امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

حساسيت دندان بعد از لمينت


1401/07/27
کد خبر : 28527
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 11 نفر

رایج ترین دلیل حساسیت دندان ها بعد از لمینت دندان به دلیل تراشیدن مینای دندان است. برای نصب لمینت دندان باید مینای دندان به اندازه ضخامت روکش لمینت تراش داده شود. در صورتی که تراش بر روی دندان ایجاد نشود طبیعی است که دندان ضخیم شده و فرم زیبایی به خود نمیگیرد در واقع دندان حالت غیر طبیعی پیدا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ضخامت  لمینت دندان و هزینه آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت لمینت دندان

 به همین علت دندان پزشک متخصص زیبایی مجبور است برای طبیعی تر شدن نتیجه کار در حد میلی متر مینای دندان را تراش دهد. ممکن است بعد از تراشیدن مینای آن کمی دندان شما نسبت به گرما و سرما از خود حساسیت نشان دهد و منجر به کمی درد و عوارض لمینت دندان شود.


 حساسيت دندان بعد از لمينت


میزان تراشیدن مینای دندان گاهی موجب حساسیت بیش از حد شده و ممکن است اگر این میزان تراشیدن بسیار زیاد و غیر اصولی باشد عصب دندان نیز دچار آسیب شده و از بین برود در این صورت درمان بسیار سخت تر می شود. به همین علت توصیه می شود به پزشکان متخصص زیبایی با تجربه و سابقه درخشان مراجعه کنید زیرا لمینت دندان دارای ماندگاری بلند مدت است و می تواند حدود 15 سال بر روی دندان شما باقی بماند پس بهتر است از شکل و فرم، زیبایی و سلامت پزشکی خوبی برخوردار باشد.
البته این حساسیت دندان بعد از لمینت خیلی طولانی نخواهد بود و در کمتر از یک هفته به پایان می رسد و در طول زمان از درد و حساسیت کاسته می شود. با توجه به زیبایی که بعد از لمینت دندان بیماران تجربه می کنند بسیاری از آن ها به حساسیت کوتاه مدت بعد از لمینت نمی اندیشند و همچنان این روش طرفداران بسیار زیادی دارد. مخصوصا این روش از محبوبیت بالایی برای دندان های جلویی برخوردار است و عیب های ظاهری دندان مانند رنگ زرد، لب پر شدن، کج بودن دندان ها و عدم تراز بودن آن ها را در کوتاه ترین زمان ممکن اصلاح، پوشش و ترمیم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت لمینت و کامپوزیت می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

 حساسيت دندان بعد از لمينت


حساسیت دندان بعد از لمینت نسبت به سردی، گرمی، تندی و مواد شیرین و در کل در صورت تغییر دما به وجود می آید اما حداکثر 14 روز به طول می انجامد و باید از بین برود.اما اگر مدت زمان آن بیشتر از زمان قید شده بود بهتر است در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا منبع مشکل را پیدا کرده و حل کنند. به دلیل طول عمر بالای این روش باید مشکلات این روش در ابتدا حل شود زیرا قرار است حداقل 12 سال و حداکثر 15 سال از آن استفاده کنید.
دلیل حساسیت دندان بعد از لمینت
همانطور که بالاتر بیان کردیم رایج ترین حساسیت دندان بعد از لمینت، حساسیت دندان نسبت به تغییر دما یا در واقع حساسیت به غذاهای سرد و گرم است. حال ممکن است دندان بعد از لمینت به دلیل های متفاوتی نسبت به تغییر دمای غذای واکنش نشان دهد که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. دلایل حساسیت دندان بعد از لمینت به سرما و گرمای غذا عبارتند از:
•    قرار گرفتن دندان پیش از لمینت در معرض مواد شیمیایی که موجل سفید شدن دندان و درمان های مشابه آن شود.
•    در صورتی که بلافاصله بعد از لمینت دندان آسیب و ضربه ای به دندان بیمار وارد شود ممکن است مدتی دندان بیمار را نسبت به تغییر دمای غذاها و نوشیدنی ها حساس کند.
•    ممکن است دندان بیمار دچار پوسیدگی شده باشد و یا بیماری لثه ای فعال داشته باشد. در این صورت بیماری و میکروب ها به لایه های داخلی دندان نفوذ می کنند و به سیستم عصب دندان می رسند و در نهای دچار عفونت در بافت لثه می شوند. در این صورت ممکن است دندان بیمار بعد از لمینت کمی حساس شود.
•    وجود یا بروز بیماری های پریو دنتال که مربوط به سلامت دهان و دندان است ممکن است ریشه دندان را حساس کرده و باعث ایجاد درد در دندان های لمینت شده شود.
•    نازک بودن یا از بین رفتن مینای دندان به دلیل افزایش سن به مرور زمان که ممکن است بر اثر خوردن مواد اسیدی یا شیرین به وجود آمده باشد می تواند موجب حساسیت دندان بعد از لمینت شود.
•    در صورتی که عادت های مانند دندان قروچه، مانند ساییدن دندان ها به یکدیگر، استعمال دخانیات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را داشته باشید ممکن است دندان های لمینت شده شما حساس شده و موجب درد شود.
همه مواردی که بیان کردیم به مرور زمان باعث می شود بخشی از مینای دندان از بین برود و دندان حساس شود سپس بر روی این دندان لمینت گذاشته شود قطعا فرد دچار حساسیت بعد از لمینت دندان خواهد شد. پس بهتر است ابتدا درمان های اولیه این روش را انجام دهید سپس برای لمینت دندان اقدام نمائید.

عوارض بعد از لمینت دندان چیست؟

طبیعی است که هر عملی بعد از انجام ممکن است کمی عوارض همراه خود داشته باشد که این عوارض گاهی کوتاه مدت و گاهی بلند مدت هستند. برخی از این عوارض به میزان مهارت و تخصص پزشک در زمان قالب گیری و نصب روکش بستگی دارند اما برخی از رایج ترین عوارض لمینت دندان عبارتند از:


 حساسيت دندان بعد از لمينت

حساسیت به تغییر دما

این حساسیت که در واقع بسیار طبیعی است و به دلیل تراشیدن مینای دندان به وجود می آید بعد از مدت زمان کوتاهی از بین میرود. در صورتی که این حساسیت بلند مدت شود باید با پزشک معالج خود آن را درمیان بگذارید زیرا ممکن است مینای دندان بیش از حد تراش خورده باشد و عصب دندان آسیب دیده باشد.

تغییر رنگ دندان لمینت شده

لمینت یک روش بسیار مناسب برای افرادی است که می خواهند فرم و رنگ دندان خود را تغییر دهند زیرا بسیار مقاومت و مستحکم است و در مقابل  تغییر رنگ بسیار مقاومت می کند. اما در صورتی که استفاد از این مواد مانند قهوه، چای و سیگار بیش از حد باشد ممکن است بسیار کم در مقابل آن ها تغییر رنگ بدهد.

پوسیده شدن دندان زیر لمینت

در صورتی که اصول قرار دادن و مرحله های نصب روکش دندان به درستی انجام نشود قطعا به مرور زمان دندان طبیعی زیر لمینت دندان پوسیده می شود و بیمار به مرور با درد و حساسیت دندانی روبرو می شود. در واقع پوسیدگی دندان بعد از لمینت یک عارضه شایع است که بهتر است پیش از لمینت آن را به درستی درمان کرد سپس اقدام به لمینت دندان نمود.

بروز بیماری های فعال لثه ای

بیماری‌های لثه‌ای شامل عفونت‌های بافت لثه، تحلیل رفتن بافت لثه و لقی دندان خواهد شد. البته پیش از لمینت دندان اغلب پزشکان درمان را به صورت کامل انجام می دهند اما اگر شرایط فرد طوری باشد که به خوبی تشخیص داده نشده باشد به مرور زمان بافت لثه تحلیل پیدا می کند.
بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض بیشتر برخی نکات را بیان کنیم که با رعایت آن ها می توانید از بروز عوارض لمینت دندان جلوگیری نمائید. مراقبت های لازم جهت نگهداری از لمینت دندان عبارت است از:
•    از جویدن و گاز زدن مواد غذایی که بسیار سفت و سخت هستند بپرهیزید. اگر عادت دارید درب برخی اجسام، آجیب های در بسته، انتهاب مداد و ناخن خود را گاز بزنید بهتر است بدانید به مرور موجب لب پریدگی و شکستگی لمینت شده و در نهایت موجب پوسیدگی ان می شوید.
•    مواد غذایی که دارای رنگدانه های بسار هستند حتی الامکان کمتر مصرف شود یا بعد از مصرف از مسواک  کشیدن دندان خود غافل نشوید.
•    استعمال هرگونه دخانیات موجل آسیب به لمینت دندان شده و مخرب هستند.
•    رعایت بهداشت دهان و دندان های خود را فراموش نکنید. روزی یک مرتبه حداقل از نخ دندان استفاده کنید.  مسواک زدن روزی دو مرتبه را ترک نکنید و از دهانشویه به صورت مرتب استفاده نمایید.
•    در صورتی که لثه شما دچار التهاب شد سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر شکستگی یا لب پریدگی بر روی دندان شما به وجود آمد سریعا آن را ترمیم یا تعویض کنید تا از پوسیدگی دندانی جلوگیری کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28527
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید