امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

راهنمای خرید انواع تیرآهن


1401/07/27
کد خبر : 28350
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 12 نفر

در ادامه در خصوص خرید تیرآهن لانه زنبوری و خرید تیرآهن هاش مطالبی را برای شما گردآوری کرده ایم با خانواده آهنات همراه باشید.

انواع تیرآهن ساختمانی

انواع مختلفی از تیرآهن وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از تیرآهن IPB، IPN،IPE و تیرآهن لانه زنبوری که این مورد برای برش و جوش مجدد تیرآهن های قبلی است. جزئیات بیشتر در زیر برای آشنایی با آنها آورده شده است. همچنین برای اطلاع از قیمت روز انواع تیرآهن به وبسایت آهنات مراجعه فرمایید.

تیرآهن I و H (تیرآهن IPE و تیرآهن IPB)

در ایران به مقاطع فولادی I شکل و H شکل تیرآهن می گویند. شکل تیرآهن I دارای بال هایی با ضخامت ثابت است و با نماد IPE نشان داده می شود. این پروفیل ارتفاعی بین 80 تا 600 میلی متر را پوشش می دهد. ضخامت تیرآهن، اندازه بال و غیره در جدول اشتال موجود است.
تیرآهن های H شکل که معمولاً به‌ عنوان بخش ‌بندی انواع تیرآهن شناخته می‌ شوند، دسته‌ هایی با بال‌ های پهن هستند که بال‌ های بزرگ ‌تری نسبت به تیرآهن های I شکل دارند. علاوه بر این، در این تیرآهن، طول و ارتفاع بال برابر است. تیرآهن ها با کد IPB نمایش داده می شوند و ارتفاع آنها از 100 تا 1000 میلی متر است. علاوه بر این، ضخامت این تیرآهن ها از پروفیل های I شکل بیشتر است که در ضخامت و سایر متغیرهای مرتبط در جدول اشتال موجود است.
علاوه بر این، تیرآهن H بر اساس وزن هم طبقه بندی می‌ شود. در این طبقه بندی سه دسته وجود دارد: HEA ، HEB و HEM . HEA به تیرآهن های بال پهن سبک گفته می‌ شود، HEB تیرآهن سنگین و HEM تیرآهن فوق سنگین نامیده می شوند.
همچنین می توانید حروف L و V را در کنار این نام های تیرآهن پیدا کنید. حرف V نشان می دهد که تیرآهن سنگین است و حرف L نشان دهنده سبک بودن آن است. این بدان معنی است که IPBv مخفف تیرآهن بال‌ پهن سنگین است.

تیرآهن INP

نوع دیگری از انواع تیرآهن در استانداردهای چینی و روسی موجود است و در جدول اشتال با نماد INP ظاهر می شود. این تیرآهن I شکل اما ضخامت جان آن متفاوت است. به این ترتیب هرچه از جان تیر دورتر باشد بال آن ضخیم تر می شود. تیرآهن نیز از ارتفاع 80 تا 600 تولید می شود.


 خرید انواع تیرآهن

تیرآهن لانه زنبوری (تیرآهن CPE )

تیرآهن از دهانه‌ های شش ضلعی منظم و مساوی در جان تیر تشکیل شده است. تیرآهن از قطعات طولی ساده تیرآهن تشکیل شده است که پس از برش، آنها را روی هم چیده و شش ضلعی های منظم را تشکیل و سپس دو صفحه را به هم جوش می دهند. با افزایش ارتفاع تیر، مقاومت خمشی تیر افزایش می یابد.
در جدول اشتال این تیرآهن CPE نامیده می شود که ارتفاعی از 120 تا 900 میلی متر را پوشش می دهد.

تفاوت انواع تیرآهن

این دو نوع تیرآهن با وجود شباهت های فراوان در ظاهر، تفاوت های زیادی دارند که مشخصه استفاده از آنها در صنعت است. در اینجا تفاوت بین دو تیرآهن آورده شده است.

وزن

تیرآهن هاش تیرآهن سنگین تر از تیرآهن I است، بنابراین تیرآهن هاش می تواند قدرت بیشتری را تحمل کند. در برخی سازه‌ ها مانند سازه ‌های لرزه‌ای که وزن و استحکام روی دیوار حیاتی است و نیاز به سبک بودن سازه داریم، تیرآهن I به دلیل وزن کمتر مناسب ‌تر است.

جان تیرآهن

جان تیرآهن در تیر I شکل، باریک‌تر است که آنها را در برابر نیرو و خمش مقاوم تر می کند.
جان تیرآهن در I نازکتر است، به این معنی که می تواند نیروی کمتری نسبت به بسته تیرآهن و نیروی کمتری را تحمل کند.

بال تیرآهن

بال های تیرآهن هاش بزرگتر و پهن تر هستند که ویژگی های هندسی آن را تغییر می دهد.
بال های تیرآهن I کوتاه‌تر هستند و به پهنای تیرآهن هاش نیست.

تعداد قطعات

هر دو تیرآهن قطعات فلزی یکپارچه ای هستند که از جوش یا پرچ در ساخت آن‌ ها استفاده نشده است.


 خرید انواع تیرآهن

کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن I

تیرآهن های I کاربرد بسیاری در صنعت ساختمان دارند. معمولا در خرپاهای تکیه گاه و در قاب های اصلی ساختمان ها استفاده می شود. تیرهای فولادی پایداری و استحکام لازم را برای سازه فراهم می کنند. استحکام بالای این تیرآهن ها، نیاز به عناصر نگهدارنده بالا را از بین می برد و در زمان و سرمایه صرفه جویی می کند و در عین حال پایداری ساختاری بالایی را نیز فراهم می کند.
تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان این تیرآهن باعث می شود این نوع تیرآهن همیشه یکی از اولین انتخاب ها برای هر سازنده ای باشد.
این تیرآهن‌ ظرفیت بارگذاری بسیار بالایی را نشان می‌دهد، چه به صورت افقی در تیرهای سقفی یا عمودی و به عنوان ستون استفاده شود. تیرآهن‌ I به دلیل شکل هندسی خود قادر به تحمل بارهای مختلف است. همچنین در برابر گشتاور خمشی در تمام جهات با جان تیر بسیار مقاوم است. بال های افقی در برابر تغییر شکل خمشی محافظت می کنند و تیر را از تنش برشی محافظت می کنند.
دانش شناخت تیرهای I برای هر کسی که در صنعت ساختمان کار می کند و با انواع تیرآهن آشنایی دارد ضروری است. علم مدرن به ویژه به این نوع تیرآهن وابسته است. مهندسان به طور گسترده ای از تیرآهن های I شکل در سازه های مختلف برای ایجاد تیرها و ستون هایی با طول ها، اندازه ها و ویژگی های مختلف استفاده می کنند.

کاربرد تیرآهن H

تیرآهن به طور گسترده ای در ساختمان ها استفاده می شود اما بیشتر در ساخت پل ها به خصوص پل های طویل کاربرد دارد.
این تیرآهن ها به دلیل تفاوت در سطح مقطع، یعنی بال های بزرگتر و جان ضخیم تر، می توانند بار بیشتری را نسبت به تیرآهن I تحمل کنند. اگرچه هر دو نوع تیرآهن دارای تلرانس بالایی هستند، اما به دلیل توانایی تیرآهن هاش ساخت در طول های بزرگ ، برای پروژه های بزرگتر مناسب تر هستند. با این حال، تیرآهن I وزن سبک‌تری دارد و بسته به شرایط، گاهی اوقات این روش می‌تواند موثرتر باشد. علاوه بر این در برابر نیروها مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و آن را برای استفاده در هر پروژه ای مناسب می کند.


 خرید انواع تیرآهن

انواع تیرآهن و اندازه آنها

اندازه های تیرآهن بر اساس استاندارد متفاوت است. البته هنگام خرید تیرآهن یک برند خاص به سایز های تیرآهن که بازار در خط تولید خود ارائه می دهد نیز توجه کنید.
به طور کلی، اندازه های انواع تیرآهن در استاندارد IPE از 8 تا 60 متغیر است. این اعداد نشان دهنده ارتفاع جان تیرآهن است. در میان تولیدکنندگان تیرآهن در ایران، ذوب آهن اصفهان کوچکترین سایز تیرآهن را که 12 سایز می باشد تولید می کند. بنابراین سایزهای 10 و 8 تیرآهن در این استاندارد از کشور هایی مانند ترکیه وارد می شود.
تولیدکنندگان ایرانی نیز در سایز های ذکر شده برای اندازه های قابل تولید تیرآهن ipe نیز، نواقصی دارند .به طوری که حداکثر اندازه ای که ایرانی ها تولید می کنند سایز 30 است که مربوط به برند ذوب آهن اصفهان است. توجه داشته باشید که سایز های 14، 16 و 18 در تیرآهن ipe بیشترین کاربرد را در ساخت و ساز دارند و ما در ایران تولیدکنندگان زیادی برای تولید انواع سایز های ساختمانی پر کاربرد تیرآهن داریم.
محدوده سایز تیرآهن INP بین 8 تا 40 می باشد که این استاندارد در ایران الزامی نیست و این نوع تیرآهن در چین و روسیه تولید می شود. انواع سایز تیرآهن هاش در بازار ایران از 100 تا 1000 می باشد.

انواع تیرآهن‌ I و H در مقایسه با سایر مقاطع ساختمانی فلزی

تیرآهن های  I و H مقرون به صرفه تر و ارزان تر از سایر مقاطع ساختمانی فلزی، به ویژه مقاطع فولادی مستطیلی هستند. از سوی دیگر، این نوع تیرآهن ها را می توان به عنوان عناصر ساختاری مختلف مورد استفاده قرار داد، به همین دلیل به آنها مقاطع عمومی می گویند. به عنوان مثال، تیرآهن را می توان به عنوان تیر سقف و ستون استفاده کرد.
از دیگر مزایای انواع تیرآهن های I و H می توان به اتصال آنها اشاره کرد. اتصالات این مقاطع بسیار ارزان تر و ساده تر از سایر مقاطع فولادی موجود است و به راحتی می توان آنها را به قسمت اصلی یا فرعی متصل کرد. از سوی دیگر، اکثر مهندسان و فعالان ساختمان با قدمت و فرمولاسیون های تیرآهن آشنا هستند، اما ممکن است از تنوع سایر مقاطع فولادی که هر روز جدید تر می شوند آگاه نباشند و این باعث افزایش ضریب خطا می شود.
برای انتخاب بهترین مصالح ساختمانی، همیشه دانستن کارخانه هایی که آنها را تولید می کنند مفید است. میلگرد یکی دیگر از مصالح ساختمانی اصلی در سازه است.

تولید کنندگان انواع تیرآهن در ایران

تیرآهن یکی از محصولاتی است که در کشورمان ایران توسط تولید کنندگان زیادی با کیفیت مناسب تولید می شود. ذوب آهن اصفهان یکی از پرمصرف ترین تولیدکنندگان محصولات می باشد. این شرکت یکی از قدیمی ترین و بزرگترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران است که دارای تیرآهن IPE، IPN و IPB که در ایران با نام تیرآهن هاش شناخته می شود را در گستره محصولات خود دارد.
کارخانه آرین فولاد، فولاد ناب تبریز، فولاد بناب از دیگر کارخانه های بزرگ ایران هستند که با ویژگی های متفاوت بخش بزرگی از نیاز کشور به انواع تیرآهن را تامین می کنند.
مجتمع های صنعتی ماهان، آهن البرز ایرانیان، گروه ملی فولاد ایران و فولاد خوزستان که دومین کارخانه فولاد خام ایران پس از فولاد مبارکه است نیز در تولید انواع تیرآهن فعال هستند. سبد محصولات این کارخانه ها با تنوع بالایی که دارد نیاز کشور به این محصول را برطرف کرده است.

خرید تیرآهن

خرید تیرآهن چه به صورت آنلاین و چه از یک خرده فروش سنتی نیاز به اطلاعات کامل در مورد نوع و کیفیت تیرآهن و سازنده آن دارد. می توانید به سایت خرید تیرآهن آهنات مراجعه کنید تا بهترین انواع تیرآهن مورد نیاز پروژه و مشاوره رایگان دریافت کنید. علاوه بر این می توانید از قیمت روز انواع تیرآهن در سایت مطلع شوید. کارشناسان ما همچنین می توانند به شما در مقایسه قیمت انواع تیرآهن کمک کنند.


 خرید انواع تیرآهن

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. مصالح ساختمانی، انواع تیرآهن، کیفیت، قیمت سازه و رشد صنایع مختلف بر قیمت میلگرد تاثیرگذار است.
در صورت نوسان هر یک از عوامل فوق، قیمت میلگرد نیز تغییر محسوس یا اندکی خواهد داشت. همچنین تولیدکنندگان میلگرد نقش مهمی در قیمت میلگرد دارند و بسته به شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، عرضه و تقاضا و قیمت مواد اولیه می توانند بر قیمت محصول حاصل مانند میلگرد تأثیر بگذارند.
قیمت درب کارخانه، شرکت های محصولات فولادی و بورس کالا نیز قیمت های متفاوتی را برای میلگرد ارائه می دهند.
از طرفی استانداردهای میلگرد، نوع پوشش، آلیاژ استفاده شده در ساخت آن و بسیاری عوامل دیگر باعث تفاوت قیمت محصولات می شود.
در این مقاله در مورد استفاده از انواع تیرآهن صحبت کردیم. با توجه به اینکه این محصول در فرآیند نورد گرم تولید می شود و نقش اصلی آن ایجاد مقاومت در برابر تنش بالا به دلیل استحکام برشی و لنگر خمشی است، از ارزش و اهمیت بالایی در ساخت‌و‌ساز برخوردار است. حتما در انتخاب تیرآهن با توجه به ویژگی های این مقطع فولادی بهترین نوع را برای پروژه های ساختمانی خود انتخاب کنید.
قیمت بخش‌های فولادی که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارند، دائماً در نوسان هستند و هر روز شاهد افزایش یا کاهاش قیمت‌ها هستیم. برای اطلاع از قیمت انواع تیرآهن و آخرین تغییرات قیمت انواع مقاطع فولادی در روزهای اخیر و یا حتی چند ماه گذشته می توانید به سایت خرید تیرآهن آهنات مراجعه نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28350
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید