امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تهدیدهایی برای سلامت بانوان


1401/07/27
کد خبر : 27947
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 11 نفر

به دلیل تابوهایی که در کشور ما وجود دارد، عده ای از بانوان اگر دچار مشکلاتی در ناحیه پستان ها یا دستگاه تناسلی شوند، ممکن است به پزشک مراجعه نکنند و سعی در مخفی کردن و بی توجهی کردن به آن داشته باشند.  اما این بی توجهی و سهل انگاری می تواند در آینده باعث به وجود آمدن بیماری های جدی شده و عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
زنان به دلیل تحولاتی که در طول زندگی در بدن آن ها رخ می دهد، احتمال آن که با بیماری های زنان روبه رو شوند بسیار است.
برخلاف باور غلطی که وجود دارد زمان مراجعه به پزشک زنان نباید منوط به علائم و نشانه های بیماری باشد و زنان و دختران باید به طور دوره ای توسط دکتر زنان چکاپ شوند.
شروع دوران قاعدگی و مسائل مربوط به آن، بارداری و بیماری های مربوط به ناحیه تناسلی بانوان، مواردی هستند که بانوان با آن‌ها مواجه می‌شوند و در صورت بروز هرگونه نشانه های اختلال در خود باید به متخصص زنان مراجعه کنند.
از جمله شایع ترین بیماری های زنان می توان به عفونت واژینال، کیست رحم و تخمدان، سرطان سینه، سرطان رحم و غیره اشاره کرد. اگر می خواهید در مورد این بیماری ها بیشتر بدانید و علائم رایج آن ها را بشناسید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

عفونت واژینال

عفونت واژینال بیماری است که قابل درمان می باشد و کشنده نیست. در واقع، انواع باکتری ها یا سلول های قارچی ناحیه واژن را آلوده خواهند کرد. اگر تعادل باکتری‌ها و مخمرها در ناحیه واژن به هم بخورد، سلول‌های قارچی افزایش می یابند و باعث خارش شدید و در نهایت تورم و سوزش می‌شوند. در بیشتر موارد، درمان عفونت واژن تا دو هفته طول می کشد .
بارداری، شیردهی و تغییرات در هورمون های زنانه نیز می توانند باعث بروز این عفونت شوند. عفونت واژن به اشکال مختلفی بروز می کند و علائم عفونت واژن متفاوت است. شایع ترین علائم عفونت واژینال شامل درد، سوزش، خارش و ترشحات غیر طبیعی است که می تواند در اثر تماس جنسی نامناسب یا عفونت های باکتریایی و مخمری ایجاد شود.
یکی از مهم ترین نشانه های این عفونت، خارش واژن است. با این که شما نظافت شخصی را رعایت کرده اید اما واژن دچار خارش طولانی مدت می شود.


سلامت بانوان


تغییر در میزان ترشحات واژن از دیگر نشانه های این عفونت است. ترشحات واژن تا حدودی طبیعی بوده و نشانه ای از سلامت واژن می باشد. اما اگر دیدید که ترشحات واژن شما بیش از اندازه است و با قبل فرق دارد باید به عفونت واژینال مشکوک شوید.
رنگ ترشحات واژن می بایست سفید متمایل به کرم باشد، در صورتی که ترشحات بسیار تیره بوده و یا رنگ دیگری دارد، احتمالاً درگیر عفونت واژینال هستید.

کیست رحم و علائم آن

کیست رحم به خودی خود مشکل بزرگی نیست و بسیاری از بانوان و دختران با آن درگیر هستند. علائم موجود گاه بسیار واضح و گاه پنهان است. اگر دستورات پزشکی به درستی رعایت شود دفع شده و خطرساز نمی شود همچنین مشکلی در بارداری ایجاد نخواهد کرد.


سلامت بانوان


کیست یک فضا شبیه به بادکنک است و داخل آن مایعات جمع می شوند. کیست هایی که در رحم ایجاد می شوند گاه ساده و گاه فیزیولوژیکی هستند. اگر کیست تو پر باشد باید از نظر خوش خیمی و بدخیمی بررسی شود. گاه نیاز است که کیست به شکل اورژانسی برداشته شود. معمولا بر ای درمان کیست از داروهای ضد بارداری استفاده می شود. همینطور روش لاپاراسکوپی نیز وجود دارد.
مهم ترین علائم کیست رحم احساس درد در ناحیه زیر شکم، سوزش، تکرر ادرار و درد کمر هنگام رابطه جنسی است.

علائم سرطان سینه

سرطان سینه بیماری است که هم زنان و هم مردان درگیر آن می شوند و  به طورکلی برخی از علائم مشابه است.
درد، احساس بدن در سینه، تورم ، تغییر اندازه در پستان و همینطور احساس کشیدگی پوست و ترشح نوک سینه از علائم سرطان سینه هستند. نکته مهم این است که تغییر اندازه با کشیدگی پوست می بایست همراه باشد و این موضوع نسبت به حالت طبیعی بیشتر حس شود.
تغییرات نوک پستان یکی از مهمترین علائم سرطان سینه در زنان محسوب می شود. این تغییرات به طور کلی شامل قرمزی و تفاوت در رنگ نوک سینه و همینطور پوسته پوسته شدن همراه خارش در نوک سینه است.


سلامت بانوان


از طرف دیگر گاه دیده می شود که سینه زن پس از شیردهی دچار مشکل می شود. وجود سرطان سینه در دوران بلوغ نیز صورت می گیرد.
علائم سرطان سینه خوش خیم و بدخیم متفاوت است. ترشح از نوک پستان یکی از نشانه هایی است که برای سرطان سینه خوش خیم در نظر گرفته می شود. اما اگر میزان ترشحات زیاد باشد به طور کلی شاید مشکل ساز شود. یکی از موارد مهم این است که به طور کلی توده های مشکوک به سرطان اغلب دارای قوام سخت و سفت هستند اما خوش خیم بودن باید زیر نظر پزشک مشخص شود. معمولاً غده های خوش خیم غیر متحرک هستند و به بافت های اطراف چسبیده اند.
در خصوص سرطان سینه بدخیم تغییرات پوستی یکی از مهمترین مواردی است که دیده می شود. به طوری که پوست درگیر فرورفتگی می شود. تومورهای سرطانی اغلب بافت های اطراف را درگیر می کنند و این موضوع سبب میشود تا رباط های نگهدارنده کوتاه تر شوند. این تغییرات سبب ایجاد فرورفتگی در پوست می شود که به ظاهر هم مشخص است و با معاینه پزشک ارزیابی می شود.
 در صورتی که غدد لنفاوی زیر بغل شما بزرگ است احتمالا درگیر تهاجم سرطان پستان هستید و باید نوع آن را سریعاً مشخص کنید. در این راستا گاه توده ای لمس نمی شود. به طور کلی تهاجم به غدد لنفاوی زیر بغل به قسمت ریه و تخمدان و کبد و کلیه نیز خواهد رسید و مشکل ایجاد می کند.
در آخر بهتر است که چکاپ دوره ای را فراموش نکنید و در صورت بروز هر یک از علائم گفته شده به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با درمان اصولی از به وجود آمدن بیماری های جدی تر جلوگیری کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27947
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید