امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

بید زدگی فرش چیست؟ ( تشخیص + نحوه مقابله) با قالیشویی تهران جم


1401/07/27
کد خبر : 28651
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

بید زندگی فرش یکی از مشکلات رایج در فرایند نگهداری فرش می باشد. که باعث می شود فرش های قدیمی و گرانبهای خود را به مرور زمان از بین برود. بیدزدگی فرش یک اتفاق کاملا طبیعی است که به شما همراهان عزیز پیشنهاد میکنیم قبل از این اتفاق کارهای مربوط به پیشگیری و از آسیب دیدن فرش دستباف خود جلوگیری کنید.

ما در ادامه از کارشناسان فنی و مجرب قالیشویی تهران جم درخواست کردیم که در مورد بید زدگی فرش توضیحات جامع و کارشناسی شده خود را برای ما مطرح کنند. 

بهترین رفوگری فرش در تهران

بید زدگی فرش چیست؟

با دیدن بید، حشرات، سوسک ها، ملخ یا جیرجیرک روی سطح فرش احتمال اینکه قالی ما بید زده شده باشد. بیشتر از قبل خواهد بود. و حتی با توجه به شرایط اب و هوایی ممکن است حشارت موزی به فرش حمله ور شده و شروع به تخریب الیاف فرش کنند. که این عمل را بیدزدگی فرش می نامند. اصلی ترین دشمن فرش ها بید است که در ادامه با راه کارهای جلوگیری از بید زدگی فرش صحبت خواهیم کرد.

حشره بید پروتئین موجود در الیاف فرش دستباف را تغذیه می کند و آسیب جدی را به سطح فرش وارد خواهد کرد. که به آسیب دیدن فرش ها توسط بید بید خوردگی یا بید زدگی هم می گویند

تشخیص بید زدگی فرش

فهمیدن بید زدگی قالی کار خیلی سختی نیست و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. که یک سری نشانه های موجود در سطح فرش نشان از بید زدگی فرش می باشد از جمله:

  • وجود حشرات روی بافت فرش و حرکت سریع آنها
  • خورده شدن گره های پشت فرش
  • وجود لکه های سفید روی فرش

پیشنهاد می شود که فرش دستبافتان را بصورت ماهیانه چک کنید. تا از بیدزدگی و بلکه آسیب های دیگری که می تواند به فرش شما وارد شود جلوگیری کنید. اصولا می تواند خسارات جبران ناپذیری را بیدزدگی فرش وارد کند.

جلوگیری از بید زدگی فرش

استفاده هفتگی از جارو دستی یا برقی به دلیل مکش و بیرون آمدن پرز و تخم های احتمالی بید در بافت فرش. پس نظافت متداوم بهترین راه برای جلوگیری از بید زدگی فرش می باشد. توجه کنید که حشره بید در اکثر مواقع در انتهای قالی تخم گذاری کرده و کارشناسان قالیشویی تهران جم توصیه می کنند که بصورت حداقل 3 ماه یکبار فرش را جابجا کنید و سطح پشت و روی فرش کاملا در جریان هوا و نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

نکته مهم: بعضی از عوامل محیطی بسیار تاثیر گزار هستند  برای رشد حشره بید از جمله:

  • تاریکی
  • رطوبت
  • گرما

قالی هایی که بصورت مداوم در حال استفاده است، نسبت به قالی هایی که لوله شنده است و در یک محل نگهداری می شود کمتر در معرض بید زدگی هستند. و اگر دیگر از فرش مورد نظر استفاده نخواهید کرد. اول بصورت کامل سطح و بافت فرش را تمیز کرده و بعد از قرص نفتالین را خرد کرده و در سطح فرش استفاده کنید

فرش بید خورده را چیکار کنیم؟

زمانی که فرش بید خورده را مشاهده کردید سریعا باید اقدام کنید. تا وضعیت فرش بید خورده بدتر از حال حاضر نشود، محل مورد نظر را می توانید با محلول های مخصوص ضد بید بشورید و بعد از اسپری حشره کش استفاده کرده و مانع ادامه فعالیت بید در بافت فرش شوید. و بعد با خیالی آسوده با قالیشویی جردن تماس گرفته و درخواست رفو و ترمیم فرش دستباف خود را اعلام کنید.

بهترین رفوگری فرش دستباف

خدمات قالیشویی تهران جم

قالیشویی تهران جم با 35 سال سابقه درخشان و عضویت رسمی در اتحادیه قالیشویان تهران جز کارخانه های قالیشویی بسیار معتبر و قدرتمند در شهر تهران نیز می باشد که خدمت رسانی خود را به تمامی مناطق تهران ارائه می دهد. در ادامه به برخی از خدمات قالیشویی تهران جم خواهیم پرداخت.

مراحل بید زدگی فرش

یک ساختمان قدیمی و تاریخی را تصویر کنید که بعد از گذر زمان نیاز به مرمت و بازسازی دارد. تا این بنای ارزشمند حفظ شود. دقیقا نگهداری از فرش های دستباف همین مراحل را طی کرده و بعد از مدتی جهت حفظ سلامت فرش نیاز به رفوگری فرش می باشد. که فرش دوباره احیا شده و بطور کامل مثل روز اول شده و شرایط استفاده را داشته باشد

مراحل رفوی فرش به چند دسته تقسیم می شود که در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد:

شیرازه ‌دوزی: اولین قدم در ترمیم فرش دستباف و ماشینی شیرازه دوزی است. این روش عمدتاً برای رفو ریشه، لبه و حاشیه‌های پوسیده کاربرد دارد و بسیار مهم است که با نخ همرنگ و هم جنس انجام شود تا فرش دو رنگ نشود.

پل سازی: یکی از دیگر از تکنیک‌های رفوگری فرش در قالیشویی تهران جم پل سازی است. این روش برای ترمیم از بین رفتن چله فرش کاربرد دارد. در این مرحله نیز بسیار مهم است که فرد رفوگر از کلاف و نخ هم‌رنگ و هم جنس فرش استفاده کند.

گلیم‌ بافی یا رفوکاری فرش: این روش که یکی از تکنیک‌های اصلی در ترمیم فرش است و با نام گلیم‌ بافی نیز شناخته می‌شود، دارای چندین زیرمجموعه است. از روش‌های رایج گلیم‌ بافی برای رفو فرش دستباف می‌توان به روش سوف، کرباس، ملیله، زنجیر بافی، قایق تک و دو رنگ اشاره کرد.

بید خوردگی فرش: همان‌طور که از نام این روش پیدا است، برای ترمیم بید زدگی فرش انجام می‌گیرد. فرد رفوکار برای انجام این روش نیاز به تبحر و تجربه زیاد دارد و تا بتوان رو و پشت فرش بید زده را با مهارت کامل برطرف کند.

ترمیم سوراخ‌ها: تکنیک دیگر در رفو انواع فرش برطرف کردن هرگونه پارگی، سوختگی، سوراخ و حوادثی شبیه به این است. این روش بسیار حساس است و اگر رفوکار با دقت و مهارت زیاد و همچنین رنگ و جنس متناسب با فرش کار ترمیم را انجام ندهد، تمام زحمات وی و ارزش فرش هدر خواهد رفت.

رنگرزی: همان‌طور که گفتیم احتمال رنگ پریدگی فرش به دلایل مختلف وجود دارد. بنابراین یکی از تکنیک‌هایی که رفوگر باید بداند، رنگ کردن فرش و پیدا کردن رنگ متناسب با آن ناحیه است.

ترمیم بید زدگی فرش

رفو و ترمیم فرش یکی از مهم ترین خدمات قالیشویی تهران جم است. که بخش مهمی از این خدمات را ترمیم و بید زدایی فرش ماشینی و دستباف می باشد. که شما می توانید با تماس با شماره های زیر و یا مراجعه به وبسایت رسمی این مجموعه در خواست خود را ثبت کرده و در صورت سفارش آنلاین قالیشویی 20% تخفیف ویژه دریافت کنید.

تلفن تماس : 02122304263
تلفن تماس : 02126314608

وبسایت قالیشویی تهران جم: www.tehranjam.org


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28651
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید