امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

داستان افتخار دوج کوین


1401/07/27
کد خبر : 26614
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

در ابتدای سال ۲۰۲۱، ارز دیجیتال دوج کوین با رشد بیش از ۷۵۰۰ درصد روبرو شد. میزان رشد به حدی بود که این ارز در یک هفته توانست در بازار قرمز ارزهای دیجیتال هم سود ۴۰۰ درصدی را به دارندگان خود ببخشد.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، و اشاره وی به دوج کوین به عنوان ارز مورد علاقه خود، مهمترین دلیلی است که برای این انفجار ارزش و افزایش خرید آنلاین دوج کوین ذکر شده است.
همین اظهارنظر کوتاه از سوی ماسک در قالب یک پیام توییتری، کافی بود تا تعداد زیادی از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی دست به استخراج یا خرید آنلاین دوج کوین بزنند.
در حقیقت به نظر می آید که میزان علاقه ماسک به این رمز ارز آنقدر زیاد است که او در اظهارنظرهای خود درباره دوج کوین، حتی لقب «ارز مردم» را هم به این ارز دیجیتال بخشیده است و حتی قول داده است تا یک توکن فیزیکی دوج کوین را در ماه هم قرار دهد.
ماسک که باعث اصلی کاهش و افزایش ارزش رمز ارز بیت کوین هم در نظر گرفته می شود، چندین بار درباره حمایت خود از دوج کوین صحبت کرده است. ماسک که اخیرا و با بهانه صدمات بیت کویین برای محیط زیست از پذیرش آن توسط شرکت تسلا برای خرید خودرهای برقی خود داری کرده است، به تازگی این پرسش را از فالوران خود در توییتر پرسیده است که به نظر آنها آیا تسلا باید رمز ارز دوج کوین را بپذیرد یا خیر. جواب مثبت هفتاد درصدی فالوران میلیونی ایلان ماسک در توییتر، باعث افزایش قیمت دوج شد.


 


ماسک در ۲۰ ماه می ۲۰۲۱ هم بار دیگر درباره حمایت خود از دوج توییت زد. این توییت ماسک هم باعث افزایش دوباره قیمت این رمز ارز شد. علاوه بر این ماسک به تازگی این مضوع را هم اعلان کرده است که شرکت SpaceX که وی مدیرعامل آن است، برای ارسال ماهواره به مدار ارز دیجیتال دوج را می پذیرد.
از نظر بیشتر تحلیل گران بازار رمز ارزها، همه اظهار نظرها و توییت های موافق و همراهی ماسک در قبال دوج کوین، دلیل اصلی افزایش قیمت دوج کوین در سال ۲۰۲۱ شمرده می شود. آما دلیل واقعی وابستگی قیمت این ارز به تصمیمات ایلان ماسک چیست؟
 


ماسک و بازار

«بعضی دیوانه به دنیا می آیند، بعضی به دیوانگی می رسند، اما برای بعضی ها، دیوانگی به اجبار بر آنها تحمیل می شود». به نظر می آید که جمله بالا که چند سال قبل توسط امیلی آتومن نوشته شده، بازگوی واقعی شرایط رابطه میان ایلان ماسک و بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.
از شواهد موجود در بازار ارزهای دیجیتال می توان اینگونه برداشت کرد که ماسک با اظهار نظرهای خود نقش بسیار مهمی در کنترل تحولات بازار رمز ارزها دارد. برای مثال تصمیم او در عدم پذیرش بیت کویین در مقابل خودرهای تسلا باعث کاهش ارزش این ارز تا ۳۲ هزار دلار هم شد. در مقابل یک توییت کوتاه او در مورد علاقه به دوج کوین که مدت کوتاهی بعد از اظهار نظر درباره بیت کوین زده شد، باعث رشد یک شبه قیمت این ارز شد.


 

نبود ماسک، نبود دوج

اطلاعات و تحلیل های ارائه شده در بالا این نتیجه گیری را به دست می دهد که اگر ایلان ماسک فردا از دنیا برود، ارز دیجیتال دوج هم که افزایش ارزش خود را مدیون اظهار نظرهای ماسک است، یک شبه از بین خواهد رفت.
البته چنین نتیجه گیری در مورد رمز ارزهای دیگری مانند بیت کوین قابل تعمیم نخواهد بود. دلیل این عدم تعمیم این است که هیچ کس، هیچ اطلاعی درباره هویت «ساتوشی» که بنیان گذار بیت کوین است ندارد. کسی نمی داند که آیا او واقعی است یا یک هویت جعلی است، زنده است یا فوت کرده است. این عدم ارتباط با افراد خاص باعث می شود تا ثبات و پایداری بیت کوین ربطی به وضعیت ساتوشی نداشته باشد.
علاوه بر این اگرچه اظهار نظر ماسک باعث کاهش ارزش مقطعی بیت کوین شده است، اما ماهیت ذاتی محدود رمز ارز بیت کویین که باعث می شود تا موجودی این ارز در بازار محدود باشد، یکی دیگری از دلایلی است که باعث می شود تا چنین رمز ارزهای داری ارزش ذاتی باشند. اما محدودیت عرضه، موضوعی است که در مورد دوج کوین صدق نمی کند. ماهیت این رمز ارز به گونه ای است که قابلیت عرضه بدون محدودیت را دارد.
تمام شرایط ذکر شده در بالا باعث شده تا وضعیت کنونی بازار به صورتی دربیاید که خواه یا ناخواه، رابطه بسیار نزدیکی میان دوج کوین و ماسک به وجود بیاد و این رمز ارز به شدت به این کار آفرین میلیارد وابسته باشد. ماسک تقریبا به تنهایی باعث شده تا قیمت این ارز رشد سرسام آوری داشته باشد و خرید آنلاین دوج کوین رونق یابد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26614
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید