امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

روش های قانونی ثبت شرکت در ایران


1401/07/27
کد خبر : 27869
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر
نوع دیگر شرکت های تجاری هستند. شرکت های تجاری اما نیاز به ثبت دارند و نوع دوم شرکت هستند که در قانون تجارت این نوع شرکت تعریف شده است. شرکت های تجاری برای اینکه ایجاد شوند لازم است در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند.

ثبت شرکت آغاز یک شراکت

 در مقدمه شرح کوتاهی از شرکت های مدنی و تجاری ارائه نمودیم و تفاوت این دو نوع شرکت را از نظر قانونی عنوان کردیم. اما ثبت شرکت تنها مخصوص شرکت های تجاری است. شرکت های تجاری در قانون تجارت شامل 8 نوع شرکت هستند. شرکت تجاری دارای قواعد شکلی و ماهیتی است. قواعد شکلی قواعدی هستند که شرکت باید بر اساس ترتیب این قوانین به ثبت برسند. اما قواعد ماهیتی قواعدی هستند که ذات شرکت های تجاری را شکل می دهد. اگر قواعد شکلی برای تأسیس شرکت رعایت نشود قواعد ماهیتی نیز ایجاد نخواهد شد.
بر اساس قوانین تجاری روند ثبت شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها انجام شود. بنابراین با صدور آگهی تأسیس از اداره ثبت شرکت ها می توانیم از قانونی بودن شرکت مطمئن شویم. شرکت های تجاری از هر کجا که بخواهید قابل استعلام از سامانه ثبت شرکت ها هستند.
برای ثبت شرکت ابتدا باید اعضاء مجمع عمومی موسس را برای تأسیس شرکت تشکیل دهند در این مجمع نوع شرکت مشخص خواهد شد، همچنین موضوع فعالیت شرکت نیز تعیین خواهد شد، همچنین اعضاء سهامدار، سمت هر یک از اعضاء، انتخاب اعضاء هیئت مدیره و اساسنامه شرکت در این مجمع تصویب خواهد شد.
بعد از تشکیل مجمع و تکمیل مدارک و دریافت امضاء از اعضاء شرکت، درخواست ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها تکمیل می گردد. سپس تایید نام در اداره ثبت شرکت ها انجام خواهد شد. بعد از تایید نام لازم است مدارک امضاء شده به اداره ثبت شرکت ها پست شود. با بررسی کارشناسان ثبت شرکت ها و در صورت صحت اطلاعات آگهی ثبت شرکت صادر خواهد شد. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان موسسه حقوقی پایش در تماس باشید

ثبت شرکت سهامی خاص خیلی ساده و آسان

معیار ثبت شرکت سهامی خاص در نظر گرفتن حداقل های قانونی این نوع شرکت است. شرکت سهامی خاص به سه عضو سهامدار و دو عضو بازرس برای ثبت نیاز دارد. تمامی شرکت ها برای ثبت نیاز به حداقل سرمایه 1000000 ریال دارند. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید. به دلیل اینکه قانون تجارت مصوب سال 1311 است بخشی از قوانین قانون تجارت نیاز به اصلاح و به روز رسانی دارند که در این صورت بعد از تصویب قانون تجارت جدید روند ثبت شرکت کمی سخت گیرانه تر خواهد بود. شرکت سهامی خاص هم قابلیت تبدیل به شرکت سهامی عام را دارد و هم با دریافت مجوز از سازمان فرابورس یا سازمان بورس کشور می تواند سهام خود را در بورس نیز عرضه کند.
شرکت سهامی خاص قابلیت فعالیت در انواع موضوعات تجاری و بازرگانی را دارد. قانون تجاری شرکت سهامی خاص را ذاتاً شرکت بازرگانی نیز معرفی کرده است. شرکت های سهامی خاص موظف هستند هیئت مدیره را از اعضاء سهامدار انتخاب کنند. اما مدیر عامل را می توانند خارج از اعضاء سهامدار انتخاب کنند. هیئت مدیره شرکت سهامی باید حداقل سه نفر باشد. قواعدی نیز در خصوص بازرسین این شرکت وجود دارد که لازم است رعایت شود. بازرسین نباید هم فامیلی هسئت مدیره شرکت سهامی خاص باشند.
شرکت سهامی خاص دارای اساسنامه مخصوصی هستند که تحت نام مخصوص این نوع شرکت باید ثبت شود. شرکت سهامی بدون مجوز قابل ثبت است. مگر اینکه موضوع مربوط به این شرکت جزء موارد لازم اخذ مجوز از ارگان های ذی ربط دریافت کنید.
در صورتی که سرمایه شرکت غیر نقدی است لازم است کارشناس دادگستری معادل نقدی سرمایه را تعیین نماید.  برای ثبت اسم شرکت سهامی شما 5 حق انتخاب دارید که باید بر اساس چهارچوب های انتخاب نام شرکت این مورد را انجام دهید. شرکت سهامی خاص یکی از مهم ترین شرکت های است که در قانون تجارت ثبت می شود علت مهم بودن آن نیز این است که این شرکت برای کسانی که می خواهند کسب و کارشان به گونه ای باشد که بتوانند در مناقصه ها و مزایده های دولتی شرکت کنند مناسب است.


 ثبت شرکت در ایران


ثبت شرکت با مسئولیت محدود به چه صورت است؟

شرکت با مسئولیت محدود نوع دیگر شرکت تجاری است. که به دلیل مسئولیت محدود از نظر حقوقی اشخاص زیادی تمایل به ثبت این نوع شرکت دارند. شرکت تجاری را می توانید با دو نفر و یک میلیون ریال سرمایه تأسیس کنید. این شرکت ها قابلیت ثبت تک مدیریتی را نیز دارند. برای تأسیس شرکت تجاری لازم است مجمع عمومی موسسین با تصویب اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و انتخاب اعضاء و مدیران شرکت اقدام به تشکیل این نوع شرکت نمایند. اما برای اینکه شرکت با مسئولیت محدود به صورت رسمی ایجاد شود لازم است در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد. روند ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیز همانند شرکت سهامی است.
هر شرکتی که در اداره ثبت شرکت ها نسبت به آن آگهی ثبت صادر می شود، دارای شماره ثبت، شناسه ملی و اسم مخصوصی است. هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود به مدت نا محدود انتخاب می شوند. بنابراین برای تغییر هیئت مدیره بعد از ثبت هرگاه مجمع عمومی عادی تشکیل شود اعمال خواهد شد. سرمایه اولیه شرکت با مسئولیت محدود حداقل 1000000 ريال است که نیاز به ارائه سرمایه تعهدی ندارد. سرمایه این شرکت تحت عنوان سهم الشرکه بین اعضاء تقسیم خواهد شد. موسسین شرکت با میئولیت محدود حداقل مسئولیت قانونی را در برابر اشخاص ثالث نسبت به سایر شرکت های تجاری دارند.   
در پایان: ثبت شرکت را می توانید در چندین موضوع تجاری داشته باشید. اگر شرکت تجاری را بخواهید تأسیس کنید لازم است ابتدا با قواعد و مقررات حاکم بر این شرکت ها بیشتر بدایند. از طرف دیگر با دریافت مشاوره ثبت پایش می توانید با توجه به موضوع و اهدافی که به دنبال آن هستید اقدام به ثبت شرکت کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27869
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید