امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

تفاوت بازاریابی و فروش


1401/07/27
کد خبر : 26513
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر


در ادامه با توجه به تعاریف و اهداف هرکدام از بخش‌های فروش و بازاریابی، تفاوت‌های این دو حوزه را برایتان بازگو خواهیم کرد.

بازایابی چیست؟

کسب‌وکار برای بخش بازاریابی به عنوان طعمه تعریف شده است. بازاریابی به معنای جذب مشتری بالقوه، عرضه محصولات و خدمات به آن و ارجاع مشتری به بخش فروش است. در مقاله آموزش بازاریابی اینفوگرام می‌خوانیم:  بازاریابی شبیه به فروش محصول یا انجام کمپین تبلیغاتی نیست که یک نقطه شروع و پایان داشته باشد و بعد از مدتی تمام شود. بازاریابی چرخه‌ای پویا است که بارها و بارها در طول عمر یک برند تکرار می‌شود.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

در مقاله‌ای از اینفوگرام درباره آموزش بازاریابی دیجیتال می‌خوانیم: دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، شامل هرگونه تکنیک، استراتژی و روش بازاریابی می‌شود که در آن برای رسیدن به مشتری بالقوه و جذب او، احتیاج به یک دستگاه دیجیتال مثل موبایل و کامپیوتر باشد. بسیاری شرط وجود اینترنت را هم برای دیجیتال مارکتینگ ضروری می‌دانند، اما بازاریابی دیجیتال، در موارد محدودی بدون اینترنت هم می‌تواند کار خود را انجام بدهد، هرچند تعداد این روش‌ها بسیار کم است و اکثر استراتژی‌ها و زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ وابسته به اینترنت هستند.

وظایف اصلی بخش بازاریابی چیست؟

•    توسعه محصولات جدید و تحلیل تقاضا و نیاز مشتریان
•    توسعه و گسترش نام تجاری برند مورد نظر
•    شناسایی بازار و مشخص کردن نیاز مشتری به محصولات مختلف
•    طراحی و استفاده از تکنیک‌های بازاریابی برای رسیدن به میزان فروش و عرضه بالا
•    ایجاد راهکارهای تبلیغاتی و پربازده
•    استفاده از فناوری جدید و به روز برای ارتباط با مشتریان
•    تجزیه و تحلیل روزانه، ماهانه فروش و قیمت محصولات در مقایسه با قیمت محصولات رقبا
•    شناسایی بازار نیاز مصرف‌کنندگان

فروش به چه معناست؟

در بخش فروش برخلاف بخش بازاریابی به نیاز مشتریان توجه چندانی نخواهد شد و تنها حجم و میزان فروش معیار اصلی قرار می‌گیرد. منشا فروش برخلاف بازاریابی که در داخل بازار است، از شرکت و کارخانه نشات می‌گیرد.
بازار فروش وظایفی دارد که در زمان ارائه محصولات باید به آن عمل کند:
•    پیگیری کارهای مربوط به فروش چون ثبت فاکتور، ترازنامه فروش ماهانه، صورتحساب نهایی و...
•    خدمات پس از فروش به مشتریان و خدمات فنی محصولات
•    پاسخگویی درست و حفظ ارتباط با مشتری
•    ایجاد راه‌های درست و اصولی برای فروش بیشتر و در نهایت افزایش درآمد
•    تهیه و ارسال گزارشات مربوط به میزان فروش، میزان تولیدات، فروش قطعی و... به بخش بازاریابی
•    برگزاری جلسات مربوط به فروش میزان کالا و بررسی ماهانه و دوره‌ای فروش محصولات

فروش اینترنتی

در مقاله‌ای از آکادمی اینفوگرام درباره آموزش فروش آنلاین می‌خوانیم: وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و مارکت پلیس‌ها بستر فروش اینترنتی هستند.
 از مزایای فروش اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    شما می‌توانید تمام مدت با مشتری‌ها مستقیم در ارتباط باشید و به سوال‌هایشان پاسخ بدهید. این موضوع روند خرید را سریع‌تر خواهد کرد مخصوصا که واسطه‌ای برای فروش در کار نیست.
•    قابلیت دسته‌بندی محصولات: می‌توانید با استفاده از وبسایت فروشگاهی محصولاتتان را آنطور که می‌خواهید دسته‌بندی کنید و به مشتری نمایش بدهید.
•    قابلیت شخصی‌سازی: در فروشگاه اینترنتی برخلاف دو بستر دیگر این امکان را خواهید داشت که ظاهر فروشگاهتان را آنطور که می‌پسندید با استفاه از تم‌های مختلف شخصی‌سازی کنید. داشتن یک طراحی منحصر به فرد باعث می‌شود تجربه خرید از شما برای مشتری‌ها دلچسب‌تر بشود.

تفاوت بین بازاریابی و فروش چیست؟

1.    رویکرد بازاریابی به صورت یکپارچه و یکنواخت است درصورتی که در بخش فروش، این رویکرد به صورت مجزا تعریف شده است.
2.    بخش بازاریابی بر پایه مشتری استوار است و مشتری محور بوده، بخش فروش هم برپایه محصول استوار است و محصول محور است.
3.    تمرکز و هدف اصلی در بخش فروش نیاز شرکت است که باید با کسب درآمد تامین شود، از طرف دیگر هدف اصلی و تمرکز در بخش بازاریابی نیازهای مشتری است و باید با توجه به آن‌ها برای تولید و طراحی محصولات اقدام کرد.
4.    در بخش فروش رابطه بین طرفین به صورت یک به یک است درحالی که در بخش بازاریابی رابطه بین یک بازاریاب و چندین مشتری است.
5.    تعریف جامعه هدف در دو بخش فروش و بازاریابی بسیار متفاوت است. در بخش فروش جامعه هدف بسیار کوچک‌تر بوده، اما در بخش بازاریابی بخش عظیمی از مشتریان است.
6.    فرآیند بازاریابی تشخیص نیاز مشتری و برآورده کردن آن است، درحالی که در بخش فروش فرآیند به صورت مبادله کالا شکل می‌گیرد.
7.    فعالیت‌های بخش فروش مرتبط با افراد و اشخاص است در حالی که در بخش بازاریابی فعالیت‌ها بیشتر به رسانه‌ها و جامعه مربوط می‌شود.
8.    مفهوم بازاریابی یک دیدگاه بیرونی است درحالی که مفهوم فروش دیدگاه درون سازمانی دارد.
9.    بازاریابی تلاش می‌کند تا میزان سود را به بالاترین میزان ممکن برساند در حالی که بخش فروش تنها به دنبال حداکثر ساختن درآمد حاصل از فروش محصولات و خدمات خود است.
10.    بازاریابی به عنوان بک برنامه تجاری بلندمدت دیده می‌شود در حالی که به بخش فروش به عنوان یک برنامه تجاری کوتاه مدت نگاه می‌شود.
 تفاوت بازاریابی و فروش

چرا بازاریابی و فروش مکمل یکدیگر هستند؟

موضوع اصلی این مقاله تفاوت‌های بین دو بخش بازاریابی و فروش است. اما این دو بخش با وجود تفاوت‌های بسیاری که دارند از نظر دانش و مفهوم به یکدیگر کاملا وابسته هستند و در صورت عدم همکاری با یکدیگر، سازمان به مشکلات زیادی برخورد خواهد کرد.
امروزه نیازها، سلایق، علایق و... مشتریان با توجه به نیازهای روزانه و پیشرفت جامعه بشریت در حال تغییر هستند. به همین دلیل باید بخشی باشد تا بتواند این تغییرات و نیازها را علاوه بر شناسایی، مورد بحث و بررسی قرار دهد. اگر بخش بازاریابی در این مورد فعال نباشد، محصولات ما دیگر برای فروش و عرضه مناسب نخواهند بود و کسب و کار شکل گرفته بعد از مدتی از رده خارج می‌شود.

همکاری بخش فروش و بازاریابی

زمانی که بخش فروش و بازاریابی با یکدیگر همکاری داشته باشند، ساختار داخلی سازمان نظم بیشتری پیدا می‌کند. از طرفی؛ راندمان و بازده سازمان هم افزایش پیدا خواهد کرد، علاوه بر این موضوع می‌توان به دیگر نتایج مثبت همکاری بین دو بخش فروش و بازاریابی اشاره کرد:
•    سازمان‌هایی که بین دو بخش بازاریابی و فروش‌شان تعادل برقرار است، حدود 36 درصد مشتریان‌شان به صورت ثابت هستند.
•    شرکت‌هایی که بخش فروش و بازاریابی خوبی دارند سالانه 20 درصد به سود شرکت اضافه می‌کنند.
•    تعادل بین فروش و بازاریابی می‌تواند حدود 70 درصد روی معاملات و قرادادها تاثیرگذار باشد.

بدون بازاریابی؛ فروش ممکن نیست!

اکنون که با مفهوم بازاریابی و فروش به طور کامل آشنا شدید، متوجه خواهید شد که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر تفاوت دارند و تنها بخش مشترک‌شان همکاری با یکدیگر است. به هیچ عنوان نمی‌توان در سازمانی بدون داشتن بخش بازاریابی، بخش فروش موفقی داشته باشید. این دو کاملا جدا ناپذیر و مکمل همدیگر هستند.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26513
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید