امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تجهیزات پزشکی قلب و عروق: دستگاه اکو، نوار قلب و گوشی کاردیولوژی


1401/07/27
کد خبر : 28141
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 16 نفر

این تجهیزات بسیار دقیق و حساس هستند و در مواردی که بیمار دچار مشکلات قلبی شده باشد یا به منظور چکاپ های دوره ای به کار می روند. این تجهیزات بسیار متنوع و کاربردی هستند و از میان آن هادستگاه اکوکاردیوگرافی قلب، نوار قلب و گوشی کاردیولوژی سه دستگاه پر کاربرد هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.


 تجهیزات پزشکی قلب و عروق

دستگاه اکوکاردیوگرافی:

دستگاه اکوکاردیوگرافی در واقع سونوگرافی قلب است که با استفاده از یک پروب مخصوص، امواج فراصوت را به سمت قلب هدایت نموده و امواج بازگشتی را دریافت می کند. این امواج بازگشتی، در پروسسور داخلی دستگاه اکو مورد پردازش قرار می گیرند و عملکرد قلب و بافت آن را نشان می دهند. این دستگاه به صورت تخصصی در بخش قلب و عروق مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این روش و تصاویر حاصل از آن، مشکلاتی نظیر لخته خون در قلب، مایع موجود در کیسه های اطراف قلب و مشکلات آئورت آشکار می شوند. کاربرد دیگر اکوی قلب بررسی میزان سلامت ماهیچه های قلب پس از سکته قلبی است. در صورتی که در آزمایشات و بررسی های اولیه قلب مشکلات مشاهده شود، پزشک متخصص به منظور بررسی های دقیق تر، اکوی قلب را انجام می دهد. کاربردهای دیگر این روش عبارتند از:
1.    بررسی عروق قلب
2.    مشاهده نحوه پمپاژ خون در قلب
3.    بررسی عملکرد دریچه های قلب
4.    تشخیص علات درد قفسه سینه
 


تجهیزات پزشکی قلب و عروق

دستگاه نوار قلب:

در قلب سیستم الکتریکی وجود دارد که باعث انقباض و انبساط قلب شده و خون را به تمام بدن هدایت می کند. بررسی این سیستم بر عهده دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف است که به آن ECG (Electrocardiography) نیز گفته می شود. این دستگاه مشکلات قلب را مورد بررسی قرار داده، سیگنال های الکتریکی قلب را نشان داده و نحوه انتشار آن ها را در نواحی مختلف بدن اندازه می گیرد. این دستگاه از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1.    صفحه نمایش LCD که نتایج حاصل را با وضوح بالا نشان می دهد.
2.    باتری برای تامین انرژی دستگاه در مواردی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد، یا در مواردی که دستگاه پرتابل است و در آمبولانس استفاده می شود.
3.    اتصالات دستگاه شمال کابل برق و کابل اتصال لیدها: بسته به نوع دستگاه، تعداد لیدها می تواند 3، 6 یا 12 عدد باشد که اکثر دستگاه های موجود در بازار تجهیزات پزشکی دارای 12 لید هستند. دستگاه نوار قلب 10 الکترود نیز دارد که 6 عدد از آن ها به نواحی مختلف قفسه سینه و 4 عدد به دست ها و پاها متصل می شوند.
4.    پرینتر دستگاه که اطلاعات ثبت شده بیمار را بر روی یک کاغذ مخصوص پرینت می نماید.
دستگاه نوار قلب در مدل های مختلف تک کانال، 2 کانال، 6 کانال و 12 کانال ساخته می شود. در دستگاه تک کانال، تغییرات عملکرد قلب، پاسخ بدن بیمار به داروی خاص و ناهنجاری های قلب مورد بررسی قرار می کرد. اما در دستگاه های چند کانال، علاوه بر موارد فوق، فعالیت دو یا چند لید به صورت هم زمان نمایش داده می شود. به این طریق، نمودارها و شکل موج های نشان داده شده بهتر تفسیر می شوند و پزشک متخصص قلب راحت تر بیماری و مشکل قلب را تشخیص می دهد. مدل های جدیدتر دستگاه الکتروکاردیوگراف امکان اتصال به کامپیوتر دارند و ممکن است دارای صفحه نمایش و پرینتر نباشند.


 
تجهیزات پزشکی قلب و عروق

گوشی کاردیولوژی:

گوشی کاردیولوژی وسیله ای است که توسط پزشک متخصص یا پرستار برای شنیدن صداهای قلب مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1.    قسمتی که بر روی بدن بیمار قرار می گیرد. این بخش دارای دو قسمت بل و دیافراگم است. بل که قسمت کوچک تر است برای شنیدن صداهای دارای فرکانس پایین استفاده می شود. اما دیافراگم بزرگ تر است و برای شنیدن صداهایی با فرکانس بالا به کار می رود. بل در صورتی استفاده می شود که صداهای قلب بم باشند.
2.    قسمتی که در گوش پزشک قرار می گیرد و صداها را به گوش می رساند.
3.    لوله ای که دو بخش فوق را به هم متصل می کند.
ارتعاشات قلب در بل یا دیافراگم تبدیل به ارتعاشات صوتی می شوند و پس از تشدید شدن، از طریق لوله وارد گوشی می شوند. در مواردی که بیمار سالم است و صرفا عملکرد قلب وی چک می شود، در 4 نقطه به صداهای قلب گوش داده می شود. این صداها مربوط به دریچه های قلب هستند. صداهای شنیده شدن توسط گوشی کاردیولوژی در دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
-    صداهای طبیعی: این صداها مربوط به بسته شدن دریچه های قلب هستند و بین آن ها نباید صدای دیگری شنیده شود.
-    صداهای غیر طبیعی: این صداها که به آن ها سوفل هم گفته می شود ارتعاشاتی هستند که در اثر عبور جریان غیر طبیعی خون از دریچه سالم و یا عبور جریان طبیعی خون از دریچه غیر طبیعی ایجاد می شوند. این صداها نشان می دهند که بیماری وجود دارد.
گوشی کاردیولوژی باید کیفیت صدای خیلی خوبی داشته باشد و صداهایی با فرکانس های مختلف را به گوش برساند. هم چنین باید جنس بسیار خوبی داشته باشد و سر آن از فولاد ضد زنگ و سایر قسمت های آن از جنس سیلیکون باشد. معمولا قسمتی که داخل گوش قرار می گیرد قابل تعویض است و در اندازه های مختلف ارائه می شود که باید متناسب با گوش پزشک تعویض شوند. علاوه بر این، این دستگاه باید بتواند نویز را کاهش دهد.


تجهیزات پزشکی قلب و عروق


 
تجهیزات مورد استفاده در بخش قلب و عروق بسیار حساس هستند و باید دقت بالا در اندازه گیری فاکتورهای مختلف داشته باشند. هم چنین لازم است مدل و برند آن ها مناسب بوده و کارایی لازم را برای پزشک متخصص قلب داشته باشد. بنابراین در خرید این تجهیزات، داشتن اطلاعات کافی در زمینه دستگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت تجهیز سلامت نیکان با داشتن تیم با تجربه مهندس، پزشک و مهندسی پزشکی، بهترین و کامل ترین اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می دهند و با توجه به نیاز، مناسب ترین دستگاه را ارائه می دهند.
 



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28141
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید