امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

باورهای غلط در مورد لاغری که باید بدانید


1401/07/27
کد خبر : 26468
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 15 نفر

قبل از این که هر روشی را برای لاغری انتخاب کنید، یا حتی در صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، باید از باورهای غلطی که در این رابطه وجود دارد مطلع شوید. لاغری و کاهش وزنی که بدون رعایت اصول سلامتی و زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه نباشد، قطعاً باعث مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف می‌شود. در برخی موارد نیز شروع کردن به رژیم‌های لاغری، کاهش حجم غذا و استفاده از قرص‌های لاغری عوارض جبران‌ناپذیر خواهد داشت و حتی باعث بستری شدن فرد در بیمارستان می‌شود. در این مقاله به طور کامل با چالش ها و باورهای غلطی که در مورد لاغری وجود دارد، آشنا می‌شویم تا از ایجاد و بروز عوارض جانبی و بیماری ها جلوگیری شود.

باورهای اشتباهی که نباید پذیرید

رسیدن به وزن دلخواه و تناسب اندام یکی از مهم ترین عواملی است که تأثیر مستقیمی روی افزایش اعتماد به نفس فرد دارد. به همین منظور افراد در سنین مختلف و به ویژه جوانان برای رسیدن به وزن دلخواه هر روشی را برای کاهش وزن انتخاب می‌کنند؛ اما در این باره روش ها و باورهای اشتباهی در مورد کاهش وزن وجود دارد که به شرح زیر است:
1-    میزان تمام کالری‌ها در بدن یکسان است: کالری یک واحد برای اندازه‌گیری میزان انرژی در بدن است. تمام کالری‌های بدن انرژی یکسانی دارند اما تمام منابع انرژی تأثیرات مشابه و یکسانی روی وزن ندارند. برای مثال میزان کالری کربوهیدرات ها و پروتئین‌ها با یک دیگر یکسان نیست؛ بنابراین برای کاهش وزن می‌توانید کربوهیدرات و چربی با پروتئین را جایگزین یک دیگر کنید. این کار باعث افزایش سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و در نهایت باعث افزایش سرعت کاهش وزن خواهد شد.
2-    روند کاهش وزن خطی است: بسیاری از افرادی که قصد کاهش وزن دارند، گمان می‌کنند که روند کاهش وزن خطی است. در حالی که چنین نیست. برای مثال در اوایل دوره کاهش وزن ممکن است که فرد با سرعت زیاد وزن زیادی کم کند، اما در هفته های بعد حتی ممکن است وزن او افزایش یابد؛ بنابراین روند کاهش وزن خطی نیست. این روند برای زنان و به ویژه در دوران قاعدگی طبیعی است که وزن آن ها در این دوره کم یا زیاد شود. پس نگران کاهش وزن در مدت کم نباشید و کمی حوصله خرج کنید.
3-    استفاده از مکمل‌ها برای کاهش وزن ضروری است: یکی از روش‌های مطمئن که تأثیر زیادی در روند کاهش وزن دارد، استفاده از مکمل‌ها است؛ اما توجه داشته باشید که قرص لاغری خیلی قوی برای هر فردی حتماً ضروری نیست. بسته به شرایط بدنی، شرایط سنی، میزان افزایش وزن و ... نوع رژیم مناسب برای افراد با یک دیگر متفاوت است. در بسیاری از موارد بدون استفاده از قرص و کپسول های مکمل می‌توانید به وزن دلخواه برسید. برای این کار حتماً لازم است که با مشورت پزشک داروساز داروها و مکمل‌های متناسب با شرایط سنی و شرایط بدنی مختلف را تهیه کنید.
4-    اراده داشتن برای کاهش وزن کافی نیست: حتماً شما هم بارها شنیده اید که بسیاری از افرادی اضافه وزن دارند، می گویند من اراده کنم لاغر می شوم؛ اما اراده داشتن به تنهایی کافی نیست. چاقی و اضافه وزن به دلایل مختلفی وابسته است که در هر فرد و با شرایط سنی مختلف متفاوت است. حتی در این باره متغیرهای ژنتیکی مختلفی دخیل هستند که باعث چاقی می شوند. علاوه بر این، برخی بیماری ها از جمله کم کاری تیروئید، افسردگی، سندروم تخمدان پلی کیستیک و ... و حتی مصرف برخی داروها مانند داروهای افسردگی و کورتن ها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. همچنین بدن ما هورمون ها و مسیرهای بیولوژیکی مختلفی دارد که وزن بدن را تنظیم می کند؛ اما در برخی موارد این هورمون ها به درستی کار نمی کند و باعث چاقی می‌شود؛ بنابراین کاهش وزن با اراده داشتن و تصمیم ذهنی برای لاغری ارتباطی ندارد.
5-    برای لاغری فقط کم تر غذا بخورید: چربی بدن یک نوع انرژی است که در بدن ذخیره می‌شود. برای از بین بردن این چربی لازم است که در میزان بیشتری کالری بسوزانید و لاغر شوید؛ اما توجه داشته باشید همان طور که برای کاهش وزن قرص لاغری فقط کافی نیست، کم تر کردن حجم غذا نیز به تنهایی کافی نیست. برای افزایش روند سوختن کالری نیز لازم است که تحرک بیشتری هم داشته باشید. بدوید، پیاده روی کنید، ورزش کنید، یا دوچرخه سواری کنید. این فعالیت ها را هر بار حدود 150 دقیقه انجام دهید تا سریع تر به نتیجه دلخواه برسید. در غیر این صورت حتی با کم کردن میزان غذای روزانه، فقط مدت کوتاهی کاهش وزن خواهید داشت و سریعاً به وزن اولیه بر می‌گردید.
 لاغری
6-    نوع غذای مصرفی تأثیری در کاهش وزن ندارد: یکی از موارد مهمی تأثیر زیادی در افزایش وزن دارد، استفاده بیش از حد و روزانه پروتئین‌ها و چربی‌ها است. به همین جهت باید گفت نوع غذای مصرفی تأثیر مستقیمی در روند افزایش وزن دارد. به همین منظور توصیه می‌شود که کربوهیدرات ها را جایگزین پروتئین‌ها کنید. برای کاهش وزن نیز پیشنهاد می‌شود که غذاهای حاوی کربوهیدرات از جمله سیب زمینی و نان سبوس دار مصرف کنید تا میزان فیبر در بدن افزایش یافته و با سرعت بیشتری به وزن دلخواهتان برسید.
7-    مصرف چربی تأثیری در افزایش وزن ندارد: یکی از مهم ترین عوامل در افزایش وزن استفاده بیش از حد چربی‌ها است. این باور غلطی است که جربی تأثیری در افزایش وزن ندارد. با این وجود اگر دریافت کالری ما در محدوده سالم باشد، چربی باعث چاقی مفرط نمی‌شود. برای دریافت چربی‌های سالم و بی ضرر از چربی‌های سالم مانند آجیل ها، روغن ماهی و آووکادو مصرف کنید.
8-    حذف وعده های غذایی باعث لاغری می‌شود: یکی از باورهای اشتباه دیگری که باعث لاغری می‌شود، حذف کردن یک یا دو عدد وعده غذایی است. در این میان حذف وعده صبحانه نه تنها تأثیری در کاهش وزن و لاغری ندارد، بلکه باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود. همچنین توجه داشته باشید این باور که صبحانه سوخت و ساز را افزایش می دهد و خوردن چند وعده غذایی باعث می‌شود که کالری بیشتر بسوزانید، نیز یک باور اشتباه است.
9-    گرسنگی را تحمل کنید: تحمل گرسنگی در طول دوره رژیم نه تنها باعث کاهش وزن و لاغری نمی‌شود. بلکه باعث کم انرژی شدن بدن، کاهش قند خون و کاهش فشار خون می‌شود. در این شرایط نیز تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین پیدا می کنید که این موضوع نیز مستقیماً باعث افزایش وزن چشمگیری می‌شود.
10-    مصرف خوراکی ها باعث افزایش سوخت ساز می‌شود: این که مصرف برخی خوراکی ها، ادویه ها، نوشیدنی ها و ... باعث افزایش سوخت و ساز می‌شود، یک باور اشتباه است. چون سوخت و ساز بدن هر فرد با میزان فعالیت روزانه اش، غذاهایی که مصرف می کند، شرایط بدنی و شرایط سنی افراد یک دیگر با هم تفاوت دارد.
 لاغری
11-     رژیم لاغری کوتاه مدت مؤثر است: اصلاً این گونه نیست. حتماً شما هم در تبلیغات سایت ها و صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی بارها مشاهده کرده اید که نوشته اند با این رژیم سریع لاغر شوید «» با مصرف این دمنوش به وزن دلخواه خود برسید. صنعت رژیم لاغری یک صنعت پرطرفدار است که با تکرار این جملات سعی در افزایش استقبال افراد چاق دارد. بسیاری از تحقیقات علمی و پژوهشی نشان می دهد که 85 درصد از افرادی که رژیم لاغری می گیرند، پس از یک سال به وزن اولیه خود بر می گردند؛ بنابراین برای لاغری و استفاده از مکمل‌های لاغری و خرید از داروخانه انلاین باید که به صورت مداوم تصمیم بگیرید که سبک زندگی خود را تغییر دهید. با این روش نه تنها کاهش وزن دائمی خواهد بود، بلکه برای همیشه سالم و با نشاط خواهید بود. سعی کنید کم کم غذاهای چرب و ناسالم را از لیست غذاهای روزانه حذف کنید، فست فودهای سالم و گیاهی مصرف کنید. بیشتر از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات استفاده کنید.
12-    غذاهایی با بر چسب رژیمی، باعث کاهش وزن می‌شود: روی برخی از نوشیدنی ها و مواد غذایی حتماً شما هم روی مواد غذایی مختلف بر چسب «رژیمی» را مشاهده کرده اید. این برچسب ها در برخی از مواد غذایی نشان دهنده این نیست که به کاهش وزن کمک می کند. در واقع اعتمادی به این گونه تبلیغات و برچسب ها نیست. در برخی موارد حتی این غذاها شیرین تر و نا سالم هستند؛ بنابراین با مشاهده یک برچسب گول نخورید و مصرف آن را افزایش دهید.
لاغری

 شرایط فعلی که شیوع کرونا افزایش چشمگیری داشته، عدم مراجعه به مراکز درمانی شلوغ و داروخانه ها یکی از راه های پیشگیری از شیوع و افزایش انتقال کرونا است. برای خرید سایر مکمل‌های لاغری می‌توانید از طریق سایت داروخانه 24 اقدام به سفارش محصول مورد نظر نمایید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید مکمل و داروی مورد نظر خود را جستجو کرده و مشخصات و عوارض و موارد مصرف آن را مطالعه کنید. همچنین برای کسب اطلاعات تخصصی بیشتر می‌توانید با مشاوران در تماس باشید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26468
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید