امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

جایگزینی برای دندان های از دست رفته


1401/07/27
کد خبر : 26751
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 23 نفر

زیبایی دندان ها باعث ایجاد لبخند زیبا در چهره افراد می شود. امروزه جذاب ترین لبخند ها به لبخند هالیوودی معروفند که به دلیل وجود دندان هایی سفید، مرتب و متقارن است. انسان در دوره ی کودکی دندان شیری دارد، دندان شیری می افتد و جای آن را دندان های دائمی می گیرد دندان دائمی تا پایان عمرما وجود دارد و قرار نیست دیگرجای آن دندانی در بیاید. گاهی در حادثه امکان دارد دندان خود را از دست بدهیم امروزه دندانپزشکان راه حل های جدیدی برای مشکل بی دندانی پیدا کردن که در ادامه مطلب به آن ها اشاره میکنیم:
پروتز های مصنوعی جایگزین دندان های از دست رفته می باشد. این پروتز ها دندان های از دست رفته و ناقص را پوشش می دهد.
انواع پروتز های مصنوعی شامل موارد زیر هستند:
1.ایمپلنت
2.پروتز ثابت (روکش و بریج)
3.پروتز متحرک (پروتز کامل یا پارسیل)

پروتز های مصنوعی  دندان

1. ایمپلنت دندان                                                                                 

همانطور که گفتیم گاهی در حوادث امکان دارد دندان خود را از دست بدهیم .مشکلی که برای بسیاری از انسانها غیر قابل تحمل و دشوار است ، استفاده از دندان مصنوعی بخاطر شکل ظاهری مورد رضایت مراجعه کنندگان قرار نگرفت پس ازآن با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به ایمپلنتولوژی دست یافتند. قرار دادن ایمپلنت دندان در فک ، درمانی راحت است که عارضه ای رو به دنبال ندارد به همین خاطرامروزه استقبال خوبی از این تکنولوژی می شود. ما با ایمپلنت دندان می توانیم تا پایان عمر از دندانی که نقش دندان دائمی را برای ما ایفا می کند استفاده کنیم. علاوه براین بخاطر اینکه ایمپلنت شامل ریشه و تاج دندان است جایگزین کامل دندان محسوب می شود..
ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی دارد که با سلول های بدن ما سازگار است .با قرار دادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل فک،سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت استخوان سازی می کنند و باعث جوش خوردن استخوان فک به ایمپلنت می شوند.این فرآیند حدودا 3 تا4 ماه طول کشیده سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.هنگامی که دچار پوسیدگی یا شکستگی تاج دندان شدیم از روکش زیرکونیا استفاده می کنیم.
 از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر زیادی در چهره و مهم تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد.ایمپلنت ها به استخوان فک متصل می شوند و مثل یک جایگزین دائمی و طبیعی همانند دندان طبیعی عمل می کنند. ایمپلنت دندانی می توان علاوه بر توانایی جویدن ، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به ما بازگرداند.کاشت ایمپلنت در بانوان از سن 15 سالگی و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیر است


 
پروتز های مصنوعی  دندان

مزایای ایمپلنت

با وجود گران بودن هزینه های درمان مزایایی همچون راحتی،مقاومت بالا،کاربردی بودن،توانایی جویدن و زیبایی باعث می شود تا رضایت مشتری بیشتر شود . در صورت رعایت بهداشت این دندان ها دائمی خواهند بود .
پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک از بین نمی رود . بنابراین فرم صورت کمتر بخاطر از دست دادن دندان تغییر می کند .با وجود دندانپزشکی زیبایی ما می توانیم این مشکل را حل کرده و فرم صورت خود را حفظ کنیم.
طول عمر ایمپلنت دندان طولانی است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت امکان جایگزینی وجود دارد.
دندان های اطراف درگیر نیستند و قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمی شوند ، بنابراین بقییه دندان های شما باقی می مانند.گاهی بخاطر این موضوع فاصله ی زیادی بین دندان ها ایجاد می شود که می توان فاصله به وجود آمده را با کامپوزیت دندان رفع کرد.

معایب ایمپلنت

-هزینه های زیاد
-زمانبر بودن درمان ایمپلنت (حداقل بین 4 تا 9 ماه زمان لازم است)
-یک جراحی است و ریسک های مربوط به جراحی را دارد.مثلا احتمال عفونت یا از دست رفتن ایمپلنت دندان و نیاز به جایگزنی مجدد آن
- ایمپلنت نیازمند به معاینه ای دوره ای توسط دندانپزشک است.


 
پروتز های مصنوعی  دندان

2. پروتز ثابت (روکش و بریج)

بریج دندانی یک روش دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که از دست رفته یا کشیده شده اند. این روش تنها حفره خالی دندان از دست رفته را خالی نکرده بلکه دندان های اطراف خود را نیز درگیر میکند و ممکن است دندانپزشک مجبور به تراشیدن دندان های کناری شود. بریج دندان تنها برای افرادی در نظر گرفته شده که دندان های کناری دندان خالی آن ها نیاز به روکش داشته و سالم نیستند. این روش یک پل شامل چند دندان مصنوعی ساده است که به راحتی کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع به وجود آمدن مشکلاتی مانند خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم و سخن گفتن،کج شدن سایر دندان ها و... می شود .
 همچنین امروزه در دندانپزشکی زیبایی بیماران قادر به اصلاح پریدگی دندان، شکستگی دندان و حتی زرد و بد حالت بودن آن ها هستند.در آخر هم لبخندی زیبا و درخشان می خواهند که با اضافه شدن امکانی برای طراحی لبخند ازاین دغدغه افراد هم کاسته شده است.

مزایای بریج

- باعث زیباتر شدن طرح لبخند شما می شود
- جویدن غذا راحت تر صورت میگیرد
- گفتار و نحوه ادای کلمات را بهبود می بخشد
- به حفظ فرم صورت کمک می کند
- تعادل در دندان ها و فک
- مانع از حرکت دندان ها و کج و ناصاف شدن آن ها می شود

معایب بریج

در بعضی مواقع مجبور به تراشیدن مینای دندان می شویم که غیر قابل بازگشت است ، امکان رشد آن وجود ندارد ونمی تون آن را بازسازی کرد
-    امکان شکستن دندان های مصنوعی و حتی طبیعی اطراف آن با وارد شدن ضربه زیرا این دندان ها تنها به دندان های مجاور متصل است و به استخوان های فک نمی رسد.


پروتز های مصنوعی  دندان

3. پروتز متحرک (پروتز کامل یا پارسیل)  

در پروتز دندان متحرک بر خلاف پروتز ثابت امکان جداشدن پروتز از دهان وجود دارد. اگر شخصی همه ی دندان های خود را از دست داده باشد می توان از پروتز متحرک کامل استفاده کند، اما اگر تعدادی از دندان های خود را از دست داده باشد از پروتز پارسیل می توان استفاده کند. پروتز پارسیل توسط نگهدارنده ای پنهان به دندان ها متصل می ماند.پروتز متحرک کامل به طور میانگین هر 18 ماه یکبار نیاز به بازبینی و هر6 سال نیزنیازبه جایگزینی دارد. پروتز متحرک کامل همان دندان های مصنوعی پدربزرگ و مادربزرگ ها هستند که همچنان به دلیل هزینه بسیارکم استقبال خوبی از آن ها می شود.


 پروتز های مصنوعی  دندان

مزایا پروتز متحرک

 - جایگزین دندان های از دست رفته است
- بافت لثه و استخوان از دست رفته را نیز پوشش می دهند و یک ظاهر مناسب برای دندان ها و لثه ارائه می کنند.
- نگهداری و تمیز کردن آن ها آسان می شود
- ارزان هستند

معایب پروتز متحرک

- با استفاده از آن ها فرد متوجه پیری و کهولت سن خود شده و بار روانی برای آنان به دنبال دارد
- در ابتدا ناجور به نظر می رسد ولی پس از مدتی این احساس پایان می یابد
- با استفاده ازآن ها استخوان فک دچار تخریب و تحلیل می شود
- گاهی بدلیل عفونت و آلودگی دچار بیماری لثه می شویم که می توان آن را با جراحی لثه رفع کرد


پروتز های مصنوعی  دندان



ما میتوانیم مشکل بی دندانی را با راه حل های بالا حل کنیم و اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم . علاوه بر آن برای داشتن لبخند هالیوودی و جذاب باید دندان های سفید و مرتب داشته باشیم که آن را می شود با بلیچینگ دندان، لمینیت سرامیکی و... به وجود آورد. دندان ها نقش مهمی در زیبایی هر شخص دارد ما با مراقبت و رسیدگی به دندان ها لبخند زیبایی خواهیم داشت.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26751
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید