امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

بازسازی ساختمان


1401/07/27
کد خبر : 26500
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

قبل از اینکه به نحوه بازسازی و اصول آن بپردازیم، باید این نکته را متذکر شویم که در معماری سه مفهوم نوسازی، بهسازی و بازسازی وجود دارد که هر کدام با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در نوسازی به صورت کلی بافت نو و جدید جایگزین بافت های قدیمی شده و ظاهری جدید به ساختمان خواهد بخشید. بهسازی نیز مجموعه فعالیت هایی مانند مستحکم نمودن و محافظت آن است که در مدت زمان کوتاهی برای تغییر در شکل ساختمان انجام می‌گیرد. اما آنچه که به صورت مفصل درباره آن در این مقاله توضیح داده خواهد شد، بازسازی است.
بازسازیِ ساختمان به مجموعه فعالیت هایی گفته می‌شود که با هدف تعمیر و مرمت ساختمان صورت می‌گیرد. این بازسازی ها به دو سبک علمی و هنری انجام گرفته و گفتنی بیشتر از سبک هنری کمک گرفته می‌شود. در سبک علمی تمامی مراحل با دقت و براساس علم صورت گرفته و مواردی مانند مقاوم سازیِ ساختمان، اجرای نمای ساختمان و تعمیرات اصولی باید به شکل علمی انجام گیرد. از طرفی دیگر در سبک هنری از افرادی که دارای تجربه در زمینه بازسازی هستند، کمک گرفته و به آنها  اجازه نوآوری و ابداع داده می‌شود. در واقع شخص می‌تواند در همه مراحل بازسازی نوآوری داشته باشد؛ در حال حاضر پیمانکاران وظیفه بازسازی را بر عهده می‌گیرند.
بازسازی ساختمان

بازسازی و تعمیرات ساختمان

در بازسازیِ و تعمیرات ساختمان می‌توان از ۴ روش اقدام نمود که به صورت جزئی در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.
بازسازی حفاظتی: همان طور که از نام آن مشخص است در این روش ابتدا به صورت کلی ساختمان را بررسی کرده و کلیه تا همه ویژگی های آن و نوع مصالح به کار رفته در ساخت آن را مشخص می‌کنند. بعد از اینکه تحقیق کلی بر روی ساختمان صورت گرفت، حفاظت ساختمان را در نظر گرفته و نسبت به بازسازی اصولی آن اقدام خواهند کرد.
بازسازی سبکی ساختمان(آناستیلوز): معمولا قسمت های قدیمی ساختمان را با قسمت های جدید جایگزین می‌کنند. در این روش، بازسازی باید به صورتی باشد که بنا تغییر نکرده و فقط بخش قدیمی با بخش جدید مشابه عوض شود. از این روش بیشتر در مرمت و تعمیر بناهای تاریخی استفاده می‌گردد، چراکه نمی‌خواهند بافت اصلی بنا تغییر کند.

بازسازی خانه های قدیمی

هر خانه‌ای پس از گذشت چندین سال فرسوده و قدیمی می‌شود که با بازسازی آن می‌توان زیبایی و راحتی را دوباره به ارمغان آورد و به نوعی از خطرات جانی و مالی نیز پیشگیری کرد. در واقع بازسازی خانه های قدیمی شامل فعالیت هایی است که که با انجام دادن آنها عمر بنا افزایش یافته و همچنین بوسیله تعمیرات بخش هایی از آن، به حفظ و ماندگاری و همچنین زیبایی بصری و کارایی این خانه ها کمک می‌کند.

در حال حاضر بازسازیِ خانه های قدیمی نیازمند دانستن و رعایت یک سری قوانین است تا روند آن طبق اصول پیش برود. از مهمترین نکاتی که در بازسازی این خانه ها باید به آن توجه کرد، رعایت اصولی پروسه تخریب است. چراکه این نوع خانه ها اغلب دارای پوسیدگی ها و سستی های زیادی هستند که ممکن است موجب تلفات جانی و مالی گردد. از طرفی صاحب خانه ها دوست ندارند تا تخریب خارج از برنامه تعمیرات پیش آید. بنابراین بایستی از افراد متبحر کمک گرفته و نسبت به نقشه خانه قدیمی آگاهی کامل داشته باشید.
بازسازی ساختمان

آیا خانه های قدیمی مناسب بازسازی هستند ؟

معمولا خانه های قدیمی بیشتر از هر چیز دارای ارزش معنوی برای افراد هستند. کودکی و جوانی و عمر افراد در این خانه ها سپری شده و دارای خاطرات تلخ و شیرین بسیاری می‌باشند. بنابراین تصمیم می‌گیرند تا این خانه ها را به جای تخریب، تعمیر کرده و خاطرات خود را حفظ کنند. از طرفی دیگر ممکن است که خانه هایِ قدیمی به صورت اصولی بنا شده و هنوز هم استحکام کافی را داشته باشند، بنابراین با انجام تنها برخی تعمیرات می‌توانند به زندگی خود در این خانه ادامه دهند. در این راه بهتر است تا کار را به کاردان سپرده و از شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کمک بگیرید. چراکه این شرکت ها با داشتن تجربه و تخصص مراحل بازسازی براساس اصول و قواعد پیش خواهند برد. حتی بازسازی خانه های قدیمی با کم ترین هزینه نیز در این موارد قابل اجرا بوده و هزینه زیادی برای آنها در برنخواهد داشت.  

بازسازی خانه های قدیمی روستایی

در حال حاضر توسعه گردشگری رونق زیادی پیدا کرده و اغلب افراد تمایل دارند تا تعطیلات خود را در تفریحگاه های سنتی و قدیمی سپری کنند.
از این رو اغلب افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، خانه های قدیمی روستایی را بازسازی کرده و تغییر کاربری می‌دهند تا صنعت گردشگری رونق بیشتری پیدا کند.
دلیل دیگری که بازسازی خانه هایِ قدیمی روستایی دارد، حفظ بافت سنتی خانه و عناصر روستایی آن است. به این دلیل که در ساخت این بناها از المان ها و مصالح قدیمی مانند تیر چوبی، کاه گل و… استفاده می‌شود. یکی از اصولی که باید در ساخت یا بازسازی خانه های روستایی رعایت شود، استفاده از مصالح بومی هر منطقه است. مثلا برای بازسازی یک خانه روستایی در شمال کشور می‌توانید در طراحی فضا از چوب استفاده کنید. همچنین برای ساخت خانه در نواحی گرم و خشک ایران می‌توان از خشت و آجر استفاده نمود. در واقع استفاده از مصالح مناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه یکی از اصول هایی است که بایستی در تعمیر این بناها مورد توجه قرار گرفته شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26500
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید