امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

دستگاه پرکن مایعات پیستونی چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 27787
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

مکانیزم دستگاه پرکن مایعات غلیظ به روش سیلندر پیستون است که در بین روش های ثقلی و پمپی، بهترین روش‌ برای اینگونه مایعات است. بیشترین کاربرد دستگاه پرکن مایعات در صنایع غذایی است و جهت پرکردن انواع مارمالاد، خامه، مربا، شکلات صبحانه، سس، ماست، رب گوجه فرنگی، عسل و... در ظروف مختلف شیشه ای، پلاستیکی، فلزی و... مناسب می باشد. یکی از بهترین دستگاه های این حوزه، دستگاه پرکن مایعات ای جی می باشد.
دستگاه پرکن عسل از جمله دستگاه های پرمصرف و پرکاربرد، پرکن مایعات غلیظ است. در صنایع دیگر مثل صنایع شیمیایی نیز دستگاه پرکن مایعات غلیظ کاربرد دارد و از آن جهت پرکردن انواع مایعات شوینده مثل مایع ظرفشویی و مایع دستشویی، پرکردن انواع شربت های دارویی و  روغن موتور و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 دستگاه پرکن مایعات انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
دستگاه پرکن مایعات رقیق
دستگاه پرکن مایعات غلیظ
دستگاه پرکن مایعات روتاری
دستگاه پرکن مایعات خطی

روش پر کردن دستگاه پرکن مایعات غلیظ

روش پر کردن دستگاه پرکن مایعات غلیظ براساس سیلندر پیستون است. بدین ترتیب که مایعات غلیظ برحسب حجم سیلندر در ظروف مختلف پرمی شوند. بدین منظور که بنابر ظرفیت ظروف حجم سیلندر تنظیم می شود. وجود سیلندر در دستگاه باعث روان ‌تر حرکت کردن مایعات غلیظ چسبناک مثل عسل می شود. برای سرعت بخشیدن به پرکردن در برخی از مدل های پرکن مایعات غلیظ، مایع مورد نظر را قبل از پرشدن در مخزن گرم می کنند.
دستگاه پرکن پیستونی برای پر کردن انواع مایعات غلیظ و نیمه غلیظ مورد استفاده قرار می گیرد. برای مایعات رقیق در صورتیکه آن مایع هنگام پر کردن کف نکند، نیز می‌توان جهت پرکردن از این مدل دستگاه استفاده کرد. این دستگاه پرکن را می‌توانیم به یک سرنگ بزرگ تشبیه کنیم. عملکرد این دستگاه پرکن مایعات توسط یک سیلندر پیستون انجام می گیرد. سیلندر پیستون به شکل یک محفظه است که پیستون به حالت رفت و برگشتی در آن حرکت می کند. حجم سیلندر بستگی به اندازه و حجم ظرف دارد.


 دستگاه پرکن مایعات پیستونی


 بنابر تعداد نازل هایی که در دستگاه پرکن قرار دارد، سیلندر پیستون به طور جداگانه برای آن به کار گرفته می شود. بازوهای سیلندر توسط موتور کوبل به گیربکس یا جک های پنوماتیک حرکت می کنند. در دهانه پیستون، این دستگاه پرکن یک شیر سه طرفه قرار داده می‌شود که با عقب رفتن پیستون راه مخزن تغذیه به داخل سیلندر باز شود و با حرکت به جلو پیستون، مسیر سیلندر به نازل های دستگاه باز شود و در نهایت عمل تزریق و پر کردن مایع در ظرف مورد نظر انجام شود. برای بالا رفتن کارایی پیستون ها، آن ها را با سنگ مغناطیسی صیقل می دهند.
مهم است که برای افزایش دقت و طول عمر سیلندر پکینگ متناسب با نوع سیال را به کار ببرید. دستگاه پرکن مایعات در دو نوع دستگاه پرکن مایعات غلیظ و دستگاه پرکن مایعات رقیق وجود دارد و در دو مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به بازار عرضه شده است. با توجه به حجم سیلندر، قابلیت و کاربرد پرکردن مایعات غلیظ را برای دستگاه مشخص می کنند. این مدل دستگاه به شکل پرکن خطی و روتاری موجود می باشد.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ سیلندر پیستون

همانگونه که از اسم این دستگاه مشخص است، این دستگاه برای پرکردن مایعات غلیظ کاربرد دارد که مکانیزم آن پر کردن مواد توسط سیلندر پیستون می باشد. پرکن های سیلندر پیستونی معمولاً به شکل خطی با سیلندرهای زوج از دو سیلندر تا ده سیلندر با توجه به سفارش مشتری ساخته می شوند.


 دستگاه پرکن مایعات پیستونی


پرکن سیلندر پیستونی جهت پرکردن مایعات غلیظی همچون مواد شوینده و اسیدی کاربرد دارد که حجم دستگاه متناسب با مقدار حجم ظرف بسته بندی طراحی و ساخته می شود. به عنوان مثال برای پر کردن ظرف یک لیتری حجم سیلندر در اندازه ۱۰۰۰ سی سی ساخته می شود که این دستگاه را می‌توان بین ۱۰۰ الی ۲۰۰۰ سی سی تنظیم کرد و به کار برد. جنس بدنه و روکش سیلندر و پیستون همه از جنس استیل ساخته می شوند.

انواع دستگاه پرکن مایعات غلیظ سیلندر پیستونی

این نوع دستگاه در دو مدل دستگاه پرکن مایعات تمام اتوماتیک و دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک طراحی و ساخته می شود. همچنین در مدل های تک، دو، سه، چهار، شش، هشت و دیگر نازل ها با توجه به  درخواست مشتری وجود دارند.
مخزن این دستگاه تمام استیل است و برای پر کردن مایعات غلیظ در حجم متناسب با تعداد نازل ها مناسب می باشد. این مدل دستگاه جهت پرکردن انواع مایعات غلیظ مثل روغن موتور، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، گیریس، انواع روغن های صنعتی و خوراکی، مواد غلیظ شیمیایی و... کاربرد دارد. از دیگر مدل های پرکن می‌توان دستگاه پرکن پمپی را نام برد.

مکانیسم عملکردی دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستون

طرز کار این مدل دستگاه پرکن مایعات بدین شکل است که سیلندرها بر اساس تعداد نازل ها در حجم های یکسانی ساخته می‌شوند و روی دستگاه نصب می گردد. این سیلندرها مجهز به شیرهای دوطرفه هستند که یک راه شیر به مخزن تغذیه دستگاه ارتباط دارد و راه دیگر شیر با نازل ها مرتبط است.


 دستگاه پرکن مایعات پیستونی


وقتی پیستون به سمت عقب حرکت کند درون سیلندر خلاء ایجاد می شود و به طور همزمان شیری که به مخزن راه دارد باز می شود و فشار مکش باعث می شود مواد به داخل سیلندر راه پیدا کنند. لازم به توضیح است که پیستون به دو شکل مکانیکی و پنوماتیک قادر به حرکت می باشد. حجم سیلندرها کاملا با هم برابر است، به همین خاطر حجم مواد وارد شده به داخل سیلندرهای دستگاه هم به یک اندازه هستند.
در مرحله بعد پیستون به سمت جلو حرکت داده می‌شود و همزمان راه ورود مخزن بسته می شود و خروجی نازل باز می شود و در اثر فشار پیستون، مواد داخل سیلندر وارد نازل و از آنجا به سمت ظرف هدایت می شود. دستگاه پرکن عسل نوعی از این مدل دستگاه به حساب می‌آید.

مشخصات کلی و فنی دستگاه پرکن مایعات پیستونی

تهیه شاسی از قوطی ۵۰× ۵۰ آهنی
مخزن ۲۰۰ لیتری با جنس استیل ۳۰۴ نگیر
روکش کاور از جنس استیل ۳۰۴ نگیر
مجهز به ۳ متر نوار نقاله استیل جهت تنظیم دور موتور
تابلو برق از جنس پلی استر و مجهز به PIC
سیستم پنوماتیک
دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستون از نمونه دستگاه های پرکن بسته بندی شمرده می شود که در بسیاری از خطوط تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک پیستونی

چون این مدل دستگاه ساختار ساده و غیر پیچیده ای دارد، در کارگاه های کوچک و حتی مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیزم این دستگاه به شکل سیلندر پیستون است که قابلیت پرکردن مواد با ویسکوزیته بالا را دارد. در ساخت این دستگاه از پنوماتیک، برق و مکانیک استفاده می شود و بدنه دستگاه و همچنین تمامی قطعات دستگاه از جنس استیل تهیه شده است. در دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی اتوماتیک، ظروف بسته بندی توسط اپراتور روي قسمت ابتدایی نوار نقاله دستگاه قرار داده می‌شود.
سپس توسط فیکسچر تعبیه شده در دستگاه، ظروف زیر نازل ها در جای دقیق خود ثابت می شوند و عمل پرکردن و تزریق مایعات انجام می گیرد. پس از آن ظروف در خط تولید به حرکت خود ادامه می دهند و توسط دستگاه های درب گذاری، درب بندی، چاپ لیبل و جت پرینتر به نقطه پایان تولید می رسند و در نهایت توسط اپراتور از روی نوار نقاله برداشته می‌شود.

مشخصات دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی اتوماتیک

جنس شاسی از آهن St 37 و ۴۰×۴۰ تهیه شده
روکش کاور از جنس استیل ۳۰۴ نگیر
جنس سیلندرها از استیل استنلس می باشد که برای انواع مواد غذایی، دارویی و بهداشتی کاملا مناسب است
مخزن ۱۵۰ لیتری از جنس استیل ۳۰۴ نگیر
دارای ۶ متر نوار نقاله استیل می باشد
دستگاه پرکن مایعات به روش سیلندر پیستونی، دقت بالایی نسبت به دیگر دستگاه‌های پرکن در زمان پرکردن دارد. اگر به دنبال راه اندازی کارگاه کوچک یا بزرگ جهت بسته بندی مایعات غلیظی مانند عسل، شیره خرما، ماست و همچنین برای پر کردن انواع مایعات ظرفشویی، دستشویی، روغن موتور و... هستید، دستگاه پرکن سیلندر پیستونی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.


 دستگاه پرکن مایعات پیستونی


این نمونه دستگاه به شکل اتوماتیک کار می کند و می توانید حجم معینی برای پر کردن را در آن تنظیم نمایید. جهت خرید و اطلاع از قیمت دستگاه پرکن مایعات و یا حتی قیمت دستگاه پرکن مایعات کوچک می توانید با گروه مشاوران شرکت AG در ارتباط باشید و اطلاعات کافی در این زمینه را از سایت  https://ag777.com  دریافت نمایید.
این شرکت دستگاه های صنعتی دیگری نیز دارد. برای دیدن و خرید دستگاه های دیگر این شرکت مثل دستگاه پرکن پودر و دانستن ویژگی های دستگاه پرکن پودر روی لینک کلیک کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27787
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید