امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

بررسی انواع اگزوز در خودرو


1401/07/27
کد خبر : 28468
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

اگزوز خودرو چیست؟

همه ما میدانیم که استفاده از یک اگزوز مناسب می تواند تاثیرات بسیار مهمی در سلامت خودرو داشته باشد. خروج دود از محفظه احتراق خودرو اگر به میزان کافی نباشد، می تواند موجب خفه شدن موتور و در نهایت کاهش عملکرد آن شود. از طرفی، سوخت های فسیلی، پس از احتراق، آلاینده هایی را تولید می کنند که می تواند برای سلامت محیط زیست و همچنین سلامت خود انسان نیز خطر ساز باشد.
از این رو، داشتن اگزوزی با کاتالیزور قدرت مند، که بتواند این آلاینده ها را به مواد کم خطر تری تبدیل کند بسیار مهم خواهد بود. با در نظر گرفتن همه این موارد، در کنار زیبایی و جایگیری درست این قطعه از خودرو می توان اینطور بیان کرد که یکی از با اهمیت ترین قطعات در اتومبیل هاست. در ادامه این مطلب به بررسی انواع اگزوز ها پرداخته خواهد شد تا بتوان بهترین قطعه را متناسب با نیاز خود و خودروی خود انتخاب کرد.


 انواع اگزوز در خودرو

انواع اگزوز خودرو

میدانیم که با پیشرفت تکنولوژی، گسترش بازار های جهانی و سرمایه گذاری های مختلف در اقسا نقاط دنیا، شرکت های خودرو سازی مختلف، با تولید و عرضه محصولات متنوعی پا به عرصه گذاشته اند. همانطور که انتظار میرود، هر مدل از خودرویی دارای ویژگی های فنی و فیزیکی مخصوص به خود است که می توانند در انجام وظایف مختلف با هم همکاری داشته باشند. یکی از مهم ترین قطعاتی که در این مدل ها وجود دارد، اگزوز ها هستند که مختص مدل خودرو خود طراحی و تولید شده اند. اما این قطعه چه مدل هایی می تواند داشته باشد؟


انواع اگزوز در خودرو

اگزوز تک خروجی

این مورد را می توان یکی از معروف ترین و متداول ترین مدل های اگزوز خودرو دانست. این دسته از محصولات معمولا در تمامی خودرو ها، در هر برند و جایگاهی طراحی و تولید می شوند. همانطور که از نامشان پیداست این قطعات صرفا دارای یک خروجی برای دود و صدا از موتور خودرو هستند.  به همین جهت است که برای خودروهای معمولی یک انتخاب ایده آل به حساب می آیند. لازم به ذکر است که این مدل ها نمی توانند دود زیادی را خارج نمایند لذا اگر موتور خودروی خودتان را تقویت کرده اید، بهتر است به فکر مدل دیگر با طراحی های خاص تر از این محصولات باشید.

اگزوز دوگانه

یکی دیگر از مدل های بسیار پرطرفدار در میان اگزوز ها، نوع دوگانه آن ها است. این مدل که معمولا دارای دو لوله برای خارج نمودن دود، آلاینده ها و صدا از موتور خودرو هستند به گونه طراحی و تولید شده اند که نسبت به نوع تک لوله خود دارای توانایی و قدرت بالاتری باشند. همین عوامل در کنار یکدیگر سبب شده تا متخصصان و علاقه مندان به استفاده از خودرو هایی با موتور های قدرتمند و همچنین افرادی که مسئولیت طراحی خودرو های توربور شارژ را دارند به سمت استفاده از این محصول تشویق شوند. یکی دیگر از ویژگی های این مدل از مافلر ها که موجب شده تا طرفداران بسیار زیادی به ویژه در میان افراد معمولی جامعه پیدا کنند، این امر است که تاثیر و نقش بسیار زیادی در کاهش مصرف خودرو دارند.

اگزوز دو طرفه

اگزوزهای دوطرفه یکی از دسته بندی های اگزوز های دوگانه تلقی می شوند. این قطعات کمک میکنند تا دود و صدای خروجی از طرفین اتومبیل به وسیله دو یا چند لوله خارج شود. اما استفاده از این مدل سایلنسر برای تولید کنندگان خودرو چندان جذابیتی ندارد. چرا که این قطعات به منظور خارج کردن دود از طرفین، نیازمند خمیدگی ها متقارن و نا متقارن متعددی در خودرو میشوند. همین خمیدگی ها سبب می شود تا دود به طور کامل از موتور خارج نشده و فشارزیادی را به آن وارد کند. همین افزایش فشار نهایتا سبب افزایش مصرف سوخت در خودرو ها خواهد شد. اگر دقت داشته باشید، خودرو های سوپراسپرت از این مدل  بیشتر از سایر مدل ها به ویژه مدل های عمومی استفاده می کنند.

اگزوز High performance

این دسته از اگزوز ها ساختار و طراحی بسیار منحصر به فردی دارند. عموما برای ساخت این دسته از تولیدات، انشعابات بسیار باریکی استفاده می شود. از طرفی دیگر سرعت خروج دود و صدا از آن ها بسیار زیاد است. همین مورد سبب شده است تا گزینه ای بی نظیر برای خودرو های مسابقه ای باشند. البته باید عنوان کنیم که در کنار این سرعت، صدای بسیار زیادی هم تولید می کند. این صدا به قدری زیاد است که استفاده از این مدل اگزوز خودرو در فضای داخلی شهر ها ممنوع شده است.

اگزوز دوگانه مخالف

این دسته از محصولات هم یک مدل اگزوز بسیار پرطرفدار هستند. این مدل ها، نمونه های توسعه یافته ای از اگزوزهای دوگانه هستند. در حقیقت اگزوز های دوگانه معمولی دارای انبار های بزرگی بودند اما همین مورد باعث می شد تا خودروسازان نتوانند آن ها را برای ماشین های کوچک یا متوسط استفاده نمایند. اما در سال 1998 مهندسان آمریکایی توانستند اگزوز های دوگانه مخالف را تولید نمایند. در این مدل ها عموما انبار ها کوچکتر شده اما تعداد آن ها افزایش یافته است. به همین جهت است که می توان آن ها را برای انواع مختلفی از خودرو ها استفاده نمود.


 انواع اگزوز در خودرو

سخن آخر

اگزوز، سایلنسر یا مافلر به عنوان یکی از مهمترین قطعات خودرو ها لحاظ می شود که دارای کارایی بسیار منحصر به فردی است. همین مورد هم سبب شده تا مدل های مختلفی از آن ها تولید شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر انواع اگزوز خودرو و مدل های اگزوز داشته باشیم. در دنیای امروز، با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی هیچ گاه نمی توان تمامی قطعات را در یک مقاله گردآوری کرد. با این حال ما همه تلاش خود را در این راستا به کار بردیم تا با جمع آوری مطالبی موثر، شما خریداران عزیز را به سمت انتخابی درست هدایت کنیم. لازم به ذکر است که استفاده و خرید اگزوز و به ویژه کاتالیزور اگزوز  باید متناسب با نیاز های ما و همچنین از بهترین برند های تولیدی باشد. کارخانجات موفق، تمامی محصولات خود را از بهترین مواد اولیه و همچنین، با پیشرفته ترین دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه ای تولید خواهند کرد تا علاوه بر رفع نیاز های مصرف کننده، قدردان زحمات و هزینه های ایشان نیز باشند.
منبع : Piasanat.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28468
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید