امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

داکت اسپیلت چیست و چگونه کار میکند؟


1401/07/27
کد خبر : 28299
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

داکت اسپلیت چیست؟

امروزه با توجه به تغییرات آب و هوایی وسیع و ناگهانی در کره زمین، استفاده از سیستم های سرمایش و گرمایش به صورت گسترده ای همه گیر شده است. تنوع بالا در این سیستم ها، چه برای ساختمان ها با متراژ کوچک و مسکونی چه برای ساختمان های بزرگ دردسر ساز بوده است. یکی از این مدل سیستم ها که در دنیای امروز به شدت مورد استفاده قرار گرفته است، داکت اسپلیت هستند. این محصولات که خود نیز با تنوع و قدرت متفاوتی تولید می شوند، همیشه برای فعالان حوزه تاسیسات ساختمانی سوال برانگیز بوده است. هنوز برخی از افراد هستند که در خصوص این محصول، شیوه عملکرد آن، مزایا و معایب آن و همچنین انواع این محصول را اطلاعاتی ندارد. پس با ما همراه باشید تا در ادامه پاسخ این سوالات در ادامه این محتوا خواهید خواند.

آشنایی کلی با داکت اسپلیت

به طور کلی، داکت اسپلیت ها به سیستم هایی اطلاق می شود که در دو حالت سرمایش و گرمایش می توانند فعالیت داشته باشند. این محصولات که به طور معمول از دو قسمت اصلی با نام های کندانسور و هواساز و یک قسمت لوله کشی تشکیل شده اند، می توانند در تمامی فصول سال مورد استفاده قرار گیرند.  اما کندانسور ها خود به چند قطعه مختلف تقسیم بندی خواهند شد که از مهم ترین این قطعات می توان به پروانه، کمپرسور، دینام، فین و... اشاره کرد. از طرفی، هواساز های این محصولات نیز از قسمت هایی چون: فیلتر، سینی، کویل، دینام، اوپراتور، پروانه و دیگر ابزار ها و قطعات تشکیل شده اند. در بیشتر اوقات، هواساز های این محصولات به صورت توکار در سقف ها متصل شده و با استفاده از کانال هایی که در اتاق ها و سایر قسمت های ساختمان کشیده می شوند، دمای مطلوب را انتقال خواهد داد.


 داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها، همانطور که از نامشان پیداست و از آن ها انتظار می رود، خود به دو نوع اینورتر و معمولی تقسیم بندی خواهند شد. اما نوع اینورتری چیست؟ در این نوع از داکت اسپلیت ها، موتور الکتریکی، به حالت متغیر بوده و سرعت بسیار بالایی خواهد داشت. همین موضوع سبب خواهد شد تا سرعت کار کردن این محصول بسیار بالا تر رفته و در عین حال در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود. همانطور که همه می دانند، منظور از دور متغیر در موتور های الکتریکی این است که توجه به توجه به تغییرات دما، دور موتور کم و یا زیاد خواهد شد. در این حالت، اگر دما محیط کاهش پیدا کند، یا به عبارتی خنک شود، دور موتور کم و در صورت افزایش دمای محیط، دور موتور نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
اما در داکت اسپلیت های معمولی، موتور هایی قرار گرفته است که با دور ثابت فعالیت خواهند کرد. این موتور ها به صورت ثابت و همیشگی با دوری بدون تغییر فعالیت خواهند کرد و تا زمانی که فرد دستگاه را خاموش و یا روشن نکند، به تولید دما خواهد پرداخت.


 داکت اسپلیت

مزایای داکت اسپلیت

یکی از مهم ترین مواردی که باید در خصوص داکت اسپلیت ها به آن توجه داشت، مزایای این محصولات است. انواع فواید استفاده از این محصول، عبارت است از :
•    قیمت ارزان تر نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع
•    فیلتر کردن هوا و انتقال هوای تازه و مطبوع
•    استفاده از کانال های بسیار باریک تر و کوچکتر
•    مستقل بودن از سایر سیستم های سرمایش و گرمایش
•    امکان استفاده همزمان برای چندساختمان
•    راندمان بسیار بالا نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع
داکت اسپلیت های اینورتر، دارای سرعت عملکرد بسیار بالا تری در هنگام سرد و گرم کردن دارند، همچنین دارای مصرف انرژی بهینه تری هستند. اما جالب است که با داشتن تمامی این امکانات، نسبت به داکت های معمولی از قیمت بسیار کمتری برخوردار هستند.

اصلی ترین معایب داکت اسپلیت

از اصلی ترین معایب استفاده از داکت ها، این است که ترموستاتی که برای این سیستم ها در نظر گرفته می شود، صرفا دمای بزرگترین اتاق را اندازه گیری کرده و نسبت به آن دمای سایر اتاق ها را نیز تظیم خواهدکرد. از دیگر معایبی که برای این سیستم ها در نظر گرفته است، می توان به این موضوع اشاره کرد سیستم گرمایشی بسیار ضعیف تری دارند و حتما باید از یک سیستم گرمایشی مکمل در کنار این سیستم ها بهره برد.
یکی از معایب این سیستم ها، ایجاد سر و صدای بسیار زیاد است. هرچند این موضوع، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از برخی ابزارها برطرف شده است، اما باز هم برای برخی از افراد مهم خواهد بود.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

در پاسخ به این پرسش می توان گفت که این محصول، بسیار شبیه به یک کولرگازی عمل خواهد کرد، صرفا تنها تفاوت این دو محصول این است که به جای پنل دیواری داخل ساختمان، از یک پنل یا اوپراتور زیر سقفی بزرگتر استفاده شیده است. همین موضوع سبب شده تا هوای ورودی به ساختمان در یونیت داخلی فیلتر می شود، سپس این کاهش یا افزایش دما، با استفاده از طریق چند کانال به اتاق ها و سالن ها انتقال خواهد یافت. کندانسور خارجی این ابزار نیز در ابعاد بزرگتری نسبت به کولرگازی ها ساخته شده تا بتواند حجم ساختمان های مورد نیاز را تامین کند. بنابراین تمامی اتاق ها و سالن هایی که از این ابزار استفاده می کنند، همه به طور همزمان خنک شده و دمای همه اتاق ها به صورت یکسان تغییر خواهد کرد.


 داکت اسپلیت

طرز کار داکت اسپلیت در حالت سرمایش و گرمایش

۱ . سرمایش

طرز کار داکت اسپلیت در حالت سرمایش به این شکل است که هوا توسط کمپرسور موجود در یونیت خارجی به سمت یونیت داخلی (اواپراتور) با لوله کشی مسی ارسال شده و وقتی وارد کویل (لوله های پر پیچ و خم) اواپراتور در زیر سقف کاذب می شود، با هوای دمیده شده توسط فن تبادل حرارتی انجام داده و دمای هوا را کاهش می دهد. هوا ضمن سرد شدن از فیلتر نیز عبور کرده و آلودگی ها از آن گرفته می شود. در ضمن هوا وقتی با سطح سرد کویل برخورد می کند، بخار آب موجود در هوا به شکل قطرات آب در می آید (تقطیر) و از رطوبت هوا کاسته می شود.
به طور کلی ساختار داکت اسپلیت ها در سرمایش بسیار نزدیک به ساختار اسپلیت هاست، با این تفاوت که در داکت اسپلیت ها، هوای خنک با کانال به همه جا فرستاده می شود.

۲ . گرمایش

همانند کولر گازی، داکت اسپلیت نیز می تواند برای گرمایش مورد استفاده قرار بگیرد، ولی همانطور که استفاده از اسپلیت برای گرمایش به علت مصرف برق صرفه اقتصادی ندارد (به جز نواحی گرمسیری ایران که زمستان های خیلی سردی ندارند)، بهتر است که برای گرمایش داکت اسپلیت (در نواحی سرد و نیمه سرد ایران) نیز چاره ای اندیشیده شود. معمولا طرز کار داکت اسپلیت در حالت گرمایشی به این شکل است که یک کویل مخصوص آبگرم به اواپراتور (یونیت داخلی) آن افزوده شود و در زمستان آبگرم ارسالی از طرف پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه در آن جریان یافته و فن با دمیدن هوا، هوای گرم را از طریق کانال ها در اتاق ها و سالن ها توزیع می کند. بنابرین در زمستان ، یونیت خارجی داکت اسپلیت خاموش شده و فقط فن یونیت داخلی کار می کند تا هوا را از اطراف کویل داغ (داغ شده توسط آبگرم)، عبور دهد و دمای هوا را افزایش دهد.

جمع بندی

در نهایت می توان این طور گفت که داکت ها به عنوان اصلی ترین ابزار های خنک کننده و یا گرم کننده برای ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم ها که به شدت تشابه عملکردی با اسپلیت های معمولی دارند، می توانند دمای تمامی اتاق ها و سالن های ساختمان را به صورت همزمان تامین کرده و به عنوان یک سیستم سرمایش و گرمایش مستقل و کامل مورد استفاده قرار گیرند. خانه تاسیسات به عنوان کامل ترین و جامع ترین فروشگاه عرضه کننده انواع تاسیسات ساختمانی در ایران، با در اختیار گرفتن برترین برند های ایرانی و خارجی به عرضه تمامی محصولات در حوزه هایی چون سیستم تهویه مطبوع، سیستم های سرمایش و گرمایش، تجهیزات و ابزار های استخری، سیستم های گرمایش از کف، انواع لوله و اتصالات، فن های خانگی و صنعتی و بسیاری از محصولات دیگر خواهد پرداخت.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28299
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید