امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

تابلو برق؛ ناجی در زمان قطع برق


1401/07/27
کد خبر : 26618
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

با افزایش اهمیت استفاده درست و نگهداری از تجهیزات برقی و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از اتصالات کوتاه و افزایش ولتاژ نیاز به قرار دادن تابلو برق به وفور حس می شود. در پروژه‌های مختلف با توجه به نوع تجهیزات برقی از تابلو برق استفاده می شود. تابلوها می توانند انواع تجهیزات را در خود جای داده و به صورت منظم نگهداری کنند. در صورتی که از تابلو برق استفاده نشود تمام تجهیزات به صورت نامنظم هستند. از آسیب‌های محیطی مانند رطوبت و باران و اتصالات کوتاه و تماس با دست محافظت نشده و باعث بروز حوادث غیر مترقبه خواهند شد.
تابلو برق وظیفه‌ی نگهداری و حفاظت از تجهیزات و متعلقات برقی را بر عهده دارد. تابلو برق‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف با جنس‌های مختلف تهیه و تولید می شوند. با توجه به بزرگی ساختمان و نوع تجهیزات و شرایط محیطی قابل انتخاب هستند.
با توجه به اینکه اخیرا مشکلاتی مانند قطعی مکرر برق و افزایش حرارت و گرمای محیط به وجود آمده است، نقش تابلو برق بیش از پیش موثر واقع می شود. لذا با وجود تابلو برق در ساختمان با افزایش و کاهش ولتاژ برق آسیبی به تجهیزات و مدار برق وارد نشده و تجهیزات تحت حفاظت فنی و فیزیکی قرار می گیرند. لذا عوامل محیطی مانند افزایش حرارت و گرما بر آن ها تاثیری نخواهد داشت.

انواع تابلو برق

تابلو برق انواع مختلفی دارند و با توجه به معیارهای زیر به دسته‌های مختلف تقسیم می شوند:
ابعاد:
ابعاد تابلوهای برق معیاری مناسب برای انتخاب تابلو برق است. برخی از تابلو برق‌ها تجهیزات کمی را در خود جای می دهند و دارای ابعاد کوچک هستند و به صورت دیواری نصب می‌شوند. برخی دیگر دارای ابعاد بزرگتر بوده و به صورت کشویی و ایستاده قرار می گیرند. به همین دلیل می توانید با توجه به نیاز بهترین مدل را انتخاب و تهیه نمایید.
جنس بدنه:
جنس بدنه یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که تابلو های برق را به انواع مختلف تقسیم می کنند. برخی از تابلو ها از جنس فولاد گالوانیزه ضد رطوبت هستند و برخی از پلاستیک مقاوم و برخی از جنس فلز. با توجه به نیاز و شرایط محیطی قابل انتخاب هستند.
نوع تجهیزات:
تابلو‌های برق انواع مختلفی دارند و تجهیزات مختلف برقی در آن‌ها قرار می گیرند. از نظر نوع تجهیزات به دسته های مختلف تقسیم می شوند.
نوع ساختار:
 تابلو‌ها از ساختار های مختلفی برخوردار هستند که می توان به Metal Enclosed و  Metal Clad اشاره نمود.
نحوه نصب:
نحوه نصب تابلو‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. برخی به صورت ایستاده نصب می شوند و برخی به صورت دیواری و برخی به صورت رک و برخی به صورت کشویی هستند. مناسب ترین مدل برای شما مدلی است که پاسخگوی نیازهای شما بوده و در شرایط محیطی شما عملکرد و نحوه نصب مناسبی داشته باشد.
نحوه دسترسی:
نحوه دسترسی معیار مهمی برای تقسیم بندی تابلوها هستند. برخی دارای دسترسی از پشت و برخی دارای دسترسی از جلو هستند که با توجه به نیاز و رفع نقص و توسعه در آینده می توانید مناسب ترین مدل را انتخاب کنید.
از نظر سطح ولتاژ:
 تابلوها بر اساس سطح ولتاژ به فشار متوسط ثابت، فشار متوسط کشویی، فشار ضعیف ایستاده، فشار ضعیف کشویی و فشار قوی ایستاده و فشار قوی کشویی تقسیم می شود.
محل نصب:
 تابلوهای برق از نظر محل نصب به دون نوع داخلی indoor و فضای باز outdoor تقسیم می شوند. تابلو برق های فضای داخلی مخصوص استفاده در محیط های سر بسته هستند. اما تابلو برق های فضای باز مناسب استفاده در فضای بدون سقف و باز بوده و در مقابل شرایط محیطی کاملا ایمن و مقاوم است.قبل از خرید تابلو برق می توانید محل نصب را به دقت مورد بررسی قرار داده و با توجه به آن مناسب ترین مدل تابلو را انتخاب نمایید.
 

نحوه انتخاب با کیفیت‌ترین تابلو برق

انتخاب با کیفیت ترین تابلو برق از اهمیت به سزایی برخوردار است. با توجه به گستردگی تنوع تابلو های برق در بازار انتخاب تابلو برق که دارای جنس بدنه با کیفیت باشد کمی دشوار به نظر می رسد. راهکارهای مناسبی برای انتخاب تابلو برق با کیفیت وجود دارد. یکی از بهترین راه ها توجه به مواد تشکیل دهنده جنس بدنه است. این مواد ممکن است از پلی کربنات، پلاستیک، کامپوزیت و فولاد گالوانیزه است. هر یک از این مواد دارای ویژگی های زیر هستند:
-    پلی کربنات: از ترکیب پلی کربنات و رزین و ترموپلاست و الیاف تشکیل شده است. این تابلو در مقابل نور خورشید مقاومت کمی دارد و می شکند و در مقابل آتش سوزی مقاوم نیستند. به همین دلیل در محیط داخلی کاربرد دارند.
-    پلاستیک: این جنس کاملا مقاوم است و برای محیط های داخلی قابل استفاده می باشد.
-    کامپوزیت: این جنس بسیار با کیفیت و با دوام استو در مقابل بسیاری شرایط محیطی مانند زنگ زدگیف رطوبت، خوردگی، آتش سوزی و ذوب کاملا مقاوم است. از الیاف شیشه و رزین ترموست تشکیل شده است.  در محیط های مختلف قابل استفاده می باشد.
-    فلزی گالوانیزه: برخی از تابلو ها از جنس فلز گالوانیزه به همراه رنگ الکترواستاتیک هستند. به همین دلیل در فضای باز استفاده می شوند. مهم ترین عیب آن وجود خطر برق گرفتگی است.
بدنه های با کیفیت دارای ویژگی های ذکر شده هستند و در حین کار دچار خرابی و فرسودگی و نقص نمی شوند. یکی دیگر از عوامل حائز اهمیت، کیفیت اجزاء تابلو برق می باشد. پس از اینکه تابلو برق از نظر جنس انتخاب شد باید از فروشگاه های معتبر خریداری شود تا اجزاء آن از کیفیت مطلوب برخوردار باشند و دچار نقص و خرابی حین کار نشوند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26618
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید