امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

بورس یا ارز دیجیتال؟ +5 نکته تجربی و عملی سرمایه‌گذاری


1401/07/27
کد خبر : 27347
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 24 نفر

این چیز جدیدی نیست که مردم پول خود را در یک منبع سودآور برای ایجاد ثروت سرمایه‌گذاری کنند. اگرچه همه انواع پورتال‌های سرمایه‌گذاری با درجه خاصی از ریسک همراه هستند، اما برخی از آنها نوسانات کمتری دارند و می‌توانند خود را در برابر ضربات اقتصادی عظیم محافظت کنند؛ بنابراین، در قرن بیست و یکم، ارز دیجیتال و بازار سهام به‌عنوان برترین گزینه سرمایه‌گذاری ظاهر شده‌اند.
اگرچه فرآیندهای سرمایه‌گذاری در سهام و ارزهای دیجیتال شباهت‌های زیادی دارند، تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد. نکته مهم این است که سهام عموماً اوراق بهاداری هستند که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تنظیم می‌شوند. در مقابل، بسیاری از ارزهای رمز پایه و توکن‌هایی که به‌صورت گسترده معامله می‌شوند، ساختاری ندارند که به‌عنوان اوراق بهادار عمل کنند.
سهام نشان‌دهنده درصدی از یک معامله و به‌عنوان ارزش یک شرکت هستند و محدوده قیمت خود را بر اساس عملکرد شرکت در بازار تغییر می‌دهند. برای مثال قیمت سهام زامیاد در تابلو 7,140 ریال (قیمت پایانی) می باشد که براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شده است.
از سوی دیگر، ارز دیجیتال یک دارایی دیجیتالی است که در سال 2009 از طریق بیت‌کوین معروف شروع به کارکرد که می‌توان آن را به‌صورت دیجیتال ذخیره و معامله کرد.
ارزش یک ارز دیجیتال بر اساس عرضه، تقاضا و پذیرش آن در بازار متفاوت است. برای سال‌های متمادی، مردم محدود به مدل‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام بودند. اما ظهور اخیر قیمت ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت خود سوق داده است تا در بازار ارز دیجیتال تلاش کنند. متأسفانه، این واقعیت را پنهان نمی‌کند که حوزه ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات است و خطرات بالقوه‌ای را به همراه دارد؛ بنابراین، برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند مدل سرمایه‌گذاری مناسب را انتخاب کنند، سردرگمی بین ارز دیجیتال و سهام حل نشده باقی می‌ماند.
از همین رو این محتوا باهدف رمزگشایی برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های پنهان‌بین ارزهای دیجیتال در مقابل سهام به‌منظور تسهیل کار برای سرمایه‌گذاران آماده شده است.


 بورس یا ارز دیجیتال

آیا خرید کریپتو مانند خرید سهام است؟

خرید ارزهای دیجیتال مانند خرید سهام است، زیرا خریداران با فروشندگان دارایی‌های دیجیتالی مطابقت دارند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. معاملات را می‌توان به طور مشابه به‌صورت آنلاین انجام داد، و هر دو سرمایه‌گذاری می‌توانند ثروت ایجاد کنند یا آن را از دست بدهند.


 بورس یا ارز دیجیتال

شباهت بین ارزهای دیجیتال و سهام

•    ارزهای دیجیتال و سهام بر روی مکانیزم‌های بسیار مشابه کار می‌کنند. اگر سهام یا فارکس را معامله کرده باشید، در مقابل رابط آشنای هر صرافی ارز دیجیتال احساس راحتی می‌کنید. امروزه، بیشتر سرمایه‌گذاران برای تعامل با بازارهای مالی به‌سادگی وارد یک صرافی دیجیتال، حساب کارگزاری، اپلیکیشن موبایل یا دیگر پلتفرم‌های آنلاین می‌شوند. همان‌طور که برای معامله سهام شما باید از طریق کارگزاری‌های معتبر اقدام کنید، برای خرید ارزهای دیجیتال نیز یا از صرافی آنلاین معتبر ایرانی و یا صرافی‌های معروف دیگر می‌توانید برای معاملات خود استفاده نمایید.
•    یکی دیگر از شباهت‌های کریپتو در مقابل سهام، بین معاملات روز سهام و ارزهای دیجیتال معاملات نقطه‌ای است. معاملات روزانه مبتنی بر بازار سهام باتوجه‌به قیمت معاملاتی سهم در همان روز تعیین می‌شود. برای مثال اگر قصد خرید سهم خزامیا را داشته باشد، پس از بررسی نمودار و گزارش‌های مربوط به این سهم برای خرید آن باید قیمت سهام زامیاد را در همان روز معاملاتی چک کنید و سپس قیمت خرید یا فروش خود را تعیین کنید.
•    همان‌طور که برای معاملات سهام و اطلاع از روند قیمت آنها درگذشته، از نرم‌افزارهای مخصوص تحلیل استفاده می‌کنید، برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال نیز از نرم‌ افزار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال می‌توانید استفاده کنید که در صرافی‌های معتبر نیز قابل‌دسترس می‌باشد.


 بورس یا ارز دیجیتال

تفاوت بین ارزهای دیجیتال و سهام

•    درحالی‌که ارز دیجیتال و سهام هر دو نوع سرمایه‌گذاری هستند، اما به طور جداگانه دارای عملکردهای خاصی هستند که آنها را از دیگری متمایز می‌کند. وقتی سهامی را خریداری می‌کنید، مستقیماً در یک شرکت خاص سرمایه‌گذاری می‌کنید که فکر می‌کنید باعث رشد سرمایه می‌شود. از سوی دیگر، شما فقط توکن‌های یک ارز دیجیتال خاص را از یک صرافی آنلاین معتبر ایرانی می‌خرید تا از آنها به‌عنوان یک پورتال سرمایه‌گذاری دیجیتال استفاده کنید یا حتی آنها را به‌عنوان پرداخت معامله کنید.
•    روزهای معاملاتی بازار بورس در ایران از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8:45 الی 12:30 می‌باشد درحالی‌که بازارهای ارزهای دیجیتال هرگز بسته نمی‌شوند.
•    تفاوت اصلی دیگر مالکیت است: مهم‌ترین تمایز بین سرمایه‌گذاری در سهام و ارزهای دیجیتال به تفاوت اساسی در خرید شما برمی‌گردد. سهام معامله شده در بازار سهام اوراق بهاداری هستند که نشان‌دهنده درصدی از مالکیت (حقوق صاحبان سهام) در یک شرکت هستند (شرکتی که سهام را منتشر می‌کند یا ناشر). برای سهام معمولاً به صاحبان خود حقوق خاصی مانند حق رأی یا بخشی از سود ناشر را در قالب سود سهام اعطا می‌کند. در مقابل، ارزهای رمزنگاری شده از نظر نحوه استفاده و آنچه که قصد دارند نشان دهند، بسیار متفاوت هستند. توکن‌های ابزاری هستند که قرار است در یک اکوسیستم دارای بلاک‌چین مورداستفاده قرار گیرند و یک سهم قانونی در سازمان را نشان نمی‌دهند.


 بورس یا ارز دیجیتال

در پایان

تصمیم‌گیری برای معامله در هنگام مقایسه ارزهای دیجیتال با سهام تا حد زیادی به تخصص، استراتژی معاملاتی و مقدار پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنید بستگی دارد. برای کسانی که خواهان رشد سرمایه‌گذاری قابل‌پیش‌بینی و محدود در بلندمدت با نوسانات نسبتاً کم هستند سهام بهتر است. اما ارزهای دیجیتال برای کسانی که مایل به تنوع بخشیدن به ارزهای قابل معامله و دامنه نوسان نامحدود هستند، بهتر می‌باشد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27347
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید