امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تصفیه آب استخر به چند روش انجام می شود؟


1401/07/27
کد خبر : 27991
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 17 نفر
فیلتراسیون آب استخر باید تا جای ممکن از روش های سالم و بدون مواد شیمیایی استفاده شود تا سلامتی افرادی که در آن شنا می کنند به خطر نیفتد. به همین دلیل تجهیزاتی مانند پمپ تصفیه و فیلتر شنی، با استفاده استاندارد از کلر می تواند بهترین روش برای تصفیه آب استخر باشد.

انواع روش های تصفیه آب استخر

ابتدا گفتیم روش های تصفیه آب! بله چند روش وجود دارد که می توان از آنها برای تصفیه آب استخر استفاده کرد. روش های تصفیه ایی شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده از فیلتر شنی
  • استفاده از پمپ تصفیه
  • استفاده از دستگاه های کلرزن جهت آنتی باکتریال و ضدعفونی کردن آب
  • استفاده از اسکیمر

روش های شیمیایی مانند برم، فیلتر کربنی، ازن زنی، انعقاد و لخته سازی نیز وجود دارد. استفاده از این روش معمولا استفاده نمی شود، مگر زمانی که استخر برای مدت زمان زیادی تصفیه نشده و رنگ آب و دیواره های استخر کاملا عوض شده است. البته استفاده از مقداری کات کبود و زاج نیز برای جلوگیری از رشد جلبک و جانوران، توصیه می شود.

البته دقت داشته باشید، استفاده از برم به دلیل قیمت بیشتر نسبت به کلر، زیاد استفاده می شود. اگر کسی پرداخت هزینه بیشتر برم را تقبل کنید، مزایای برم نسبت به کلر، بوی بد کمتر و عدم اذیت چشمان شناگران می باشد. اما در استخر های مدرن با درجه پاکیزگی بالا، معمولا همه ی روش ها را در پکیج تصفیه آب استخر عرضه می کنند. یعنی استفاده از تمام روش ها، در چرخه گردش آب استخر! این واقعا فوق العاده است و آب تقریبا به صورت کامل پاکیزه و آماده استفاده در استخر می شود.

در تصویر زیر نحوه تصفیه آب استخر در و عبور از تمام تجهیزات تصفیه ایی استخر مانند پمپ تصفیه و فیلتر شنی، مشخص است. در ادامه نحوه عملکرد این تجهیزات را به صورت کامل معرفی می کنیم.

مراحل تصفیه آب از پمپ، فیلتر، هیتر و کلرزن

داشتن تجهیزات و لوازم جانبی مناسب استخر، با بهداشتی کردن آب استخر و تنظیم دمای آن، علاوه بر ایجاد فضایی بسیار لذت بخش، می تواند یک وقت ورزش بسیار عالی برای شما باشد؛ یعنی یک تیر و دو نشان. تن سالم و پر کردن وقت خالی خود با شنا کردن در یک استخر مجهز، از بهترین فانتزی های زندگی اغلب افراد است. این که یک مجموعه کامل از تجهیزات تصفیه آب، چگونه و با چه نظمی آب پر از چربی، مواد آرایشی، مو و ... را به آب شفاف و زلال مانند شیشه تبدیل می کند، دقیقا موضوعی است که سعی داریم در اینجا به آن بپردازیم.

فیلتر شنی؛ از تجهیزات تصفیه ایی استخر

فیلتر شنی به عنوان بهترین وسیله تصفیه آب در استخر شناخته شده است. طرز کار فیلتر شنی بسیار ساده است؛ آب از ورودی فیلتر به آن تزریق می شود، از شن ها و سیلیس های ریز و درشت عبور کرده، سپس به خروجی منتقل می شود. در چرخه عبور آب از ذرات داخل فیلتر شنی، نا خالصی های آب گیر می کنند و آب به صورت شفاف خارج می شود.

فیلتر شنی از تجهیزات بسیار کارآمد در تصفیه و پاکسازی آب می باشد. از این دستگاه تصفیه برای پاکسازی آب استخر، آپارتمان، رستوران ها، هتل ها، مدارس و دانشگاه ها استفاده میشود. ایده ساخت این تکنولوژی ساده تصفیه آب، از تمیز و شفاف بودن آب رودخانه های ماسه ایی و یا آب های زیر زمینی در مناطق ماسه ایی برداشته شده است. اگر دقت کرده باشید، آب پس از عبور از این مناطق مانند شیشه شفاف میشود و تمام ذرات معلق، گل و لای، باکتری ها، ناخالصی ها و محلول های سنگین از آب جدا میشوند.

عملکرد فیلتر شنی در تصفیه آب استخر

پمپ تصفیه؛ از تجهیزات لازم جکوزی و استخر

تمام استخر ها باید از تکنولوژی پمپ تصفیه استفاده کنند. اهمیت نصب پمپ تصفیه استخر در 2 چیز است؛ یکی این که آب شفاف، زیبا و لذت بخش باشد، دوم اینکه چربی، میکروب، ویروس و کثیفی آب را از آن جدا کرده و آب استخر را بهداشتی کند. در نتیجه وسیله بسیار مهمی است. پمپ تصفیه در نهایت وظیفه ایی شبیه به فیلتر شنی دارد، اما به روشی متفاوت. پمپ تصفیه علاوه بر کمک به انتقال آب، با صافی و استرینر های موجود در آن، به حبس کرده مو و آشغال های موجود در آب کمک می کند. ظرفیت تصفیه آب پمپ های تصفیه بسیار متنوع است و عموما برای استخر از موارد صنعتی با ظرفیت 2400 لیتر ( 3 مترمکعب ) در شبانه روز، استفاده می شود.

معمولا پمپ تصفیه قبل از فیلتر شنی قرار دارد و بعد از حذف ذرات درشت آب، آن را به فیلتر شنی هدایت می کند. دو دستگاه پمپ تصفیه و فیلتر شنی، از اصلی ترین تجهیزات تصفیه آب جکوزی و استخر می باشند و برای کسی که می خواهد تجهیزات جکوزی یا تجهیزات استخر بخرد، قطعا باید در اولویت لیست قرار داده شوند.

اسکیمر و گریل؛ از لوازم تصفیه ایی سطح آب

چرخه آب از استخر به موتورخانه، از کف استخر انجام می شود، اما همیشه آلودگی هایی در سطح آب تجمع می یابند! این آلودگی ها و چربی ها از طریق اسکیمر یا گریل انجام می شوند. البته در هر استخر یا جکوزی، تنها یکی از این دو مدل تجهیزات استفاده می شود؛ یا اسکیمر یا گریل؛ چرا که وجود یکی از آنها عمل پاکسازی سطح آب را انجام می دهد.

اسکیمر در نزدیکی لبه استخر، تحت دریچه هایی نصب می شود و آب استخر باید تا لبه اسکیمر پر شود؛ حدود 10 تا 15 سانتی متر پایینتر از لبه استخر. هنگام شنای شناگران و ایجاد موج در سطح استخر، مقداری از آب سطح استخر، همراه با آلودگی های تجمع یافته در سطح آب، به داخل اسکیمر سرازیر شده و به چرخه تصفیه منتقل می شود. در حالتی که از گریل استفاده کنید، آب استخر تا لبه استخر باید پر شود و موج های ایجاد شده آب را با آلودگی های آن، به بیرون از استخر روانه می کنند. دور تا دور استخر، فرورفتگی وجود دارد که توسط پوشش شیاردار گریل، پوشیده شده است. در نتیجه آب از طریق این مسیر به چرخه تصفیه منتقل می شود.

همانطور که متوجه شده اید، گریل یا اسکیمر به خودی خود یک ابزار تصفیه ایی نیستند! اما تجهیزاتی در استخر و جکوزی هستند که آب آلوده ایی که به چرخه تصفیه وارد نمی شود را به این چرخه می رسانند و در کمال سادگی، بسیار کاربردی و لازم النصب می باشند.

نقش دستگاه های کلرزن در تصفیه آب استخر

کلر در صورتی که بیشتر از استاندارد آن در استخر باشد، ممکن است چشمان شناگران را اذیت و به سلامتی آنها صدمه بزند. شاید بگویید پس چه اجباری به استفاده از آن است! متاسفانه بدون کلر، آب استخر تغیر رنگ می دهد و آن شفافیتی که از آب استخر انتظار دارید، ایجاد نمی شود. اما جای نگرانی نیست؛ دستگاه های کلرزن به صورتی طراحی شده اند که با توجه به اندازه استخر و حجم آب موجود در استخر یا جکوزی، میزان استاندارد کلر را در آن تزریق می کنند. این میزان برای سلامتی شناگران هیچ عوارضی نخواهد داشت.

آیا برای تصفیه آب جکوزی به تجهیزات متفاوت نیاز است؟

تجهیزات مناسب و با کیفیت، لذت چند دقیقه ماندن در آب گرم جکوزی را چند برابر می کند. قطعا لوازم تصفیه مناسب و سیستم گرمایشی با کیفیت؛ علاوه بر بالا بردن مطلوبیت جکوزی، به سلامتی جسمانی شما نیز کمک می کند؛ یعنی به اصطلاح هم روح و هم جسم شما را نوازش خواهد کرد. البته با توجه به گردش آب از موتورخانه به داخل استخر و جکوزی و همچنین برگشت آب به چرخه تصفیه از استخر و جکوزی، تجهیزات تصفیه ایی استخر و جکوزی یکسان هستند. البته با توجه به نیاز به دمای بالاتر آب در جکوزی، در مجموعه های حرفه ایی، چرخه تصفیه آب جکوزی را نیز از تصفیه آب استخر جدا می کنند. در این حالت از پمپ تصفیه و فیلتر شنی کوچکتر و اختصاصی برای تصفیه آب جکوزی استفاده می شود. تصفیه اختصاصی آب جکوزی، کمی به هزینه های تمام شده خرید تجهیزات استخر و جکوزی، اضافه میکند، اما پیشنهاد ما استفاده از همین روش است. چرا تصفیه آب سریع تر، تمیز تر و شفاف تر انجام خواهد شد.

در استفاده از لوازم تصفیه آب استخر، به نکات زیر دقت فرمایید

  • نکته اول: در صورتی که از کلر مایع استفاده میکنید، نباید کل کلر تزریق شده به آب استخر، مایع باشد. حد استاندارد کلر مایع، باید نهایتا 15 درصد کل کلر تزریق شده به آب استخر باشد.
  • نکته دوم: حتما باید از تجهیزات سنجش PH آب استخر مانند PH متر استفاده شود؛ این عدد نمایانگر میزان اسیدی یا بازی آب استخر است که همان میزان یون های هیدروژن آب را اندازه می گیرد. 0 (تمام اسید) تا 14 (تمام بازی) بازه PH آب است که بهترین حالت برای آب استخر، حدود 7.5 است. چنانچه عدد PH بیشتر از حالت استاندارد باشد، از اسید کلریدریک، خشک یا سولفوریک استفاده می شود تا به حد استاندارد برسد.
  • نکته سوم: شوک دادن به آب استخر برای تصفیه، اشتباه است. شما با استفاده از روش های تصفیه آب فوق و استفاده از تجهیزات مناسب تصفیه آب استخر و جکوزی و همچنین چک کردن میزان کلر و PH آب، نیازی به مواد شوک دهنده نخواهید داشت.
  • نکته چهارم: آیا روش استفاده از یون ساز ها در تصفیه آب استخر مناسب است؟ پیشنهاد ما عدم استفاده از آنها است، چرا که در صورتی که به میزان درست استفاده نشود، می تواند باعث تغییر رنگ آب شود، همچنین عوارض آنها در صورت بلعیده شدن توسط شناگران، بیشتر از دیگر روش های تصفیه است.
  • نکته پنجم: پکیج های تصفیه آب، با وجود این که شامل یک پمپ و فیلتر شنی کوچک هستند، جوابگوی تصفیه آب استخر های بزرگ نیستند. از این پکیج های تنها در استخر های کوچک خانگی می توان استفاده کرد. پیشنهاد ما استفاده از سیستم های موتورخانه ایی کامل برای انجام تصفیه آب می باشد.
  • نکته ششم: هنگام گردش آب از مسیر تصفیه پمپ و فیلتر شنی، می توانید از تجهیزات ازن زنی و اشعه فرابنفش UV نیز برای میکروب کشی بهتر آب استخر استفاده کنید. البته که این تجهیزات کمیاب و گران قیمت در ایران هستند، اما همچنان استفاده از آنها بهتر از عدم استفاده می باشد.

حالا که روش های تصفیه آب استخر و جکوزی را همراه با تجهیزات مورد نیاز، مورد بررسی قرار داده ایم، احتمالا انتظار معرفی یک مرکز مناسب برای خرید تجهیزات استخر و جکوزی دارید.

مجموعه اکسین آب؛ از بزرگترین مراکز توزیع تجهیزات استخر و جکوزی

مجموعه اکسین آب

شما می توانید جهت خرید انواع تجهیزات استخر و جکوزی برای تصفیه آب یا تکمیل سیستم آبرسانی استخر، به مجموعه اکسین آب (https://oxinab.com) اعتماد کنید. اکسین آب از عرضه کنندگان لوازم استخر مانند انواع پمپ های تصفیه، انواع فیلتر شنی، انواع تجهیزات تصفیه ایی و موتورخانه ایی می باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27991
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید