امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

دندان عقل چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 26492
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 16 نفر

آیا کشیدن دندان عقل الزامی است؟ در طول زندگی دندان های ما به مرور زمان مختلفی از رشد را ادامه می دهند و در نهایت آخرین دندانی که می روید، دندان عقل نامیده می شود و به کل ربطی به عقل و کامل شدن آن ندارد.  دندان عقل 4 عدد است و هر کدام پشت دندان های آسیاب و در فک بالا و پایین قرار می گیرد و معمولاً بین سن 17 الی 25 سالگی رشد می کند. دندان عقل در برخی از افراد قابل رویت نیست و گاه نهفته است. اینطور که مشخص است دندان عقل نمی تواند به صورت صحیح رشد کند و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

درد دندان عقل

معمولاً افراد از درد دندان عقل گله دارند. این درد زمانی که هنوز دندان کشیده نشده است اغلب به دلیل پوسیدگی و یا نبود فضای کافی برای رشد است. اما موضوع دیگر اینکه پس از کشیدن دندان عقل شخص بهداشت را رعایت نمی کند و یا چون دهانش در مدت زمانی زیادی باز است دچار درد می شود و مشکلاتی ایجاد می کند. موضوع دیگر اینکه درد دندان عقل به صورتی است که شخص احساس درد در ناحیه سرد خود دارد و این موضوع برای او بسیار ناراحت کننده است. معمولاً زمان بهبود جای کشیدگی دندان عقل سه الی چهار روز است و گاه تا یک هفته نیز طول می کشد. سرما سبب می شود که التهاب ناشی از درد کاهش یابد

هزینه جراحی دندان عقل

معمولاً کشیدن دندان عقل بیشتر از سایر دندان ها هزینه دارد و این موضوع به دلیل سختی در دسترسی این دندان است. در صورتی که دندان در وضعیت نهفته قرار داشته باشد نیاز است که هزینه بیشتری بابت بی حسی یا بیهوشی و حساسیت کار ارائه شود. معمولاً هزینه کشیدن دندان عقل دو برابر سایر دندان ها در نظر گرفته می شود.

بلیچینگ دندان خانگی

بلیچینگ دندان در منزل به این صورت است که پزشک از دندان شما قالبگیری می کند و یک جفت تری مناسب با سایز دندان ها به شما می دهد. همینطور ژل هایی مناسب با تری ها در اختیار شما قرار می دهد. مراحل کار به این صورت است که باید دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان برای بین دندان استفاده کنید. نوک مخلوط کننده سرنگ را وصل کنید. یک قطره از ژل سفید کننده را روی بخش داخلی لیه بیرون حفره ها بچکانید. قالب هایی که محتوی ژل سفیدکننده دارند را روی دندان ها قرار دهید و قالب به درستی باید روی سطح دندان قرار بگیرد. در روش های خانگی استفاده از لاک های سفیدکننده، جوش شیرین و یک سری روش ها نیز وجود دارد که اثر بخشی آن مشخص نشده است.



انواع روش های انجام بلیچینگ دندان

همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، بلیچینگ دندان در خانه یکی از روش هایی است که سبب سفید شدن دندان می شود و مشهور به هوم بلیچینگ است. در این روش یک سری روال وجود دارد که توسط دندانپزشکی صورت می گیرد و به نوعی قرار نیست خودتان در منزل دندانتان را سفید کنید! در این روش در یک جلسه دندانپزشک از فک های بالا و پایین شما قالب گیری می کند. قالب گیری در این روش بسیار موضوع پر اهمیتی بوده و باید دقت لازم صورت بگیرد. وقتی قالب گیری به درستی انجام شده به شما جلسه بعدی اعلام می شود تا مراجعه کنید و جفت تری های خود را دریافت نمایید. در واقع بر روی این وسیله مقدار مورد نیاز از مواد سفیدکننده برای دندان شما قرار می گیرد که وارد دندان ها و تری فضاها می شود و باید از آن استفاده نمایید. روش دوم بلیچینگ دندان در مطب است که بیشتر برای افراد آشنا است. در این روش در ابتدا فضای دندان و دهان به واسطه ابزارها و دستگاه های دندانپزشکی شستشو می شود و البته دندان ها از نظر سلامت و وضعیت پوسیدگی نیز بررسی می شود. از مواد مخصوصی استفاده می شود و لثه ها به واسطه این مواد محافظت می شوند. پس از آن یک مواد سفیدکننده استفاده می شود که غلظت زیادی دارد و روی دندان ها گذاشته می شود. این ماده شیمیایی و فعال است. سپس بر اساس نوع موادی که روی دندان قرار گرفته نیاز به نور یا پرما است اما اینطور که مشخص است فرق چندانی بین نور و گرما برای تثبیت کار وجود ندارد در نهایت نیز دهان شما شستشو داده می شود. بلیچینگ دندان درد ندارد اما موادی که مورد استفاده قرار می گیرد به نوبه خود قوی است و باید دقت کنید که این مواد نباید قورت داده شود..

ترمیم دندان شکسته

ترک خوردن دندان و یا شکستن بخشی از دندان از موارد بسیار مهمی است که نیاز به ترمیم را جدی تر می کند چون غذا در بخش شکسته شده جمع می شود و سبب می شود که کار به عصب کشی برسد. در موقعیت دندان های شکسته نیاز است که تصویربرداری صورت بگیرد تا دندانپزشک تشخیص دهد که آیا نیاز است عصب کشی صورت بگیرد یا خیر. اگر بنا فقط به ترمیم باشد نیاز است که سطح شکستگی بررسی شود. گاه فقط پر کردن جواب نمی دهد و دندان پس از ترمیم باید روکش شود تا دوام بیشتری داشته باشد اما گاه سطح حفره ایجاد شده به واسطه مواد ترمیم پر شده و و ماندگاری خوبی دارد. در این شرایط پزشک باید در ابتدا فضای داخل دندان را ضد عفونی سازد و سپس عملیات ترمیم صورت بگیرد.

مزایا و معایب ترمیم دندان

وقتی ترمیم دندان در زمان درست خود صورت بگیرد عمر دندان بیشتر می شود و نیاز به عصب کشی کمتر خواهد شد و این موضوع بر روی نوع جویدن و همینطور دستگاه گوارش افراد نیز اثر گذار است و مزایای مهم ترمیم دندان نیز همان است. ترمیم یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی های زیاد است و بهتر است که دندان در وضعیت پوسیدگی های معمول ترمیم شود تا کار به جاهای باریک کشیده نشود.
اما در موقعیت معایب ترمیم دندان باید به نوع موادی که استفاده می شود دقت کرد. مثلاً اگر برای دندان های عقبی که معمولاً فشار زیادی نسبت به دندان های جلویی تحمل می کنند از کامپوزیت استفاده شود عمر کمتری به نسبت آمالگام دارد. اما رنگ نقره ای این ماده برای دندان جالب نیست.

کلینیک دندانپزشکی یاس، مفتخر است به عنوان مجهزترین کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران، با بهره گیری از برترین متخصصین دندانپزشکی و همچنین تکنولوژی های روز دنیا در محیطی آرام و دلنشین به ارائه خدمات با بالاترین استانداردهای جهانی اقدام نموده است.
خدمات کلینیک کریستال شامل طیف وسیعی از درمان ها و بخش های تخصصی ازجمله ایمپلنت دندانی، ارتودنسی، پروتز ثابت و متحرک، جراحی، دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی کودکان می باشد. حضور برترین متخصصین با تجربه و استادین دانشگاه در این مرکز، ما را قادر ساخته که کلیه این خدمات را در بالاترین سطح کیفیت ارائه دهیم.
همکاران ما در این مرکز، با تلاش شبانه روزی، سعی در جلب رضایت خاطر شما عزیزان را داشته و پیوسته آماده اند که به نظرات شما عزیزان گوش جان بسپارند.


کلینیک ما
تهران
خیابان وليعصر زعفرانيه خیابان پسيان جنوبي پلاک ١٤ برج الماس طبقه نهم واحد ٩٢
اطلاعات تماس
26353172(021)


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26492
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید