امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

روش های درمان ناباروری


1401/07/27
کد خبر : 27743
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 18 نفر

میل به بچه دار شدن خصیصه ای الهی است که در وجود انسان قرار داده شد تا موجب تداوم و بقای نسل شود. تجربه پدر و مادر شدن حسی منحصر به فرد است که با هیچ چیز دیگری در زندگی قابل قیاس نیست. اما  متاسفانه گاه به دلایل مختلف شرایط به گونه دلخواه ما پیش نرفته و این امر بصورت طبیعی اتفاق نمی افتد. از جمله عواملی که میتواند بر باروری زوجین تاثیرگذار باشد افزایش سن، چاقی، بیماری های خاص، داروهای شیمیایی، در معرض آلودگی های صنعتی بودن و .... است. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه پزشکی شاهد رفع بسیاری از مشکلات باروری در میان زوجین هستیم.
البته درمان ناباروری بسته به فاکتورهای مختلفی همچون سن زوجین، علت و مدت زمان ناباروری و دیگر عوامل در بین افراد متفاوت است. شایان ذکر است که با وجود همه پیشرفت ها در حوزه درمان ناباروری،گاه نتیجه دلخواه حاصل نشده و یا این امر به تعویق می افتد. بنابراین می توان گفت که داشتن صبر و توکل در طول مسیر یکی از اساسی ترین نیازهای افراد است . در ادامه به تعریف لغت ناباروری و روش های رایج درمانی آن می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف ناباروری و انواع آن

برای بدست آوردن اطلاعات در خصوص روش های درمان ناباروری در ابتدا باید بدانیم که ناباروری چیست و انواع آن کدام است؟
به طور کلی، ناباروری به معنای عدم وقوع بارداری بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده در خانمهای زیر 35 سال است. البته مشکلات باروری مختص به بانوان نیست و هر دو جنس را شامل می شود. ناباروری به معنی ناتوانی دایمی در فرزندآوری نیست و در خیلی از موارد می تواند با پیگیری های لازم و درمان مناسب به طور قطع حل شود.
مشکلات ناباروری میتواند در دو دسته قرار گیرد: ناباروری اولیه و ناباروری ثانویه
ناباروری اولیه به مواردی اطلاق می شود که فرد هرگز باردار نشده است و این امر می تواند به دلیل عوامل مادرزادی و یا عوامل اکتسابی ایجاد شده باشد. ناباروری ثانویه هنگامی اتفاق می افتد که فرد حداقل  سابقه یک بارداری را داشته و مشکلات ناباروری بعد از یکبار تجربه حاملگی و یا سقط جنین رخ داده باشد.

دلایل ناباروری در بانوان و آقایان

از شایع ترین دلایل ناباروری در میان بانوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
●    سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
●    یائسگی زودهنگام (POF)
●    انسداد لوله های رحمی
●    عارضه آندومتریوز
●    ترشحات غیرطبیعی رحم که به اسپرم آسیب
●    وزن بالا و …

علاوه بر موراد بالا، فاکتورهای زیادی وجود دارند که باعث عدم توانایی باروری و یا لانه گزین تخمک می شوند. اما ناباروری تنها مختص به بانوان نیست و ممکن است وجود مشکلاتی در آقایان باعث بوجود آمدن اختلال در باروری شود. شایع ترین دلایل ناباروری مردانه به شرح زیر است:
●    صدمه به بیضه ها
●     مشکلات غده هیپوفیز
●    مشکلات در نعوظ و انزال
●    کوچکی و سفت بودن بیضه ها
●    انسداد مجاری اسپرم
●    تعداد کم اسپرم و یا تحرک پایین آن و …

انواع روش های درمانی ناباروری

بعد از اینکه علت ناباروری مشخص گردید، زمان آن است که پزشک با توجه به مشکلات و نیازهای زوج، درمان مناسب را پیشنهاد کرده با این امید که با پیگیری های درمان، بارداری موفق صورت پذیرد. رایج ترین روش های درمان ناباروری به شرح زیر می باشد:



درمان های دارویی

در ابتدای راه درمان با توجه به نوع مشکل، سعی می شود که با استفاده از دارو شرایط باروری را مهیا کرد. برای مثال گاهی عواملی همچون عدم تعادل هورمونی و یا کاهش میزان هورمون ها باعث ناباروری می شود که می توان با درمان های دارویی سیستم تولید مثل را در شرایط مناسب قرار داد. همچنین در شرایطی که علت ناباروری نامشخص است، با استفاده از دارو درمانی می تواند شانس باروری و بهبود سلامت عمومی را بالاتر برد. از جمله داروهای متداول درمان ناباروری کلومیفن سیترات (کلومید، سروفن)، لتروزول: Letrozol (آناستروزول)، مهار کننده آروماتاز، HMG (گنادوتروپین های انسانی) هستند.

درمان بوسیله جراحی

در برخی موارد با توجه به شرایط موجود، پزشک ممکن است درمان بوسیله جراحی را توصیه کند. لاپاروسکوپی می تواند اندومتریوز و فیبروم رحمی را درمان کند. هیستروسکوپی نیز یک روش مناسب برای برداشتن ضایعات است. در شرایطی که لوله های فالوپ دچار انسداد و گرفتگی هستند، درمان بوسیله جراحی می تواند مسیر حرکت تخمک ها را باز کرده و بارداری را تسهیل کند. همچنین عمل جراحی می تواند به ناباروری مردانه کمک کند.
در برخی بیماران در حالی که تولید اسپرم اتفاق می افتد، وجود انسداد باعث عدم خروج اسپرم می شود که می توان با مداخلات جراحی این انسدادها را برطرف کرده تا فرد بتواند بطور طبیعی صاحب فرزند شود. در مواردی که دهانه رحم ضعیف باشد و تحمل فشار بارداری سخت شود، عمل سرکلاژ می تواند توصیه شود. در این روش پزشک از هفته 12 تا 14 بارداری دهانه رحم را بخیه زده تا خطر سقط جنین برطرف شود و سپس در انتهای بارداری بخیه ها کشیده می شوند.  

درمان بوسیله فناوری های کمک باروری

روش آی یو آی (IUI):  روش Intrauterine insemination یا تلقیح داخل رحمی برای زوجینی انجام می شود که حداقل یک سال سعی ناموفق برای بارداری داشته اند. با این روش اسپرم های بیشتری به لوله های فالوپ و محل باروری تخمک می رسد تا شانس بارداری افزایش پیدا کند. در این روش بعد از کنترل بلوغ تخمک ها و آماده سازی و کیفیت سنجی نمونه اسپرم در آزمایشگاه، پزشک اسپرم را بوسیله یک کاتتر باریک به صورت واژینال به داخل رحم تزریق می کند. این روش اغلب می تواند برای مردانی که مشکل کم تحرکی اسپرم داشته و یا تعداد اسپرم پایینی دارند کمک کننده باشد.

روش آی وی اف (IVF): روش In vitro fertilization لقاح مصنوعی یا لقاح آزمایشگاهی یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین فناوری کمک باروری می باشد که در سال 1978 برای اولین بار در انگلستان صورت گرفت و فرزند حاصله در تاریخ 25 ژانویه 1978 به دنیا آمد. در این روش بعد از تحریک تخمدان ها برای تخمک گذاری بیشتر و به بلوغ رسیدن آنها، نمونه تخمک برداشت می شود. سپس در همان روز مرد نمونه اسپرم می دهد تا با تخمک در خارج از رحم و در محیط آزمایشگاهی تلقیح شوند. اغلب 3 تا 5 روز بعد از تشکیل جنین، پزشک با کیفیت ترین جنین را از طریق کاتتر به داخل رحم انتقال می دهد.
    
روش میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی(ICSI): در روش  Intracytoplasmic sperm injection که به همراه روش آی وی اف انجام می شود، اسپرم مستقیما به درون تخمک تزریق می شود تا راحت تر به درون آن نفوذ کرده و تلقیح صورت پذیرد. این روش نیازی به تعداد اسپرم بالا ندارد و می تواند به مردانی که تحرک و تمرکز اسپرم پایینی دارند کمک کند. در انتها جنین شکل گرفته مانند روش آی وی اف به درون رحم انتقال داده می شود.

روش بلوغ تخمک در آزمایشگاه (IVM): روش In vitro maturation برای خانم هایی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند بکار می رود. در این روش با استفاده از سونوگرافی واژینال، تخمک های نابالغ  از بدن تخلیه شده و بعد از قرار گرفتن در شرایط مناسب آزمایشگی کشت و نگهداری می شوند تا به بلوغ کامل برسند. سپس مانند روش IVF یا ICSI بوسیله اسپرم تلقیح داده شده و در نهایت به درون رحم منتقل می شوند.

استخراج اسپرمTESE/MESA) ): از این تکنیک می توان در مواردی که مرد در هنگام انزال با مشکل مواجه شده و یا اسپرم در مایع انزال یافت نمی شود استفاده کرد. در این روش می توان اسپرم را از طریق یک سوزن از دستگاه تناسلی مرد استخراج کرد.

درمان بوسیله روشهای جایگزین

اهدای تخمک: در این روش بعد از تحریک رشد تخمک و استخراج آن، تخمک بوسیله اسپرم مرد مورد تلقیح مصنوعی قرار گرفته و به زنانی که به دلایل مختلف قادر به استفاده از تخمک خود نیستند اهدا می شود. از جمله دلایل استفاده از تخمک اهدایی می تواند برداشتن تخمدان ها، ذخیره پایین تخمدان، سابقه شیمی درمانی و پرتو درمانی، سن بالای 40 سال، بیماری های ژنتیکی و … باشد.

اهدای جنین: این روش برای زوجینی مفید خواهد بود که به دلایل مختلف تخمک و اسپرم سالمی نداشته و امکان باروری جنین به صورت بیولوژیک را ندارند. در این صورت می توان از جنین اهدایی استفاده کرد و آن را برای رشد و تکامل به درون رحم شخص نابارور انتقال داد. در این صورت بین جنین و مادر احساس تعلق خاطر ایجاد شده و حس مادر و فرزندی به خوبی شکل می گیرد.

رحم جایگزین: گاهی محیط مناسب برای رشد جنین فراهم نبوده و رحم زن به دلایل مختلف آمادگی نگهداری و پرورش جنین را ندارد. در این شرایط می توان بعد از تشکیل جنین به وسیله یکی از تکنولوژی های لقاح خارج از رحمی، آن را به رحم خانم دیگر و یا اصطلاحا مادر جایگزین انتقال داد تا در آنجا رشد کرده و دوران بارداری کامل شود.

اهمیت کنترل فشار روحی و روانی در طول درمان

استرس، افسردگی، و فشارهای روانی می توانند عاملی برای بروز ناباروری باشند. استرس و درگیری های ذهنی می تواند باعث عدم تمایل به روابط زناشویی و عدم تعادل هورمونی شود. در تحقیقات به عمل آمده در سراسر دنیا مشخص شد افرادی که دارای مشاغل  استرس زا و پر تنش هستند، دارای شانس بیشتری برای بروز مشکلات ناباروری می باشند.  همچنین بیماری های دیگر روانی از جمله افسردگی نیز می تواند عاملی برای بروز مشکلات ناباروری در افراد شود. با این اوصاف کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس  و استفاده از داروهای طبیعی و شیمیایی تجویز شده می تواند کمک موثری در درمان مشکلات باروری باشد.
علاوه بر مشکلات روانی تاثیر گذار در باروری، در طول درمان اختلالات دیگر نیز افراد نیازمند دریافت حمایت های عاطفی از نزدیکان و اطرافیان خود هستند. افراد می بایست احساسات و نگرانی های خود را با  همسر خود در میان گذاشته تا بتوانند فشارهای روانی این دوران را راحت تر پشت سر بگذارند. در چنین شرایطی وجود یک تیم پزشکی حمایتگر و باتجربه می تواند بسیار کمک کننده باشد. شرکت تسهیل گر عصر طب بین الملل یا TebMedTourism (Medical tourism in iran) که دارای تجربه کافی در زمینه درمان ناباروری می باشد، در طول مسیر درمان همواره در کنار بیماران خود بوده و از هرگونه حمایت روحی و درمانی دریغ نکرده است. شرکت TebMedTourism که به صورت بین المللی فعالیت دارد و وب سایتی چند زبانه دارد، همواره در حال خدمت رسانی به  مراجعه کنندگان خود از جمله بیماران عرب زبان (السياحة العلاجية في إيران) و انگلیسی زبان در سراسر دنیاست.



تیم پزشکی مناسب برای درمان ناباروری

در درمان ناباروری، انتخاب پزشک و کلینیک مناسب بسیار حائز اهمیت است. در این راستا توجه به نوع غربالگری و برنامه درمانی کلینیک ها قبل از شروع کار میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده و به شما در انتخاب درست کمک کند. برای مثال برخی کلینیک ها از پذیرش بانوان بالای 40 سال و یا زوجین دارای مشکلات حاد خودداری کرده تا شانس بارداری بیشتری داشته باشند و در نتیجه نرخ موفقیت بالاتری بدست آورند. برخی پزشکان گاها در هر سیکل IVF، تعداد 4 یا 5 جنین را به رحم انتقال داده که ریسک چند قلوزایی را بالا برده و این در حالی است که تعداد توصیه شده جنین انتقالی به رحم در هر دوره بین 1 تا 3 جنین است.
در چنین شرایطی، اقدام  به درمان  از طریق یک شرکت تسهیل گر با تجربه و قابل اعتماد کاری عاقلانه به نظر می رسد. شرکت عصر طب بین الملل که با نام تجاری TebMedTourism در حال فعالیت است، یکی از مجموعه های پیشرو و ماهر در حوزه درمان ناباروری است که با استفاده از پزشکان و کلینیک های برتر تهران توانسته به بسیاری از زوجین در سراسر دنیا کمک کند تا مشکلاتشان را در حوزه فرزندآوری پیگیری کرده و درمان کنند. این شرکت تسهیل گر سعی دارد تا با وجود استفاده از به روز ترین فناوری های درمان ناباروری و متخصصان توانمند در این حوزه، هزینه های درمان را کاهش داده و راه دسترسی به خدمات درمانی مناسب را برای همه زوجین به صورت بین المللی هموار سازد. اگر تمایل دارید تا با حوزه فعالیت این شرکت بیشتر آشنا شوید کافی است به وبسایت tebmedtourism.ir سری بزنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27743
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید