امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

برش لیزر استیل


1401/07/27
کد خبر : 26339
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

زندگی انسان در گذر زمان با تحولات گوناگونی همراه بوده و هر چه به علم و دانش بشری اضافه می‌شود، ابعاد آن در زندگی تأثیر گذاشته و انجام بسیاری از کارها را آسان می‌کند. از جمله تغییرات شگرفی که در سال‌های نه چندان دور در روند زندگی بوجود آمده است، پیدایش حرفه‌های خاص در صنعت و ساخت انواع ابزارآلات در شکل‌دهی و جهت‌دهی آن‌ها می‌باشد که خدمات برش لیزر یکی از تحولات قابل ملاحظه در صنعت به شمار می‌رود. در گذشته و قبل از زمانی که فکر و ذهن بشر به سمت استفاده از ابزارآلات صنعتی در تولید پروژه‌ها و سازه‌های مختلف سوق داده شود، کلیه مراحل تولید و بهره‌برداری انواع وسایل کاربردی جهت ساخت و ساز و ... با نیرو و قدرت دست انجام می‌گرفت که با حاصل شدن علم و فناوری، به مرور زمان از شدت استفاده از نیروی دست کمتر شده و برش لیزر استیل جایگزین آن گردید. گسترش این فناوری محدود و منحصر به خدمات برش لیزر نگردید بلکه سایر فلزات و آهن‌آلات را نیز شامل شد که برش لیزر ورق استیل یکی از نمونه‌های پرکاربرد در صنعت و پزشکی به شمار می‌رود. در این نوشتار سعی داریم با معرفی خدمات برش لیزر استیل، با نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن آشنا شده و یکی از معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین  شرکت‌های فعال در این زمینه را معرفی نماییم.

آشنایی با برش لیزر استیل

قبل از این که نحوه کار برش لیزر استیل را توضیح دهیم بهتر است ابتدا آشنایی مختصری با استیل داشته باشیم تا ذهنیت کاربرد و کارکرد آن را بهتر بتوانیم مجسم کنیم. استیل آلیاژی است که از ترکیب آهن و کربن ساخته می‌شود که مقدار آهن بکار برده در آن بسیار بیشتر از کربن بوده و سهم کربن تقریباً کمتر از 2 درصد در این ترکیب می‌باشد که ورق‌های استیل شامل انواع طلایی، آیینه‌ای، استیل براق، دودی، فنری، استیل خشدار و ... در بازار یافت می‌شود. به دلیل انعطاف‌پذیری و شکل‌دهی خاص و همچنین مقاومت بالایی که این فلز دارد، کاربردهای زیادی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طوری‌که عنوان شد در گذشته برای برش و شکل‌دهی با استفاده از روش‌های سنتی و از ابزارآلات مکانیکی و لوازم دستی نظیر اره استفاده می‌کردند. اما با گسترش یافتن فناوری و علم لیزر، به مرور زمان برش لیزر استیل جایگزین روش‌های سنتی گردید که طریقه انجام کار و مزایای این روش در ادامه خواهد آمد. اگر به تاریخچه برش لیزر نگاهی بیندازیم، اولین دستگاه تولید شده حدود سال 1965 برای برش قالب‌های الماس ساخته و مورد استفاده قرار می‌گرفت که رد طول گذشت زمان، کاربرد برش لیزری به سایر مواد مختلف نظیر چرم و پارچه نیز گسترش یافته است. شایان ذکر است برای برش انواع فلزات روش‌های دیگری مانند واترچت، سی‌ان‌سی، پرسکاری‌، گیوتین و برش پلاسما و ... نیز کاربرد دارند اما به دلیل سرعت بالاتر و دقت بسیار، روش برش لیزر استیل، مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد.

نحوه برش لیزر به این شکل می‌باشد که اشعه تابشی لیزر از یک منبع قوی خارج و بر روی سطح و جسم مورد نظر تابانده می‌شود که تابش همسان و هم‌اندازه در طول مسیر برش باقی مانده و با توجه به میزان قدرتی که از ابتدا برای تابش تعریف شده و همچنین قطر و مقدار ضخامت و استحکام وسیله قابل برش، باعث سوختن یا آب شدن قسمت‌های در نظر گرفته شده و برش انجام می‌شود. این نوع برش لیزر استیل مزایای زیادی نسبت برش‌ از طریق روش‌های سنتی و مکانیکی دارد که به اختصار بشرح ذیل به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

1- به دلیل داشتن سطحی صاف و صیقلی و همچنین مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد در صنایع مختلف کاربرد دارد که خودروسازی، ساختمان و تابلوسازی، تولید سازه و مخازن صنعتی و پروژه‌های عظیم گازی و نفتی، انواع وسایل صنایع پزشکی و صنایع ساختمانی و ... نمونه‌هایی از آن می‌باشند.

2- برخلاف برش‌های سنتی که می‌بایست توسط نیروی انسانی صورت می‌گرفت و این‌ کار در کنار کندی و زمان‌بر بودن، درصد خطای بالایی نیز داشت، برش لیزر استیل بدون دخالت نیروی انسانی و با دقت و ظرافت بالا و برابر برنامه تعریف شده، تقریباً درصد خطای نوع برش به صفر رسیده و به همان نوعی که انتظار خواهد رفت، برش انجام می‌شود.

3- در روش‌های مکانیکی، پس از ایجاد برش شاهد لبه‌دار بودن زیادی در محل برش داده شده می‌شدیم، اما با استفاده از فناوری بکار رفته در برش لیزر استیل و نظم بکار رفته در زمان برش، هیچ‌گونه علائم لبه‌دار بودن مشاهده نمی‌گردد.

4- طبعاً استفاده از نیروی انسانی برای برش، علاوه بر بکار بردن انرژی زیاد و تمرکز و دقت بالا، وقت و زمان بیشتری نیز باید مورد استفاده قرار می‌گرفت تا شکل دلخواه حاصل می‌شد، اما سرعت و دقت بالای برش لیزر استیل باعث شده است که عمل برش‌ ورق‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شده و به خط تولید که می‌بایست مداوم کار کند خواهد رسید.

5- امروزه با افزایش تقاضای مصارف استیل در صنایع مختلفی که نمونه‌هایی از آن‌ها در بالا یاد شد، می‌بایست تعداد ورق‌های زیادی نیز برای ساخت و تولید آن مورد استفاده قرار بگیرد که این افزایش تعداد، طبعاً هزینه زیادی را نیز برای سفارش دهنده بدنبال خواهد داشت. لذا با استفاده از برش لیزر استیل در تعداد و ابعاد بالا و بصورت تمام اتوماتیک و خودکار قطعاً صرفه‌جویی‌های فراوانی در پرداخت هزینه‌ها حاصل خواهد شد. از طرفی سرعت بالا در انجام کار و از طرفی کاهش تعداد نیروی انسانی، در کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار هستند.

اما نکاتی که می‌بایست در برش لیزر استیل در حین برش باید مورد لحاظ و دقت قرار گیرد شامل زاویه کونیک به معنی تغییر اندازه قطر سوراخ مورد نظر در ضخامت برش، کم کردن مقدار پلیسه که جهت بالا بردن کیفیت نهایی مطلوب است، کرف که همان مشخص نمودن کمترین شعاع مقدار برش است می‌باشد که در کنار آن عوامل صافی سطح و همچنین بالا بودن سرعت برش هم مهم می‌باشند.

در این راستا شرکت پارسیان لیزر با سابقه بیش از 10 ساله و بکارگیری از متخصصان ماهر و باتجربه در زمینه انواع برش از طریق لیزر و مخصوصاً برش لیزر استیل و همچنین طراحی، مجموعه‌سازی و نیز ساخت انواع ماشین‌آلات فعالیت داشته و تاکنون در اجرای پرو‌ژه‌های بزرگی سهیم بوده است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26339
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید