امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

جایگاه اقتصادی ترکیه در دنیا کجاست؟


1401/07/27
کد خبر : 27008
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر
در صورتی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید قطعا می خواهید بدانید که جایگاه اقتصادی ترکیه در دنیا کجاست؟ ثبت شرکت در ترکیه و سرمایه گذاری در این کشور صرفا با هدف اخذ ویزای سرمایه گذاری ترکیه صورت نمی گیرد بلکه بسیاری از سرمایه گذاران صرفا برای ورود به بازار پر رونق و شکوفای ترکیه مبادرت به ثبت شرکت، سرمایه گذاری و خرید سهم از بورس ترکیه می کنند.

هرچند ممکن است هدف شما صرفا سرمایه گذاری و اخذ سود و مزایای مالی باشد با این حال شما و اعضای خانواده تان از این مزیت بسیار مهم که همان امکان مهاجرت به ترکیه است بهره مند می شوید و این امر امکان رشد خانواده را طی سال های آینده فراهم می نماید.

ورود به بازر بورس ترکیه و سرمایه گذاری در بخش های ارزشمندی همچون املاک و مستغلات، نساجی، صنعت توریسم و گردشگری و حتی کشاورزی و دامپروری با افزایش منافع اقتصادی و افزایش احتمال سوددهی مناسب طی سال های آینده همراه است.

برای اینکه با جایگاه اقتصادی ترکیه در دنیا آشنا شوید بهتر است وضعیت اقتصادی این کشور را طی دو سال گذشته که تمام دنیا با مسئله کرونا مواجه بوده است را مرور کنید. در ادامه این مقاله با همراه باشید.

جایگاه اقتصادی ترکیه در دنیا کجاست؟

جایگاه اقتصادی ترکیه در سال 2020

سال 2020 یکی از منحوس ترین سال های تاریخ در 50 سال گذشته برای کره زمین بود؛ آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به شدت افزایش یافت و بسیاری از شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی به ورطه ورشکستگی کشیده شدند در این میان وضعیت اقتصادی ترکیه رشد مناسبی را در اواخر سال 2020 تجربه نمود. برای درک این موضوع بهتر است موارد ذیل را مطالعه نمایید.

  • اقتصاد کشور ترکیه در سال 2020 میلادی 1.8 درصد و در سه ماهه پایانی سال گذشته 5.9 درصد رشد داشت.
  • تولید ناخالص داخلی در ترکیه و در سال 2020 نسبت به سال قبل 16.8 درصد افزایش یافته و به 5 تریلیون و 47 میلیارد و 909 میلیون لیر رسیده بود.
  • ارزش افزوده کل فعالیت‌های مالی و بیمه در سال گذشته 21.4 درصد، بخش اطلاعاتی و ارتباطی 13.7 درصد، بخش کشاورزی 4.8 درصد، بخش آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی 2.8 درصد، بخش املاک و مستغلات 2.6 درصد، بخش خدماتی 2.5 درصد، بخش خدمات شغلی، اداری و پشتیبانی 5.2 درصد و بخش عمرانی 3.5 درصد و بخش صنعت 2 درصد افزایش یافت.
  • درآمد سرانه ترکیه در سال 2020 میلادی 60 هزار و 537 لیر (8 هزار و 599 دلار) محاسبه شد.
  • طبق آمار سازمان اقتصاد جهانی در این سال، ترکیه در جایگاه نوزدهم جهان از لحاظ اقتصادی قرار دارد.

جایگاه اقتصادی ترکیه در سال 2021

برطبق اطلاعاتی که توسط وزارت تجارت ترکیه و مرکز آمار این کشور TUIK گزارش شده است صادرات ترکیه در سال 2021، به میزان 46.9 درصد افزایش داشته است و به عددی بالغ ‌بر 19 میلیارد و 775 میلیون دلار رسیده است. در مقابل واردات ترکیه هم با یک رشد بسیار مطلوب و افزایش 38.7 درصدی به ارزش 22 میلیارد و 628 میلیون دلار رسیده است.

کسری تجارت خارجی در سال 2021  نیز نسبت به سال پیش 0.2 درصد کاهش دیده می‌ شود که به عدد 2 میلیارد و 853 میلیون دلار رسیده است. نسبت صادرات و واردات ترکیه هم در برابر سال قبل یعنی سال 2020، 87.4 درصد افزایش یافته است.

صادرات کشور ترکیه از ژانویه تا ‍ژوئن سال 2021، به میزان 39.8 درصد نسبت به سال پیش رشد کرده است و به عدد 104 میلیارد و 945 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. واردات این کشور هم با رشد قابل ملاحظه ای همراه بود و با عددی بالغ ‌بر 27.4 درصد به عدد 126 میلیارد و 111 میلیون دلار در سال کنونی افزایش پیدا کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشته است که اقتصاد ترکیه با نرخ رشد 21.7 درصد در سه ماهه دوم سال 2021، پس از انگلیس، دومین کشور جهان به لحاظ رشد اقتصادی می باشد.

حضور ترکیه در جهان

رتبه اقتصاد ترکیه در جهان

باتوجه به پیشرفت های بسیار زیادی که طی دو دهه گذشته در اقتصاد ترکیه مشاهده می شود به نظر می رسد این کشور در کنار کشورهای توسعه یافته ای همانند عربستان و هلند به جایگاه مناسبی در اقتصاد جهانی دست یافته است.

رشد اقتصادی ترکیه در سال 2020 و 2021 به خوبی نشان می دهد که این کشور در زمره یکی از 20 اقتصاد برتر جهان قرار گرفته و شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت دارد. بورس ترکیه نیز یک روش صحیح برای سرمایه گذاری در این کشور به حساب می آید. برای درک رشد فزاینده اقتصاد ترکیه باید بگوییم که برخی از کشورهای مطرح جهان همانند سوئیس در رتبه های بعد از ترکیه قرار دارند.

صنایع برتر اقتصاد ترکیه کدامند؟

اکنون که با جایگاه اقتصادی ترکیه در سطح جهان آشنا شده اید شاید بخواهید صنایع برتر ترکیه برای سرمایه گذاری را هم بشناسید. خوشبختانه صنایع مختلفی در ترکیه در حال رشد هستند که امکان سرمایه گذاری در بخش های مختلف را فراهم می کنند. اگر می خواهید در بهترین صنایع اقتصادی ترکیه سرمایه گذاری کنید پیشنهاد می دهیم یکی از موارد ذیل را انتخاب کنید.

صنعت نساجی در ترکیه

در اینکه صنعت نساجی ترکیه یکی از بهترین و بزرگ ترین صنایع این کشور و جهان به حساب می آید هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد. برندهای مختلفی در کشور ترکیه و در زمینه طراحی و تولید لباس فعالیت می کنند و حتی بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی نیز برپایه اعتبار صنعت نساجی در ترکیه مبادرت به ثبت برند خود در این کشور نموده اند. اگر می خواهید در پر درآمدترین صنعت اقتصادی در ترکیه سرمایه گذاری کنید صنعت نساجی را به شما پیشنهاد می دهیم.

املاک و مستغلات در ترکیه

یکی از بی دردسرترین روش های سرمایه گذاری در ترکیه، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ترکیه است. البته این کشور شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک برای استفاده شخصی را فراهم نموده است اما سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات ترکیه باعث می شود علاوه بر فراهم شدن امکان مهاجرت به این کشور، سوددهی مناسبی را هم به دست آورید. مهاجرپذیر بودن و افزایش آمار و ارقام مهاجرت ها به ترکیه دلیل اصلی توسعه املاک و مستغلات در این کشور می باشد.

صنعت توریسم و گردشگری

کشور ترکیه در کنار امارات به یکی از اصلی ترین قطب های صنعت گردشگری در خاورمیانه مبدل شده است. هزاران مسافران ایرانی و میلیون ها گردشگری خارجی از سراسر جهان روانه ترکیه شده و از پتانسیل های گردشگری این منطقه لذت می برند.

باتوجه به اینکه صنعت توریسم نقش قابل توجهی در افزایش سوددهی اقتصادی این کشور داشته است دولت نیز همچنان پذیرای سرمایه گذاری در توریسم و گردشگری می باشد. دولت نیز تمام تلاش خود را برای افزایش سوددهی شرکت های خصوصی در زمینه توریسم و گردشگری بکار گرفته است.

رشد اقتصاد ترکیه

صنعت خودروسازی در ترکیه

شاید کمتر ایرانی به فکر سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ترکیه بیفتد اما بد نیست بدانید که این صنعت در کشور ترکیه با رشد قابل توجهی مواجه بوده و در چند سال اخیر نیز به رتبه هفدهم جهان دست یافته است؛ رتبه ای که برای کشورهای خاورمیانه در حال حاضر قابل دسترسی نیست. بنابراین اگر می خواهید در یک صنعت متفاوت با سوددهی بالا در کشور ترکیه سرمایه گذاری کنید صنعت خودرو سازی در ترکیه را به شما پیشنهاد می دهیم.

دامپروری و کشاورزی در ترکیه

ترکیه موقعیت مطلوبی برای گسترش دامپروری و کشاورزی دارد. رشد ترکیه در این صنایع نسبت به سالیان گذشته بسیار مشهود و مطلوب است به نحوی که صادرات محصولات کشاورزی در سال 2021 نسبت به سال قبل با یک رشد 20.5 درصدی همراه بود.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ترکیه

در صورتی که قصد ورود به اقتصاد ترکیه یا بازار بورس ترکیه را دارید بهتر است از مهمترین مزایا و معایب سرمایه گذاری در این کشور نیز آگاه شوید. از مزایای عمده اقتصادی در ترکیه این است که سیاستگذاری‌های صحیح در زمینه افزایش سهم سرانه محصولات ناخالص محلی، باعث رشد اقتصادی ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی شده است.

این عامل باعث شد تا ترکیه در شرایط کرونا و پساکرونا هم مسیر درستی را برای حفظ و گسترش توسعه اقتصادی خود در پیش بگیرد. از مهمترین معایب اقتصاد ترکیه تأثیر فوری اخبار روی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که باعث می شود تا برنامه ریزی بسیاری از موسسات و صنایع طبق برنامه موجود صورت نگیرد.

سخن نهایی

وضعیت کنونی ترکیه به نحوی است که بسیاری از افراد را تشویق به سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ترکیه یا خرید سهام از بازار بورس ترکیه می کند اما متاسفانه تبلیغات منفی بسیار زیادی هم صورت می گیرد که باعث ایجاد شک و شبهه در میان سرمایه داران می شود. در این خصوص می توانید به مقالات بین المللی مراجعه کنید که اقتصاد ترکیه را در زمره ده اقتصاد برتر جهان تا سال 2050 قلمداد کرده اند. در هر صورت بهتر است پیش از ورود به اقتصاد ترکیه، مشاوره لازم را در این خصوص دریافت کرده و با آگاهی کامل در این زمینه گام بردارید.

موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27008
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید