امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چیست و چقدر هزینه دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 28456
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 20 نفر
پزشکان برای درمان این عوارض، بلفاروپلاستی یا همان جراحی پلک را پیشنهاد می دهند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله درخصوص بلفاروپلاستی، کاربردها، مزایا و عوارض آن صحبت کنیم تا شما زیباجویان عزیز با آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع اقدام نمایید. بنابراین تا پایان با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم به علل افتادگی پلک اشاره کنیم، دو دلیل عمده برای آن وجود دارد:

  1. افزایش سن
  2. ژنتیک.

در واقع برخی از افراد از همان جوانی دارای پلک های پف کرده و افتاده هستند که این موضوع باعث می شود چهره آنها همیشه غمگین، عصبانی یا خسته به نظر برسد. اما بیشترین افرادی که در معرض چین و چروک، پف کردگی، پوست اضافه و افتادگی پلک هستند، افرادی در دهه سنی 40 به بالا می باشند که به علت افزایش سن دچار این عارضه شده اند. در هر صورت اگه پوست اضافه در پلک، باعث سنگین شدن و افتادگی پلک هایتان شده است؛ ما به شما جراحی پلک یا بلفاروپلاستی را پیشنهاد می دهیم.

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چیست؟

بلفاروپلاستی یک روش جوانسازی چشم هاست که با برداشت پوست و چربی های اضافی پلک بالا یا پایین که در اثر افزایش سن یا عوامل ژنتیکی ایجاد شده اند، موجب رفع چین و چروک ها و جلوگیری از افتادگی پلک می شود. بلفاروپلاستی از آن جهت که یک عمل جراحی بسیار سبک و سرپایی است و همچنین نیاز به بستری شدن ندارد؛ بسیار مورد توجه زیباجویان قرار گرفته است. جراحی پلک با بی حسی موضعی انجام می شود و دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد. از طرفی اگر توسط پزشک متخصص و باتجربه انجام شود، نتایج عالی و عوارض بسیار ناچیزی به همراه خواهد داشت.

گاهی اوقات هم از بلفاروپلاستی برای رفع موانع بینایی ناشی از پلک های افتاده استفاده می شود. در فرآیند درمانی، پوست اضافی، عضلات و گاهی بافت چربی از نواحی پلک بالا و پایین برداشته می شوند. گاهی هم تنها پوست اضافی از پلک برداشته می شود.

عمل زیبایی بلفاروپلاستی

عمل زیبایی بلفاروپلاستی اشاره به زمانی دارد که از نظر پزشک، ضرورتی برای انجام آن وجود نداشته باشد و این جراحی باعث درمان مشکلات چشم یا بینایی نشود. با افزایش سن و به مرور زمان پوست پلک شل، عضلات آن ضعیف  و بالشتک های چربی آن‌ دچار تورم می شوند و بیشتر به چشم می آیند. این موضوع باعث سنگینی پوست اضافه، افتادگی پلک و ایجاد چین و چروک در پلک بالا و پایین می شود. از نظر معیارهای زیبایی، این موارد می توانند جذابیت و زیبایی چشم ها و صورت را کاهش دهند و باعث شوند که فرد پیر و خسته به نظر برسد.

متخصصان مختلفی مجاز به انجام عمل زیبایی بلفاروپلاستی هستند. متخصصان چشم، جراحان پلاستیک و متخصصان گوش و حلق و بینی می توانند این جراحی را انجام دهند.

عمل درمانی بلفاروپلاستی

گاهی اوقات افتادگی پلک ها علاوه بر مشکلات زیبایی باعث مشکلاتی همچون کاهش دید چشم ها می شود. در حقیقت تجمع پوست اضافه در پلک، باعث می شود که افراد به سختی بتوانند پلک را بالا نگه دارند و گاهی حتی برای این کار از عضلات پیشانی کمک می گیرند. گاهی این موضوع باعث می شود که عینک زدن یا استفاده از لنز با سختی صورت گیرد. این مشکلات عمل جراحی پلک را به یک ضرورت تبدیل می کنند. درمان التهابات پوستی ناشی از قرار گرفتن چین های پلک روی هم، از دیگر کاربردهای این عمل جراحی است.

مانند عمل زیبایی بلفاروپلاستی، عمل درمانی آن نیز می تواند توسط متخصصان چشم، جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی انجام شود.

بلفاروپلاستی

کاندیدای مناسب بلفاروپلاستی

اگر افتادگی پلک، باعث ایجاد مشکلات بینایی در افراد شود، آنها می توانند بعد از معاینه نزد متخصص چشم در خصوص روش مناسب برای درمان آن تصمیم گیری نمایند. اما درصورتی که هدف یافتن زیبایی و جوانی بیشتر باشد، باید به یک کلینیک زیبایی مجهز مراجعه نمایید تا در خصوص جراحی پلک با پزشکان متخصص آن مرکز گفتگو کنید.

به طور کلی هر فردی که یا به دلیل مشکلات کاهش دید و یا جوانسازی چشم ها، تصمیم به جراحی پلک می گیرد؛ کاندید مناسبی برای آن است. از نظر معیارهای سنی نیز معمولا سنی خاصی برای بلفاروپلاستی درنظر نمی گیرند اما بیشتر افراد در دهه 40 و 50 زندگیشان تصمیم به این عمل جراحی می گیرند. موضوع بعدی، مساله سلامت عمومی فرد است؛ چرا که ممکن است افراد با مشکلات سلامتی خاص مانند اختلالات انعقادی، مشکلات سیستم ایمنی، بیماری های ویروسی (مانند هپاتیت و ایدز)، دیابت و فشار خون کنترل نشده، از انجام بلفاروپلاستی منع شوند. هر چند درصورتی که بیماری تحت کنترل باشد، مشکل خاصی برای جراحی پلک وجود ندارد.

موضوع بعدی داشتن انتظارات واقع بینانه نسبت به هر عمل زیبایی ازجمله بلفاروپلاستی است. اگر انتظار دارید که بلفاروپلاستی به طور مادام العمر باعث جوانی چشم ها شود، اشتباه می کنید. چرا که معمولا تا 15 سال پس از جراحی پلک می توانید نتایج آن را مشاهده نمایید و با ادامه روند افزایش سن، مجددا چشم ها دچار چین و چروک و افتادگی می شوند.

کاربردهای بلفاروپلاستی

کاربردهای جراحی پلک یا بلفاروپلاستی عبارتند از:

  • درمان افتادگی پوست یا شلی پوست پلک بالا که باعث ایجاد چین و چروک روی پلک می شود و می تواند انحنای سطحی (کانتور) پلک را با مشکل مواجه کند.
  • برداشت پوست اضافی و رفع چین و چروک های پلک پایینی
  • درمان افتادگی پلک ناشی از سنگینی پوست اضافه که باعث اختلال در بینایی فرد می شود.
  • برطرف کردن پف و تورم پلک ها
  • رفع افتادگی پلک پایین که باعث بیشتر دیده شدن نواحی سفید چشم در زیر قرنیه می شود.

مراحل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

مراحل جراحی پلک شامل آمادگی ها و دستورالعمل های پیش از جراحی تا نکات پس از آن می شود که در ادامه به آنها می پردازیم. نکاتی که قبل از جراحی پلک باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • در صورت حساسیت به داروهای بی حسی، از قبل عمل به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از 1 الی 2 هفته پیش از عمل، مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن را قطع نمایید.
  • در روز جراحی، از انجام هرگونه آرایش بر روی صورت خود بپرهیزید.
  • طوری برنامه ریزی کنید که بعد از جراحی یک نفر همراه، شما را به منزل برساند. سپس به مدت چند ساعت استراحت نمایید.
  • از حداقل دو هفته قبل از جراحی، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را قطع کنید.
  • پزشک را در جریان سابقه بیماری و مصرف داروهای خود (در صورت وجود) قرار دهید.

زمانی که وارد اتاق عمل می شوید، در ابتدا جراح به دقت محل هایی که باید پوست اضافی یا بالشتک های چربی شان برداشته شود را مشخص می کند. سپس در ناحیه تحت جراحی بر روی پلک بالا یا پایین، ماده بی حس کننده تزریق می شود تا درد به کمترین مقدار خود برسد.

در طی جراحی، برش هایی همسو با خطوط طبیعی پلک در زیر شکاف پلک بالایی و کمی پایین تر از مژه های پلک پایینی ایجاد می شود. نحوه ایجاد برش ها به شکلی است که بعد از بهبودی کامل، به هیچ عنوان قابل مشاهده نخواهند بود. برش به کمک ابزار جراحی دقیقی انجام می شود و سپس محل زخم با استفاده از بخیه های بسیار ظریف یا چسب بافتی به نحوی بسته می شود که اثری از اسکار و جای زخم در آینده باقی نماند. این که چه مقدار از پوست اضافی، چربی ها یا عضلات اطراف چشم باید حذف شوند، به نظر پزشک بستگی دارد. مواردی نظیر ساختار عضلانی صورت، ساختار استخوانی و تقارن ابروهای شما از جمله عوامل تعیین کننده در این موضوع هستند.

در صورت نیاز، از لیزر کربن دی اکسید (CO2) برای بهبود نتایج و جوانسازی لایه های سطحی پوست استفاده می شود تا چین و چروک های ظریف باقی مانده نیز از بین بروند.

جراحی پلک بالا

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک، در رسیدن به نتایج موفقیت آمیز بسیار تاثیرگذار است. این نکات عبارتند از:

  • بعد از جراحی پلک، پزشک بر روی نواحی تحت جراحی آنتی بیوتیک موضعی قرار می دهد تا خطر عفونت به حداقل برسد.
  • معمولا نیازی به پانسمان کامل چشم نیست.
  • در روز اول بعد از عمل، باید هر یک ساعت یکبار (در زمان بیداری) به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد استفاده شود. این کار باعث می شود که تورم و کبودی ها به حداقل ممکن برسند.
  • در روز دوم توصیه می شود که هر چند ساعت یکبار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای تسریع روند بهبودی، بهتر است بعد از ۴۸ ساعت از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • برای کنترل درد پس از جراحی، پزشک مسکن هایی را برای شما تجویز خواهد کرد. میزان دوز مسکن ها بستگی به شدت درد دارد.
  • در صورت داشتن درد شدید یا مشکلات بینایی، هرچه زودتر موضوع را به پزشکتان اطلاع دهید.
  • برای استفاده از لنزهای طبی باید تا زمان خوابیدن تورم پلک صبر کنید. در حدی که لنز بدون اذیت در چشم قرار بگیرد. بعد از عمل می توانید از عینک استفاده کنید، اما در گذاشتن و برداشتن عینک دقت کنید تا نواحی اطراف چشم آسیب نبینند.
  • معمولاً از بخیه های جذبی برای بلفاروپلاستی استفاده می شود که طی ۴ تا ۷ روز خود به خود از بین می روند. اگر از بخیه غیرجذبی استفاده شود، باید یک هفته بعد از جراحی برای کشیدن بخیه ها به کلینیک مراجعه کنید.
  • حداقل تا سه هفته بعد از عمل، همچنان از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی بپرهیزید.

عوارض بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یک عمل جراحی سرپایی و کم عارضه است. با این حال مراجعه به پزشک غیرمتخصص و یا مرکز درمانی نامعتبر، می تواند باعث بروز عوارض خطرناکی شود. در ادامه به عوارض طبیعی و نادر بلفاروپلاستی اشاره می کنیم:

  • کبودی، تورم و قرمزی در اطراف چشم عارضه ای طبیعی است که پس از گذشت چند روز برطرف می گردد. در این مدت ممکن است سفیدی چشمتان نیز قرمز شود که همچنان طبیعی است.
  • مهم ترین عارضه ای که ممکن است بعد از جراحی پلک دیده شود، عدم توانایی در کامل بستن چشم ها است. این عارضه معمولاً در عرض چند هفته بهبود می یابد. در این مدت باید از قطره چشمی، بخور و پانسمان چشم در طول شب استفاده کنید تا چشمانتان خشک نشوند.
  • عفونت پلک که در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی در حین جراحی و پس از آن می تواند رخ دهد. استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک، از احتمال بروز این عارضه می کاهد.
  • دوبینی
  • تشکیل اسکار
  • کوتاه شدن پلک ها
  • عدم برداشت کامل پوست اضافه
  • بی حسی پلک ها

هزینه جراحی پلک

هزینه بلفاروپلاستی شامل موارد زیر است:

  • هزینه آزمایشات قبل از عمل که به منظور بررسی سلامت عمومی توسط پزشک تجویز می شود.
  • دستمزد پزشک و تیم وی که بسته به میزان مهارت و تجربه آنها این هزینه می تواند متغیر باشد.
  • هزینه های کلینیک که بسته به مجهز بودن، منطقه جغرافیایی، سابقه و ... متفاوت است.
  • هزینه داروها و مراقبت های پس از جراحی
  • هزینه رفت و آمد و اقامت درصورت مراجعه از سایر شهرها یا خارج از کشور

هزینه جراحی پلک در سال ۱۴۰۱ بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان متفاوت می باشد.

منبع : بلفاروپلاستی - سایت منیبان


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28456
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید