امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

بازار کار و آینده شغلی رشته های پرطرفدار دبیرستان


1401/07/27
کد خبر : 28611
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

بازار کار رشته تجربی

علوم تجربی یکی از شاخه‌های پرطرفدار در بین دانش‌آموزان دبیرستانی است که با توجه به آمارها بیش‌ترین تعداد دانش‌آموزان، این شاخه را برای ادامه‌ی تحصیلات خود انتخاب می‌کنند. تمام رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در این شاخه قرار دارند. دلیل این انتخاب هر چه که باشد نباید از حق گذشت، رشته‌های دانشگاهی این شاخه فعلاً از بازار کار خوبی در کشور ما برخوردار هستند و اغلب این امر موجب محبوبیت این رشته شده است. باید توجه کنیم همین محبوبیت باعث بالا رفتن رقابت بین دانش‌آموزان و سخت‌تر شدن کنکور تجربی در برخی رشته‌های خاص شده است. و دانش آموزانی در رشته های خوب و تاپ تجربی پذیرفته می‌شوند که برای درس خواندن برنامه ریزی کنند، مشاور تحصیلی خوبی داشته باشند، سرسختانه تلاش کره و در کنار اینها از کتاب های کنکور تجربی و منابع خوب درسی نیز بهره ببرند. در ادامه بررسی بازار کار چند رشته پرطرفدار تجربی می‌پردازیم:

بازار کار رشته تجربی

بازار کار پزشکی

رتبه‌های برتر رشته تجربی به ‌احتمال خیلی زیاد سراغ پزشکی می‌روند؛ رشته‌ای که هم بازار کار خوبی دارد هم می‌توان به درآمد بالا و جایگاه خیلی خوب اجتماعی امید داشت. البته تمام این مزایا درصورتی‌که دانشجویان بتوانند دوره‌های تخصص را بگذرانند، چند برابر خواهد شد. بنابراین این میزان اقبال و توجه به این رشته کاملا عاقلانه و منطقی است؛ هرچند نباید سختی‌هایش را هم ندیده گرفت. بهتر است بدانید بین رشته‌های تخصصی پزشکی، درآمد متخصصان زیبایی، گوش و حلق و بینی و متخصصین پوست از همه بیشتر است. 

بازار کار داروسازی

رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور علوم تجربی اغلب خود را برای داروسازی یا دندان پزشکی آماده می‌کنند. رشته داروسازی با تولید و ساخت دارو سروکار دارد و سعی می‌کند تاثیر داروها روی سیستم موجودات زنده و به‌خصوص انسان‌ها را بررسی کند. داروسازی در بازار کار رشته‌ تجربی حسابی سربلند است. اکثر کسانی که داروسازی می‌خوانند بعد از فارغ‌التحصیلی سرکار می‌روند. 

بازار کار دندانپزشکی

دندان پزشکی از آن رشته‌های سخت و ظریف ولی درعین حال آینده‌دار و پردرآمد است. دانشجویان دندان پزشکی همه چیز را درمورد تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به دهان و دندان می‌آموزند و بعدها می‌توانند در کلینیک‌ها یا مطب‌های شخصی کار کنند. البته تاسیس مطب، خرید وسایل هزینه‌هایی دارد که شاید برای شروع زیاد باشند و هرکسی از عهده‌شان برنیاید. دندانپزشکان می‌توانند در شهرستان‌ها شرایط و درآمد بهتری نسبت به شهرهای بزرگ داشته باشند.

بازار کار پرستاری

نمی‌شود از بازار کار رشته تجربی بگوییم و توضیحی درمورد رشته پرستاری ندهیم. پرستاران نقش مهمی در مراقبت از بیماران و ارتقای سطح بهداشت و درمان دارند. کار درمان بیماران دربیمارستان‌ها فقط با کمک پرستاران ممکن می‌شود. پرستارها شغل سخت و طاقت‌فرسایی دارند و باید بیش از اندازه صبور و سازگار باشند. بازار کار پرستاری خوب است و اگر با روحیه‌تان سازگار است، می‌توانید باخیال راحت مشغول تحصیل در این رشته شوید چراکه به‌ محض تمام شدن دوره، مشغول به کار خواهید شد.

بازار کار هوشبری و اتاق عمل

بیمار بیهوش احتیاج به مراقبت دارد و در تیم جراحی باید کسی باشد که بتواند این مراقبت را انجام دهد. به ‌ویژه کار با دستگاه‌های موجود در اتاق عمل، تنظیمشان احتیاج به وجود یک متخصص دارد. اگر به رشته‌های پیراپزشکی مثل هوشبری علاقه دارید می‌توانید در دانشگاه‌های علوم پزشکی درس بخوانید و بعدها در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی مشغول به‌کار شوید.

 

بازار کار فیزیوتراپی

یکی دیگر از زیرشاخه‌های توانبخشی،فیزیوتراپی است. بعضی بیماران به دلایل مختلف دچار آسیب‌هایی می‌شوند و حل مشکل‌شان به‌دست عوامل فیزیکی و مکانیکی است. این افراد باید از خدمات فیزیوتراپی استفاده کنند. فیزیوتراپ بااستفاده از عوامل فیزیکی مثل گرما، سرما، الکتریسیته، نور به داد این افراد می‌رسد یا با معرفی حرکات ورزشی، تمرین‌های مختلف دردهای بدنی خود را درمان می‌کند. 

بازار کار مامایی

بازار کار رشته تجربی در حوزه مامایی فقط مختص خانم‌ها است. فقط خانم‌ها می‌توانند در رشته مامایی تحصیل کنند و به مباحثی مثل بهداشت زنان، مراقبت‌های قبل و بعد از بارداری، زایمان، بیماری‌های زنان، بهداشت نوزاد و مادر، تغذیه نوزاد بپردازند. یک ماما می‌تواند در مطب پزشک خانواده، مطب شخصی، بیمارستان و درمانگاه کار کند یا به ‌عنوان مربی بهداشت، خدمات بهداشتی مشغول فعالیت شود.

بازار کار رشته انسانی

بازار کار رشته انسانی

علوم انسانی دارای 5 زیر گروه اصلی است. که هر کدام نیزشامل چندین رشته از قبیل: دبیری زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، رو.انشناسی، فلسفه، مترجمی زبان عربی، علوم ارتباطات اجتماعی، خبرنگاری، باستان‌شناسی، علوم تربیتی، مطالعات خانواده و... هستند. قبرای اینکه بتوانید در بهترین رشته های علوم انسانی پذیرفته شوید، باید به خوبی مطالعه کنید، از کتاب های کنکور انسانی با محتوای آموزش مناسب استفاده نمایید، با برنامه پیش بروید و مهارت تست زنی و سرعت خود را بالا ببرید.

پرطرفدار ترین رشته های علوم انسانی کدامند؟

از رشته‌های معروف و پردرآمد شاخه‌ی علوم انسانی می‌توان به رشته‌های روانشناسی، حقوق، مدیریت و حسابداری اشاره کرد.

با توجه به آمارهای موجود ۴۶ درصد از دانشجویان کشور در رشته‌های علوم انسانی در حال ادامه‌ی تحصیل هستند و در بین این تعداد  ۳۰۰ هزار نفر در رشته‌ی روان‌شناسی و ۳۰۰ هزار نفر در رشته‌ی حقوق درس می‌خوانند که این آمار نشان از محبوبیت این دو رشته در بین دانش‌آموزان دارد. در ادامه به بازار کار هر یک از این رشته ها خواهیم پرداخت:

بازار کار رشته حقوق

تعداد زیادی از رتبه‌های برتر کنکور انسانی جذب رشته حقوق می‌شوند. این رشته بازار کار خوب و البته متنوعی دارد و فارغ‌التحصیلان با توجه به روحیه و شرایط خود می‌توانند زمینه‌های شغلی متفاوتی را انتخاب کنند. به طور کلی دانش‌آموخته‌های حقوق می‌توانند در حوزه‌های زیر و در نهادها و موسسه‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند:

  • وکالت

  • محضرداری

  • حقوق قضایی

خیلی از شرکت‌ها و ارگان‌ها مثل بانک‌ها، شهرداری‌ها به مشاور حقوقی نیازمند هستند. البته اگر می‌خواهید در رشته حقوق آینده کاری خوبی داشته باشید باید حتما به مسائل حقوقی حسابی مسلط شوید و سعی کنید دانش‌تان را گسترش دهید و به‌روز کنید. هرچه فن بیان قوی‌تر، جسارت بیشتر، و قدرت استنباط و استدلال بالاتری داشته باشید زودتر می‌توانید به یک وکیل یا مشاور حقوقی کم‌نظیر و کاربلد تبدیل شوید.

بازار کار علوم قضایی

دوست دارید حین تحصیل وارد بازار کار رشته انسانی شوید؟ پس بهتر است رشته علوم قضایی یکی از گزینه‌های روی میز باشد. قوه قضائیه، دانشجویان علوم قضایی را به‌عنوان کارآموز استخدام می‌کند و بعدها این افراد می‌توانند درهمین نهاد بمانند و کار کنند. به‌علاوه اداره‌های ثبت اسناد و املاک، دفترهای اسناد رسمی، اجرای احکام فارغ‌التحصیلان علوم قضایی را استخدام می‌کنند. اگر هیچکدام از این‌ها امکان‌پذیر نشد می‌توانید به عنوان مشاور حقوقی در وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و نهادهای مختلف شروع به‌ کار کنید.

بازار کار حسابداری

وقتی حرف بازار کار رشته انسانی به ‌میان می‌آید، حتما نام رشته حسابداری در ذهن تداعی می‌شود و علت آن بازار کار گسترده و بی‌انتهای این رشته است. از بنگاه‌های اقتصادی کوچک وکارگاه‌های چند نفره گرفته تا کارخانه‌ها و صنایع مختلف، همه و همه احتیاج به یک یا چند حسابدار دارند تا به صورت‌های مالی‌شان رسیدگی کند، فرم اظهارنامه مالیاتی تکمیل کند و به سایر امور مالی برسد. 

بازار کار روانشناسی

دانشجوهای روانشناسی رفتار انسان را مطالعه می‌کنند و ریشه انواع رفتارها، ناهنجاری‌های رفتاری را از نظر تخصصی و علمی مورد بررسی قرار می‌دهند. این افراد بعدها به‌عنوان روانشناس مشغول به‌کار می‌شوند و از مفاهیم تئوری و تخصصی برای حل مشکلات روحی، روانی، خانوادگی، شغلی انسان‌ها استفاده می‌کنند. احتمالا از مطالعه همین چند خط متوجه شدید که روانشناس‌ها چه حوزه‌ی کاری حساس و مهمی دارند و حضورشان به‌خصوص در جوامع امروزی چقدر لازم است.

یک روانشناس می‌تواند در کلینیک‌های مشاوره و روا‌نشناسی به‌عنوان روانشناس کار کند یا جذب سازمان‌های مختلفی مثل زندان‌ها، نیروی انتظامی، بهزیستی، مهدکودک، خانه سالمندان شود و به افراد مختلف کمک کند. به‌علاوه روانشناسان می‌توانند به‌عنوان کارشناس فروش، کارشناس تبلیغات کار کنند و از دانش خود برای کمک به رونق کسب ‌و کارهای مختلف هم به‌کار بگیرند.

بازار کار مدیریت بازرگانی

اسم مدیریت به گوش خیلی‌ها می‌خورد و خودشان را پشت میز مدیریت اداره‌ها و نهادهای مختلف می‌بینند. البته این نگاه از بیخ ‌و بن غلط نیست؛ ولی واقعیت این است که چندین سال طول می‌کشد تا فارغ‌التحصیل مدیریت بتواند پشت میزهای مدیریتی بنشیند. 

بازار کار مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی هم مثل سایر زیرشاخه‌های مدیریت، میان‌رشته‌ای است و داوطلبان ریاضی و تجربی هم می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. این افراد در دانشگاه روی مباحث مالی و مدیریت، سودآوری مسلط می‌شوند و بعدها می‌توانند در موسسه‌های مالی، حوزه بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی کار کنند و بنابه تجربه و سابقه کاری، درآمد قابل توجهی داشته باشند.

بازار کار رشته ریاضی

بازار کار رشته ریاضی فیزیک

گر از یک کودکی ایرانی پرسیده شود که دوست داری در آینده چکاره شوی، یکی از تکراری ترین جواب ها این است که می خواهم مهندس شوم. کما اینکه ما هم در کودکی چنین رویایی را داشته ایم. به همین دلیل یکی از محبوبترین انتخاب های دانش آموزان در دوران دبیرستان رشته و کنکور ریاضی فیزیک است تا بتوانند به رویاهای خود برسند. اما باید بدانید که راه موفقت در کنکور ریاضی علاوه بر داشتن استعداد و هوش ریاضی، استفاده از کتاب تست کنکور ریاضی با محتوای کامل، بهره گیری از آموزش های باکیفیت و درس خواندن اصولی است.

مهندسی متالوژی (علم مواد)

این رشته که مترادف با ریخته گری می دانند، به تولید و ساخت قطعات صنعتی می پردازد. مهندسی متالوژی را نمی توان جزء رشته های پرطرفدار ریاضی دانست، اما علاقه مندان خاص خود را داراست. متالوژی به شناخت خواص، توزیع، استخراج و کاربرد مواد مختلف می پردازد. به نظر رشته چندان مناسبی برای خانم ها به شمار نمی آید، چرا که اغلب محیط های کاری آن در کارگاه ها و آزمایشگاه ها خلاصه می شود.

رشته مهندسی نفت

مهندسی نفت را می توان نگین مشاغل رشته ریاضی و از جمله محبوبترین رشته ها دانست. همچنین، میزان درآمد بالا و جذابیت کاری آن باعث شده است تا در رشته های پرطرفدار ریاضی بین نفرات برتر تبدیل شود. بنابراین می توان گفت که برای قبولی در آن به رتبه عالی نیاز است. مهندسان نفت در اکتشاف، محاسبه، بهره برداری از منابع زیرزمینی مثل نفت و گاز و انتقال آن تخصص دارند.

رشته مهندسی برق

این رشته که دارای چهار گرایش الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات می باشد، طبق آمارها جزء نخستین الویت های نفرات برتر کنکور می باشد. همانند آینده شغلی رشته ریاضی فیزیک در بسیاری از شاخه های تاپ، مهندسی برق نیز در صورت دارا بودن علم و مهارت کافی، دارای آینده شغلی بسیار خوبی است.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های خصوصی و دولتی نیروگاه ها، انواع کارخانجات (سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و…)، سازمان های حوزه مخابراتی، صنایع نظامی و دفاعی به اشتغال بپردازند.

مهندسی شیمی

علیرغم نام ظاهری آن و تصور عموم، این رشته، شیمیدان به جامعه تحویل نمی دهد. بلکه ماهیت اصلی آن تربیت مهندسانی است که کشفیات آزمایشگاهی شیمی را تا مقیاس های صنعتی بسط می دهند. رشته مهندسی شیمی دارای گرایش های پالایش، پتروشیمی، پلیمر، صنایع گاز، صنایع شیمیایی معدنی، صنایع غذایی، طراحی فرایندهای صنعت نفت و بهره برداری می باشد.

مهندسی عمران

نام این رشته برای همه افراد جامعه شناخته شده است و اگر بگوییم تا چندی پیش در صدر رشته های پرطرفدار ریاضی قرار داشت، پر بیراه نگفته ایم. حیطه کاری مهندسان عمران بسیار گسترده است و کاربرد آن را د اری از صنایع و مراکز عمرانی می توان مشاهده نمود.

مهندسی مکانیک

این رشته همپوشانی بالایی با سایر شاخه های مهندسی همچون مهندسی برق، شیمی، مکانیک، صنایع، خودرو، معدن، نفت، هسته ایی و … دارد. گرایش های مهندسی مکانیک عبارتند از گرایش حرارت و سیالات، جامدات، ساخت و تولید. مهندسان مکانیک در حال حاضر مشکل کاریابی چندانی ندارند، چرا که به علت تحریم های نفتی، نیل به تولیدات بیش از بیش شده است.

 

خرید کتاب های تست کنکور از کتابانه

برای خرید انواع کتاب های کنکوری و کمک درسی با تخفیف به فروشگاه اینترنتی کتابانه مراجعه کنید و در میان کتابهای متنوع این فروشگاه با بررسی قیمت محصولات مورد نظر خود اقدام به خرید کتاب کنکوری مورد نیاز خود کنید.

در کتابانه علاوه بر کتابهای کمک درسی، کتابهای کودک و نوجوان، بزرگسال، کمک درسی، کنکوری، زبان و دانشگاه در دسترس شما هستند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28611
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید