امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

بهترین اکو قلب جنین در تهران


1401/07/27
کد خبر : 28798
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 11 نفر

اکوکاردیوگرافی Echocardiography یا به عبارتی اکو قلب جنین زمانی از طرف پزشک توصیه می شود که پزشک بنا به دلایلی مانند سابقه بیماری در خود مادر و یا هر کدام از اعضای خانواده و یا استفاده از بعضی از داروها منجر به خطر افتادن و نارسایی قلبی جنین در شکم مادر شود.

بهترین اکو قلب جنین در تهران

امروزه اگر فردی دچار بیماری های قلبی و مادرزادی باشد هزینه درمان برای خانواده بسیار سنگین خواهد بود. به همین دلیل اگر به موقع مشکل و نارسایی قلب جنین با استفاده از دستگاه اکو قلب جنین تشخیص داده شود، می تواند منجر به درمان و بهبود بیماری در هنگام جنینی شود. مرکز قلب امید omidecho.com یکی از پیشرفته ترین مراکز قلب کودک و جنین در تهران است.

بیشتر نارسایی های قلبی (Chronic Heart Failure) در هنگام جنینی چه به صورت وراثت و چه به صورت مادرزادی باشد، قابل درمان است. در مواردی خیلی نادر پیش می آید که جنین دچار یک مشکل پیچیده از ناحیه قلب باشد، اگر توسط فوق تخصص بیماری های قلبی کودکان و با دستگاه اکو قلب جنین، تشخیص داده شود، می توان با در دست داشتن گواهی و معاینات لازم به پزشک قانونی مراجعه کرد و به حاملگی پایان داد.

بهترین زمان برای انجام اکو قلب جنین

بهترین زمان برای انجام اکو قلب جنین در هفته ۱۸ تا ۲۴ است. ممکن است قلب جنین دچار مشکلی باشد که قابل درمان نباشد و یا خانواده از پس هزینه های درمانی جنین بر نیایند، به همین دلیل باید اکو قلب جنین قبل از هفته ۱۹ انجام شود تا سقط جنین از لحاظ شرعی و قانونی مشکلی نداشته باشد.

اکو قلب جنین برای چه کسانی الزامی است؟

اکو قلب جنین (Fetal Echocardiogram Test) برای تمام مادران توسط پزشک زنان توصیه نمی شود. معمولا برای برخی از مادران که بنا به دلایلی مثل وراثت و زمینه های بیماری و مشکلات اعصاب و روان، جنین آن ها مستعد بیماری قلبی است، اکو قلب جنین توصیه می شود.

در ادامه با برخی از دلایل که موجب می شوند دکتر به مادر برای اکو قلب جنین خود گوشزد کند آشنا خواهید شد:

مادرانی که در زمان بارداری از داروهای تراتوژن مانند الکل، آمفتامین، ضد تشنج ها و ویتامین A و… استفاده می کنند، اکو قلب جنین توصیه می شود.

اگر پزشک در سونوگرافی Sonography یک مورد غیر طبیعی مانند شک به بیماری های قلبی و اختلالات ریتم قلب جنین، هیدروپس فتالیس، کاهش رشد جنین، اختلالات مایع آمنیوتیک و… مشاهده کند، برای مادر اکو قلب جنین تجویز می کند و توصیه می کند به یک پزشک فوق تخصص بیماری قلبی کودکان مراجعه کند.

تشخیص بیماری های کروموزومی (Chromosome abnormality) در دوران جنینی و مادرانی که جنینی دوقلو دارند.

وجود سطح غیر طبیعی از مارکرهای بیوشیمیایی در خون مادر مانند AFP و HCG, موجب می شود تا پزشک اکو قلب جنین را به مادر باردار توصیه کند.

به این نکته توجه کنید که الزامات انجام اکو قلب جنین فقط مختص موارد بالا نیست و ممکن است فاکتورهای زیاد دیگری موجب الزامی شدن اکو قلب جنین شوند‌‌. همچنین والدین برای اینکه خیالی راحت از سلامت قلب جنین خود داشته باشند به طور دلخواه اکو قلب جنین را انجام دهند.

اکو قلب جنین برای چه کسانی الزامی است؟

اکو قلب جنین چگونه انجام می شود؟

آزمایش اکو قلب جنین (Fetal Echocardiogram Test) به دو روش انجام می شود که به شرح زیر است:

اکوکاردیوگرافی شکمی

فرایند انجام اکو قلب جنین از راه شکم مانند سونوگرافی است. از نام این روش می توان دریافت که از طریق شکم این آزمایش انجام می شود. از راه یک وسیله دستی به اسم پروب، امواج صوتی به درون بدن ارسال می شوند. بدین ترتیب تصویرهای ایجاد شده روی مانیتور قابل رویت هستند.

اکوکاردیوگرافی ترانس واژینال - Vaginal Echocardiography

در این روش برای اکو قلب جنین یک دستگاه بسیار کوچک وارد واژن می شود. تصاویر دریافت شده در رویش ترانس واژینال از تصاویر تهیه شده روش اکوکاردیوگرافی شکمی بسیار واضح تر است.

انواع اکوکاردیوگرافی جنین موجود در ایران

اکو قلب جنین در چهار دسته تقسیم شده اند:

  • اکوکاردیوگرافی دو بعدی
  • اکوکاردیوگرافی داپلر
  • اکوکاردیوگرافی سه بعدی
  • اکوکاردیوگرافی چهار بعدی

اکوکاردیوگرافی دو بعدی

از ساده ترین انواع اکو قلب جنین میتوان به اکوکاردیوگرافی دو بعدی اشاره کرد. تصاویر ایجاد شده توسط اکوکاردیوگرافی دو بعدی مشابه ترسیم ساختار قلب است.

این نوع اکو قادر به اندازه گیری بخش های مختلف قلب از جمله: محفظه پمپاژ، اندازه قلب، ضخامت دیواره های قلب و… است.

اکوکاردیوگرافی داپلر - Doppler Echocardiography

برای اندازه گیری سرعت و جهت چرخش خون در قلب از اکو قلب جنین داپلر بهره می برند. از این روش برای بررسی کردن مشکلات در گردش خون و فشار در عروق استفاده می کنند.

همچنین مشکلات در رابطه با دریچه ها، دهلیز و بطن و دیواره های قلب را می توان با روش اکوکاردیوگرافی داپلر تشخیص داد.

اکوکاردیوگرافی سه بعدی

اکوکاردیوگرافی سه بعدی برعکس اکوکاردیوگرافی های معمولی که تصویرهای دو بعدی ایجاد می کنند، در اکو قلب جنین سه بعدی می توان بسیار دقیق تر مشکلات دریچه های قلب و جایگزینی دریچه های قلب و بطن چپ را تشخیص داد.

اکوکاردیوگرافی چهار بعدی

می توان اکوکاردیوگرافی چهار بعدی را به عنوان پیشرفته ترین نوع اکو قلب جنین نام برد. این اکوکاردیوگرافی در مراکز بسیار معدودی در کشور انجام می شود. در این روش از اکو با بهره وری از دستگاه های فوق پیشرفته، اکو قلب جنین چهار بعدی انجام می شود. متخصص قلب قادر است به طور همزمان از جهات های مختلف تصاویر را بررسی کند. دقت در این روش بسیار بالا است.

انواع اکوکاردیوگرافی جنین

اکو قلب جنین با نوار قلب جنین چه فرقی دارد ؟

دریچه های قلب و عروق و نارسایی های احتمالی قلب جنین در اکوی قلب جنین به صورت کامل و با دقت بررسی می شود.

نوار قلب جنین ( Electrocardiography ) قادر است که نظم و تعداد ضربان قلب جنین را بررسی کند.

آیا اکو قلب جنین می تواند برای مادر و جنین خطرساز باشد؟

تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر اینکه یک مادر و جنین با دستگاه اکو قلب جنین دچار مشکل شده اند، دریافت نشده است. به دلیل اینکه برای اکو قلب جنین از امواج فراصوت بسیار پایین استفاده می شود، نمی تواند برای جنین و نادر خطرساز باشد.

چگونه باید اکو قلب جنین را تفسیر کرد ؟

همانطور که پیشتر گفتیم بایستی بررسی نتیجه اکو قلب جنین باید توسط فوق تخصص قلب کودکان صورت پذیرد.

مراحل بررسی جواب اکو قلب جنین

عامل های متعدد بسیاری بر روی جواب اکو قلب جنین موثر است. از مهمترین عاملی که روی جواب اکو قلب جنین تاثیر می گذارد، سن حاملگی است.

امکان دارد در مرحله اول یک متخصص پریناتولوژی ( Perinatology ) جواب تست های اولیه را بررسی کند.

در این مرحله اگر متخصص وجود نقص و نارسایی را در جواب اکو قلب جنین تشخیص دهد، شما را با یک پزشک متخصص قلب جنین آشنا می کند.

پزشک فوق تخصص قلب کودکان برای بار دوم تمام آزمایشها و تست های مربوط به اکو قلب جنین را به دقت بررسی می کند و بعد از آن تمام اطلاعات کامل را در باره وضعیت قلب جنین را در اختیار شما می گذارد.

بعد از بررسی جواب اکو قلب جنین باید چه اقدامی کرد؟

اگر پزشک فوق تخصص قلب تشخیص دهد که قلب جنین شما وضعیتی نرمال دارد، بلافاصله مادر جنین ترخیص می شود. در برخی موارد امکان دارد پزشک از شما بخواهد که در اواخر بارداری دوباره مراجعه کنید زیرا بعضی بیماری های قلبی مادرزادی در طی چند مرحله درمان می شوند. برای درمان بیماری های مادرزادی قلب میتوانید به مرکز قلب امید مراجعه کنید. دکتر حسن زمانی یکی از بهترین پزشکان قلب اطفال در تهران است.

در واقع وجود نارسایی قلب‌ جنین، می تواند یک مشکل بزرگ باشد و سلامت کلی جنین را به خطر بیندازد. اگر در آزمایش های اولیه نقصی دیده نشود، ممکن است پزشک دوباره بخواهد اکو قلب جنین را برای کسب اطمینان تکرار کند. دکتر احمد وصال drvesal.com یکی از بهترین اینترونشن قلب کودکان است که برای درمان بیماری قلبی نوزادان بدون عمل جراحی به ایشان مراجعه نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28798
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید