امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

سلامت یخچالتان را با این 9 نکته بیمه کنید


1401/07/27
کد خبر : 28344
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

 اگر یخچال ایراد پیدا کند در بهترین حالت 24 الی 48 ساعت فرصت دارید تا مشکل آن را برطرف کنید؛ در غیر اینصورت همه مواد غذایی شما فاسد می‌شود و باید دوباره داخل آن را پر کنید.
با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله نکات مهمی را به شما آموزش دهیم تا به کمک آنها بتوانید سلامت یخچال‌تان را بیمه کنید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

1. یخچال را در محل درست نصب کنید!

حتما می‌پرسید با نصب درست دستگاه چگونه از وسایل برقی محافظت کنیم؟ و این کار چه تاثیری می‌تواند داشته باشد. در پاسخ باید بگوییم یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای حفظ سلامت یخچال و سایر وسایل برقی، نصب آن‌ها در محل درست است. در ادامه فاکتورهای مهم محل نصب مناسب لوازم برقی مخصوصا یخچال را بیان می‌کنیم:
•    نور خورشید به صورت مستقیم به موتور و بدنه آن نتابد. اگر امکان جابه‌جایی یخچال را ندارید، می‌توانید پنجره را با پرده بپوشانید.
•    بین موتور و دیوار پشت یخچال 20 سانتی متر و از اطراف حداقل 5 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.
•    در کنار یخچال وسایلی که گرما تولید می‌کنند مثل شوفاژ، اجاق گاز و ... وجود نداشته باشد.
•    سطح زیر آن هموار باشد تا باز و بسته کردن یخچال موجب لق زدن دستگاه نشود.
•    از سینک و آبچکان دور باشد تا بدنه خیس نشده و موجب برق گرفتگی نشود.
•    به پریز برق و محافظ دسترسی داشته باشد تا نوسان برق به آن آسیبی نرساند.

2. درب یخچال را زیاد باز و بسته نکنید!

اگر به فکر سلامت یخچال خود هستید باید دفعات باز و بسته شدن درب یخچال را مدیریت کنید. زیرا زیاد باز و بسته کردن درب یا باز گذاشتن طولانی مدت آن باعث خارج شدن هوای خنک داخل یخچال می‌شود. بنابراین باید موتور بیشتر کار کند تا دوباره هوای خنک داخل یخچال را تامین کند. اگر در منزل‌تان کودک خردسال دارید که به باز کردن درب یخچال علاقه‌مند است، می‌توانید با استفاده از گیره‌های مخصوص موجود در بازار، درب یخچال را ببندید تا امکان باز شدن آن نباشد.

3. سلامت لاستیک درب را چک کنید

یکی از نکات مهم در رابطه با حفظ سلامت یخچال، سالم بودن لاستیک درب است. لاستیک درب کمک می‌کند تا هوای خنک داخل یخچال خارج نشود و تنها داخل آن بچرخد.
در گذر زمان ممکن است لاستیک درب فرسوده یا قسمتی از آن سوراخ شود. در این صورت هوای خنک از آن قسمت بیرون رفته و موتور دائم کار می‌کند. این مسئله علاوه بر فشار آوردن به موتور باعث مصرف بی‌رویه برق نیز می‌شود.
برای اینکه از سلامت لاستیک (واشر) یخچال مطمئن شوید و از آن بدرستی نگهداری کنید؛ باید آن را به صورت ماهیانه تمیز کنید. برای تمیز کردن لاستیک کافیست به نکات زیر دقت کنید:
•    ابتدا یخچال را از برق بکشید تا حین کار دچار برق گرفتگی نشوید.
•    سپس درب یخچال را باز کنید.
•    روی لاستیک را با مخلوط آب و سرکه یا آب و جوش شیرین تمیز کنید.
•    اگر در قسمت‌هایی موادغذایی خشک شده، آن را به آرامی با اسفنج مخصوص پاک سپس تمیز کنید.


 سلامت لاستیک درب را چک کنید

4. دمای یخچال را کنترل کنید!

دمای یخچال را همیشه روی یک دما تنظیم نکنید و در فصل‌های مختلف آن را تغییر دهید. گاهی اوقات به دلیل خراب شدن ولوم یا برد دستگاه امکان تنظیم دما وجود ندارد. در اینصورت باید برای تعمیر قطعه با یک تعمیرکار تماس بگیرید.
اگر دمای یخچال بدرستی تنظیم نشود، ممکن است مواد غذایی داخل یخچال یخ بزند یا بدلیل گرم بودن هوای داخل آن مواد غذایی تغییر حالت داده و فاسد شوند.
بهتر است در فصل تابستان و زمستان، دمای یخچال و فریزر خود را تنظیم کنید. ممکن است دمای مناسب یخچال‌های مختلف متفاوت باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای تنظیم کردن دمای یخچال از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید.

5. مراقب سیم پیچی و موتور یخچال باشید!

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید در راستای حفظ سلامت یخچال انجام دهید، مراقبت از سیستم برقی یخچال است. برای این‌کار کافیست به صورت ماهانه روی سیم پیچی، برد، موتور و ... را با جاروبرقی یا دستگاه دمنده پاک کنید. این کار باعث می‌شود تا مقداری تجهیزات خنک شود و فشار کمتری به آنها وارد شود. همچنین باید مراقب باشید تا مایعات روی این قسمت‌ها نریزد زیرا ممکن است موجب سوختن آنها شود.

6. همیشه داخل یخچال را پر کنید!

در صورتی‌که برایتان امکان پذیر است همیشه داخل یخچال‌تان را پر نگه دارید. حتی اگر ممکن است برای مدتی از آنها استفاده نکنید. می‌توانید مواد غذایی که تاریخ انقضای زیادی دارند بخرید و همیشه داخل یخچال را پر نگه دارید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا مواد غذایی مختلف خنک شوند و این خنکی را در خود نگه دارند. در نتیجه سرمای مواد غذایی به یکدیگر منتقل می‌شود. در این زمان دیگر نیاز نیست موتور دائم کار کند تا هوا را خنک کند، کمتر روشن شده و مصرف برق آن کم می‌شود.


 وزن مواد غذایی را بین قفسه‌ها تقسیم کنید!

7. از گذاشتن مواد غذایی گرم در یخچال خودداری کنید!

نکته‌ای که می‌تواند در سلامت یخچال تاثیرگذار باشد، گذاشتن مواد غذایی سرد، داخل یخچال است. برخی افراد بلافاصله پس از پختن غذا، مواد غذایی گرم را داخل یخچال می‌گذارند. این افراد تصور می‌کنند با این کار مواد غذایی سریع‌تر خنک می‌شود. اما این فکر درست نیست، زیرا گرمای غذا باعث گرم شدن هوای داخل یخچال می‌شود و باید موتور دوبرابر کار کند تا بتواند هوا را به دمای اول خود بازگرداند.

8. وزن مواد غذایی را بین قفسه‌ها تقسیم کنید!

برای قراردادن مواد غذایی سنگین در یخچال، حتما وزن آنها را بین طبقات تقسیم کنید و از همه آنها در یک طبقه نگذارید. زیرا این کار باعث شکسته شدن قفسه‌های داخل یخچال می‌شود.
برای جلوگیری از آسیب دیدن طبقات یخچال، می‌توانید وزن آنها را مواد غذایی را در چند ظرف بریزید یا انها را چند قسمت کنید و هر تکه را در یک طبقه بگذارید. برای مثال برای گذاشتن یک هندوانه 5 کیلویی در یخچال، می‌توانید آن را به 4 قسمت تقسیم کرده و هر تکه را در طبقه‌ قرار دهید.

9. اگر از یخساز استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید!

یخساز یکی از فاکتورهایی است که تولیدکنندگان یخچال اخیرا روی آن زیاد تمرکز کرده‌اند. به کمک یخساز می‌توانید در عرض چند دقیقه، یخ زیادی تولید کنید و قسمتی از فریزر را با قالب‌های یخ بزرگ اشغال نکنید. اما اگر بیش از حد از این قابلیت استفاده شود، در دراز مدت به موتور فشار وارد می‌شود. در نتیجه در صورتی‌که یخساز برای شما اولویت ندارد، آن را خاموش و از قالب‌های یخ استفاده کنید.
در این مقاله 9 نکته مهم در رابطه با حفظ سلامت یخچال را آموزش دادیم. عملی شدن این نکات موجب می‌شود یخچال برای چندسال بیشتر عمر کند و کمتر خراب شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28344
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید