امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

بیمه زندگی چیست و چه فایده‌ای دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 26721
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 20 نفر

خرید بیمه عمر یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین بیمه‌ها در جهان است. بیمه زندگی یک سرمایه‌گذاری امن و سودآور به همراه پوشش‌های بیمه‌ای گسترده محسوب می‌شود که ریسک زندگی افراد را در مورد آینده و خطرات احتمالی آن به شرکت بیمه منتقل می‌کند.
در واقع افراد دوراندیش و آینده نگر با هر توان مالی، با پس‌انداز مبلغی به صورت ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه با عنوان حق‌بیمه، علاوه بر یک اندوخته مالی مطمئن برای آینده، از امکانات و پوشش‌‌های بیمه زندگی هم برخوردار خواهند شد.

شرایط بیمه زندگی چیست؟

محدوده سنی:

برای کودکان از بدو تولد و برای بزرگسالان تا ۷۰ سالگی بیمه زندگی صادر می‌شود. البته به نسبت افزایش سن، حق بیمه هم افزایش پیدا خواهد کرد.

مدت قرارداد:

هر فرد به مدت حداقل 5 سال و حداکثر 30 سال میتواند تحت پوشش بیمه زندگی قرار بگیرد که هر چه مدت قرارداد افزایش پیدا کند، سرمایه بیشتری به بیمه‌شده تعلق خواهد گرفت.

مبلغ حق بیمه:

در بیمه زندگی حق بیمه ثابت و مشخصی وجود ندارد و هر شخصی می‌تواند با توجه به شرایط مالی خود، مبلغی را به عنوان حق بیمه انتخاب کند و آن را به شکل ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله پرداخت نماید. حداقل مبلغ ماهانه برای شروع بیمه زندگی، 50 هزار تومان است، اما اگر می‌خواهید با هدف یک سرمایه‌گذاری سودآور بیمه زندگی را خریداری کنید، بهتر است حق بیمه ماهانه خود را حداقل یک میلیون و دویست هزار تومان در نظر بگیرید. البته بهترین روش برای پرداخت حق بیمه زندگی، به صورت سالانه است.

مزیت بیمه زندگی چیست؟

سرمایه‌گذاری به همراه سود تضمینی و سود مشارکت

سود اصلی و ثابت در بیمه زندگی، سود تضمینی است که مقدار آن توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود و تمام شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت آن به بیمه‌شدگان خود هستند. بر اساس آخرین مصوبه بیمه مرکزی، نرخ تضمینی سود سالانه بیمه زندگی برای دو سال اول 16%، برای دو سال دوم 13%، و مابقی سال‌ها 10% است.
اما سود مشارکت به شرکت بیمه انتخابی و فعالیت‌های اقتصادی آن بستگی دارد. به این معنی که شرکت‌های بیمه با استفاده از حق بیمه‌های بیمه زندگی خود در فعالیت‌های اقتصادی مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند و بیمه‌شدگان بیمه زندگی در سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها شریک خواهند شد. به همین دلیل سود مشارکت در منافع بیمه‌های عمر در شرکت‌های مختلف بیمه و حتی در سال‌های مختلف، متفاوت است.

پرداخت اندوخته بیمه زندگی به صورت یکجا یا مستمری

در صورت حیات بیمه‌شده و در پایان مدت بیمه‌نامه، شرکت‌های بیمه اندوخته بیمه زندگی را به اضافه مجموع سودهای تعلق گرفته به آن پرداخت خواهند کرد. بیمه‌شده‌ها می‌توانند سرمایه بیمه زندگی خود را به صورت یکجا یا مستمری دریافت کنند.

دریافت وام

یکی از مزایای بیمه زندگی، امکان دریافت وام از اندوخته بیمه‌نامه است. به این معنی که بیمه‌شده‌ها می‌توانند بدون نیاز به تشریفات اداری، ضامن یا وثیقه، حداکثر تا 90 درصد اندوخته خود را به صورت وام دریافت کنند. در این حالت نیازی به بازخرید کردن بیمه زندگی نیست و پوشش‌های این بیمه هم ادامه پیدا خواهد کرد.
امکان دریافت وام از بیمه زندگی، پس از گذشت 6 ماه تا 2 سال (بسته به نوع شرکت انتخابی) وجود دارد و نرخ سود این وام، حداکثر 4 درصد بیشتر از سود تضمینی متعلق به بیمه‌نامه عمر است.

سپرده گذاری

بر اساس قوانین بیمه مرکزی، بیمه‌گذار می‌تواند به جز پرداخت حق بیمه، مبالغی را هم به عنوان سپرده در بیمه زندگی خود قرار دهد و از سود آن استفاده کند. همچنین امکان برداشت سپرده بیمه زندگی در هر زمان وجود دارد، بدون اینکه بیمه‌شده نیاز به بازخرید یا توقف بیمه‌نامه داشته باشد.

پوشش بیماری‌‌های خاص

یکی دیگر از مزایای مهم بیمه زندگی این است که بیمه‌شده برای درمان بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت. منظور از بیماری‌های خاص هم سرطان، سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی عروق قلبی (کرونر) و پیوند اعضای اصلی بدن است.
البته این پوشش مشروط به این است که بیمه‌شده قبل از ۶۰ سالگی و بعد از شروع بیمه زندگی خود به این بیماری‌ها مبتلا شده باشد.

پوشش نقص عضو و از کار افتادگی

در صورت بروز حادثه و ازکار افتادگی کامل و دائم، شخص بیمه‌شده از پرداخت حق‌بیمه معاف می‌شود و یا در صورت نقص عضو، می‌تواند تا 200% سرمایه فوت خود را ( بسته به نوع شرکت بیمه) دریافت کند.

پوشش‌‌های فوت طبیعی و فوت بر اثر حادثه

بیمه‌شده‌ها با پرداخت اولین قسط از بیمه‌نامه خود مشمول این پوشش می‌شوند و از این طریق، دیگر نگران آینده‌ی خانواده‌ خود در صورت بروز حادثه و فوت، نخواهند بود.
در زمان عقد قرارداد بیمه زندگی، شخص بیمه‌شده می‌تواند تا ۱، ۲ و یا ۳ برابر سرمایه فوت خود را به عنوان پوشش فوت بر اثر حادثه انتخاب کند.
درصورت فوت هم شرکت بیمه سرمایه بیمه زندگی را به اضافه اندوخته تشکیل شده تا زمان فوت، به ذی‌نفعان (که در قرارداد بیمه ذکر شده) پرداخت می‌کند.

پوشش تکمیلی هزینه‌های پزشکی

در بسیاری از بیمه‌های عمر، هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه به بیمه‌شده پرداخت خواهد شد و این پوشش معمولا یک سقف حداکثری دارد.

مشخص کردن ‌ذی‌نفع قرارداد بیمه

از دیگر مزایا و شرایط بیمه زندگی می‌توان به این نکته اشاره‌کرد که، بیمه‌گذار حق دارد ‌ذی‌نفع قرارداد را خود مشخص کند و در صورت تمایل هر سال آن را تغییر دهد.

انعطاف پذیری

شخص می‌تواند شرایط بیمه‌نامه خود را از نظر نحوه‌ی پرداخت، میزان مبلغ پرداختی و پرداخت حق‌بیمه در بازه‌های زمانی دلخواه مانند هر ماه، هر سه ماه، هر شش ماه و سالی یکبار تعیین کند.

بهترین بیمه زندگی

در انتخاب بهترین بیمه زندگی هدف بیمه‌گذار از خرید بیمه بسیار مهم است. افراد بیمه‌گذار می‌توانند هدف‌های متفاوتی ازجمله اهمیت پوشش‌های این بیمه به تنهایی، سرمایه‌گذاری بلندمدت از طریق خرید بیمه زندگی، نحوه و پرداخت خسارت به موقع هر شرکت بیمه، میزان توانگری مالی شرکت‌های بیمه و ... داشته باشند و به طبع بهترین بیمه زندگی با توجه به هدف هر فرد، متفاوت است. که در این راه می‌توانید از متخصصین بیمه تام کمک بگیرید.
از آنجایی که بیمه تام از طریق شرکت‌های مختلف بیمه زندگی را ارائه می‌دهد، مشاوران بیمه تام با آگاهی از خواسته‌ها و شرایط شما، بهترین بیمه را به صورت بی طرفانه پیشنهاد می‌کنند و به تمام پرسش‌ها و ابهامات شما با دقت و حوصله پاسخ خواهند داد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26721
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید