امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

بیمه شخص ثالث


1401/07/27
کد خبر : 26715
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

بدون شک یکی از دلایل اصلی سهم بالای بیمه شخص ثالث در بازار ایران، اجباری بودن این بیمه است. به‌صورتی‌که اگر وسیله نقلیه‌ای تحت این پوشش نباشد، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد که به آن خواهیم پرداخت. اما به‌راستی بیمه شخص ثالث چه مواردی را پوشش می‌دهد و علت نامگذاری این بیمه چیست. در پوشش بیمه شخص ثالث، شخص اول مالک وسیله نقلیه یا بیمه‌گذار، شخص ثانی شرکت بیمه یا بیمه‌گر و شخص ثالث فرد زیان‌دیده غیر از راننده مقصر در حادثه هستند. برای مثال در یک حادثه رانندگی هزینه درمان، فوت و خسارت وارد شده به اموال تمامی افراد زیان‌دیده، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. راننده مقصر نیز تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی راننده که به تازگی جزئی از بیمه شخص ثالث شده است قرار می‌گیرد. با این تفاوت که بیمه حوادث انفرادی راننده تنها خسارت های جانی را پوشش می‌دهد و در برابر خسارات مالی مسئولیتی ندارد. بیمه شخص ثالث را تمامی بهترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث ارائه می‌دهند و شرایط مالی آن‌ها کمابیش یکسان است. تفاوت در کیفیت ارائه خدمات مربوط به این بیمه است که می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان رضایت بیمه‌گذار داشته باشد.

بیمه شخص ثالث چیست؟

هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی به عهده بیمه شخص ثالث است. بر اساس قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است و نداشتن این بیمه عواقب جبران ناپذیری برای دارندگان وسائل نقلیه به همراه خواهد داشت.
در قرارداد بیمه شخص ثالث:
ش    شخص اول صاحب بیمه‌نامه و مالک خودرو است که به آن شخص بیمه‌گذار گفته می‌‌شود.
•    شخص دوم یا ثانی شرکت ارائه‌دهنده‌ بیمه شخص ثالث است که بیمه‌گر خوانده می‌‌شود.
•    شخص سوم یا ثالث تمام افرادی هستند که در حوادث مرتبط با خودرو، زیان جانی یا مالی دیده باشند.
البته در تعریف این بیمه راننده‌ مقصر حادثه، شخص ثالث محسوب نمی‌شود و برای جبران خسارت‌های جانی راننده مقصر، بیمه حوادث راننده به همراه بیمه‌نامه شخص ثالث ارائه می‌شود.
لازم به ذکر است که بیمه حوادث انفرادی راننده فقط خسارت‌های جانی وارد شده به راننده را جبران می‌کند و در برابر خسارت‌های مالی هیچگونه پوششی ارائه نمی‌دهد.
چه مواردی تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد؟
پوشش‌‌‌‌های بیمه شخص ثالث به دو دسته پوشش مالی و جانی تقسیم‌‌‌‌‌ می‌شود که پوشش جانی این بیمه شامل غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌‌‌‌های درمانی افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی است و در پوشش مالی آن خسارت‌‌‌‌های مالی وارد شده به خودرو یا اموال افراد زیان دیده (به جز راننده مقصر) جبران‌‌‌‌‌ می‌شود.

1. جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه ثالث

یکی از عوامل تاثیرگذار بر نرخ حق‌بیمه ثالث، جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه است؛ به این شکل که در صورت عدم تمدید به موقع بیمه‌نامه ، حق بیمه شخص ثالث افزایش خواهد یافت.
جریمه دیرکرد به صورت روزانه محاسبه‌‌‌‌‌ می‌شود و مبلغ آن به نوع خودرو (تعداد سیلندر آن) بستگی دارد.
حداکثر میزان جریمه دیرکرد برای یک خودرو، معادل مبلغ جریمه دیرکرد 365 روز است؛ یعنی اگر خودرویی چند سال هم بیمه‌نامه نداشته باشد فقط جریمه دیرکرد یک‌سال به حق ‌بیمه او اضافه خواهد شد.

2. کاربری خودرو

نوع کاربری خودرو یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر میزان ریسک خودرو و در نهایت قیمت حق‌بیمه ثالث است. مثلا خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌ها، نسبت به خودروهای شخصی در معرض خطرات و حوادث رانندگی بیشتری هستند و باید حق بیمه شخص‌ثالث بیشتری را پرداخت کنند. کاربری‌‌هایی که باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث می‌شوند شامل:
•    کاربری صنعتی
•    آمبولانس
•    آتش‌نشانی
•    تاکسی درون شهری و برون شهری
•    بارکش و …

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث

ورود و گسترش استفاده از اینترنت به صنعت بیمه و الکترونیکی شدن آن، باعث ایجاد تحولات گسترده و همچنین بهبود کیفیت ارائه خدمات در این صنعت شده است.
خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث نسبت به خرید حضوری آن مزایای مختلفی دارد از جمله: امکان مقایسه کامل و دقیق اطلاعات شرکت‌‌‌‌های بیمه قبل از خرید، قدرت انتخاب بالا در میان بیمه‌‌‌‌های مختلف، سرعت در مراحل خرید بیمه، صرفه جویی در زمان و هزینه، امکان دریافت مشاوره تخصصی در تمام مراحل خرید بیمه و ...
در مجموع‌‌‌‌‌ می‌توان گفت که بیمه تام خرید اینترنتی انواع بیمه از جمله بیمه شخص ثالث، تجربه خریدی ساده، مطمئن و آگاهانه را برای شما به همراه خواهد داشت.

نحوه خرید بیمه شخص ثالث از بیمه تام

•    مشخصات خودروی خود را در فیلدهای مشخص شده وارد ‌کنید. مشخصاتی مثل: نوع خودرو، مدل خودرو، سال ساخت خودرو، سابقه تخفیف عدم خسارت، تاریخ سررسید بیمه‌نامه قبلی و...
•    در مرحله بعد‌‌‌‌‌ می‌توانید نرخ و شرایط بیمه شخص ثالث خودروی خود را در برترین شرکت‌‌‌‌های بیمه کشور مشاهده و با هم مقایسه کنید و بر اساس نیازها و اولویت‌‌‌‌های خود یکی از بیمه‌‌‌ها را انتخاب کنید.
پس از تأیید اطلاعات در مرحله بعد باید اطلاعات شخصی مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس و ... را وارد کنید و سپس عکس پشت و روی کارت خودرو و بیمه‌نامه قبلی خود را ارسال کنید.
•    در مرحله نهایی‌‌‌‌‌ می‌توانید نحوه پرداخت حق بیمه (پرداخت آنلاین یا پرداخت در محل) را انتخاب کرده و هزینه بیمه‌نامه خود را به یکی از این دو روش پرداخت کنید.
•    بیمه‌نامه شما در کمترین زمان ممکن صادر شده و به صورت رایگان به آدرس مورد نظرتان ارسال خواهد شد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26715
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید