امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

داربست چیست و چه کارایی دارد؟ + انواع داربست


1401/07/27
کد خبر : 28134
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

داربست چیست؟

داربست یا اسکفولد به سازه‌های موقتی گفته می‌شود که برای حمایت از ساختار اصلی ایجاد می‌شوند. در علوم مختلف از این سازه‌های موقت استفاده می‌کنند. ولی در این مقاله منظور ما، داربست‌های ساختمانی است. در ساختمان‌سازی، این داربست‌ها کاربرد فراوانی دارند. مهم‌ترین نقش داربست‌ها در ساختمان‌سازی شامل موارد زیر است:
•    حمایت از ساختار اصلی ساختمان در هنگام ساخت
•    دسترسی راحت‌تر به مکان‌های سخت و دشوار در هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان
به طور کلی، علاوه بر حمایت از سازه اصلی در ساختمان‌سازی، برای کار در جایی که در ارتفاع بیش از دو متر قرار دارد، به داربست نیاز است. این کار ممکن است نماکاری ساختمان، نورپردازی نما، نصب بیلبورد و …. باشد.
داربست‌سازی مهارت ویژه‌ای می‌خواهد و بسیار مهم است چون اگر بر اثر اشتباه فرو بریزد خطرات جانی بسیاری در پی خواهد داشت.

انواع مختلف داربست‌های ساختمانی

داربست‌ها ممکن است از جنس چوب و یا فولاد باشند و انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

داربست‌های فلزی

این نوع داربست‌ها را در موقع ساخت ساختمان به وفور دیده‌ایم. این داربست‌ها را اطراف بخش‌هایی مانند دیوارها نصب می‌کنند تا از ریختن آن‌ها جلوگیری کنند. علاوه بر این، کارگران هم می‌توانند برای دسترسی به ارتفاع خاصی، از این داربست‌ها استفاده کنند. داربست‌های فلزی از میله‌های فولادی به قطر ۴.۸ میلمتر تشکیل شده‌اند. اصطلاحاً به آن‌ها لوله‌های ۵ میلیمتری گفته می‌شود. لوله‌های ۶ متری یا ۳ متری، قالب و بست اجزای تشکیل‌دهنده داربست فلزی هستند.


 داربست چیست
نمونه‌ای از داربست معلق

داربست معلق

از این داربست، برای جاهایی که نمی‌خواهیم داربست را از زمین بنا کنیم و فقط در یک ارتفاع و مکان خاصی به آن نیاز داریم استفاده می‌کنیم. این داربست‌ها را به شکل یک سکو که از دیواره ساختمان بیرون زده مشاهده کرده‌اید. نام دیگر داربست معلق، داربست پیش‌آمده است. داربست معلق، قابل تنظیم است و می‌توان با طناب یا زنجیر، سکو را از پشت‌بام آویزان کرد و در ارتفاع دلخواه آن را تنظیم نمود.

داربست خرپا

این نوع داربست به این صورت است که یک صفحه مسطح بر روی پایه‌های مثلثی شکل قرار می‌گیرد. فرد می‌تواند، برای رنگ کردن دیوار یا سقف خانه، روی این داربست بایستد.

داربست پایه‌دار

از داربست‌های پایه‌دار، برای جاهایی که نیاز به داربست‌سازی سریع است، استفاده می‌شود. بهتر است این نوع داربست بیشتر از سه ردیف نداشته باشد و ارتفاع سکوی کار که در بالای سطح زمین قرار می‌گیرد، بیشتر از ۴.۵ متر نباشد. برای بالا و پایین رفتن از این داربست‌ها معمولاً از نردبان استفاده می‌شود.

داربست دو طرفه

در داربست‌های دو طرفه که به آن داربست دوبل یا داربست بنایی هم گفته‌می‌شود. ردیف اول داربست در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری دیوار نصب می‌شود و ردیف دوم در فاصله‌ی ۱ متری از آن قرار می‌گیرد. این داربست معمولاً از جنس چوب است و در جاهایی مثل دیوار سنگی که ایجاد سوراخ برای حمایت از تیر افقی دشوار است استفاده می‌شود..

داربست اسکلتی

این نوع داربست تقریباً مشابه همان داربست فلزی است که در آن اسکلت داربست توسط کوپلینگ و قاب‌های مخصوص بسته‌می‌شود. این نوع داربست‌ها به صورت آماده در بازار موجود هستند. می‌توانید با توجه به ارتفاعی که در نظر دارید آن‌ها را تهیه و تنظیم کنید.
علاوه بر این‌ها، مدل‌های مختلف بستن داربست شامل داربست مثلثی، داربست چکشی ستاره‌ای و داربست چکشی کاسه‌ای می‌شود.

نکات ایمنی در هنگام بستن داربست چیست

در هنگام بستن داربست بهتر است یک سری نکات را حتماً در نظر داشته باشید:
•    از افراد ماهر و آموزش‌دیده برای نصب داربست باید استفاده کرد.
•    نباید لوله‌ها و گیره‌های شکسته را در هنگام بستن داربست به کار برد.
•    از پرتاب لوله‌ها و گیره‌ها به سمت پایین جداً خودداری شود. ممکن است آسیب جدی به این تجهیزات وارد شود.
•    حتماً شخصی که داربست را می‌بندد، باید مرتب پایه‌های داربست را بررسی کند. توزیع نیرو بین تمام پایه‌ها باید به درستی انجام شود.
•    داربست خوب، داربستی است که پایه‌های آن در یک خط مستقیم قرار داشته باشند.
•    بهتر است بست‌ها به صورت منظم روغن‌کاری شوند.
•    گاهی گیره‌ها به دلایلی مانند پوسیدگی و یا حتی اتصال نادرست، مقاومت خود را پس از مدتی از دست می‌دهند و باعث جدا شدن لوله‌ها از هم و در نهایت ریزش داربست می‌شوند. برای جلوگیری از این مسئله حتماً از تجهیزات با کیفیت استفاده کنید.
•    بازرسی‌های دوره‌ای، مثلاً هفته‌ای یکبار از داربست برای بررسی صحت و سلامت آن را جدی بگیرید. این مسئله خصوصاً در زمانی که طوفان یا زلزله‌ای اتفاق افتاده‌است بسیار حائز اهمیت است.


 داربست چیست
برای بستن داربست حتما از متخصص کمک بگیرید.

ایمنی بیشتر با پوشش‌های بیمه‌ای

بیمه به هر صورت و شکلی که باشد، کمک‌کننده به جان و مال افراد است. در مورد ساختمان‌سازی هم می‌توان از بیمه‌هایی مانند بیمه عملیات ساختمانی برای جبران خسارات وارده به اشخاص ثالث در اجرای عملیات ساختمانی استفاده کرد و هم می‌توان از بیمه آتش سوزی برای بیمه کردن ساختمان استفاده کرد. بیمه آتش‌سوزی ساختمان را در برابر حوادثی مانند: آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار بیمه می‌کند. البته می‌توان از پوشش‌های دیگر این بیمه که شامل: بیمه زلزله، سیل و … است نیز استفاده کرد.
برای تهیه انواع بیمه‌های مختلف از جمله خرید بیمه آتش سوزی و استعلام هزینه و مقایسه شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، می‌توانید از سامانه bimeh.com استفاده کنید. هم اکنون این سامانه معتبرترین و جامع‌ترین سامان آنلاین بیمه‌ای است. شما با اطمینان خاطر و به راحتی می‌توانید هم هزینه بیمه را از طریق این سامانه استعلام بگیرید و هم شرکت‌های بیمه‌ای مختلف را از نظر کیفیت و خدمات با هم مقایسه کنید. پس از انتخاب بیمه مورد نظر، می‌توانید از طریق همین سامانه بیمه مورد نظر خود را با اطمینان کامل خریداری کنید.
به طور کلی در این مقاله توضیح دادیم که داربست چیست و چه انواعی دارد. همچنین باید به ایمنی داربست‌ها هنگام بستن و استفاده توجه ویژه‌ای شود. خصوصا بعد از طوفان و زلزله حتما ایمنی داربست را چک کنید. اگر همچنان در این باره پرسش یا ابهامی دارید در انتهای همین مطلب برای کارشناسان ما کامنت بگذارید تا پاسخگوی شما باشند.
منبع: سایت بیمه (https://bimeh.com)
 



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28134
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید