمستان در فصل بهار یا حداقل 6 هفته قبل از اولین موج هوای سرد در منطقه زندگی شما در پاییز است. رعایت این زمان‌بندی به ریشه‌ها این اجازه را می‌دهد تا در خاک خود به خوبی جای بگیرند، بدون اینکه شرایط زمستانه مانع آن شود. از سوی دیگر، ریشه‌های لخت یا بیرون از خاک تنها در اوایل بهار در دسترس هستند و باید سریعا بعد از اینکه به خانه آورده می‌شوند در آب قرار گیرند و کاشته شوند. اگر می‌خواهید کمی از این زمان‌بندی تخطی کنید، ریشه‌هایی که در خاک قرار دارند این امکان را به شما می‌دهند تا کمی با زمان بازی کنید و پیشنهاد می‌شود در صورت اینکه در قید رعایت این زمان‌بندی نبودید، رز خود را گلدان بکارید.

5- کاشت گل رز را سرسری نگیرید.

می‌دانید یک شروع خوب چه می‌تواند باشد؟ دقت و حوصله در کاشت ریشه‌ی گل رز. شما باید به خوبی و با دقت هفت مرحله زیر را طی کنید تا بتوانید به یک شروع خوب برای پرورش گل رز برسید.

– چاله کاشت گل رز باید به اندازه‌ی کافی عمیق و عریض باشد تا به ریشه اجازه دهد به خوبی جای بگیرد. همچین باید خاک آب‌گذر باشد زیرا رزها از ریشه‌های خیس خوششان نمی‌آید.

مراحل کاشت گل رز


– زمانیکه چاله‌ی کاشت را کندید، مقداری از خاک خارج شده از آن را با مواد ارگانیک مانند کودها و تقویت‌کننده‌های ریشه مخلوط کنید و آن را قبل از قرار دادن ریشه‌ها، در کف چاله‌ی کنده شده بریزد و بعد ریشه‌ها را قرار دهید.

– گیاه در هوای معتدل باید هم سطح زمین باشد و در هوای سرد دو یا سه اینچ پایین‌تر از سطح زمین قرار گیرد.

– پس از قرار دادن ریشه‌ها در چاله‌ی کنده شده، بخشی از آن را خاک بریزید و توجه کنید که خاک خارج شده از چاله را حتما با مواد ارگانیک مخلوط کنید و بعد دوباره آن را در گلدان یا باغچه‌ی خود بریزید.

– بعد از اینکه نصف چاله‌ی کنده شده را پر کردید، حال به خوبی به آن آب بدهید و بقیه آن را از خاک پر کنید.

– دوباره آب دهید و خاک اطراف گیاه را با دست به صورت تپه در آورید تا از گل رز در هنگام ریشه دواندن و جای گرفتن در خاک مراقبت کند.

– اگر شما در حال پرورش گل رز در باغچه و حیاط خود هستید، تقریبا سه فوت بین هر گیاه فاصله بیاندازید تا فضای کافی برای رشد را داشته باشند و گردش هوا به خوبی انجام شود.

پرورش گل رز


6- کود مورد نیاز گل رز

برای اینکه در انتهای کار بتوانید با لذت به رزهای سرافراز خود نگاه کنید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید، لازم است تا طبق یک برنامه‌ی زمانی، مرتب به آن‌ها کود بدهید؛ نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. روش‌های کود دادن ارگانیک را پیش بگیرید زیرا این روش‌ها آرام و منظم هستند و به خوبی در طول پرورش گل رز مواد لازم را به گیاه شما می‌رسانند. بعضی کودهای خاص نیز وجود دارند که باید به صورت ماهانه به گل‌های خود بدهید. این کودها با یکدیگر تفاوت دارند و بسته به نوع کود انتخابی شما، زمان آن متفاوت خواهد بود‌. می‌توانید در هنگام خرید کود از یک متخصص گل و گیاه یا یک باغدار یا حتی خود فروشنده مغازه فاصله زمانی را بپرسید.

توجه داشته باشید برای ریشه‌های لخت، در هنگام کاشت باید از کودهایی استفاده کنید که خیلی قوی نباشند تا ریشه‌های گل رز را نسوزانند. پس از اینکه گل‌ها اولین شکوفه خود را زدند، می‌توانید از کودهای قوی استفاده کنید چراکه در این زمان ریشه به خوبی جای گرفته است.

7- آبیاری گل رز را فراموش نکنید ، دلیل خشک شدن گل رز

گل‌های رز زمانی خوب پرورش می‌یابند که در طول دوره ی رشد، رطوبت آن‌ها یکسان نگه داشته شود. تعداد دفعاتی که باید آب بدهید به جنس خاک شما و نوع آب و هوایی که در آن هستید بستگی دارد. رزهایی که در خاک‌های ماسه‌ای کاشته شده‌اند در مقایسه با آن‌هایی که در خاک رس کاشته شده‌اند، به آب بیشتری نیاز دارند. همچنین آب و هوای گرم، خشک و دارای وزش باد زیاد، گل‌های رز را خیلی سریع خشک می‌کند، پس باید آب بیشتری دریافت کنند. اینکه چگونه و به چه تعداد دفعاتی آبیاری می‌‌کنید، هر دو مهم هستند.

آبیاری گل رز


 اگر رزهای خود را فضای آزاد کاشته‌اید، اینگونه فکر نکنید که باران می‌تواند جوابگوی آب لازم باشد؛ بسیاری از اوقات آب باران کافی نخواهد بود و شما در آخر با رزهای خشکیده مواجه خواهید شد. پس سرنوشت پرورش گل رز خود را به باران نسپارید. همچنین موارد زیر را در هنگام آبیاری به خاطر داشته باشید:

– آب را به طور عمیق به ریشه‌ها منتقل کنید تا تمام ناحیه‌ی ریشه را در بر بگیرد.

– خاک را تا دو یا سه اینچ بکنید و اگر سطح خاک خشک بود به آن آب بدهید.

– به خاک آب بدهید نه به برگ‌ها! بسیاری از افراد به اشتباه در زمان آبیاری، آب را روی برگ‌ها می‌ریزند و با خود گمان می‌کنند که آبیاری انجام داده‌اند؛ اما شما این کار را نکنید و آب را به خاک بدهید. تنها هر از چندگاهی برگ‌ها و تاج گل را مرطوب کنید.

– آبیاری را در اول صبح انجام دهید که نور آفتاب ایده‌آل است. این گونه گذر آب به خوبی صورت می‌گیرد و برگ‌ها و تاج گل رز تا قبل از دست دادن نور آفتاب در شب خشک می‌شوند.

– در طول مدت زمان پرورش گل رز هر پنج یا شش روز آبیاری را انجام دهید اما زمانیکه برای اولین بار طبق یک قاعده زمانی خاص آب دادید به آن پایبند بمانید و آن را تغییر ندهید. فاصله‌ی بین هر آبیاری وابسته به نوع خاک، نوع رز و شرایط آب و هوایی متفاوت خواهد بود.

– اگر شما در منطقه‌ای بسیار گرم و خشک زندگی می‌کنید و تابستان‌های گرمی را شاهد هستید، حتما از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنید. اینگونه هم در مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اید و هم توانسته‌اید میزان آب لازم برای پرورش گل رز خود را فراهم کنید.

برگرفته از سایت بذرکو (https://bazrco.ir)



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28514
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید