امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

ثبت شرکت سهامی خاص و محدود به چه صورت است؟


1401/07/27
کد خبر : 28090
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 22 نفر

همان طور که می دانید برای ثبت شرکت باید تابع قانون تجارت باشید. چهارچوب های قانون تجارت برای شرکت شامل چند دسته بندی است. بررسی صلاحیت فردی اعضاء شرکت، انتخاب مدیران شرکت، تعیین سرمایه اولیه برای شرکت های مختلف به نسبت اهمیت آنها، تعیین مسئولیت اعضاء شرکت در برابر اشخاص ثالث به نسبت نوع شرکت، تعیین حداقل شرکاء برای تأسیس شرکت های تجاری که این موضوع هم به نسبت نوع شرکت در قانون تعریف شده است.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرایط برای ثبت شرکت سهامی کار بسیار ساده ای است تنها لازم است شرایط اولیه ثبت این شرکت را داشته باشید. امکانات و شرایط برای شرکت های ثبتی همیشه بیشتر از فعالیت های حقیقی بوده است. بنابراین می توان به جرائت بیان کرد. کسی که در ابتدا با یک شرکت ثبتی شروع می کند به نسبت کسی که به صورت حقیقی فعالیت می کند شانس بیشتری در بازار خواهد داشت. اما در بین شرکت های تجاری اگر بخواهیم یکی از پر طرفدارترین نوع شرکت را به شما معرفی کنیم ثبت شرکت سهامی خاص است.
در قانون تجارت حداقل های قانونی برای شرکت سهامی خاص تعیین شده است. از این رو تعداد اعضاء سهامداری که حداقل برای ثبت شرکت سهامی خاص لازم است 3 نفر می باشد. اگر تعداد فقط سه نفر باشد باید همه سهامداران در هیئت مدیره نیز حضور داشته باشند. زیرا قانون هیئت مدیره شرکت سهامی خاص را حداقل سه نفر تعیین کرده است. شرکت های سهامی خاص دارای دو بازرس هستند که به ترتیب بازرس اصلی و بازرس علی البدل تعیین می شوند. برای شرکت سهامی خاص باید حداقل یک میلیون ریال سرمایه در نظر داشته باشید. در شرکت سهامی خاص لازم است 35 درصد قبل از تأسیس شرکت در حساب شرکت در شرف تأسیس سپرده شود.
شرکت سهامی خاص در تمامی موضوعات تجاری می تواند فعالیت داشته باشد. این مواردی که عنوان شد از قوانین اجباری تجاری است و اشخاص نمی توانند خلاف این موارد توافقی داشته باشند. شرکت سهامی خاص یک سری قوانین محدود نیز دارد. هیئت مدیره شرکت سهامی خاص دارای دو سال اعتبار قانونی است و باید هر دو سال تغییر یا تمدید شود. بازرسان شرکت سهامی خاص نیز اعتبار یک ساله دارند که بعد از اتمام مدت تصدی برای هر یک باید مجمع عمومی عادی نسبت به انتخاب اعضاء هیئت مدیره و سمت هر یک تصمیم گیری نماید.
شرکتهای تجاری سهامی خاص شرکتی می باشد، که همه سرمایه آن جهت ثبت باید به وسیله سهامداران فراهم شود. هم چنین مجمع عمومی در شرکت سهامی خاص وجود ندارد و تعداد شرکا در آن کمتر از شرکت سهامی عام می باشد.



ثبت شرکت با مسئولیت محدود

اما قوانین تجاری برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود به نوعی تبیین شده است که همه افرادی که از حداقل شرایط برخوردار هستند بتوانند اقدام به ثبت این نوع شرکت نمایند. در سال 1311 زمانی که قانون تجارت تصویب شد. سرمایه ثبت حداقل شرکت تجار 1000000 ريال بود که در آن سالها مبلغ قابل توجهی بود. بنابراین قانون تجارت برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود هیچ گونه حداقل قانونی در نظر نگرفت. در بین شرکت های تجاری کمتری میزان مسئولیت برای اعضاء در شرکت های با مسئولیت در نظر گرفته شده است.
برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل به وجود دو نفر نیازمند هستید. سرمایه این شرکت در قالب سهم الشرکه ی باشد. دارنده سهم الشرکه به میزان آورده ای که در شرکت دارد در سود و زیان شرکت سهیم می باشد. توجه داشته باشید اگر اعضاء شرکت با مسئولیت محدود اسم یکی از شرکا را بر روی شرکت قرار دهند. شرکت محدود از حالت محدود به حالت شرکت تضامنی تبدیل خواهد شد. حتی اگر در  اداره ثبت رودی برای تبدیل شرکت به تضامنی انجام نشده باشد.
برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود لازم است اساسنامه ای بدین منظور ترتیب شود و این اساسنامه در مجمع عمومی موسسین به تصویب برسد. سپس با انتخاب هیئت مدیره و تکمیل سایر مدارک و اسناد مربوط به ثبت شرکت با مسئولیت محدود، لازم است ابتدا ثبت شرکت در سامانۀ اداره ثبت شرکت ها درخواست داده شود. سپس با تعیین نام شرکت محدود و پست مدارک به اداره ثبت، کارشناسان اداره ثبت شرکت ها به بررسی امور مربوط به ثبت شرکت خواهند پرداخت و اقدام به صدور آگهی ثبت خواهند کرد.
در زمینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود "در اسم شرکت نباید اسم هیچ شریکی آورده شود وگرنه شریکی که اسم آن در اسم شرکت آورده شود در قبال اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهد داشت .حتما عبارت (مسئولیت محدود) در اسم شرکت به هنگام ثبت شرکت نیز قید شود."

ثبت شرکت بازرگانی

شرکت هایی که پیش از این خواندید از جمله شرکت های جاری هستند که قانون آنها را معرفی کرده است و برای ثبت آنها شرایطی را تعیین کرده است. اصولاً اشخاص کمی هستند که شاخت کافی از شرکت های تجاری داشته باشند. مثلاً اگر شرکت با مسئولیت محدودی در زمینه بازرگانی فعالیت داشته باشد. کسی آن را شرکت با مسئولیت محدود خطاب نمی کند. بلکه شرکت تحت عنوان شرکت بازرگانی به کار می رود. موضوع بازرگانی شامل هر نوع داد و ستد یا معامله می شود. اشخاصی که به دنبال ثبت شرکت در امور بازرگانی هستند باید نوع معامله و داد ستد خود را در موضوع شرح دهند. موضوع بازرگانی اصولا به خرید و فروش و واردات و صادرات هر نوع کالای مجاز خواهد بود.
شرکت های سهامی از نظر قانون تجارت در دسته بندی شرکت بازرگانی قرار می گیرند. اما این محدودیت قانونی نیست که حتماً شرکت های بازرگانی باید در قالب شرکت سهامی باشند. با تنظیم موضوع بازرگانی می توانید با ثبت هر یک از شرکت های تجاری مثل ثبت شرکت بازرگانی در این موضوع فعالیت داشته باشید.
اشخاص در جهت ادامه زندگی ، به یک سری محصولات و کالاهایی جهت رفع احتیاجات خود نیاز دارند که ممکن است این محصول در کشورشان تولید نشده باشد بدین صورت باید آن محصول و یا کالا را از کشور دیگر تأمین نمایند . هم چنین ممکن است محصول یا کالایی در کشور بیش از اندازه تولید می شود که می توان آن را به کشور هایی دیگر ارسال کرد.
در پایان: چنانچه می خواهید اقدام به ثبت شرکت کنید اما نمی دانید از کجا و چگونه شروع کنید. پیشنهاد می کنیم به نوول ثبت  ( nocr-ag.ir ) مراجعه کنید. در این مجموعه می توانید در خصوص انواع شرکت ها به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید. ثبت سریع و کم هزینه با تنظیم اسناد مهم ثبتی شرکت را از کارشناسان مجرب و با تجربه نوول درخواست دهید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28090
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید