امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

ثبت موسسه


1401/07/27
کد خبر : 26957
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

 در انجام فعالیت گروهی، گاهی نوع فعالیت شما تاثیر زیادی در قالب فعالیت دارد. مثلا اگر قصد انجام امور تجاری مثل واردات و صادرات را داشته باشید، ثبت شرکت، بهترین گزینه موجود برای شماست. اما برخی فعالیت‌ها، تجاری نیستند مثل امور هنری، فرهنگی، آموزشی، علمی، ورزشی، خیریه و… . در این موارد بهترین راه، ثبت موسسه است. موسسات مثل شرکت‌ها به ثبت می‌رسند و ساختاری مشابه آن‌ها دارند ولی نوع فعالیتی که در آن‌ها انجام می‌شود متفاوت است. در این مطلب با نحوه ثبت موسسه، شما می‌توانید فعالیت اقتصادی انجام دهید و کسب سود کنید یا امور غیرانتفاعی مثل خیریه‌ها را مدیریت کنید.
تفاوت موسسه و شرکت
موسسه نیز مانند شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد. اصلی‌ترین تفاوت موسسه و شرکت در نوع فعالیت آن‌هاست. در واقع شرکت‌ها، امور تجاری انجام می‌دهند و موسسات امور غیرتجاری. مفهوم تجاری بودن در قانون مشخص شده و به معنی کسب سود نیست. از نظر قانون بعضی فعالیت‌ها مثل خرید اموال منقول به قصد فروش یا اجاره، تصدی به حمل و نقل، انجام امور صرافی و بانکی و… تجاری هستند. هر موردی به جز موارد قانونی، غیرتجاری است و می‌تواند موضوع فعالیت موسسه باشد. ثبت یار شما را در ثبت موسسه و شرکت خود همراهی می‌کند.
به‌طور کلی می‌توان اصلی‌ترین تفاوت شرکت تجاری و موسسه غیرتجاری را در این موارد بیان کرد:
●    نوع فعالیت: در شرکت‌ها، فعالیت تجاری و در موسسات فعالیت غیرتجاری است.
●    انجام معامله: شرکت‌ها مجاز به انجام معامله با سایر اشخاص هستند ولی موسسات اجازه معامله ندارند.
●    کسب سود: شرکت‌ها به منظور کسب سود فعالیت می‌کنند ولی موسسات دو نوع هستند و در یک نوع خود (غیر انتفاعی) ممکن است، بدون هدف کسب سود تاسیس شوند.

هزینه ثبت موسسه

ثبت موسسه چه از طریق مراجعه به سامانه ثبت شرکت و چه مراجعه حضوری به خدمات پنجره واحد مستلزم پرداخت هزینه است. گرچه هزینه پرداختی در هر یک از این روش‌ها متفاوت از دیگری است. ضمن اینکه اگر شما بخواهید شخصا موسسه خود را ثبت کنید هم باید این هزینه‌ها را بپردازید.
مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای جلوگیری از ایجاد هزینه‌های اضافی و هدر رفتن زمان به دلیل نداشتن تجربه کافی استفاده از خدمات ثبتی است که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و پول شما شود.

شرایط ثبت موسسه

موسسات مانند شرکت‌ها، دارای یک چارچوب قانونی هستند و حتما باید به ثبت برسند. به همین منظور باید شرایطی را رعایت کنند.  
●    حداقل شرکا: موسسه با حداقل ۲ شریک قابل ثبت است.
●    حداقل سرمایه: برای تاسیس موسسه حداقل به یک میلیون ریال سرمایه نیاز است.
●    تعیین موضوع فعالیت: موسسه می‌تواند در هر یک از موضوعات هنری، آموزشی، فرهنگی، کاریابی و… تاسیس شود. برخی از این موضوعات نیازمند اخذ مجوز هستند که پیش از ثبت باید نسبت به دریافت آن‌ اقدام کنید.
●    تعیین نام: برای ثبت موسسه مثل شرکت‌ها با رعایت ضوابط ۵ نام انتخابی را ارائه کنید تا یکی از آن‌ها مورد تایید قرار بگیرد.
●    تدوین اساسنامه: موسسه هم ساختاری مانند شرکت دارد و اساسنامه هم سند قانونی آن است که در هنگام ثبت باید تدوین شود.


 

نحوه ثبت موسسه

ثبت موسسه غیرتجاری مانند شرکت تجاری ضروری است. چرا که بدون ثبت، فعالیت شما غیرقانونی است و چه بسا مزایای زیادی که ثبت موسسه برای شما دارد را از دست بدهید. به همین دلیل موسسه خود را به عنوان یک شخصیت مستقل به ثبت برسانید.
برای این کار باید مراحل ثبت را به درستی پیش ببرید تا در هر مرحله با مشکلاتی مثل ایراد رفع نقص یا برگشت خوردن مدارک مواجه نشوید. این کار گرچه در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد ولی می‌تواند در صورت نداشتن اطلاع و تجربه کافی از فرآیند ثبت، زمان و هزینه زیادی را از شما بگیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود در ابتدای کار از مشاوران ثبتی کمک بگیرید.
ثبت‌یار مراحل ثبت موسسه را به صورت آنلاین برای شما انجام می‌دهد و در هیچ یک از مراحل نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت. همچنین می‌توانید از مشاوره رایگان مشاوران ثبتی استفاده کنید.

مراحل ثبت موسسه

با داشتن شرایط ثبت موسسه، می‌توانید نسبت به ثبت قانونی آن‌ اقدام کنید. برای این کار دو روش وجود دارد:
●    سامانه اداره ثبت شرکت‌ها
●    خدمات پنجره واحد فیزیکی کسب و کارها
در اصل شرکت‌ها و موسسات، در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسند و پنجره واحد یک روش است که اخیرا برای تسهیل ثبت ایجاد شده است. اگر بخواهید موسسه خود را از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید، تمامی مراحل در سامانه انجام می‌شود و فقط در انتهای کار نیاز به یک بار مراجعه حضوری خواهید داشت. اما از طریق خدمات پنجره واحد تمامی فرآیند‌ها به‌صورت حضوری انجام می‌شود. مزیت پنجره واحد نسبت به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مدت زمان ثبت است. در اداره ثبت شرکت‌ها مدت زمان ثبت حدود ۱۴ روز کاری است ولی در خدمات پنجره واحد در ۴ الی ۵ روز کاری انجام می‌شود.

انواع موسسات

موسسه‌ها با موضوع فعالیت‌های مختلفی تاسیس می‌شوند. اما همه آن‌ها در دو دسته کلی قرار می‌گیرند:
●    موسسه انتفاعی: این موسسات با هدف کسب سود تاسیس می‌شوند. برای مثال تمامی موسسات آموزشگاهی، ورزشی، حقوقی، فرهنگی و… از نوع انتفاعی هستند.
●    موسسه غیر انتفاعی: این دسته از موسسات، به دنبال کسب و سود و ایجاد درآمد نیستند. تمامی موسساتی که برای امور خیریه تشکیل می‌شوند، موسسه غیرانتفاعی به شمار می‌روند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26957
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید