امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

بهترین روش درمان افتادگی پلک چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 26172
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 31 نفر

چشم‌ها مهمترین و تاثیرگذارترین عضو صورت هستند به همین دلیل زیبایی چشم‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. ممکن است بر اثر بی خوابی، استرس، یا پیری پوست، زیر یا پشت پلک افتاده شود. در برخی افراد این افتادگی به قدری شدید است که  موجب اختلال در بینایی می‌شود. در ادامه بهترین روش‌ها برای درمان افتادگی پلک را بررسی می‌کنیم.

علل افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. افزایش سن، پتوز مادرزادی، بیماری‌های مختلف مثل دیابت و ... همگی از دلایل افتادگی پلک هستند.

افزایش سن

افزایش سن یکی از مهمترین و رایجترین دلایل افتادگی پلک است. این عامل می‌تواند هر دو چشم را تحت تاثیر قرار داده و ظاهر فرد را به شدت تغییر دهد. افتادگی پلک بر اثر گرانش زمین، چروک شدن و افتادگی پوست صورت به وجود می‌آید.

پتوز مادرزادی

برخی از نوزادان به دلیل اینکه رشد درست و کاملی نداشته‌اند دچار ضعف و اشکال در عضلات مربوط به چشم می‌شوند. در اکثر مواقع این بیماری تنها در یک چشم ایجاد می‌شود. برای درمان پتوز مادرزادی بهترین درمان بلفاروپلاستی است.

بیماری‌های مختلف

دیابت، سکته مغزی، مشکلات عصبی، مشکلات چشمی، مشکلات عضلانی، میاستنی گراویس و ... همگی باعث افتادگی پلک و پتوز می‌شوند.

رفع افتادگی پلک با بلفاروپلاستی

 در مقاله‌ای از سایت mayoclinic.org می‌خوانیم : بلفاروپلاستی (BLEF-uh-roe-plas-tee) نوعی جراحی است که افتادگی پلک را ترمیم می کند و ممکن است شامل برداشتن پوست ، عضلات و چربی اضافی باشد. با افزایش سن ، پلک های شما افتاده می شوند ، و عضلات حمایت کننده از آنها ضعیف می شوند. در نتیجه ، ممکن است چربی اضافی در بالا و پایین پلک های شما جمع شود و باعث افتادگی ابروها ، افتادگی پلک بالایی و کیسه های زیر چشم شما شود.

علاوه بر پیرتر نشان دادن شما ، افتادگی شدید پوست در اطراف چشم می تواند باعث کاهش دید پهلو (بینایی) ، به ویژه قسمت های فوقانی و خارجی میدان دید شما شود. بلفاروپلاستی می تواند این مشکلات بینایی را کاهش داده یا از بین ببرد و باعث می شود چشمان شما جوانتر و هوشیارتر به نظر برسند.

بهترین روش درمان افتادگی پلک

رفع افتادگی چشم با لیزر

رفع افتادگی چشم با لیزر در واقع همان عمل بلفاروپلاستی است که برش‌های آن توسط لیزر انجام می‌شود. در مقاله رفع افتادگی پلک با لیزر از کلینیک صدف می‌خوانیم : " بلفاروپلاستی با لیزر مانند روش سنتی آن هم برای پلک بالا و هم پلک پایین قابل انجام است. برای درمان افتادگی پلک با لیزر باید قبل از عمل، کارهایی انجام دهید تا خود را برای آن آماده کنید."

رفع افتادگی چشم با نخ

لیفت پلک با نخ با بی حسی انجام می‌شود. در این روش پزشک برش‌های ریزی روی پوست ایجاد کرده و پس از بخیه با نخ پوست پلک لیفت می‌شود. نخ‌ها جذبی بوده و نیازی به کشیدن ندارند. البته این روش به اندازه بلفاروپلاستی موثر و ماندگار نیست و برای افتادگی پلک اندک می‌تواند مفیدتر واقع شود.

رفع افتادگی چشم با پلکسر

پلکسر نوعی لیزر است که با سوزاندن لایه‌هایی از زیر پوست باعث لیفت صورت می‌شود. از پلکسر در ناحیه پلک استفاده بسیاری می‌شود زیرا نتایج نسبتا خوب و موثری دارد. توجه داشته باشید پلکسر یک درمان دوره‌ای است و به مدت چند ماه باید در بازه‌های زمانی مختلف درمان را تکرار کنید. به علاوه مراقبت از پوست پس از این درمان بسیار مهم است.

پیشگیری از افتادگی چشم با ورزش

ماساژها و ورزش‌های مختلفی وجود دارند که با آنها می‌توانید از افتادگی پلک جلوگیری کنید. علاوه بر این با تمرین مداوم عضلات چشم شما تقویت می‌شوند. این ورزش‌ها برای افرادی که دچار افتادگی پلک هستند نیز می‌تواند مفید باشد. اما باید تمرینات طبق دستور پزشک انجام شود زیرا در برخی افراد دچار پتوز تمرینات ورزشی شدید و فشار آوردن به چشم علائم پتوز را تشدید می‌کند.

پیشگیری و رفع افتادگی چشم با داروها و پمادها

داروها و روغن‌های گیاهی بیشتر نقش پیگشری از افتادگی چشم را ایفا می‌کنند . این داروها با داشتن مواد مغذی و رطوبت رسانی بالا روند پیری پوست دور چشم را کند کرده و اینگونه از افتادگی پلک جلوگیری می‌کنند.

داروها، پمادها و حتی قطره‌های چشمی اگر طبق تشخیص و دستور پزشک استفاده شوند نیز می‌توانند نتایج موثری روی پیشگیری از پتوز یا کنترل تشدید این بیماری داشته باشند.

بهترین روش های درمان افتادگی پلک چیست؟

نمی‌توان گفت کدام روش بهترین است. قطعا پیشگیری از افتادگی پلک با داشتن سبک زندگی سالم، ورزش‌ها و روتین مناسب دور چشم بهترین گزینه است. در نهایت پزشک با توجه به دلیل افتادگی پلک و شدت آن بهترین روش برای شما را انتخاب خواهد کرد. در مقاله درمان افتادگی پلک از کلینیک صدف می‌خوانیم : " با توجه به نوع افتادگی پلک و میزان آن ممکن است هرکدام از روش‌های گفته شده در این مقاله برای شما مناسب باشد. اما هیچ‌کدام از روش‌های غیرجراحی درمان افتادگی پلک نتیجه‌ای ماندگار و طولانی ندارد. می‌توان گفت بهترین روش درمان افتادگی پلک مخصوصا برای پلک بالا بلفاروپلاستی است. بلفاروپلاستی دومین عمل رایج در انگلستان است و اکثر بیماران از نتیجه عمل راضی هستند."


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26172
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید