امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

تفاوت های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی


1401/07/27
کد خبر : 27580
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 18 نفر

دندان‌ها بیشتر از وسیله‌ای برای جویدن غذا هستند. فک را زیبا نگه می‌دارند و لبخند ما را زیبا می‌کنند. همه ما بارها در مورد مراقبت‌های خاص دندان‌ها شنیده‌ایم. از خوردن خوراکی‌های سرد و گرم باهم خودداری کنیم، با دندان‌های خود چیزهای سفت را نشکنیم و روزی دوبار هم مسواک بزنیم. همه این‌ها درست است. اما با این وجود حتی اگر به خوبی از دندان‌هایمان مراقبت کنیم، بازهم به خدمات درمانی دندان نیاز داریم. اینجاست که نقش دندانپزشک پر رنگ می‌شود.

دندانپزشکی زیبایی چیست و چه خدماتی را شامل می شود؟

علم دندانپزشکی شاخه‌های زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن مربوط به دندانپزشکی زیبایی است. این بخش از دندانپزشکی سعی دارد تا مانند یک هنرمند اثر زیبایی خلق کند. دندان‌های سفید، صاف، یکدست و سالم، چیزی است که دندانپزشک زیبایی به شما هدیه می‌کند.

دندانپزشکی از تخصص های پزشکی بسیار ضروری برای انسان است. تقریبا همه افراد در سنین مختلف به مشکل پوسیدگی دندان و یا خرابی دچار می‌شوند و همه حداقل یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کرده‌اند. با توجه به اهمیت دندانپزشکی در سلامتی انسان، انتخاب و مراجعه به موقع به متخصص دندانپزشک با مهارت و خوب تاثیر زیادی در سالم ماندن دندان و دهان دارد. دندانپزشکان علاوه بر رفع مشکلات خرابی دندان، خدمات زیبایی دندان مانند سفید کردن، ایمپلنت و ارتودنسی را نیز انجام می‌دهند.

خدمان دندانپزشکی زیبایی بسیار زیاد است. در ادامه به مهم‌ترین‌های این خدمات اشاره می‌کنیم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت، یکی از جدیدترین انواع خدمات دندانپزشکی است و طبیعی‌ترین گزینه ترمیمی دندان به شمار می‌آید و بر خلاف دندان مصنوعی، نیازی نیست که برای تمیزکردن، آن را خارج کنید. می‌توانید ایمپلنت دندان را مثل دندان‌های طبیعی‌تان مسواک بزنید و با آن غذا بجوید. به همین دلیل است که ایمپلنت، بعد از دندان‌های طبیعی بهترین گزینه است.

ایمپلنت‌های دندان، ریشه‌های پیچی شکل از جنس تیتانیوم هستند که در استخوان فک در زیر لثه کاشته می‌شوند، این پیچ جایگزین ریشه دندان می‌شود. بعد از اینکه ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، پایه محکمی را برای قرارگرفتن تاج یعنی دندان اصلی روی ایمپلنت فراهم می‌کند.

دندان‌های جایگزین مطابق با دندان‌های طبیعی‌تان ساخته می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود ایمپلنت از نظر رنگ، اندازه و فرم مانند دندان‌های خودتان به نظر برسد. ظاهر ایمپلنت تا حدی طبیعی است که به‌سختی کسی می‌تواند متوجه شود که ایمپلنت دارید.

 ارتودنسی

یک روش متداول برای رفع بهم ریختگی‌های دندان است. این روش با محکم کردن سیم دور دندان‌ها انجام می‌شود. اگر دندان‌های نامرتب و کج دارید به ارتودنسی نیاز دارید تا بتوانید دندان‌های شلوغ و کج خود را صاف کنید. با استفاده از این درمان، دندان‌های شما به‌موقعیت بهتری منتقل خواهد شد. افرادی که دندان‌های شلوغ دارند یا افرادی که دندان‌هایشان رشد نکرده و دچار فاصله بین دندانی هستند هم کاندیدای انجام ارتودنسی خواهند بود. افرادی که دچار فاصله بین دندانی شده‌اند یا به دلیل افتادن و ازدست‌دادن دندان‌ها و عدم رشد مجددشان، ظاهری نامناسب دارند که با کمک ارتودنسی می‌توان آن را برطرف کرد.

 بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها: به وسیله مواد مخصوص، دندان‌ها را ساییده و دندان سفید می‌شود. استفاده از خمیر سفید کننده در این کار رایج است.

 کامپوزیت: یک روش سریع برای از بین بردن شکستگی، لب پریدگی و... بوده و اغلب آن را با باندینگ کامپوزیت می‌شناسیم.

 لمینت دندان: یک لایه از جنس سرامیک که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این لایه نازک بوده و پوششی برای شکل بد و رنگ دندان‌ها است.

 روکش کردن: متناسب با اندازه دندان‌ها روکش‌هایی بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد تا ظاهر دندان‌ها زیبا و جذاب بنظر برسند.

بریج: بریج یا پل نوعی روش جایگزینی مجموعه‌ای از دندان‌ها است که در کنار هم از دست رفته‌اند.

خدمات ترمیم و رفع پوسیدگی دندان

ترمیم و رفع پوسیدگی دندان به صورت تخصصی بر عهده دندانپزشکان ترمیمی است. این دندانپزشکی است که اگر دندانتان دچار درد شد باید به او سر بزنید. این نوع دندانپزشکی خدمات مخصوص به خود را دارد. این خدمات شامل موارد زیر هستند.

رفع پوسیدگی دندان‌ها

پوسیدگی دندان یکی از دلایل شایع خرابی آن است. اما مراحلی دارد که بسته به وخامت پوسیدگی، دندانپزشک ترمیمی آن را انجام می‌دهد.

  • پر کردن دندان‌ها

خراب شدن و از بین رفتن بخشی از سطح دندان، یکی از شایع‌ترین دلایل درد دندان است. پر کردن دندان‌ها یکی از خدمات دندانپزشک ترمیمی برای رفع این مشکل است.

  • عصب کشی دندان‌ها

برخی دندان‌ها بسیار پوسیده شده و تنها با پرکردن دندان‌ها موضوع رفع نمی‌شود. عصب کشی گزینه‌ای است که فرد را از درد دندان راحت می‌کند. برای دندان‌های خیلی پوسیده اول عصب کشی، بعد پر کردن و بعد روکش کردن انجام می‌شود.

  • کشیدن دندان‌ها

اما برخی اوقات دندان‌ها به قدری دچار مشکل شده‌اند که پر کردن و عصب کشی دیگر کارساز نخواهند بود. به همین دلیل پزشک دندان را می‌کشد. به کمک دندانپزشک ترمیمی از درد خلاص می‌شوید. به کمک دندانپزشک زیبایی نیز آن را با یک دندان دیگر جایگزین می‌کنید.

جرمگیری دندان‌ها

خوراکی‌هایی که می‌خوریم برخی اوقات در بین دندان‌ها و جاهایی که با مسواک پاک نمی‌شود، گیر کرده و به صورت جرم روی دندان‌ها می‌مانند. جرمگیری مرتب دندان‌ها از این مشکل جلوگیری می‌کند.

تفاوت های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

دندانپزشکانی هستند که بر روی زیبایی ظاهری دندان‌های تمرکز می‌کنند. این در حالی است که اگر درد دندان به سراغ شما بیاید، باید سراغ دندان پزشک دیگری بروید. به دندانپزشک اولی دندانپزشک زیبایی و به دندانپزشک دومی دندانپزشک ترمیمی گفته می‌شود.

در حالی که یک دندانپزشک که در زمینه دندانپزشکی ترمیمی کار کرده، نگران سلامتی دندان‌های شما است و کاری می‌کند که درد دندان شما از بین برود و مشکلتان حل شود، دندان پزشک زیبایی سعی می‌کند ظاهر دندان‌های شما را جلا بخشیده و زیبایی ظاهری به آن‌ها ببخشد.

در واقع کار این دو مکمل یکدیگر است. ممکن است دندانپزشک ترمیمی تشخیص دهد که باید یک یا چند دندان خود را کشیده و از لثه خارج کنید. اما در کنار آن، داندانپزشک ترمیمی برای حفظ ظاهر صورت و جلوگیری از مشکلات نبود دندان، برایتان دندان‌های جایگزین درست می‌کند.

دکتر دندانپزشک

زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشک

تا به حال به این سوال برایتان پیش آمده که اصلا بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک چه زمانی است؟ بیشتر ما به این فکر می‌کنیم که اگر در یکی از دندان‌های خود درد احساس کردیم، پس وقت آن رسیده که به یک دندانپزشک مراجعه کنیم.

اما واقعیت این است که این کار بدترین اشتباهی است که در حق دندان‌های خود انجام می‌دهیم.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که تنها در صورتی که دندان درد داشته باشند یا فکر کنند مشکلی وجود دارد باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنند. ویزیت دندانپزشکی به معنای معاینه شدن توسط یک پزشک بهداشت دهان و دندان است که قادر به تشخیص و درمان مشکلات دندان شما است که با روش های مختلفی انجام می شود.

مراجعه منظم به دندانپزشک از بروز مشکلات شدید دندان جلوگیری می کند و علاوه بر تضمین سلامت دندان، هزینه بلند مدت خدمات دندانپزشکی را نیز کاهش می دهد. در صورتی که دندان دچار مشکلات بحرانی شود ممکن است نیاز به خدمات پر هزینه برای کاشت دندان باشد.

مراجعه به دندانپزشکی و دریافت خدمات درمانی دندان، معمولا به دو دسته تقسیم می‌شود:

 مراجعه به دندانپزشک برای درمان

می‌دانم که شما هم قبول دارید دندان درد چقدر می‌تواند آزار دهنده باشد. بیشتر ما با اولین درد به سمت مطب دندانپزشک روانه می‌شویم.

مراجعه‌های درمانی به مطب دندانپزشک برای بیشتر مردم این زمان شروع می‌شود. اما اگر می‌خواهید همیشه دندان‌های سالم داشته باشید، بهتر است هر 6 ماه یکبار برای چک شدن دندان‌هایتان به دندانپزشکی بروید.

جرمگیری مرتب دندان‌‌ها، درمان دندان‌های خراب و... نقش زیادی در سلامتی دندان‌های دیگر هم خواهند داشت.

مراجعه برای بررسی‌های لازم

نوع دیگری از مراجعه به دندانپزشکی هم وجود دارد که بعد از انجام یک کار زیبایی یا ترمیمی است. افرادی که از ارتودنسی یا روکش یا دندان‌های کاشت شده استفاده می‌کنند، باید طبق نظر پزشک خود از هفته‌ای یکبار تا 3 ماه یکبار به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند.

این مراجعه‌های مکرر شاید تا یکسال طول بکشد. تمام این کارها نیز برای بررسی بهبود لثه‌ها، وضعیت دندان کاشت شده و بررسی دندان‌های اطراف آن است.

سخن آخر

دندان‌ها نقش زیادی در زیبایی صورت دارند. به همین دلیل باید بشدت از آن‌ها مراقبت کنیم. استفاده از خدمات درمانی دندان به موقع به حفظ بهتر دندان‌های ما کمک می‌کند. در بازه‌های زمانی مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبای خود را همواره حفظ کنید.

برگرفته از وبسایت doctoreto.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27580
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید