امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

دستگاه چاپ پارچه و نکات مهم در خرید کاغذ سابلیمیشن


1401/07/27
کد خبر : 28091
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

 دستگاه چاپ پارچه فرصت ‌های خلاقانه برای استفاده از عکس ‌ها، طراحی ‌های گرافیکی و سفارشی و چاپ آن بر روی انواع منسوجات و البسه، لوازم هنری، لوازم دکوراسیون داخلی و هر محصول تولیدی از پاچه را فراهم آورده‌ است.

انواع دستگاه چاپ پارچه

متد ها و دستگاه ‌های متعددی برای چاپ روی اجسام مختلف و پارچه از دیرباز تا کنون توسط شرکت های بزرگی در دنیا از جمله نیلپیتر، زیراکس، اپسون و ... تولید و ارائه شده است. اگر بخواهیم کارآمدترین آن‌ ها را بیان کنیم در نهایت به دو دستگاه چاپ دیجیتال که با متد چاپ مستقیم جوهر افشان و غیر مستقیم سابلیمیشن کار می‌کنند می‌رسیم.

  • دستگاه چاپ جوهر افشان

ماشین ‌هایی که به روش جوهر افشان این فرآیند را انجام می‌ دهند جوهر و رنگ را در ذرات میکرونی به‌ صورت مستقیم، توسط هد و نازل هایی که در دستگاه قرار گرفته اند بر روی پارچه می ‌پاشند. هد در حرکت رفت‌ و برگشت و با تعدادی پاس معین عملیات چاپ را تکمیل می‌کند.

 چاپ جوهر افشان بر روی طیف خاصی از منسوجات و تنها بر روی الیاف طبیعی نظیر ابریشم، کتان، لینن و پارچه‌های پشمی نتایج عالی در بر دارد. کیفیت چاپ آن فوق‌ العاده است و قابلیت اجرای طیف رنگی گسترده در حدود ۱۶ میلیون رنگ را دارد.

  • دستگاه سابلیمیشن

متد دستگاه سابلیمیشن بر پایه‌ شیمی تصعید رنگ استوار است. چاپ به وسیله این دستگاه شامل چند مرحله است و نیازمند برخی ملزومات شامل مرکب و کاغذ سابلیمیشن است. فرآیند چاپ در این روش کمی پیچیده ‌تر از چاپگر های جوهر افشان است.

به‌ کارگیری آن نتایج خیره‌ کننده بر روی محصولات و پارچه‌ های پلی استری و رزین پلی استر دارد. در این روش مرکب سابلیمیشن بر روی کاغذ ترانسفر چاپ می ‌شود. مرکب چاپ شده بر روی کاغذ پس ‌از خشک شدن به حالت جامد در می‌آید. سپس کاغذ به همراه متریال در دستگاه پرس حرارتی قرار گرفته تا با اعمال فشار و گرما، جوهر جامد تصعید شده و به ‌صورت گاز وارد الیاف پلی استر می ‌شود.

پلیمر های موجود در پلی استر هنگام گرم شدن به یکدیگر متصل شده و به جوهر اجازه می‌دهد تا به ‌سرعت به لایه‌ های زیرین نفوذ کند. این گاز جوهر به‌ جای این‌ که فقط روی پارچه نقش ببندد به ‌طور کامل به آن تزریق‌ شده درنتیجه محصولاتی با کیفیت بالا و با دوام تولید می‌کند.

کاربرد دستگاه سابلیمیشن

مواد پلی استری بستر مناسبی برای چاپ سابلیمیشن هستند. همان گونه که ممکن است بدانید امروزه اکثر پارچه ‌ها از این ماده و یا ترکیبات آن ساخته می ‌شوند. بسیاری از محصولات از البسه تا موارد دکوراسیون منزل همگی فرآورده ‌های پلی استری هستند.

 لذا دستگاه‌ های سابلیمیشن سهم فراوانی از صنعت چاپ را از آن خود کرده اند. تمامی محصولات زیر با این متد می‌توان طراحی کرد.

  • لوازم دکور خانه مانند پرده، کوسن، رومیزی، پارچه مبل، سرویس خواب، فرش، تابلو بوم، بالشت و...
  • جهیزات ورزشی
  • انواع البسه مانند تیشرت و هودی، روسری، شال، لباس حمام، کیف‌های دستی
  • انواع ابزارهای تبلیغاتی مانند بنر، پارچه‌های بک لایت گرافیکی، پوسترها، پرچم
  • ماگ، لیوان و بشقاب‌های سرامیکی، تصاویر نمایشگرهای تجاری
  • علايم یادگاری، لوازم جانبی گوشی همراه، پد ماوس، کلیپ بورد و بسیاری از موارد دیگر

ملزومات چاپگر های سابلیمیشن

از جمله ملزومات چاپ به روش سابلیمیشن عبارتند از:

  • مرکب سابلیمیشن

نوع خاصی از مرکب سازگار با این چاپگر بنام مرکب سابلیمیشن، تنها رنگی است که برای اینکار مناسب است.

هنگامی‌که گرافیک خود را از کاغذ به پارچه منتقل می‌کنید این جوهر در دستگاه پرس حرارتی باید قابلیت تثبیت در دمای بالا را داشته باشد و به متریال نفوذ کند تا در نهایت طراحی اعمال‌ شده قابلیت شستشو بدون هر گونه آسیب را داشته باشد.

  • کاغذ سابلیمیشن

کاغذ سابلیمیشن نمونه ‌ای منحصر به ‌فرد از کاغذ معمولی است. با اضافه کردن یک پوشش از ماده ‌ای به نام کوتینگ بر روی کاغذ معمولی فرمولاسیونی به آن می ‌بخشند که مناسب برای قرارگیری در دمای بالا باشد.

همچنین این پوشش به جوهر اجازه نمی‌دهد که درون کاغذ نفوذ کرده و پخش شود. بدین ‌صورت جوهر بدون حرکت بر روی کاغذ باقی‌ مانده و خشک می‌شود تا مناسب برای ادامه روند چاپ باشد.

کاغذ سابلیمیشن

نکات مهم خرید کاغذ سابلیمیشن

کاغذ فاکتوری تعیین ‌کننده در کیفیت چاپ است. با توجه به برخی ویژگی‌ ها می ‌توان انتخابی صحیح داشت. عواملی که در ادامه بیان می‌شود نکاتی مهم در انتخاب و خرید کاغذ است.

  • ظرفیت مرکب

 کاغذ باید متناسب با چاپ انتخاب شود بدین ‌معنا که ظرفیت جوهر و میزان حجم ورودی آن بر روی کاغذ باید متناسب با ضخامت و ظرفیت کاغذ صورت گیرد، در غیر این صورت کاغذ توانایی جذب جوهر را ندارد. حفظ تعادلی که بین ظرفیت کاغذ و حجم ورودی جوهر برقرار است بسیار مهم است. باید شرایطی فراهم کنید که کاغذ بدون پارگی و تاب خوردگی جوهر را جذب کند.

  • سرعت چاپ

 سرعت چاپ عاملی مهم در تعیین کاغذ است. اگر سرعت دستگاه پایین است بهتر است کاغذ ضخیم ‌تر و اگر سرعت دستگاه بالا باشد باید از نوع سبک ‌وزن استفاده کرد.

  • کیفیت کاغذ

 دوام و ماندگاری کاغذ به کیفیت کاغذ وابسته ‌است. توانایی جذب جوهر و انتقال صحیح آن مصداقی از کیفیت کاغذ است. اگر بخواهیم یکی از باکیفیت ‌ترین کاغذهای سابلیمیشن را معرفی کنیم کاغذ هانسول کره مشهور ترین آن‌هاست.

  • اندازه چاپگر

نوع کاغذ و ابعاد آن باید متناسب و مطابق با اندازه چاپگر و محصول انتخاب شود و همچنین رنگ محصول گاهاً تعیین‌کننده نوع کاغذ است. اشیاء رنگ روشن در مقایسه با اجسام تیره ‌تر کاغذی متفاوت نیاز دارند.

  • دستگاه پرس حرارتی

دستگاه‌ های پرس حرارتی به ‌اندازه چاپگر سابلیمیشن نقش کلیدی در این فرآیند دارند. پرس حرارتی در اشکال مختلف تولید می‌شوند و انواع آن مناسب تیراژ تولید بالا و قطعات کوچکتر و پارچه‌ های عریض هستند.

مزایای چاپگر سابلیمیشن

چاپگر های سابلیمیشن از معدود دستگاه‌ هایی هستند که امکان چاپ بر روی سطوح سخت و هم سطوح نرم را فراهم می ‌کنند. سطوح سخت مانند لیوان، بشقاب تخت و اجسام نرم مانند انواع پارچه.

روش کار با آن پیچیده نیست و فرآیند یادگیری آن آسان است.

طیف رنگ گسترده  CMYK آن می ‌تواند هزاران رنگ را خلق کند. بنابراین گزینه عالی نه ‌تنها برای اجرای طراحی گرافیکی بلکه انواع عکس نیز هست.

 محدودیتی در تعداد نمونه تولیدی ندارد چه یک عدد و چه هزار عدد می‌ توانید در تیراژ مختلف چاپ کنید و با این‌ حال در این بازه هزینه چاپ را ثابت نگه دارید.

طرح چاپ ‌شده پس ‌از اعمال، قابل‌ لمس نیست. بدین ‌صورت که در تار و پود پارچه نفوذ کرده و به جزئی از آن تبدیل می ‌شود. لذا پس ‌از مدتی پوسته نمی دهد، خراشیده نشده، در اثر اصطکاک از بین نمی ‌رود و رنگ کیفیت خود را به ‌صورت دائمی حفظ می ‌کند.

 چاپ سابلیمیشن سریع و آسان است. تولید سفارشات در بازه زمانی کوتاه‌ مدت تکمیل می ‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع دستگاه چاپ پارچه و کاغذ سابلیمیشن به وب سایت رسمی فبتاک به آدرس اینترنتی https://fabtalkco.com/ مراجعه نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28091
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید