امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

تفاوت پارکت و پارکت لمینت


1401/07/27
کد خبر : 27717
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 24 نفر
کفپوش ها جزء عناصری هستند که می توانند به کلی حال و هوای خانه را عوض کرده و جلوه ای زیبا به آن ببخشد. با انتخاب کفپوشی مناسب می توانید هارمونی زیبایی به وجود بیاورید. برای انتخاب کفپوش باید به سایر وسایل های خانه نیز توجه داشته باشید، در غیر این صورت نمی توانید هماهنگی بین کفپوش و وسایل ها ایجاد کنید. در نتیجه فضا شلوغ و به هم ریخته دیده می شود. کفپوش ها تنوع بسیاری دارند و هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص مربوط به خود می باشند. در ادامه پارکت و لمینت را مورد بررسی قرار می دهیم.

پارکت چیست؟

پارکت از پر طرفدار ترین انواع کفپوش ها می باشند. جنس پارکت ها از چوب طبیعی می باشد و برای تولید آن ها از فرآیند خاصی استفاده نمی شود. برای تولید این کفپوش ها چوب درخت را به الوار تبدیل کرده و به ابعاد کوچک برش می دهند. در زمان نصب پارکت ها را وسیله چسب به کف خانه می چسبانند و در انتها روی آن را ساب و لاک می زنند.

تفاوت بین پارکت ها در واقع در نوع درخت آن ها می باشد. پارکت ها جزء لوکس ترین و گران قیمت ترین انواع کفپوش ها به حساب می آیند. جالب است بدانید که در اواخر قرن هفدهم میلادی استفاده از این کفپوش ها بین اشراف زاده ها و طبقه مرفه جامعه باب شد.

یکی از مهم ترین ویژگی های پارکت ایجاد حس طبیعت و گرما می باشد. این کفپوش ها می توانند برای دکوراسیون های کلاسیک مناسب و جذاب باشد. البته پارکت ها در کنار مزایای خود، معایبی هم دارند. از مهم ترین معایب پارکت ها می توان به قیمت بالا و کم یاب بودن آن ها در بازار اشاره داشت.

لمینت چیست؟

کفپوش لمینت با نام پارکت لمینت نیز شناخته می شود. این کفپوش ها از چندین لایه چوب فشرده تولید می شوند و بر عکس پارکت ها به صورت مستقیم از چوب درختان تهیه نمی شوند. البته سطح خارجی لمینت ها هم مانند پارکت ها طرح چوب دارد.

لمینت ها به دلیل مزایای زیادی که نسبت به پارکت دارند، جزء محبوب ترین انواع کف پوش ها به حساب می آیند. از مهم ترین مزایای آن ها می توان به قیمت مناسب، مقاومت بالا در برابر آب و نصب آسان اشاره داشت.

تفاوت های این دو

تفاوت پارکت و پارکت لمینت در موارد زیادی با هم تفاوت دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نحوه نصب

یکی از مهم ترین تفاوت های پارکت و لمینت در نحوه نصبشان می باشد. دقت داشته باشید که برای نصب پارکت از چسب مخصوصی استفاده می شود و که گاها باعث کثیفی محیط می شود. پس از خشک شدن چسب، سطح پارکت را ساب زده و روی آن را یک لایه لاک می زنند. معمولا پس از گذشت 24 ساعت امکان چیدن وسایل وجود دارد.

برای نصب لمینت برعکس پارکت از چسبی استفاده نمی شود. این کفپوش ها دور تا دور خود دارای شیار هایی به نام کلیک هستند که به صورت نر و ماده درون هم قرار می گیرند و قفل می شوند. به همین دلیل می توان در کم ترین زمان ممکن و بدون کثیف کاری لمینت را در سطح وسیعی نصب کرد. جالب است بدانید که امکان جمع کردن لمینت پس از نصب وجود دارد. یعنی شما می توانید آن ها را جمع کرده و در محیط دیگری مجددا نصب کنید.

پیش از اجرای لمینت فوم مخصوصی روی کف پهن می شود که عایق صدا و حرارت می باشد. به دلیل عدم استفاده از چسب در نصب لمینت، کف منزل هیچ گونه آسیبی نمی بیند. به عنوان مثال: اگر کف منزل سنگ فرش باشد و بخواهید آن را با لمینت پوشش دهید، به دلیل عدم استفاده از چسب هیچ آسیبی به سنگ فرش ها وارد نمی شود و آن ها مانند روز اول سالم می مانند.

دقت داشته باشید که پارکت ها به دلیل استفاده از چسب در زمان نصب، قابلیت جمع شدن و نصب مجدد در یک مکان دیگر را ندارند.

زیبایی

پارکت به دلیل طبیعی بودن آن حس بهتر و طبیعی تری را در مقایسه با لمینت منتقل می کند. ظاهر طبیعی آن بسیار جذاب بوده و حس گرما ایجاد می کند.

تنوع طرح

توجه داشته باشید که تنوع طرح ها در پارکت ها به دلیل طبیعی بودن آن ها کم تر است. در صورتی که کفپوش های لمینت تنوع بسیار بالایی دارند.

دوام

طول عمر پارکت ها در صورت نگهداری به مراتب از لمینت بیشتر می باشد. طول عمر مفید پارکت ها بین 40 تا 80 سال می باشد، در صورتی که طول عمر مفید لمینت حدود 10 سال می باشد. همچنین پارکت ها به دلیل طبیعی بودن به راحتی طرح و نقش خود را از دست نمی دهند.

مقاومت در برابر اجسام نوک تیز

پارکت در مقایسه با لمینت نسبت به اجسام نوک تیز حساس تر می باشند و خیلی زود آسیب می بینند. به همین دلیل پارکت ها برای افرادی که بچه های کوچک دارند، اصلا مناسب نمی باشد. کفپوش های لمینت در برابر اجسام نوک تیز مقاومت بالاتری دارند و به راحتی آسیب نمی بینند.

مقاومت در برابر آب

پارکت ها به دلیل این که از چوب خالص ساخته می شوند، به آب واکنش نشان می دهند و در صورت خیس شدن ورم می کنند. به همین دلیل استفاده از آن ها در محیط های مرطوب مثل آشپزخانه اصلا توصیه نمی شود. در صورتی که پارکت های لمینت از مقاومت بالاتری در برابر آب برخوردار می باشند.

در صورت نیاز به مشاوره برای خرید پارکت لیمنت آشپزخانه ضد آب می‌توانید با مشاورین تیم بازار دکور در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

021-88756525 | 021-88511641

نگهداری پارکت

نگهداری از پارکت ها به مراتب سخت تر از کفپوش های لمینت می باشد. برای تمیز کردن پارکت نیاز به مواد خاصی است، زیرا امکان ورم کردن و آسیب دیدن آن وجود دارد. در صورتی که تمیز کردن لمینت به راحتی با یک پارچه مرطوب امکان پذیر می باشد.

البته این را هم در نظر داشته باشید که در پارکت امکان سنباده زدن وجود دارد، ولی کفپوش لمینت چنین قابلیتی ندارد.

قابلیت تعویض پارکت

پارکت ها قابلیت تعویض ندارند. یعنی در صورت آُیب دیدن بخشی از پارکت ها نمی توانید آن را با پارکت جدیدی عوض کنید. در صورتی که امکان تعویض قطعه در کفپوش های لمینت وجود دارد.

دوست دار محیط زیست

پارکت ها به دلیل طبیعی بودن، زیست تخریب پذیر هستند. پس اگر به محیط زیست اهمیت می دهید، پارکت ها گزینه مناسب تری برای شما هستند. در صورتی که کفپوش های لمینت به دلیل استفاده از رزین در پروسه ساخت، به راحتی در طبیعت تجزیه نمی شوند.

قیمت پارکت و پارکت لمینت

همانطور که اشاره شد، پارکت ها جزء کفپوش های لوکس به حساب می آیند، به همین دلیل قیمت آن ها نسبت به کفپوش های لمینت به مراتب بالاتر می باشد. در صورتی که کفپوش های لمینت نسبت به پارکت، سنگ و حتی سرامیک قیمت مناسب تری دارند.

درصورت نیاز به مشاوره و خرید انواع رنگ و طرح پارکت لمینت می‌توانید با تیم بازار دکور در تماس باشید تا شما را در امر خرید راهنمایی کنند.

021-88756525 | 021-88511641

جمع بندی: انتخاب کفپوش مناسب می تواند روی نتیجه نهایی دکوراسیون داخلی و زیبایی محیط تاثیر بسزایی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم در زمان انتخاب و خرید کفپوش دقت زیادی داشته باشید. همانطور که انتخاب کفپوش مناسب جلوه جذابی در منزل به وجود می آورد، انتخاب کفپوش نامناسب می تواند جلوه نازیبایی در منزل به وجود بیاورد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27717
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید