امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

تعمیر گیربکس اتوماتیک چیست و در صورت خراب شدن چگونه تعمیر می شود؟


1401/07/27
کد خبر : 27229
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 7 نفر

خودروهایی که در سال های اخیر طراحی و تولید شده اند علاوه بر شکل شمایل متفاوت و زیبا از لحاظ فنی و کیفیت رانندگی نیز بسیار پیشرفت داشته اند.در خودروهای قدیمی از گیربکس های دستی استفاده می شد اما در سالهای اخیر خودرو ها با گیربکس های اتوماتیک ساخته و تولید می شوند.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی

 تعمیر گیربکس اتوماتیک چیست؟ یدر حال حاضر هم خودروهایی با گیربکس اتوماتیک و هم خودروهایی با گیربکس دستی در بازارها موجود هستند.در خودروهایی که گیربکس های دستی دارند وظیفه تغییر سرعت و حرکت به عهده راننده می باشد و تغییر دنده توسط پدال کلاچ انجام می شود اما در خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند خودرو به صورت اتوماتیک این تعویض دنده را انجام می دهد.جعبه دنده ها و یا همان گیربکس اتوماتیک یکی از پیچیده ترین قطعات خودرو ها هستند و مسئولین انتقال قدرت از موتور به چرخ های خودرو و در نهایت حرکت خودرو ها هستند.
در خودرو های با گیربکس دستی از زمانی که شروع به حرکت می کنیم و در طول مسیر که با سرعت های مختلف حرکت می کنیم این تغییر سرعت توسط راننده و با تعویض دنده انجام می شود و این انتقال قدرت از موتور به چرخ ها و تغییر سرعت توسط دنده انجام می شود.
در خودرو های با گیربکس اتوماتیک وظیفه تغییر سرعت و میزان دور موتور توسط خود خودرو انجام می شود و اگر خودرو با سرعت کمتر حرکت کند نیرو کمتری از طریق موتور به چرخ ها منتقل می شود و در صورت سرعت بالاتر میزان نیروی بیشتری به چرخ ها انتقال پیدا می کند.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک یکی از حساس ترین قطعات خودرو ها هستند که در صورت بروز علائم و نشانه هایی که خراب شدن گیربکس را نشان می دهد باید به آنها توجه کنید و نسبت به تعمیر آن اقدام فرمایید.
•    اگر در هنگام رانندگی متوجه زوزه کشیدن خودرو خود شدید باید برای تعمیر و سرویس خودرو خود به یک تعمیرگاه مجاز برای تعمیر و سرویس خودرو خود مراجعه کنید تا فردی متخصص گیربکس شما را تعمیر کند.
•    اگر خودروی شما در حالت پارک قرار داشته باشد و بعد از مدتی متوجه نشت روغن زیر آن باشید باید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.
•    اگر در هنگام رانندگی متوجه بوی سوختگی از خودرو خود شدید باید هر چه سریعتر برای سرویس گیربکس خود اقدام کنید.
•    اگر در هنگام رانندگی متوجه لغزش در گیربکس اتوماتیک خود شدید.
•    اگر در هنگام رانندگی و خودرو شما در یک سرعت خاصی صداهای خاصی می دهد و یا فیوز آن می سوزد به احتمال زیاد یکی از قطعات گیربکس اتوماتیک آن دچار اشکال شده است .
•    در صورت وجود مشکل در گیربکس های اتوماتیک خودرو و یا هر قسمت دیگر خودرو با  یک چراغ روشن این مسئله را به شما هشدار خواهد داد و باید به این علائم توجه فرمایید .
•    اگر خودرو شما از دنده خارج می شود و شما باید برای حل این مشکل گاز بیشتری به خودرو بدهید هم می تواند نشانگر آسیب دیدن گیربکس اتوماتیک خودرو شما باشد و باید برای تعمیر گیربکس خودرو خود اقدام کنید.

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

اگر علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم را در خودرو خود مشاهده کردید باید هر چه سریعتر یک تعمیرگاه که در زمینه تعمیر گیربکس های اتوماتیک متخصص هستند و می توانند خودرو شما را بررسی و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض کنند.تعمیر نادرست می تواند در آینده دوباره باعث خرابی گیربکس شما شود و یا تعویض نادرست می تواند هزینه بسیار زیاد و بی مورد را برای صاحبان خودرو داشته باشد.

چند نکته مهم درباره گیربکس اتوماتیک خودرو

•    سعی کنید هر چند وقت یکبار خودرو خود را برای سرویس و معاینه به یک تعمیرگاه ببرید و منتظر خراب شدن و یا بروز یک نشانه نباشید.
•    سعی کنید از روغن موتورهای مخصوص گیربکس اتوماتیک خودرو خود استفاده کنید.
•    زمانی که خودرو شما در سرازیری قرار داد از دنده خلاص استفاده نکنید.
•    قبل از اینکه خودرو شما به صورت کامل پارک شود خودرو را در حالت پارک (p) قرار ندهید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27229
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید