امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

ثبت نام رایگان سجام


1401/07/27
کد خبر : 28486
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 9 نفر
راه‌اندازی سجام برای آن بود که اطلاعات اشخاص به صورت یکپارچه در یکجا گردآوری شود تا با شفاف‌سازی جلوی پولشویی گرفته شود و امنیت کامل برقرار شود. در این مقاله روش‌های ثبت نام سریع و آسان در سامانه سجام را بررسی خواهیم کرد.

سجام چیست؟

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق تسویه وجوه برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان خود سجام را راه‌اندازی کرد که هم به نوعی اطلاعات افراد حاضر در این بازار را یکپارچه‌سازی کند و هم به شفاف‌سازی این بازار کمک کرده باشد. از آن پس برای فعالیت در بورس ثبت نام سجام و احراز هویت در آن الزامی شد و تمامی افرادی که قصد فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارند باید در نخستین گام برای ثبت‌نام و احراز هویت سجام اقدام کنند. در حال حاضر از طریق کارگزاری آگاه می‌توانید پروسه ثبت نام در سجام و کارگزاری را همزمان با هم انجام دهید تا تنها یک بار فرم‌های مربوط به اطلاعات را پر کرده و زمان کمتری صرف کنید. 

مزایای ثبت‌نام در سامانه سجام چیست؟

گفتیم که همه افراد حقیقی و حقوقی و اتباع خارجی برای فعالیت در بورس ایران باید در سامانه سجام ثبت نام کنند. مزایای این ثبت نام را در زیر آورده‌ایم.

  1. هنگامی که در سجام ثبت‌ نام کردید، وقتی که در آینده شما به عنوان یک سرمایه‌گذار به مراکز کارگزاری و شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری مراجعه ‌کنید، دیگر نیازی به احراز هویت مجدد ندارید.
  2. برای تمامی افرادی که اطلاعات هویتی، مشخصات بانکی و شماره همراه خود را در حساب کاربری سجام وارد کردند می‌توانند به صورت مستقیم آن را ویرایش کنند.
  3. همه مطالبات نقدی شما در بازار سرمایه نظیر سود نقدی و ... به صورت مستقیم به مشخصات حساب بانکی‌تان که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید واریز می‌شود.
  4. ثبت‌نام در سامانه سجام به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی کامل داشته باشید.

ثبت نام رایگان سجام چگونه است؟

در ادامه به موضوع اصلی مقاله، یعنی چگونگی ثبت نام رایگان در سجام می‌پردازیم. با مراجعه مستقیم به سامانه سجام، یعنی به نشانی www.sejam.ir می‌توانید برای ثبت‌نام سجام اقدام کنید.

برای این کار به راحتی می‌توانید با لب تاپ، موبایل یا کامپیوتر خود وارد سجام شده و فرآیند ثبت نام خود را آغاز کنید. اگر این فرآیند را نمی‌توانید به تنهایی انجام دهید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت رفته و از مسئولین دفاتر بخواهید تا شما را راهنمایی کنند. برای ثبت نام رایگان سجام، لازم است هزینه 10 هزار تومانی پرداخت کنید، اما با ورود به سامانه آگاه اکسپرس و بر اساس تعاملاتی که بین کارگزای آگاه و شرکت سپرده‌گذاری وجوه صورت گرفته است این ثبت نام رایگان انجام می‌شود.

پس از پر کردن فرم‌های اطلاعات شخصی نوبت به احراز هویت می‌رسد. اگر درباره احراز هویت سجام نیز سوالی دارید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

احراز هویت سجام به چه شکل است؟

در ادامه ثبت نام رایگان سجام به مرحله احراز هویت می‌رسیم.  احراز هویت در سجام به دو روش حضوری و غیرحضوری (آنلاین) انجام می‌شود. در روش حضوری افرادی که قصد احراز هویت دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا یکی از شعب کارگزاری آگاه در سراسر شهر‌های احراز هویت خود را انجام دهند.

توجه کنید که برای احراز هویت همراه داشتن مدارک هویتی اصلی مانند کارت ملی و شناسنامه الزامی است. در روش دوم یعنی احراز هویت به صورت آنلاین یا غیرحضوری، بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری آگاه این مرحله را به راحتی در محل سکونت یا محل کار خود انجام دهند. برای این کار وارد سامانه سجام شوید و در بخش احراز هویت چندین برنامه معرفی شده است که با انتخاب و نصب یکی از این برنامه‌ها به راحتی می‌توانید احراز هویت سجام را به صورت آنلاین و غیرحضوری تکمیل کنیم.

حال سوال اینجاست که آیا احراز هویت کد بورسی با احراز هویت سجام متفاوت است؟ بله، این دو فرآیند به صورت جداگانه است و اگر فردی در گذشته برای احراز هویت کد بورسی اقدام کرده است، برای ثبت ‌نام سجام باید به صورت جداگانه اقدام کند. در این پروسه دقت کنید که کد پیگیری ده رقمی سجام را به همراه داشته باشید.

در مراحل اولیه ثبت نام سجام، یک کد پیگیری ده رقمی به شماره شما پیامک می‌شود که برای احراز هویت داشتن این کد الزامی است. در این مرحله نیز می‌توانید از طریق آگاه اکسپرس اقدام کنید. افرادی که برای ثبت ‌نام کد بورسی از طریق سامانه آگاه اکسپرس اقدام کرده باشند؛ می‌توانند فرآیند احراز هویت کد بورسی خود را به راحتی و به صورت آنلاین پیگیری کنید.

سوال دیگر این است که آیا ثبت‌نام سجام نیاز به تمدید دارد؟ جواب این سوال خیر است. فرآیند ثبت‌نام در سامانه سجام برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه، یک‌بار انجام می‌شود و قابل تکرار نیست. تمامی مشخصات شما در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود. اما در صورت نیاز و بنا به هر دلیلی شما می‌توانید برای ویرایش و تغییر مشخصات خود از طریق سامانه سجام اقدام کنید.

جمع بندی

برای ورود به بازار سرمایه و شروع فعالیت‌های مالی افراد ملزم هستند که در گام اول در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کنند. در این مقاله ثبت نام رایگان سجام را توضیح دادیم و گفتیم در صورتی که قصد ثبت‌ نام سجام به صورت رایگان را دارید می‌توانید برای دریافت کد بورسی و سجام از طریق سامانه ثبت‌نامی کد بورسی کارگزاری آگاه به نشانی ex.agah.com اقدام کنید و بعد از ثبت‌نام سجام باید برای احرازهویت اقدام کنید. در روش حضوری احراز هویت شما باید به دفاتر پیشخوان یا یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه کنید و در روش آنلاین می‌توانید با دانلود یکی از برنامه‌های معرفی شده در سجام، فرآیند احراز هویت را به صورت غیرحضوری انجام دهید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28486
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید