امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

دیزل ژنراتور چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28692
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر

در واقع موتور دیزلی با ایجاد انرژی مکانیکی و انتقال آن به ژنراتور و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی موجب تولید برق می شود .
دیزل ژنراتور که موتور برق نامیده می شود انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی یا همان برق تبدیل می کند . ژنراتورهای دیزلی در موارد اضطراری و شرایطی که برق شبکه یا محل موردنظر از دسترس خارج میشود ، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از ویژگی های دیزل ژنراتور می توان به استحکام بالا ، طول عمر زیاد و همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری کم ، مناسب  برای راه اندازی تجهیزات سنگین اشاره کرد . این دستگاه قدرتمند توان تولید برق از 50 کاوا تا 3000 کاوا است که در اکثر ارگان های بزرگ مانند صنایع ، کارخانه ها ، نیروگاه ها ، فرودگاه ها و … مورد استفاده قرار میگیرند.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟


همان طور که گفته شد دیزل ژنراتور با کنارهم قرار گرفتن موتور دیزلی و ژنراتور الکترومغناطیسی تشکیل می شود که دوبخش اصلی دیزل ژنراتور محسوب وبرای تولید برق با هم در ارتباط هستند. دیزل ژنراتور با استفاده از احتراق سوخت دیزل انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.
انرژی حرکتی تولید شده توسط میل لنگ از موتور دیزلی به آهنربای الکتریکی در ژنراتور انتقال داده می شود. در دینام یک میدان مغناطیسی در اطراف استاتور ایجاد می شود که موجب تولید جریان برق خواهد شد. در واقع دینام از آهنربا ها و سیم پیچ های مختلف برای تولید جریان الکتریکی استفاده می کند.

کاربرد دیزل ژنراتور


 وسایل نقلیه زمینی مانند قطارها و کشتی‌ های باربری
استفاده در کارخانه های بزرگ و واحدهای صنعتی و تولیدی
قابل استفاده در مراکز ارتباطی مخابرات و ماهواره ای
 توان تامین برق مجتمع های مسکونی و شهرک های بزرگ
 قدرت تولید برق ماشین آلات سنگین صنعتی
قابل استفاده در مراکز اداری ، تجاری و رفاهی
تامین برق برای ماینر ها و معادن

انواع دیزل ژنراتور


می توان گفت ژنراتورها به سه دسته دیزل ژنراتور دائم کار ، اضطراری و پرایم تقسیم می شوند که در ادامه بررسی خواهیم کرد :

دیزل ژنراتور دائم کار (Contentious) :

این ژنراتورها به گونه ای طراحی شده اند که به طور مداوم برق مصرف کننده را تامین می کنند. این دستگاه ها ساعت کاری بیشتری نسبت به حالت اضطراری و نوع پرایم دارند. دیزل ژنراتور دائم کار بیشتر در مراکزی که به صورت شبانه روزی فعالیت دارند مانند ماینرها و ... کاربرد دارد .

ژنراتور اضطراری (standby) :

یک ژنراتور اضطراری دستگاهی است که می تواند در صورت قطع برق یک مجتمع را برای چند ساعت برق تامین کند. این دستگاه ها به طور خودکار همیشه در حالت آماده به کار هستند. بنابراین پس از قطع برق، یک کلید انتقال خودکار (ATS) کمبود برق را تشخیص می دهد و سپس به ژنراتور اجازه می دهد تا شروع به کار کند. همچنین، پس از بازیابی برق، سوئیچ به طور خودکار به ژنراتور سیگنال می دهد تا خاموش شود. ژنراتورهای اضطراری عمدتاً در مکان هایی مانند بیمارستان ها، مراکز داده، ساختمان های تجاری، مسکونی و صنعتی استفاده می شوند.

ژنراتور پرایم (Prime) :

ژنراتور پرایم در غیاب شبکه برق شهری استفاده می شود. این ژنراتورها نمی توانند با حداکثر توان کار کنند. زیرا دستگاه به مرور زمان گرم می شود و کارایی آن کاهش می یابد. عموماً این ژنراتورها با 75 درصد ظرفیت خود کار می کنند. کاربرد این ژنراتورها در مواردی مانند عملیات حفاری، معادن و ... است.



 

چرا دیزل ژنراتور از ژنراتور بنزینی بهتر است؟


-    موتورهای دیزلی به سوخت بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی نیاز دارند. این بدان معناست که هنگام کار با همان ظرفیت، زمان کارکرد دیزل ژنراتور بیشتر است. مصرف برخی از موتورهای دیزلی نصف مدل های بنزینی است.
-    قیمت سوخت دیزل کم تر از بنزین است، به همین دلیل کارکرد دیزل ژنراتور ارزان تر است.
-    نیاز به تعمیر و نگهداری در موتورهای دیزلی به دلیل نبود شمع یا کاربراتور کمتر احساس می شود .
-     از نظر طول عمر، موتور دیزل طول عمر بیشتری دارد. دوام متور دیزلی در مقایسه با یک موتور بنزینی معمولی، تا 3 برابر بیشتر است.
-    سوخت دیزل در مقایسه با بنزین با خطر اشتعال کمتر ایمن تر است.

نگهداری از دیزل ژنراتور

تعمیر و نگهداری نه تنها برای ژنراتور ها بلکه برای هر دستگاهی یکی از مهمترین اقدامات است . طبق توصیه تولیدکنندگان دیزل ژنراتورها باید برای تعمیر و نگهداری از آنها و افزایش طول عمرشان از برنامه ای منظم پیروی کرد . پس از گذشت مدت زمان مشخص از ساعات سرویس دهی دستگاه باید به فکر سرویس و نگهداری دستگاه باشید . هر زمان که راندمان و نحوه عملکرد دیزل ژنراتور مثل قبل نباشد یعنی زمان سرویس یا در صورت لزوم تعمیر آن است.
برای مثال قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و سایر آلاینده های موجود در هوا می تواند به طور جدی بر عملکرد ژنراتور شما تأثیر بگذارد، فیلترها را مسدود کند و ژنراتور را برای انجام همان کار سخت تر کند.
درست است که دیزل ژنراتور طول عمر بالا و نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارد، اما برخی از اقدامات که در ادامه به آن اشاره می کنیم لازم است به صورت دوره ای انجام شود :  
•    بررسی تمام اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور
•    تعویض و یا تخلیه روغن و سوخت
•    تمیز کردن یا تعویض کردن فیلترهای دستگاه
•    بررسی و تست باتری ژنراتور
•    روشن کردن موتور برای تست عملکرد آن
به وظایف تعمیر و نگهداری خود ادامه دهید و به تعمیرات سریعاً رسیدگی کنید، ژنراتور شما برای سال های آینده کار خواهد کرد. توصیه می کنیم از قبل یک برنامه نگهداری پیشگیرانه تنظیم کنید. این تضمین می کند که ژنراتور شما با حداکثر بازده کار می کند. حتما گزارشی از این بازرسی ها داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید به آن مراجعه کنید.
Translation is too long to be sad
اگر به وظایف تعمیر و نگهداری خود ادامه دهید و تعمیرات را به موقع انجام دهید و ژنراتور شما برای سال های سال کار خواهد کرد. توصیه می شود حتما یک برنامه منظم تعمیر و سرویس دهی برای پیشگیری از خراب شدن دستگاه داشته باشید. بررسی منظم دستگاه تضمین می کند که ژنراتور شما همیشه در اوج راندمان کار کند.

مزایای اصلی دیزل ژنراتورها عبارتند از:

    تعمیر و نگهداری نسبتاً کم: این به این دلیل است که یک موتور ژنراتور برای کارکردن به قطعات کمتری نیاز دارد، بنابراین دیگر نگران تعویض شمع ها یا بازسازی کاربراتورها مانند موتورهای گازسوز نخواهید بود.
    دوام: موتورهای دیزلی در محیط کار بسیار بادوام هستند، بنابراین در برابر سایش و پارگی در شرایط مختلف محیطی مقاوم هستند.
    ذخیره سازی ایمن: اگرچه گازوئیل قابل اشتعال است، اما خطر اشتعال بسیار کمتری نسبت به سایر انواع سوخت مانند بنزین دارد.
    توان خروجی: ژنراتورهای دیزلی نسبت به انواع دیگر ژنراتورها می توانند توان بیشتری را تحمل کنند و مدت زمان بیشتری کار کنند.
    دسترسی آسان به سوخت: بیشتر دیزل ژنراتورهای قابل حمل در عقب خودروهای دیزلی حمل می شوند. این به این معنی است که در هنگام بیرون رفتن به دو نوع سوخت مختلف نیاز ندارید.

بهترین خدمات فروش دیزل ژنراتور

شرکت کیادیزل اسپادان با داشتن مهارت و تجربیات لازم و پشتکار قوی عملکرد قابل قبولی در حوزه تولید ، فروش و پشتیبانی دیزل ژنراتور ، موتور برق دیزلی ، مولد گازسوز داشته است. ما همواره در تلاش هستیم تا با به کارگیری کارکنان و متخصصین زبده در جهت کسب رضایت کامل مشتری قدم بردایم. برای دریافت مشاوره خرید و انتخاب بهترین دیزل زنراتور با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28692
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید