امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تاثیر سرامیک بر روی زیبایی نما


1401/07/27
کد خبر : 27946
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

معمار پروفسور توماس هرتزوگ قبلاً در دهه 80 ایده ای برای نمای مدرن داشت زمانی که او شروع به تحقیق در نمای سرامیکی کرد شکل مدرن نمای سرامیکی، یک سیستم نمای آجری تهویه شده که به یک ساختار آلومینیومی متصل است بود.
علاوه بر این، نمای سرامیکی تمام مزایای مورد انتظار از یک مصالح ساختمانی پایدار را دارد و ساخته شده از مواد خام طبیعی خاک رس، عاری از فلزات سنگین و سایر افزودنی های مضر است.
امروزه بسیاری از معماران برای ایجاد زیبایی بصری ساختمان ها از سرامیک برای نما استفاده می کنند.
در ادامه مطلب با نمای ساختمان ، سرامیک نمای بیرونی و نمای سرامیک ساختمان بیشتر آشنا می شوید.


 نمای سرامیکی

سرامیک نمای بیرونی

سرامیک نمای بیرونی از جدیدترین گزینه ها برای زیباسازی نمای ساختمان می باشد که از نظر طرح و رنگ بندی دارای تنوع بالایی بوده و قیمت ارزان تری نسبت به سنگ دارند. این سرامیک ها با آنچه در کفپوش و دیوار سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه ها استفاده میشود کاملا متفاوت بوده و جذب نم و رطوبت در آنها کمتر از 5/0 درصد می باشد. در ادامه انواع سرامیک های نمای بیرونی و قیمت و ماندگاری و سایر ویژگی های آنها را بررسی خواهیم نمود.

انواع سرامیک نمای بیرونی

تفاوت در سرامیک های موجود در بازار بسیار زیاد بوده و با توجه به شرایط محیطی و نوع ساختمان و معماری آن می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. در یک دسته بندی کلی می توان آنها را از نظر طرح به صورت زیر دسته بندی کرد:

سرامیک طرح دار نما

در سالهای اخیر صنعت تولید مصالح ساختمانی با تغییر و تحول زیادی مواجه شده است و در حال حاضر انواع سرامیک با طرح های متنوع عرضه میشوند. این سرامیک ها دارای طرح های مختلف بوده و با توجه به سبک معماری ساختمان می توان از آنها استفاده نمود. با توجه به اینکه برخی از این سرامیک ها طرح های شلوغی دارند، به همین دلیل بهتر است تنها در بخشی از نما از آنها استفاده شود. به عنوان مثال می توان ترکیبی از سرامیک های ساده و طرح دار را با هم روی نمای بیرونی ساختمان اجرا کرد.

سرامیک طرح تراورتن

یکی از پرکاربردترین انواع نمای ساختمان، سنگ های تراورتن می باشند که برای کفپوش نیز استفاده میشوند. سرامیک های نما با طرح تراورتن می توانند به دلیل قیمت ارزان تر جایگزین مناسبی برای این سنگ ها به شمار روند.

سرامیک نما بیرونی با طرح سنگ

در میان طرح های بسیار متنوعی که برای این سرامیک ها ارائه شده است، بیشترین گرایش به سمت طرح های سنگ می باشد. چون نمای سنگ با فرهنگ ایران سازگاری بیشتری داشته و در معماری مدرن نیز کاربرد زیادی پیدا کرده اند. این سرامیک ها در طرح های سنگ مرمر، گرانیت و آنتیک تولید میشوند و از نظر رنگ بندی نیز تنوع بالایی در آنها وجود دارد.

نمای ساختمان

نمای ساختمان از مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در فرآیند زیباسازی بنا می باشد که با توجه به سبک مورد نظر، از مصالح متفاوتی در آنها استفاده میشود. از رایج ترین مصالح به کار رفته برای اجرای نما می توان به سنگ مرمر، شیشه ، تراورتن و همچنین سرامیک اشاره نمود. تجهیزنما در ادامه انواع سبک های نمای ساختمان را معرفی و ویژگی های رایج ترین مدل های مورد استفاده برای فرهنگ ایرانی را ارائه خواهد داد.

انواع سبک نمای ساختمان

 سبک های به کار رفته برای نمای ساختمان ها در کشورهای مختلف بر اساس فرهنگ آنها تغییر می کند. به طوریکه می توان گفت شکل ظاهری ساختمان در هر نقطه از دنیا نوعی شناسنامه و سند هویت و فرهنگ به شمار می رود. در ایران نیز سبک های مختلفی برای زیباتر شدن جلوه ظاهری ساختمان استفاده میشود که برخی ریشه در اصالت و فرهنگ کشورمان دارد و برخی از سایر نقاط دنیا الهام گرفته شده اند. از پرکاربردترین سبک های نمای ساختمان در ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود:


نمای سرامیکی

نمای کلاسیک ساختمان

 این شیوه اجرای نما اصالت و شکوه خاصی را نمایان کرده و ساختمان ها را بیشتر شبیه به قصر و کاخ های قدیمی می کند. استفاده از سنگ های مرمر سفید و تراورتن و گرانیت برای اجرای ستون های کوتاه یا سرستون ها و گلویی های تزئینی و قوس هایی که در بخش های مختلف با نقش های ظریف ایجاد شده اند، در نهایت نتیجه ای فوق العاده را به همراه دارند. از بهترین و پرطرفدارترین سبک های کلاسیک می توان به نمای رومی اشاره کرد.
نمای رومی که بیشتر با سنگ مرمر و تراورتن اجرا می شود، شباهت زیادی به آثار به جای مانده از تخت جمشید داشته و شکوه و جلوه ای خاص دارد. به طوریکه این نما احساس تجملات و مرفه بودن را در ذهن ببیننده القا می کند.

نمای مدرن ساختمان

 از دیگر سبک های بسیار پرطرفدار برای نمای ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری می توان به نمای مدرن اشاره نمود. با توجه به اینکه نمایان کردن جلوه مدرن ساختمان در این سبک اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل بیشتر از مصالح ساختمانی از قبیل شیشه و کامپوزیت و آلومینیوم و موارد مشابه در آنها استفاده میشود. نمای کرتین وال یکی از نمونه های بسیار پرکاربرد در این زمینه می باشد که مدرن بودن و در عین حال زیبایی را با هم تلفیق نموده است.
در نمای مدرن به ندرت از سنگ استفاده شده و به همین دلیل وزن تحمیلی به بنا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. علاوه براین، تایل و صفحات به کار رفته در آنها وزن سبکی داشته و در صورت سقوط خسارت کمتری نسبت به نماهای کلاسیک و سنگی به همراه دارند.


 نمای سرامیکی

اجرای نمایان نما

 نوع دیگری از نمای سرامیکی به صورت نمایان اجرا میشوند و اتصالات روی سرامیک قابل مشاهده است. سیستم فاوتون، سیستم ماسا، کلیپس چهار طرفه و سیستم ترک از جمله گزینه های مورد استفاده برای این منظور می باشند.
علاوه براین دسته بندی، با توجه به نوع سرامیک و طرح آنها نیز می توان این نماها را دسته بندی کرد. به عنوان مثال، در برخی از نماها از سرامیک های طرح سنگ مرمر، گرانیت و آنتیک استفاده میشوند. علاوه براین، در برخی دیگر از سرامیک های طرح تراورتن استفاده شده که شباهت بسیار زیادی به سنگ داشته و برای نماهای مدرن و کلاسیک در رنگ بندی های مختلف ارائه میشوند. لازم به ذکر است، سرامیک مورد استفاده برای این نماها پرسلان بوده و در دو نوع سخت خمیر و نرم خمیر تولید شده و بر همین اساس نیز سطح مقاومتشان متفاوت است.

در زمینه تجهیز نما با تولید گروه‌های مختلف محصول کوشیده‌ایم که شاخص های مهم فروش را (مانند قیمت، تنوع محصول و گستردگی مناطق فروش) ، با اصل مهم کیفیت تولید، ادغام کنیم تا رضایت مصرف‌کنندگان بازار نمای ایران را فراهم آوریم. در طول فعالیت خود، سرمایه عظیممان یعنی  رضایت مشتریان از محصولات و خدماتمان را به پشتوانه تلاش و جدیت مدیران و همه اعضای خود و با به کارگیری مهندسان و تکنیسین‌های مجرب و کارآزموده و بهره‌مندی از دانش روز در عرصه تولید به دست آورده‌ایم و با توکل به خدا و تلاش روز‌افزون می‌کوشیم تا گام‌های بلندی را برای توسعه تولید در ایران عزیز بپیمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27946
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید