امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

دو منطقه سعادت آباد و زعفرانیه چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟


1401/07/27
کد خبر : 26764
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

زعفرانیه جزء محله‌های قدیمی و اعیان‌نشین شمال شهر تهران و منطقه شمیران است. محله زعفرانیه در کوهپایه‌های البرز واقع شده و بافتی شبه روستایی دارد. محله زعفرانیه در منطقه ۱و ناحیه ۲ شهرداری تهران واقع شده و براساس آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت محله برابر با ۲۴،۴۲۵ نفر محاسبه شده است. در محدودهٔ زعفرانیه ترکیبی از شهرسازی مدرن و سنتی به چشم می‌خورد. زعفرانیه از جمله گران قیمت‌ترین مناطق  تهران به شمار می‌آید. از نظر موقعیت جغرافیایی، محله زعفرانیه از سمت شمال به ارتفاعات توچال، از جنوب به خیابان ولیعصر و محمودیه، از غرب به رودخانه ولنجک و از شرق به تجریش محدود می‌شود. مرتفع بودن منطقه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محله زعفرانیه محسوب می‌شود. ارتفاع زعفرانیه از سطح دریا  ۱۶۵۰تا ۱۸۰۰ متر است. زعفرانیه بر روی گسل تهران قرار دارد و در صورت وقوع زلزله در معرض آسیب جدی قرار می‌گیرد. بخش شمالی محله زعفرانیه نیز زیر تله‌کابین توچال قرار گرفته که در معرض رانش زمین است.
 

تاریخچه نام زعفرانیه

زعفرانیه یکی از نام‌های برگرفته از دوران قاجار است. برخی هم معتقدند که به دلیل رنگ زعفرانی کاخ سعدآباد که در این محله وجود دارد، به مرور زمان، این منطقه به زعفرانیه شهرت پیدا کرده است. در زعفرانی کاخ همواره یکی از نشانه‌گذاری‌های مردم این منطقه برای آدرس دادن بود. زیرا کاخ سعدآباد از مشهورترین سازه‌های آن دوران به شمار می‌رود. به تعبیری دیگر گفته‌اند در قدیم ۵۰ من زعفران در سعدآباد کاشته شد که رشد خوبی داشت. این کشت در خیابان زعفرانیه بود، اینگونه شد که آن خیابان زعفرانیه نام‌گذاری شد. امروزه ساخت‌وساز در زعفرانیه گسترش پیدا کرده است. برای آگاهی از مظنه آپارتمان زعفرانیه به سایت دیوار، کیلید و شابش مراجعه کنید.

 امکانات و نقاط گردشگری محدودهٔ زعفرانیه

در محله زعفرانیه اماکن و جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر؛ کاخ موزه سعد آباد، عمارت تماشاگه زمان، باغ خیام، فرمانداری شهرستان شمیرانات، دادگاه ویژه روحانیت بنیاد ملی نخبگان، وجود دارد. همچنین این منطقه از امکانات فراوانی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رصدخانهٔ زعفرانیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی، سالن‌های چند منظوره ورزشی، مراکز خرید، مراکز درمانی و انواع مدارس برخوردار است.  

دسترسی زعفرانیه

محلهٔ زعفرانیه در مقایسه با سایر محله‌های شلوغ و پرتردد تهران، از آرامش زیادی برخوردار است. اما این آرامش به معنی عدم دسترسی نیست. اگر تمایل به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را داشته باشید، بهتر است بدانید نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به زعفرانیه، تجریش است که از طریق تاکسی‌های منطقه، به راحتی می‌توان به آن دسترسی داشت. تاکسی‌های خطی زیادی در خیابان آصف وجود دارد. اگر ماشین شخصی هم داشته باشید می‌توانید از طریق خیابان ولیعصر به پل پارک وی بروید و از آنجا به بزرگراه‌های چمران و مدرس دسترسی پیدا می‌کنید.

 سعادت آباد

مدرن‏‏‌ترین محلهٔ شمال‌غربی تهران، سعادت‌‏آباد است. محله سعادت‌‏آباد بافت جدید و به روزی دارد و در دسته‌‏بندی مناطق جز منطقهٔ ۲ به حساب می‌‏آید. منطقهٔ سعادت‌‏آباد به دلیل قرارگیری در دامنهٔ ارتفاعات، آب‌وهوای خنک و دلچسبی دارد. نام قدیم این منطقه سادات‌آباد بوده که در گذر زمان برای تلفظ راحت‌‏تر به اسم سعادت‌‏آباد تغییر یافت. محلهٔ سعادت‌‏آباد با امکانات رفاهی که دارد، از جمله مناطق بالاشهر و پرطرفدار تهران محسوب می‌شود. دسترسی جغرافیایی منطقه سعادت‌‏آباد این گونه است که از سمت شمال می‌‏توانید به کوه فراز و از سمت جنوب به شهرک غرب و از جهت شرق به بزرگراه چمران متصل شوید و از سمت شمال غرب به فرحزاد و از سمت شمال شرق می‌‏توانید به منطقه اوین دسترسی پیدا کنید.

 امکانات سعادت آباد

منطقهٔ سعادت‌آباد از لوکس‌ترین مناطق غرب تهران به حساب می‌آید. محله سعادت‌آباد امکانات ویژه‌ای دارد که باعث شهرت این منطقه شده و در نتیجه تقاضا برای برای خرید آپارتمان سعادت آباد افزایش یافته است. محله سعادت‌آباد در تأمین امکانات ساکنان منطقه سرآمد است.  امکاناتی در حوزه‌های مختلف آموزشی، رفاهی، درمانی و فرهنگی دارد. از مهم‌ترین امکانات این محله می‌توان به مسجد جامع رسول، بیمارستان پارسیان، مجتمع تجاری پرواز، مرکز خرید میلاد نور، رستوران بین‌المللی نارنجستان و مدرسه آتیه اشاره کرد.

 دسترسی به سعادت‌آباد

این روزها که پدیدهٔ نوظهور کرونا دامن‏گیر همهٔ ما شده، افراد تمایل بیشتری دارند که با ماشین شخصی‌‏شان رفت‌وآمد کنند و حتی حجم ترافیک را به جان بخرند. شما می‌‏توانید به آسانی با ماشین شخصی خودتان از طریق اتوبان‌‏های هاشمی رفسنجانی و یادگار امام، راهی محلهٔ سعادت‌‏آباد شوید. برای دسترسی به سعادت‌آباد با تاکسی نیز می‌توانید از ایستگاه خطی‌‏هایی که شما را به سعادت‌‏آباد می‌‏رسانند، استفاده کنید. ایستگاه‏‌های خطی سعادت‌‏آباد در آرژانتین، آزادی و میدان صنعت قرار گرفته‌اند. از همه مهم‌تر وسایل حمل‌ونقل عمومی چون مترو است. زمانی اگر نمی‌‏توانستید شلوغی و ترافیک شهری را تحمل کنید، بهترین راه تردد با مترو است. مترو خط ۷ تهران که به تازگی راه‌‏اندازی شده، ابتدا از سمت شرق یعنی ایستگاه تختی آغاز می‌‏شود و در انتها به میدان کتاب می‌رسد. اگر سمت شرق تهران هستید، برای دسترسی به خط ۷ مترو، می‌توانید وارد خط ۲ شوید. به ایستگاه شهید نواب صفوی که رسیدید، باید به سمت میدان کتاب بروید. چند دقیقه بعد که به ایستگاه میدان صنعت رسیدید، باید از مترو خارج شوید و سوار تاکسی‌‏هایی که در آن حوالی هستند، شوید. ساکنان غرب تهران می‌‏توانند از سمت غرب خط ۴ به ایستگاه شادمان بروند و سپس خط خود را عوض کرده و به سمت میدان کتاب بروند. این دسته افراد باید در ایستگاه میدان صنعت با استفاده از تاکسی‏‌ها به مقصد مورد نظر خود بروند. اگر از جنوب شهر تهران قصد رفتن به سعادت‌‏آباد را دارید، به سمت خط یک (کهریزک) بروید و در ایستگاه میدان محمدیه خط خود را عوض کنید. زمانی که وارد خط ۷ شدید، به سمت میدان صنعت بروید. افرادی که از سمت شمال قصد دارند به سعادت‌‏آباد بروند، برای دسترسی راحت‌‏تر می‌‏توانند از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند. اما اگر تمایل دارید از مترو استفاده کنید، باید وارد خط ۱(تجریش) شوید و تا ایستگاه میدان محمدیه منتظر بمانید. سپس در این خط پیاده شده و به خط ۷ تغییر مسیر بدهید. راه  دیگری که دارید این است که وارد خط ۱ (تجریش) شده و در ایستگاه شهید بهشتی پیاده شوید. خط خود را به سمت خط ۴ (ارم سبز) تغییر دهید و پس از رسیدن به ایستگاه شادمان وارد خط۷ شوید، به سمت میدان کتاب بروید و در ایستگاه میدان صنعت پیاده شوید.
 

 کلام آخر

زعفرانیه منطقه ۱ و سعادت‌اباد منطقه ۲ شهرداری تهران محسوب می‌شود. هر دو این محله‌ها از جمله مناطق شمالی تهران هستند، اما سعادت‌آباد در شمال غربی و زعفرانیه در شمالی‌ترین نقطه پایتخت واقع شده‌اند. هر دوی این مناطق از امکانات رفاهی فراوانی برخوردارند، زیرا جزو منطقه مرفه‌نشین و بالای شهر تهران هستند. زعفرانیه نیز شیرینی‌فروشی‌ها و رستوران‌های زیادی دارد، اما در برابر رستوران‌های متعدد و بین‌المللی سعادت‌آباد قابل مقایسه نیست. هر دوی این مناطق، امکانات دسترسی خوبی دارند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26764
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید