امروز جمعه 09 شهریور 1403

Friday 30 August 2024

رزمایش مشترک ذوالفقار 1400


1401/07/27
کد خبر : 24075
دسته بندی : سیاسی
تعداد بازدید : 18 نفر

ارتش جمهوری اسلامی ایران 16 آبان ماه سال‌جاری با مشارکت بخشی از یگان‌های نیروهای زمینی، پدافند هوایی، دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی کشور در منطقه‌ای به وسعت بیش از یک میلیون کیلومترمربع در جنوب شرق کشور از شرق جاسک تا بندر گواتر در محدوده استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در زمین و از شرق تنگه هرمز (شرق جزیره لارک) تا مدار ۱۰ درجه شمالی اقیانوس هند در دریا و قسمتی از دریای سرخ «رزمایش مشترک ذوالفقار 1400» را برگزار کرد. البته مراحل مقدماتی و تمرینی آن تقریباً از یک هفته قبل آغاز شده بود.
برگزاری این رزمایش با توجه به وقایع مهم منطقه از جمله تحولات شمال‌غرب، تحولات افغانستان، ناکام گذاشتن اقدام آمریکایی‌ها در دزدی نفت‌کش ایرانی در آب‌های دریای عمان و همچنین در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای دارای اهمیت زیادی است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در انجام رزمایش‌های نظامی خود دو هدف عمده را دنبال می‌کند 1. ارتقا آمادگی دفاعی با بهره‏گیری از جدیدترین توانمندی‌های نظامی، 2. نمایش اقتدار ملی. مقام معظم رهبری در تبیین مؤلفه‌های اصلی اقتدار جمهوری اسلامی ایران هدف از سیاست تقویت قدرت بازدارندگی کشور را جلوگیری از تصور تعرض به ایران بیان فرموده‌اند. در همین رابطه معظم‌له طی بیاناتی با یادآوری نمونه‌هایی از قدرت دفاعی امروز جمهوری اسلامی مانند ساقط کردن پهپاد آمریکایی و حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، گفتند: «دشمن در مقابل این واقعیت‌ها ناگزیراست قدرت و توانایی‌های دفاعی ایران را در محاسبات و تصمیمات خود در نظر بگیرد.»

در همین رابطه امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهگ کننده ارتش طی سخنانی با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 هدف از این رزمایش را ارتقای توان رزم و دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطور دفاع از تمامیت ارضی کشور و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی برشمرد.

رزمایش‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که آخرین آن‌ها رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 است ویژگی‌های خاص خود را دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بکار گرفتن تاکتیک‌های متناسب با تهدیدهای روز منطقه و جهان در انجام رزمایش‌ها

2. استفاده از فن‌آوری‌های نوین و تجهیزات بومی که با بهره‌گیری از دانش و توانمندی متخصصان داخلی در جهت ارتقا سطح قدرت بازدارندگی کشور به دست آمده است. در همین رابطه امیر سرتیپ خلبان واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش طی سخنانی گفت: «در این رزمایش از مهمات کاملاً بومی که توسط متخصصان داخلی با همکاری سازمان صنایع هوایی و نیروی هوایی تولید و بر روی هواپیماها نصب شد، استفاده شد.»

مسعود پورعلی


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/24075
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید