امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

جلوگیری از ریزش سنگ با پیچ و رولپلاک اوج یاران


1401/07/27
کد خبر : 28799
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان

 پیچ و رولپلاک


پیچ و رولپلاک که برای سنگ نمای ساختمان استفاده می شود برای جلوگیری از ریزش سنگ ها و به وجود آمده است و بروز حوادث مالی و جانی انجام می شود با وجود اینکه ظاهر این کار ساده به نظر می‌آید.
 اما و اجرا و متریال به کار رفته شده در آن بسیار حائز اهمیت است به طوری که اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است نه تنها سنگ ها را از بین ببرد بلکه به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به جان افراد شود.

چه زمان های بیشتر سنگ از نما جدا می‌شود و باید مراقب بود؟

معمولاً در زمان بارندگی های زمستانی و پاییزی و همچنین زلزله و طوفان های شدید ریزش سنگ ها بیش تر دیده می شود.
در تغییر فصل ها یعنی زمانی که از فصل سرد به گرم می رویم ریزش سنگین ما به وجود می آید علت آن هم ضریب انبساط مصالح ساختمانی است اما حادثه با همان یک بار هم ممکن است.
به وجود آید و جان افرادی را بگیرد امروزه با توجه به نوع طراحی و نمای ساختمان همچنین بزرگتر شدن ابعاد سنگ ها در نمای ساختمان پیچ و رولپلاک سنگ نما شده است.
همچنین در ساختمان های قدیمی سنگ های بزرگ و کوچک به کار برده می شود به دلیل فرسایش تدریجی و گذر زمان ملات پشت سنگ تقریباً فرسوده می‌شود و امکان دارد ریخته شود به همین دلیل اگر اقدام به پیچ و رولپلاک کردن نمی شود.
دیگر مشکلی به وجود نخواهد آمد و عمر ملات بیشتر می‌شود عوامل انسانی هم می تواند در ریزش سنگ ها تاثیر گذار باشد مثلا اگر برای در آوردن یک درجه پکیج درجه هوا در و پنجره از درون خانه اقدام به سوراخ کردن دیوار کنیم.
ریزش سنگ ها در برخی مواقع امکان دارد به وجود بیاید و به مرور زمان سنگ ریزش پیدا کند و به همین دلیل بهتر است برای باز کردن دریچه نما از سمت بیرون یا خودنما انجام شود تا خسارات و مشکلات کمتری به وجود بیاید.

پیچ و رولپلاک نما

 پیچ و رولپلاک


پیمانکار به شخصی گفته می‌شود که با اجرای قسمتی و یا کل پروژه را برعهده دارد که در آن زمینه تخصص را لازم دارد امکان دارد شما برای انجام پیچ و رولپلاک هیچ اطلاعاتی نداشته باشید تا بتوانید کار پیمانکاری را کنترل کنید.
به همین دلیل باید آن را به دست افراد با تجربه و کاردان بسپارید با یک تحقیق در رابطه با نحوه انجام این کار می‌تواند یک پیمانکار مورد اعتماد پیدا کنید.

اندازه مناسب پیچ برای تثبیت سنگ چقدر است؟

برای تثبیت سنگ و معمولاً از پیچ‌های استفاده می‌شود که طول و عرض و ضخامت مختلفی دارد و ضخامت پیچ و طول آن بستگی به ضخامت سنگ و ملات که بر پشت آن قرار می گیرد دارد.
به عنوان مثال برای سنگ هایی که ضخامت آنها یک و نیم سانتیمتر است پیچ شش سانتی متری مناسب است و بر سنگ هایی که ضخامت آنها دو و نیم تا سه سانت است از پیچ های 9 سانتی استفاده می کنند.
سایز پیچ متناسب با سایز و ضخامت سنگ و ملات تغییر می‌کند به طور کلی باید برابر با ضخامت سنگ به اضافه ملاتی که در پشت قرار می گیرد باشد و اندازه رولپلاک و ضخامت ملات سنگ بستگی دارد.
از ویژگی های مهمی که باید داشته باشد این است که در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد و مقاومت کششی داشته باشد مثلاً برای پیچ 6سانتی متری با ضخامت ۵ میلیمتر مته ۷ سانتیمتر احتیاج است در این حالت باید به ابعاد سنگ هم توجه شود تا موجب ترک خوردگی و شکسته شدن سنگ نشود.
همچنین در پیچ هایی برای دیوار در پشت بام وجود دارد که با استفاده از پیچ و رولپلاک در جای خود تصویب می شود و در زمان به وجود آمدن طوفان کنده نشود.

مشخصات پیچ مورد استفاده برای پیچ و رولپلاک سنگ

روش های تولیدی در بازار خیلی زیاد است اما پیچ هایی که برای هوا در مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشخصات زیادی داشته باشد که دچار مشکل نشوید پیچ هایی که باید دارای روکش های سخت کاری شده باشند چکش کاری شوند تا استقامت شان بالا برود.
در زمان بستن شل نشود و به خوبی در جای خود سفت و محکم قرار بگیرند.
پیچ یا سرپیچ و اندازه باشد که در سنگ فرو برود و حالت برجسته به خود نگیرد.
در زمان بستن ضخامت مختلف را ساپورت کند و تا انتها بسته شود داری مقاومت کششی مناسب باشد تا بتواند وزن سنگ را به خوبی تحمل کند.

میزان تحمل بار پیچ چقدر است؟

وقتی سنگ ها به واسطه پیچ و رولپلاک درجه خود تصویر می شود مثل این است که سنگ ها را اسکوپ کرده ‌ایم و در واقع جلوی حرکت آنها را به سمت جلو و سنگینی وزن آنها می گیریم.
اما در عین حال مقاومت این نوع است هیچ که به منظور قانون سازی است در آزمایشگاه ها تست میشود و درصد جدا شدن سنگ می تواند وزن سنگ را به خوبی تحمل کند و مانع شل شدن سنگ و سقوط آنها شود.

فاصله پیچ ها از هم چقدر است؟

برخی فکر می کنند که  هرچه تعداد پیچ و رولپلاک ها بیشتر باشد کار محکم تر می شود باید بگویم هرچقدر سطوح های به وجود آمده بر روی سنگ بیشتر باشد باعث میشود که سنگ محکم شود و پیچ و مهره و رولپلاک ها باید به اندازه‌ای از هم فاصله داشته باشند که استاندارد است.
مثلاً برای سنگی که عرض ۴۰ سانتی دارد و طول آن یک و نیم سانتیمتر است.
در هر ۵۰ سانتی متر نیاز به یک پیچ و رولپلاک است.
سوراخ کاری با دلر باید به گونه ای انجام شود که ضربه به سنگ وارد نشود و سنگ دچار  شکستگی نگردد سنگ های مرمر در آن معمولاً کیفیت پایینی دارد و برای تثبیت آنها به واسطه پیچ و رولپلاک باید دقت و حوصله بیشتری به خرج دهید.
به طور کلی بهتر است قبل از استفاده از این پیج و رولپلاک با افراد در این زمینه صحبت نمایید تا ان ها شما را راهنمایی نمایند.
منبع: اوج یاران



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28799
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید