امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

بررسی مزایا و معایب سیستم های سرمایشی از نگاه مشتریان


1401/07/27
کد خبر : 26208
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر
طبق گزارشاتی که توسط مراکز خبری موثق درباره تغییرات آب و هوایی منتشر شده است، تابستانی که امثال در پیش رو داریم گرم ترین تابستانی است کشور ما در 50 سال اخیر تجربه کرده است.

به همین دلیل، پیش بینی می شود که از یک الی دو ماه دیگر مصرف سیستم های خنک کننده در کشور بسیار بالا برود و نیاز افراد به این سیستم ها در مراکز مختلف تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی به شدت افزایش پیدا کند.

از این رو، گروه کارخانجات ساران که بزرگ ترین تولید کننده سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های سرمایشی و گرمایشی است، در این مقاله قصد دارد تا برخی از رایج ترین دستگاه های خنک کننده را در کنار شما عزیزان بررسی کرده و مزایایی که استفاده از آنها می تواند داشته باشد را با شما مطرح کند.

در صورتی که شما نیز قصد خرید این سیستم های تهویه ای و سرمایشی را دارید، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است پس به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.

انواع سیستم های سرمایشی

سیستم های سرمایشی اساسا به فناوری ها و دستگاه هایی گفته می شود که می توانند با استفاده از آب و یا هوا، طی فرایند هایی هوای خنک را به داخل محیط مورد نظر ما (خانه، شرکت ها، سازمان ها و یا کارخانه ها) وارد کنند.

علاوه بر آن، دیگر ویژگی مهمی که برخی از این دستگاه ها از جمله انواعی از فن کویل ها دارند این است که آنها می توانند با خارج کردن هوای کهنه و جایگزین کردن آن با هوای خنک و تازه باعث بهبود هوا محیط مورد نظر نیز بشوند.

رایج ترین دستگاه های سرمایشی که این روز ها در بازار و اماکن مختلف به چشم می خورند شامل مواردی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم:

* کندانسور هوایی

اولین محصولی که در این مقاله به آن می پردازیم کندانسور های هوایی هستند. بطور کلی، کندانسور یا چگالنده ها شکلی از مبدل های حرارتی هستند که با استفاده از آنها، گرما به سیال خنک کننده منتقل شده و نتیجه ی این کار تبدیل سیال کاری از حالت گاز داغ به حالت مایع خواهد بود.

درست است که انتقال حرارت یا گرما از ماده گرم به ماده سرد می تواند بصورت خودکار انجام شود، اما این روند می تواند پروسه ای طولانی و زمان بر باشد و نقش کندانسور ها این است که این روند را سرعت ببخشند.

پرکاربرد ترین نوع این دستگاه ها، کندانسور های هوایی یا هواخنک هستند، همانطور که می توان از اسمشان حدس زد، سیال خنک کننده ای که از آن استفاده می کنند هوا می باشد.

در این دستگاه ها، گاز داغ وارد لوله های مارپیچ شده و سپس با استفاده از فن های این دستگاه، هوا بر روی این لوله ها به جریان می افتد. زمانی که هوا از روی لوله ها عبور می کند، دمای بالای سیال به هوا منتقل می شود و در طول مسیر لوله ها خنک خواهد شد.

کندانسور هوایی

- مزایای کندانسور هوایی

حال که متوجه شدیم این دستگاه ها به چه شکل کار می کنند، بیایید به برخی از مزایایی که خرید کندانسور هوایی می تواند برای ما داشته باشد را نیز بررسی کنیم:

  • حذف مصرف آب، که نتیجه آن می تواند صرفه جویی در هزینه ها نیز باشد
  • طول عمر بیش تر نسبت به کندانسور آبی، به دلیل عدم وجود خوردگی توسط آب
  • نصب و استفاده ی آسان
  • امکان استفاده از سیستم در ظرفیت های مختلف برای انواع ساختمان ها
  • تنوع در طراحی ساخت و امکان خرید سیستم بنا بر نیاز های ساختمان.

* فن کویل چیست؟

نوع دیگری از سیستم های تهویه مطبوع که در این مقاله به آنها می پردازیم، دستگاه های فن کویل ها هستند که جزء پرطرفدار ترین سیستم های خنک کننده بوده و با انواع مختلف طراحی های خود، موفق شده اند تا سهم بزرگی از بازار سیستم های تهویه هوایی را به خود اختصاص بدهند.

در ادامه قصد داریم بعد از بررسی نحوه کلی این سیستم ها، انواع مختلف آنها را نیز به شما معرفی کرده و مزایایی که استفاده از آنها می تواند در اختیار شما عزیزان قرار بدهد را در کنار هم بررسی کنیم.

- فن کویل چطور کار می کند؟

همانطور که از نام این دستگاه ها مشخص است، این سیستم ها از دو بخش فن و کویل تشکیل شده اند. چرخه کار فن کویل ها با مکش هوای کهنه ی داخل محیط آغاز می شود و در این فرایند، هوای کهنه بعد از عبور از فیلتر ها وارد بخش کویل دستگاه می شود.

دمای کویل ها قابل تنظیم می باشند و مصرف کنندگان می توانند با توجه به نیاز خود آن را تنظیم کنند تا بعد از عبور هوا از روی کویل، هوا به دمای مطلوب برسد.

زمانی که هوای کهنه از کویل ها عبور کرد و خنک شد، فن های دستگاه وارد عمل می شوند و آن را مجددا به محیط باز می گردانند و این روند آنقدر طی می شود تا دمای مناسب و مورد نظر تامین شود.

فن کویل ها از چه بخش هایی تشکیل شده اند؟

فن کویل ها از چندین بخش مختلف برای کار خود استفاده می کنند که هرکدام از آنها وظیفه ای جداگانه بر عهده دارد.

در ادامه می توانید اجزای تشکیل دهنده این سیستم سرمایشی را مشاهده کنید:

  1. کویل: وظیفه ایجاد گرمایش یا سرمایش را بر عهده دارد و معمولا جنس آن از لوله های مسی یا پره های آلومینیومی است.
  2. فن: وظیفه به جریان انداختن هوا (دمیدن یا مکش هوا) بر عهده ی این بخش می باشد.
  3. فیلتر: نقش فیلتر ها تصفیه هوا و جلوگیری از ورود گرد و غبار به فن و موتور است و در دو نوع قابل شست و شو و قابل تعویض ساخته می شود.
  4. کلید سلکتور: با استفاده از این کلید می توانیم سرعت موتور را در حالت کند، تند و متوسط تنظیم کنیم.
  5. شیر هواگیری: وظیفه ی هواگیری سیستم بر عهده ی این قسمت از فن کویل می باشد.
  6. هیومیدستات: هیومیدستات که در برخی از مدل های فن کویل استفاده می شود، وظیفه ی تنظیم میزان رطوبت هوا را برعهده دارد.
  7. شاسی: به بدنه ی داخلی دستگاه شاسی گفته می شود و اجزا و قطعات فن کویل را نگه می دارد.
  8. ترموستات: تنظیم درجه حرارت کویل ها به شکل اتوماتیک توسط این اجزا انجام می شود.
  9. الکترو موتور: چرخاندن فن های دستگاه توسط این بخش انجام می گیرد.
  10. پلنوم: قطعه ای است که از آن برای هدایت هوای در قسمت دهش یا مکش فن کویل استفاده می شود.

انواع مختلف فن کویل ها

فن کویل ها معمولا در انواع و اقسام مختلفی ساخته می شوند، و همچنین افزایش و گسترش تعداد شرکت های سازنده ی این دستگاه ها باعث شده تا تنوع در ساخت آنها افزایش نیز پیدا کنند، به شکلی که امروزه می توانیم مدل های شخصی سازی شده و متناسب با شرایط هر ساختمان را در بازار مشاهده کنیم، که این مدل ها گاها ممکن است از حالت استاندارد نیز خارج باشند.

با این حال، سه نوع اصلی و استاندارد این دستگاه ها شامل موارد زیر می باشند:

- فن کویل دیواری

فن کویل های دیواری نوعی از این سیستم ها هستند که از نظر شکل و ظاهر شباهت زیادی به دستگاه های اسپلیت دارند، اما نحوه عملکرد و کار آنها متفاوت است و بسیاری از افراد ممکن است این دو دستگاه را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

این نوع از فن کویل ها بر روی دیوار نصب می شوند، که این امر از بزرگ ترین مزیت های آن می باشد چرا که فضای زیادی در محل مورد نظر شما اشغال نخواهد کرد. ظرفیت هوادهی این سیستم ها معمولا از 250 الی 700 فوت مکعب بر دقیقه می باشد.

فن كويل ديواری

برخی از مزایا و معایب خرید فن کویل دیواری شامل موارد زیر هستند:

  • قابلیت کنترل دستگاه از راه دور،
  • عدم نیاز به لوله کشی،
  • ظاهری شکیل و زیبا،
  • اشغال فضای کم نسبت به دیگر فن کویل ها،
  • نصب و نگه داری آسان.

از معایب این دستگاه نیز می توان به این امر اشاره کرد که تازه سازی هوا در این دستگاه ها انجام نمی شود، و همچنین ظرفیت هوادهی آنها نسبت به دیگر فن کویل ها کمتر است.

- فن کویل کاستی

شکل دیگر این دستگاه ها فن کویل های کاستی هستند که در سقف های کاذب نصب می شوند. عملکرد این دستگاه به این شکل است که عمل مکش هوا از مرکز دستگاه انجام شده و بعد از سرد شدن یا گرم شدن، هوای جدید از طریق دریچه های کناری به محیط وارد می شود.

از جمله مزایای این دستگاه ها می توان به این امر اشاره کرد که این دستگاه دارای نصب توکار می باشد و در معرض دید ساکنان نخواهد بود، و از معایب آن نیز این است که نصب و نگه داری از آن در صورت خرابی ممکن است سخت تر از سایر انواع فن کویل ها باشد.

با این حال، در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیش تر و یا خرید فن کویل کاستی هستید، کارشناسان ساران در خدمت شما خواهند بود تا شما را راهنمایی نمایند. همچنین می توانید جهت مشاهده دیگر سیستم های تهویه ای به وب سایت ساران مراجعه نمایید.

* فن کویل سقفی

نوع سقفی فن کویل ها به دو شکل توکار و روکار ساخته می شوند و دلایل مختلفی مثل زیبایی و صدای کمتری که دارند باعث شده تا خرید فن کویل سقفی یکی از انتخاب های اصلی افراد به شمار بیاید.

ظرفیت این نوع از فن کویل ها بین 200 تا 1000 فوت مکعب می باشد که می توان بسته به اندازه و نیاز ساختمان، نوع مناسب خود را انتخاب نمود.

دو مورد از مزایایی که این فن کویل ها دارند شامل پنهان بودن از دید افراد و صدای کمتر فن ها در هنگام کار کردن می باشد.

اما از طرفی نیز می توان مواردی همچون دشوار بودن تمیز کردن فیلتر ها و سختی تعمیر دستگاه به دلیل دسترسی سخت به آنها را جزء معایب آنها دانست.

گروه کارخانجات ساران از جمله بزرگ ترین تولید کنندگان سیستم های سرمایشی با کیفیت و دارای استاندارد جهانی می باشد که محصولات خود را در داخل و خارج از ایران به فروش می رساند.

تاریخچه گروه کارخانجات ساران :

گروه كارخانجات ساران فعاليت خود را در سال ۱۳۶۹ با نام تجاري "ساوت وي" و با تمرکز بر حیطه نصب، راه اندازی و ارائه خدمات حوزه تهویه مطبوع و تبرید آغاز نمود. این شرکت، پس از گذشت یک دهه از آغاز فعالیتهای خود و همزمان با تغییر نام به " گروه كارخانجات ساران"، ضمن افزودن حيطه توليد به دامنه فعاليت هايش، توانست گامهای موثری را در خصوص توسعه كمي و كيفي فعاليت هاي خود بردارد. در این دوره گروه كارخانجات ساران با تكيه بر دانش فني و سرمايه انساني و با تمركز بر بهبود مستمر و توسعه فناوري هاي ساخت و توليد، توانست در مدت زمانی كوتاه، سهمی بزرگ از بازار صنعت تهويه مطبوع كشور را به خود اختصاص دهد و به عنوان يكي از بزرگترين و معتبرترين شركت هاي توليد كننده تجهيزات تهويه مطبوع در ايران مطرح گردد.
هم اكنون گروه كارخانجات ساران با گذشت حدود ۴ دهه تجربه موفق در ارائه كالاهاي با كيفيت، خدمات پس از فروش گسترده و با پشتوانه فني و علمي ارزنده توانسته است موقعيت ويژه اي را در ميان رقباي داخلي و خارجي به خود اختصاص دهد و مصمم است تا با دستيابي به دانش و استاندارد هاي روز دنيا و گسترش زيرساخت هاي مرتبط، ضمن احترام به حقوق مشتريان كه سرمايه اصلي اين شركت است، گامهای موثری را درمسير توسعه صنعتي و صيانت از منابع ملي کشور عزیزمان ایران بردارد.

شما عزیزان نیز می توانید جهت مشاهده محصولات بیش تر این تولید کننده ی بزرگ و یا خرید محصولاتی که در این مقاله مطرح شد، همین حالا به وب سایت ساران مراجعه نمایید، و همچنین جهت کسب مشاوره در خصوص محصول مناسب با شرایط و نیاز های خود می توانید با کارشناسان ساران تماس حاصل فرمایید.

https://saran-mfg.com/fa/

در نهایت، ضمن تشکر از شما عزیزان بابت مطالعه ی این مقاله، امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار بدهیم.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26208
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید