امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

تفاوت ورق استیل 304 با 316 - بررسی دقیق


1401/07/27
کد خبر : 28724
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 12 نفر
به‌طورکلی پرکاربردترین انواع فولاد ضدزنگ به‌صورت 304 و 316 درجه‌بندی می‌شوند. آهن و کربن اجزای اساسی در تمام فولادها هستند. فولاد ضدزنگ 304 متعلق به خانواده 18-8 است. یعنی کروم حدود 18 درصد و نیکل حدود 8 درصد در این فولاد وجود دارد. وقتی به ورق استیل 304 در مقابل 316 نگاه می‌کنیم، به‌سختی می‌توان تفاوت بین آنها را متوجه شد. بااین‌حال، هنگام تولید محصولات با فولاد ضدزنگ 304 در مقابل 316، تفاوت می‌تواند بسیار زیاد باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره دو نوع محبوب ورق استیل بیشتر بدانید و با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید.

ورق استیل 304 چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل ضدزنگ 304 پرفروش‌ترین و پرکاربردترین گرید فولاد ضدزنگ در جهان است. آلیاژهای به‌کاررفته در آن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل آلیاژ آستنیتی هستند. این نوع ورق بسیار مقاوم در برابر اکسیداسیون، حرارت و خوردگی است و در محیط‌های مختلف صنعتی و تجاری از آن استفاده می‌شود.

این ورق استیل به دلیل خواص و ویژگی‌هایش، سفارشی‌ترین گرید فولاد ضدزنگ است. به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی، عملکرد و زیبایی‌شناسی آن در محیط‌های مختلف عالی است. قابلیت ماشین‌کاری و جوشکاری آن نیز آن را به یک انتخاب برتر در ماشین‌کاری CNC و ساخت ورق فلز تبدیل کرده است. بسیاری از مردم جذابیت زیبایی‌شناختی آن را که در استفاده از ساخت قطعات مورد استفاده در ساختمان‌های بلند و آسمان‌خراش‌ها مشهود است، دوست دارند.

ورق استیل 316 چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل 316 یا گرید 316 SS آستنیتی است که حاوی حداکثر کربن 0.08٪، نیکل 10٪، کروم 16٪ و محتوای مولیبدن بین 2-3٪ است. به‌عنوان فولاد آستنیتی، بسیار مقاوم در برابر حرارت، قابل ماشین‌کاری، جوشکاری و استحکام کششی بالایی است. مولیبدن 2 درصد آن را در برابر خوردگی در آب‌های شور و شیرین مقاوم می‌کند که به دلیل محتوای کلرید بالا شناخته می‌شود.

برخلاف گرید دیگر، فولاد ضدزنگ 316 در محیط اسیدی، قلیایی و کلرید به دلیل محتوای نیکل بالاتر و 2 درصد مولیبدن اضافی، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. همچنین داشتن ویژگی‌هایی مثل انعطاف‌پذیر، قابل ماشین‌کاری و جوشکاری است که آن را به یکی دیگر از مواد اولیه نمونه‌سازی سریع تبدیل می‌کند. SS 316 همچنین جز مواد اولیه رایج در صنعت پزشکی است زیرا سطح سخت آن مانع از چسبیدن و بقای میکروب‌ها می‌شود.

تفاوت هزینه بین استنلس‌استیل 304 و 316 چقدر است؟

تفاوت قیمت استیل 304 و 316 نتیجه ترکیب شیمیایی موجود در آن‌ها است. فولاد ضدزنگ 316 گران‌تر از فولاد ضدزنگ 304 است. مولیبدن 2 درصد و افزایش محتوای نیکل هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. همچنین، به دلیل درجه مقاومت بالا در برابر خوردگی بهتری نتیجه را ارائه می‌دهد که ارزش و در نتیجه هزینه آن را افزایش می‌دهد.

اگر به مقاومت اضافی 316 نیاز ندارید، گریدهای استاندارد 304 عملکرد و طول عمر مشابهی را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند.

بااین‌حال، در شرایطی که مقاومت اضافی موردنیاز است، 316 اغلب طول عمر عملکردی محصولات فولادی را سال‌ها بهبود می‌بخشد. با وجود افزایش اولیه سرمایه‌گذاری، این کار می‌تواند منجر به پس‌انداز طولانی‌مدت شود.

مزایای فولاد ضدزنگ 316

بیشترین فولاد ضدزنگ سفارش داده شده در سراسر جهان درجه 304 است.این استاندارد مقاومت در برابر خوردگی، شکل‌پذیری، استحکام و نگهداری آسان را ارائه می‌دهد که ضدزنگ برای آن شناخته شده است.درحالی‌که 316 از نظر مقدار فروش در رتبه دوم قرار دارد، اما مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی نسبت به کلریدها و اسیدها دارد. محبوبیت آن ازاین‌جهت است که برای طیف گسترده‌ای از محیط‌ها قابل‌استفاده است، از جمله:

  • تجهیزات پزشکی و ایمپلنت

  • محیط‌های خدمات، پردازش و آماده‌سازی مواد غذایی

  • محیط‌های ساحلی

  • مناطق بانمک زیاد (مانند جاده‌ها)

  • محیط‌هایی با افزایش قرارگرفتن در معرض قلیایی‌ها و اسیدها

همچنین این مقاومت‌های افزایش‌یافته به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های قوی‌تر، بدون نگرانی از آسیب یا تغییر ظاهر ورق استیل خود را تمیز کنید .این ویژگی باعث می‌شود ورق استیل 316 یک ارتقای ایده‌آل برای محیط‌هایی با استانداردهای بهداشتی و تمیز باشد.

پس کدام بهتر است. استیل 316 یا 304؟

اگر تا حالا مطمئن نشده‌اید که کدام نوع ورق را انتخاب کنید، بهتر است در ادامه با کاربردهای رایج هرکدام آشنا شوید:

کاربردهای ورق استیل 304:

  • لوله‌کشی آب

  • مخازن ذخیره‌سازی

  • محفظه‌های برق داخلی

  • روکش چرخ

  • تزئینات خودرو

  • لوازم آشپزخانه

  • لوازم‌خانگی

  • تزئینات تزئینی

موارد کاربرد فولاد ضدزنگ 316:

  • لوله‌کشی شیمیایی

  • تجهیزات دارویی

  • تجهیزات پزشکی

  • تجهیزات شیمیایی

  • شناورهای فولادی ضدزنگ

  • فولاد سازه و اجزاء در محیط‌های دریایی

  • سطوح، تجهیزات و لوازم آشپزخانه تجاری

تفاوت‌های فولاد ضدزنگ 304 در مقابل 316 چیست؟

حالا که با کاربردهای هر دو آشنا شدید اکنون شما می‌توانید مشخصات گسترده‌تری از این دو فلز را درک کنید، پس بیایید به تفاوت‌های واقعی و کاربردهای عملی آن‌ها نگاه کنیم:

تفاوت ترکیب شیمیایی

تفاوت عمده در مقایسه ضدزنگ 304 در مقابل 316 به دلیل ترکیب شیمیایی آنها است. در زیر تفاوت در ترکیب شیمیایی دو گرید فولاد ضدزنگ آورده شده است.

فولاد ضدزنگ 304: 18٪ کروم، 8٪ نیکل

فولاد ضدزنگ 316: 16% کروم، 10% نیکل و 2% مولیبدن

از نظر ترکیب شیمیایی، استیل 316 دارای کروم کمتر، نیکل بیشتر و بر خلاف SS 304 دارای 2٪ مولیبدن است. خواص و کاربردهای متفاوتی که هر دو گرید نشان می‌دهند در نتیجه این تفاوت‌هاست.

تفاوت خواص مکانیکی

خواص مکانیکی اصلی که باید هنگام انتخاب انواع فولاد ضدزنگ بررسی کنید، مقاومت کششی، استحکام تسلیم، مقاومت فشاری و مدول برشی است.

تفاوت مقاومت در برابر خوردگی

فولاد ضدزنگ 316 نسبت به فولاد ضدزنگ 304 مقاومت در برابر خوردگی عملکرد بهتری دارد. فولاد ضدزنگ 304 مانند فولاد ضدزنگ معمولی خاصیت ضدخوردگی دارد. بااین‌حال، گنجاندن 2٪ مولیبدن در SS 316 به مقاومت در برابر کلر کمک می‌کند و درعین‌حال مقاومت آن را در برابر اسید و قلیا بهبود می‌بخشد.

در نتیجه، ورق 316 برای ساخت محصولات مورد استفاده در محیط‌های دریایی در معرض کلریدها یا سایر عوامل اکسیداسیون مناسب‌تر است.

تفاوت مقاومت در برابر دما

مقاومت در برابر دما یک ویژگی مهم است که باید در هنگام استفاده از محصولات در محیط‌های با دمای بالا مورد توجه قرار گیرد. فولاد ضدزنگ 304 با نقطه ذوب 50 تا 100 درجه فارنهایت مقاومت دمایی بالاتری نسبت به فولاد ضدزنگ 316 دارد.

ماندگاری بالا

میزان استحکام یک ماده و توانایی آن در مقاومت در برابر سایش و پارگی، خوردگی، تغییر شکل و گرما نشان‌دهنده ماندگاری و دوام بالا آن است. هر دو گرید 316 و 304 بادوام هستند که استفاده از آنها را در ساختارهای تولیدی دقیق را تضمین می‌کند. بااین‌حال، SS 316 به دلیل مقاومت در برابر خوردگی نسبتاً بادوام‌تر است.

جوش‌پذیری و شکل‌پذیری

جوش‌پذیری بستگی به مقدار کربن در گرید دارد، زیرا افزایش کربن باعث کاهش جوش‌پذیری می‌شود. هر دو SS 304 و SS 316 دارای سطح کربن 0.08٪ و تفاوت جزئی در سایر محتویات هستند. تفاوت جزئی در اجزای تشکیل‌دهنده آنها منجر به تفاوت جزئی در جوش‌پذیری آنها می‌شود، اگرچه هر دو درجه به‌راحتی با استفاده از فرایندهای جوشکاری قوس الکتریکی جوش داده می‌شوند.

تفاوت در هزینه

فولاد زنگ‌نزن 304 به دلیل تطبیق‌پذیری و مقاومت در برابر خوردگی در کنار هم و جایگزینی کم‌هزینه در سراسر جهان است. فولاد زنگ‌نزن 316 گران‌تر است زیرا به دلیل اثر مولیبدن دارای سطح بالاتری از مقاومت در برابر خوردگی است، این به محافظت در برابر کلریدها و محلول‌های کلردار کمک می‌کند؛ بنابراین 316 انتخاب ارجح‌تری در برابر قرارگرفتن در معرض نمک یک عامل دیگری است، در این موارد هزینه اضافی ارزش صرف هزینه را دارد زیرا 316 بهتر از 304 عمل می‌کند و سال‌ها بیشتر دوام می‌آورد. بااین‌حال، اگر پروژه شامل قرارگرفتن در معرض نمک نباشد یا از اسیدهای ملایم‌تری استفاده کند، 304 هم انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

درحالی‌که دو گرید محبوب فولاد ضدزنگ ممکن است در یک نگاه یکسان به نظر برسند، اما تفاوت‌های مهمی دارند که می‌تواند منجر به‌صرفه جویی قابل‌توجهی در طول عمر محصول شما بسته به استفاده مورد نظر شما شود.تمام فولادهای ضدزنگ حاوی ترکیبی از آهن و کروم در سطوح مختلف هستند. اما ترکیب دقیق و سایر مواد اضافی چیزی است که تفاوت بین آن‌ها را ایجاد می‌کند.محبوب‌ترین ضدزنگ درجه 304 حاوی 18٪ کروم و 8٪ نیکل است. اگرچه آلیاژهای دیگر در همان درجه وجود دارند.فولادهای ضدزنگ درجه 316 حاوی کروم کمتری هستند اغلب حدود 16٪ اما سطح نیکل را افزایش می‌دهند و مولیبدن را به مخلوط اضافه می‌کنند.در بیشتر آلیاژهای رایج، 10٪ نیکل و 2 تا 3٪ مولیبدن را خواهید یافت. بااین‌حال، آلیاژهای ویژه ممکن است تا 9 درصد مولیبدن داشته باشند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28724
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید