امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

حیاتی‌ترین کاربردهای قوطی در ساختمان‌سازی چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28183
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 12 نفر

در این مقاله، به حیاتی‌ترین کاربردهای قوطی در ساختمان‌سازی، پرداخته شده است:

1. ساخت نمای مدرن بدون قوطی پروفیل غیرممکن است!

این روزها کمتر نمایی را می‌توانید در سطح شهر پیدا کنید که در ساخت آن از قوطی پروفیل استفاده نشده باشد. چرا که این نوع نماها، نیاز به زیرسازی اساسی برای دستیابی به اشکال خاص و امکان پیاده‌سازی ایده دارند و زیرسازی به کمک قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی انجام می‌شود. به عنوان مثال، نماهای تمام شیشه، در حقیقت شبکه‌ای عظیم از قوطی‌های افقی و عمودی هستند که به یکدیگر جوش داده شده‌اند و به عنوانی فریمی برای نگهداری شیشه‌ها، از آن‌ها استفاده می‌شود. البته نمای شیشه‌ای تنها کاربرد پروفیل در نمای ساختمان نیست، بلکه در نمای کامپوزیت نیز از قوطی پروفیل استفاده می‌شود. با استفاده از کامپوزیت، می‌توان نما با اشکال متفاوت و برجسته ساخت که آهن‌کشی و درآوردن این اشکال، بدون استفاده از قوطی پروفیل غیرممکن است.


کاربردهای قوطی در ساختمان‌سازی


آهن‌کشی نمای ساختمان، در 4 مرحله اصلی انجام می‌شود:

•    انتخاب پروفیل مناسب
•    تهیه نقشه برای شاسی کشی
•    ریسمان کشی
•    اجرای شاسی کشی

انتخاب پروفیل مناسب برای آهن‌کشی، حیاتی‌ترین بخش آن است و اهمیت آهن‌کشی نمای ساختمان را نشان می‌دهد، چرا که در صورت مقاوم نبودن پروفیل موردنظر یا مناسب نبودن سایز و وزن آن، ایمنی نمای ساختمان به خطر می‌افتد. یکی دیگر از نکات مهم در تضمین ایمنی نما، کنترل اتصالات و جوش‌ها در آهن‌کشی است.
از آنجایی که نمای ساختمان بیشتر از هر بخش دیگری در معرض رطوبت و تغییرات جوی قرار دارد، به همین دلیل تمامی اجزای آن باید در برابر این عوامل، مقاوم باشند. به همین دلیل در ساخت نما، معمولاً از قوطی پروفیل آلومینیوم یا استنلس استیل استفاده می‌شود. با توجه به قیمت فعلی آلومینیوم و فولاد ضد زنگ، ساخت نمای مدرن هزینه زیادی را در بر خواهد داشت و به همین دلیل است که قیمت هر متر از ساختمان‌های دارای نمای مدرن، چندان ارزان نیست!


کاربردهای قوطی در ساختمان‌سازی

2. قوطی پروفیل، سقف شما را محکم می‌سازد!

در این کاربرد هم قوطی پروفیل نقش زیرسازی را بر عهده دارد. ساخت سقف‌های شیروانی و عرشه فولادی بدون قوطی پروفیل ممکن نیست. چرا که باید ابتدا یک شبکه مش از قوطی وجود داشته باشد تا بتوان ورق‌های سینوسی و عرشه فولادی را روی آن‌ها نصب کرد.
همانند نمای ساختمان، به استفاده از قوطی در زیرسازی سقف شیب‌دار نیز آهن‌کشی یا قوطی کشی می‌گویند. در آهن‌کشی سقف، قوطی‌های مربعی یا مستطیلی را با فاصله‌های 70 تا 80 متری از یکدیگر قرار می‌دهند و به وسیله جوشکاری یا پیچ کردن، آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. قوطی کشی بایستی بر اساس نقشه و پس از ریسمان کشی دقیق انجام شود.
از آن جایی که همانند نما، استفاده از قوطی آلومینیومی یا استنلس استیل در ساخت سقف شیروانی مقرون به‌صرفه نیست، از قوطی پروفیل فولادی معمولی برای قوطی کشی سقف شیروانی استفاده می‌شود و برای مقاوم نمودن آن در برابر رطوبت و تغییرات جوی، از ضد زنگ یا سایر مواد مقاوم کننده، استفاده می‌کنند.


کاربردهای قوطی در ساختمان‌سازی

3. قوطی پروفیل در ساخت سازه فلزی چقدر کاربرد دارد؟

در سازه‌های سبک، قوطی پروفیل اصلی‌ترین مقطع فولادی در ساخت سازه است و نقش تیرآهن را ایفا می‌کند. در سازه‌های فلزی معمولی نیز از قوطی صنعتی به عنوان ستون استفاده می‌شود. البته این کاربرد، در ساختمان‌های مسکونی کمتر است و کاربرد قوطی ستونی بیشتر در ساخت سازه‌های عظیم مثل فرودگاه، برج، پل و خرپا و همچنین ساخت شاسی خودرو، دیده می‌شود.
یکی دیگر از کاربردهای قوطی در ساختمان‌سازی ، استفاده از آن در ساخت سوله است. در این کاربرد، در حقیقت از قوطی برای ساخت خرپا استفاده می‌کنند و خرپا، برای برقراری ارتباط بین ستون‌ها و زیرسازی سقف به کار می‌رود. همچنین با استفاده از قوطی، می‌توان آهن‌کشی دیوارهای سوله را نیز انجام داد.


کاربردهای قوطی در ساختمان‌سازی

4. ساخت درب و پنجره، بدیهی‌ترین کاربرد قوطی پروفیل!

ساخت درب و پنجره به این دلیل بدیهی‌ترین کاربرد قوطی پروفیل است که هر کسی می‌تواند به وضوح آن را ببیند و لمس کند. در این کاربرد، پای پروفیل‌های باز نیز به میان می‌آید و از آن‌ها برای ساخت چهارچوب درب و پنجره استفاده می‌شود. از قوطی پروفیل‌های ساخته شده از فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، کامپوزیت، پی وی سی و چوب برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود و همین موضوع، میزان تنوع پروفیل در این کاربرد را نشان می‌دهد.
علاوه بر ساختار کلی درب و پنجره، قوطی پروفیل برای تزیین و ساخت اشکال مختلف به کار رفته روی درب و پنجره نیز کاربرد دارد.

قوطی پروفیل یک مقطع فولادی همه فن حریف و کاربردی است که در بعید است در زندگی روزمره، با آن سر و کار نداشته باشید. برای خرید قوطی پروفیل با کیفیت، می‌توانید به فروشگاه آنلاین آهن و فولاد آسرون مراجعه کنید و پس از مقایسه قیمت سایزها و انواع قوطی پروفیل کارخانه‌های مختلف، نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید و در کمترین زمان ممکن، بار قوطی پروفیل خود را درب پروژه تحویل بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28183
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید