امروز دوشنبه 16 مهر 1403

Monday 07 October 2024

بازار کار مهندسی برق چگونه است؟


1401/07/27
کد خبر : 26162
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

برای چند دقیقه زندگی بدون برق را تصور کنید. حتی نمی‌توانید این حالت را تصور کنید، درست است؟ بله زندگی بدون برق برای بسیاری ما یعنی تمام شدن زندگی و کار و به همین خاطر است که وجود افراد تحصیل کرده در این زمینه به زندگی ما وابسته است و به آنها برای داشتن زندگی مدرن نیاز داریم. تصور کنید که برق نباشد. شما دیگر قادر به استفاده از وسایل خانه،‌ کامپیوتر، گوشی‌های همراه نخواهید بود و حتی دیگر تولید آب و دیگر مایحتاج و انرژی‌ها صورت نمی‌پذیرد. البته کارهای یک مهندس برق بیش از این مواردی است که عنوان کردیم و تقریبا حضور آنها به زندگی ما گره خورده است.
جهان به مهندسان برق احتیاج دارد و اگر این مطلب را می‌خوانید، شما نیز می‌توانید یکی از آنها باشید. اما مسلما یک سؤال نیز در مورد این مهندسان ممکن است پیش بیاید و آن هم این است که آیا بازار کار در ایران برای این افراد خوب است و آیا آینده‌ی شغلی خوبی دارند؟

بازار کار مهندسان برق در ایران

طبق آمارهای منتشر شده هم در ایران و هم در سطح جهانی، بازار کار برای مهندسان برق و الکترونیک به نسبت رشد خوبی دارد و با نگاهی به فرصت های شغلی برای استخدام مهندس برق در سایت ایران تلنت میتوانیم بفهمیم که بازار این رشته بازار نسبتا پر جنب و جوشی است. به همین خاطر سالانه تعداد افرادی که این رشته را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، قابل توجه است و البته باید گفت که بیشتر آنها از آقایان هستند و خانم‌ها در این رشته حضور کمرنگ‌تری دارند.
از ایجاد وسایل برقی کم مصرف تا تجهیزات پزشکی جدید، تمام این کارها امروزه بیشترین تقاضا را برای کار مهندسان برق فراهم کرده است و تمام شرکت‌ها و حتی اقتصاد کشور به وجود چنین افرادی نیاز دارند. مهندسان برق در ایران می‌توانند در صنایع مختلف و در شرکت‌های مختلف برای کار اقدام کنند که این صنایع از کارخانه‌های تولید کننده لوازم برقی و خانگی تا شرکت‌های بزرگ و همچنین پروژه‌های سیم کشی عظیم، می‌توانند باشند.
مهندس برق و الکترونیک بودن به این معنا نیست که شما تمام زندگی خود را، باید سر اتصالات الکترونیکی و کار با سیم‌ها سپری کنید. مدرک مهندسی برق این مزیت را دارد که ده‌ها تخصص را تحت پوشش قرار می‌دهد، که این تخصص‌ها این رشته را بسیار انعطاف پذیر می‌کند و فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا به راحتی با یک تیر دو نشان بزنید. این مشاغل و زیرشاخه‌های برق می‌توانند مانند موارد زیر باشند:
•    مهندسی فرکانس رادیویی
•    مهندسی پردازش سیگنال
•    میکروالکترونیک
•    سیستمهای کنترل
•    مهندسی قدرت
•    مخابرات
البته که کار در تمام این حیطه‌ها و همچنین به عنوان مهندس برق نیازمند به روز بودن و همچنین مطالعه بسیار در زمینه برق و الکترونیک است. این حیطه نیز در دنیای امروز ارتباط مستقیمی با تکنولوژی دارد و به همین خاطر می‌توانید آن را به عنوان شغلی آینده دار در نظر بگیرید و برای موفقیت شغلی در آن باید خود را با علم روز همگام کنید. اما به طور کلی وظایف یک مهندس برق چیست و او چه کارهایی را باید انجام دهد؟

وظایف مهندسان برق


 


معمولا مهندسان برق برای طراحی و اجرای سیستم‌های الکتریکی پیچیده صنعتی، تجاری و خانگی استخدام می‌شوند. مهندسان برق برای انجام عالی وظایف خود به کسب تجربه و کار در بهترین شرکت‌ها نیاز دارند. لیست زیر لیستی از کارهایی است که یک مهندس برق باید در هر شرکتی انجام دهد:
•    طراحی، نگهداری، پیاده سازی یا بهبود ابزارها، تأسیسات، اجزا و سیستم‌هایی الکتریکی برای اهداف صنعتی، تجاری یا خانگی.
•    انجام طیف وسیعی از وظایف مهندسی با استفاده از نرم افزار و تجهیزات طراحی به کمک کامپیوتر یا مهندسین دیگر.
•    برقراری ارتباط با مشتریان، مهندسان و افراد دیگر در مورد محصولات یا پروژه‌های مهندسی حال حاضر یا آینده.
•    تهیه مشخصات سیستم‌های الکتریکی، نقشه‌های فنی یا نقشه‌های توپوگرافی و اطمینان از مطابقت نصب و کار محصولات با استانداردها و نیازهای مشتری.
•    انجام محاسبات به شکل دقیق و استاندارد و همچنین در آوردن مشخصات ساخت، تولید یا نصب محصولات.
•    نوشتن گزارش‌ها و گردآوری داده‌ها در مورد پروژه‌ها و مطالعات موجود و بالقوه مهندسی برق.
•    تهیه مشخصات برای خرید تجهیزات الکتریکی و مواد.
•    نظارت و یا آموزش اعضای تیم پروژه.
•    برآورد هزینه‌ها برای تهیه مواد، تجهیزات، نیروی کار یا تهیه بودجه کلی پروژه.
•    نگهداری تجهیزات الکتریکی.
•    کار با انواع تکنسین‌ها.
تمام این کارها در میان وظایف مهندسان برق در هر شرکت و پروژه‌ای قرار می‌گیرند، که در قبال انجام این کارها از کارفرما حقوق دریافت می‌کنند. اما درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

درآمد مهندس برق در ایران

 



اشخاصی که که به عنوان مهندس برق در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۴.۴۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مهندس برق در ایران از ۲.۲۹۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۶.۷۴۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.
این میزان درآمد یک مهندس برق در ایران شامل مواردی مانند حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. هر مهندس برق، همان‌طور که گفتیم می‌تواند بسته به تجربه، مهارت، موقعیت جغرافیایی شرکت و جنسیت حقوق متفاوتی داشته باشد. مسلما فردی با سابقه بالا و همچنین مهارت‌های مورد نیاز مهندس برق بیشتر می‌تواند توقع دریافت حقوق ده میلیونی را داشته باشد و حتی به بیشتر از این نیز فکر کند.
سخن پایانی
بازار کار برای مهندسان برق به هیچ عنوان سیر نزولی ندارد و شما با انتخاب درست مرجع برای پیدا کردن می‌توانید از جدیدترین آگهی‌های شغلی شرکت‌ها برای مهندسی برق آگاه شوید.
منبع: ایران تلنت



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26162
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید