امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تب و تاب قیمت در بازار میلگرد و آهن | چه سرنوشتی در انتظار بازار آهن است؟


1401/07/27
کد خبر : 28047
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

بازار آهن بی‌ثبات در مقابل آهن

اگر با بازار آهن سروکار داشته باشید، می‌دانید که ثبات قیمت‌ها در این بازار انتظار زیادی است. برای مثال در صورتی که بخواهید فرآورده پرکاربردی مانند میلگرد را برای پروژه‌های گوناگون خریداری کنید، در هر خریدهای مشابه باید بهای متفاوتی را بابت سفارشتان بسپارید.
 
این شرایط در زمانی پیش می‌‌آید که قیمت انواع آهن‌آلات از تیرآهن تا میلگرد در این مطلب قصد داریم به عوامل تاثیرگذار در وضعیت بازار آهن بپردازیم و بگوییم که چگونه می‌توان فرآورده‌های فولادی را با قیمت درب کارخانه خرید.

عوامل موثر در تغییر قیمت‌های بازار آهن

به هر سمت بازار آهن که نگاه کنید، عاملی را می‌بینید که روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. برخی از این عوامل به داخل کشور مربوط می‌شوند و با مدیریت درست قابل پیشگیری هستند. اما برخی از این عوامل ریشه در خارج مرزها دارند و به نوعی در بازار آهن داخل کشور نقش دارند. البته مشتریانی که چنین عواملی را به درستی می‌شناسند، تا حدودی می‌توانند تغییرات بازار آهن را پیشبینی کنند. به همین دلیل شما هم باید با شناخت دلایل نوسانات قیمت‌ها خریدتان را با دقت بیشتری انجام دهید.

واسطه‌ها و توزیع کنندگان با رویای سودهای بزرگ

بدون شک اولین و بزرگترین عاملی که روی قیمت‌های بازار آهن تاثیر می‌گذارند، واسطه‌ها و توزیع کنندگان هستند که می‌خواهند از این بازار بیشترین سودآوری را داشته باشند. این واسطه ‌ها میلگرد یا سایر فرآورده‌های فولادی را از درب کارخانه خریداری کرده و با قیمت دلخواه خود در بازار به فروش می‌رسانند.
 چنین قیمت‌گذاری غیرمنطقی که هیچ نهادی روی آن نظارت ندارد، بستری ایده‌آل برای ایجاد حباب قیمت خواهد بود. در نهایت مشتری باید با قیمت بیشتری خریدش را انجام دهد و بهای گزافی را بابت این سودآوری برخی واسطه‌های بپردازد.

نوسانات بازار ارزها

از واسطه‌ها و حباب قیمتی که گذر کنیم، به یکی از بزرگ‌ترین عواملی می‌رسیم که تقریبا در وضعیت تمامی اصناف و بازارهای کشور نقش دارد. این بازار که ارزهای خارجی هستند، هر تغییری که در قیمت داشته باشند، بازار آهن نیز در بازه زمانی کوتاهی تغییر نشان می‌دهد.
 این تغییرات قیمت آهن که به خاطر بازار ارزها رخ می‌دهد، از درب کارخانه دیده می‌شود. ناگفته نماند که هنگام نوسانات بازار ارز برخی توزیع کنندگان جلوی فروش فرآورده‌های فولادی را می‌گیرند که به تنهایی عامل بزرگی برای افزایش قیمت خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید در بازار آهن را دارید، به وضعیت ارز توجه کنید.

کاهش تولید کارخانه‌های فولاد

گاهی مواقع چرخ صنایع فولادی کشور به دلایل مختلف مانند کاهش منابع انرژی، کمبود مواد اولیه، آلودگی هوا و دیگر موارد این چنینی از حرکت می‌ایستد. زمانی که کارخانه‌ها در ظرفیت نرمال خود کار نکنند، بازار تشنه خواهد شد. این عطش و کمبود فرآورده‌های فولادی به دلیل ثابت ماندن تقاضا افزایش یافته و بدیهی است که قیمت‌ها افزایش پیدا کنند. همچنین تا وقتی که میزان تولید بیشتر نشود و به حد طبیعی نرسد، کاهش قیمتی در بازار آهن دیده نخواهد شد.


 بازار میلگرد و آهن

افزایش صادرات

صنایع فولادی کشور با تولید محصولات با کیفیت توانسته‌اند که به بازارهای جهانی راه پیدا کنند. با اینکه صادرات فرآورده‌های فولادی مزایای زیادی مانند افزایش درآمد ارزی به همراه دارد، اما ممکن است که در بازار آهن داخل کشور مشکلاتی به وجود بیاورد. زمانی که کارخانه‌ها درصد زیادی از محصولاتشان را برای صادرات در نظر می‌گیرند، دیگر نمی‌توانند که بازار آهن کشو را به خوبی تامین کنند. به همین دلیل عرضه به بازار محدود شده و قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

هزینه‌های حمل و نقل به حساب مشتری

در حال حاضر کارخانه‌های فولادی کشور در استان‎هایی مانند آذربایجان شرقی، اصفهان، اهواز، گیلان، تهران و... فعالیت می‌کنند. این کارخانه براساس موقعیتی که دارند، از روش‌های گوناگونی برای حمل و نقل تولیدات خود کمک می‌گیرند. به همین دلیل خرید از هر کارخانه‌ای بهای متفاوتی برای حمل روی قیمت فرآورده‌ها می‌گذارد. همچنین توزیع کنندگان بابت حمل آهن هزینه جداگانه‌ای از مشتری دریافت می‌کنند. البته که با افزایش هزینه‌ حمل قیمت فرآورده‌ها در بازار بیشتر می‌شود. در نهایت هم مشتری باید تمامی این هزینه‌های سرسام‌آور حمل و نقل را بپردازد.

افراد سودجو و محتکر

در شرایطی که بازار ارز در آرامش به سر می‌برد و چرخ کارخانه‌های فولاد به خوبی می‌چرخند، ناگهان قیمت برخی فرآورده‌های فولادی در بازار آهن افزایش پیدا می‌کنند. برای مثال قیمت میلگرد در بازار  تغییری نکرده‌ است، اما مشتری هنگام استعلام قیمت با ارقام عجیبی مواجه خواهد شد.  
در چنین شرایطی تنها یک عامل نقش دارد که آن هم احتکار توسط برخی افراد سودجو است. این افراد معمولا تمامی موجودی چنین فرآورده‌هایی را خریداری کرده و در انبارها نگاه می‌دارند. با جلوگیری از عرضه نیز قیمت‌ها بیشتر شده و فقط مشتری متضرر می‌شود.

چگونه می‌توان میلگردها را با قیمت درب کارخانه خرید؟

اگر بخواهیم که از دست افراد سودجو و محتکر بازار در امان بمانیم، راهی به جز خرید مستقیم از درب کارخانه‌های فولادی نخواهیم داشت. به همین دلیل نیز درصد زیادی مشتریان می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان فرآورده‌های گوناگون را از درب کارخانه خریداری کرد.


 بازار میلگرد و آهن


 به طور کلی برای انجام این کار دو روش وجود دارد که یکی از آن‌ها ثبت سفارش در کارخانه است. برای استفاده از این روش باید سفارش با حجم نسبتا بالایی داشته باشید. در روش دوم نیز می‌توان از پلتفرم‌های آنلاین کمک گرفت که خرید را به صورت مستقیم از کارخانه انجام داده و با حاشیه سود کمی به دست مصرف کننده می‌رسانند.

چه سرنوشتی در انتظار بازار آهن است؟

اگر شما هم سوالاتی مثل آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد را در ذهن دارید، مسیر نسبتا سختی را پیش‌رو خواهید داشت. در حالت کلی به دلیل تنوع بالای عوامل تاثیرگذار روی قیمت فرآورده‌های فولادی، پیش‌بینی را اندکی سخت‌تر می‌کند. اما با استفاده از نمودارهای دقیق قیمتی و کنترل روی قیمت روز آهن می‌توان اندکی وضعیت بازار را زیر نظر داشت.
شاید در نگاه اول دسترسی به قیمت روز فرآورده‌ها فولادی و مشاهده قیمت‌ها اندکی سخت به نظر برسد. ولی با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین چنین چالش‌هایی به طور کامل از بین می‌رود. با این پلتفرم‌ها می‌توان با چند کلیک به قیمت روز آهن و نمودارها رسید و وضعیت بازار را رصد کرد.


 بازار میلگرد و آهن

تهران آهن، پلتفرمی همه‌چیز تمام

سایت تهران آهن با ارائه دقیق‌ترین نمودارها و قیمت روز آهن به شما کمک می‌کند که همیشه این بازار پرتلاطم را بررسی کنید. در این سایت می‌توانید قیمت انواع فرآوره‌های فولادی را ببینید. همچنین با تهران آهن حتی امکان خرید از درب کارخانه را خواهید داشت.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28047
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید